
Italiaanse tankstations zijn stout geweest en moeten een boete van 937 miljoen euro betalen.
La bella Italia! Het land van lekker eten en drinken, mooi weer, kunst en cultuur. Maar ook van de boefjes. Hele films zijn er van gemaakt. Dat ook de Italiaanse oliehandel wel eens een loopje met de regels neemt zagen we dan ook niet aankomen…
Europese regels
Over welke regels hebben we het dan en wat hebben die Italiaanse olieboeren dan precies uitgehaald? Vanuit Europa is het verplicht om het dinosap aan de pomp aan te lengen met een percentage aan biobrandstoffen. Bijvoorbeeld ethanol. Dat percentage bio-ethanol in de benzine hebben een effect gehad op de literprijs en daar zit precies het probleem

De zes oliereuzen die van de Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato (AGCM) een boete hebben gehad pasten hun prijzen tegelijkertijd aan. Tussen 2020 en 2023 zouden Esso, Eni, IP, Q8, Saras en Tamoil hun prijsverhogingen onderling hebben gecoördineerd en dat is verboden. Dit kartel is nu volgens de Italiaanse overheid aangetoond en dus moeten de Italiaanse tankstations een boete van 937 miljoen euro betalen.
Klokkenluider
Het schandaal is aan het licht gekomen door een klokkenluider die informatie doorgegeven heeft aan de Italiaanse autoriteiten. Het laat maar weer eens zien hoe grote merken als deze zes een groot deel van de markt kunnen beïnvloeden.

Het Italiaanse ENI (voorheen bekend als Agip) moet het grootste deel van de boete ophoesten. De oliereus moet in zijn eentje 336 miljoen euro betalen. Meer dan een derde van het totaalbedrag.
Dan klopt het gevoel dat je altijd teveel betaalt aan de Italiaanse pomp dus toch…





Het grootste schandaal vind ik nog dat Agip er ooit voor gekozen heeft om zijn naam in Eni te veranderen. En het word nog erger, het vuur wat de leeuw uit spuugt word straks een of andere vage groene wolk want vuur door brandstof in deze tijd kan echt niet meer. Als ze daar een sticker van gaan maken komt deze echt niet op mijn retro Ducati.
Ik betaal in NL ook altijd teveel want driekwart van de benzineprijs bestaat hier uit belastingen. Wie klaagt de staat aan?
Qua dat laatste : ga je gang.
Gewoon niet meer in Nederland tanken. Doe het al ruim 2 jaar niet meer en het bevalt mij prima. Bespaar per rit zo’n 100 piek!