
Het antwoord is ‘ja’.
De Zonda is een droomauto en een icoon, maar Pagani doet wel een beetje afbreuk aan het imago door de auto extreem uit te melken. Anno 2025 komen ze nog steeds met ‘nieuwe’ one-off uitvoeringen. Nu is er weer eentje uit de fabriek gerold.
Uiteraard is deze auto niet nieuw. Wat Pagani doet is originele Zonda’s volledig ombouwen. Heel slim natuurlijk, want zo kunnen ze twee keer verdienen aan dezelfde auto. We weten niet wat zo’n ombouw kost, maar dat zal ongetwijfeld schreeuwend duur zijn. En dat komt dus bovenop het bedrag wat je betaalt voor een ‘basis’-Zonda.
Als iemand zijn Zonda wil laten ombouwen is dat natuurlijk zijn goed recht, maar soms is het wel een beetje eh… zonde. De nieuwe versies zijn vaak nogal over the top. Alles wordt uit de kast getrokken om er maar iets unieks van te maken. Dit exemplaar heeft twee (!) spoilers, een gigantische haaienvin én een luchthapper. Terwijl het nota bene een cabrio is.




Het wordt duidelijk wel met veel vakmanschap gemaakt, daar is niks op aan te merken. De volledige carrosserie is uitgevoerd in naakt carbon, al dan niet met een blauwe laklaag eroverheen. De details zijn allemaal erg fraai.
De specificaties worden niet vermeld, maar hoogstwaarschijnlijk heeft deze auto de upgrade gekregen naar 760 pk. Dat geldt namelijk voor alle nieuwe one-offs. Een Zonda F (die waarschijnlijk als basis diende) leverde standaard 602 pk.

Het is wel de vraag hoeveel originele Zonda’s er nog overblijven op deze manier. Het is niet alsof deze auto’s massaal geproduceerd zijn. Van de Zonda F zijn er in totaal maar 50 gebouwd en van eerdere versies nog minder.
Al deze conversies komen de waarde van originele exemplaren waarschijnlijk wel ten goede. Al wordt er voor one-offs ook grof geld neergeteld: vorig jaar werd er een geveild voor een recordbedrag van €10,6 miljoen.





Neen maar kleur vind ik niks.
Van elke versie Zonda blijft er minimaal 1 bestaan.
Dus van de C12, S of F blijft er zowiezo 1 van.
Je verzint het niet.
Pagani gaat Bosozoku.
Het is een beetje een onderkin die tweede spoiler. En wat betreft die ombouw, van Zonda naar Zonda is niks zonde aan.
Voorgaande 760 of one off series hadden al zo’n tweede spoiler, bijvoorbeeld de 760 by Mileson die overigens een nog grotere basis spoiler heeft. Wat blijven het toch een pracht machines👌🏼
Vind het absoluut niet mooi, maar het past an sich wel bij het sowieso nogal luidruchtige uiterlijk van zo’n Pagani.