
Het lijkt misschien op een concept, maar het is een productierijp model!
Op de Tokyo Motor Show 2019 presenteert Toyota deze nieuwe volledig elektrische stadsauto. De Japanners omschrijven het als een ultracompact voertuig. Het is een tweezitter die eind 2020 op de markt moet komen. Toyota is van plan de EV enkel in Japan uit te brengen.
In grote, drukke wereldsteden als Tokio en Osaka zal deze BEV uitstekend tot zijn recht komen. De auto is bedoeld voor korte, stedelijke ritjes en neemt door zijn schattige omvang weinig ruimte in. Je Japanse oma een halfuur verderop bezoeken is niet aan te raden. De actieradius bedraagt ongeveer 100 kilometer. Bovendien heeft de elektrische auto een topsnelheid van slechts 60 km/u. Wat de praktische inzetbaarheid is van dit voertuig is nog onduidelijk. Hoeveel bagageruimte deze elektrische auto heeft is bijvoorbeeld niet bekend.
Het voertuig kan middels 200V opgeladen worden. Het duurt vijf uur om de batterij volledig op te laden. De BEV is 2,4 meter lang, 1,2 meter breed en 1,5 meter hoog. De marktintroductie is in de winter van 2020. Tijdens de speciale tentoonstelling ‘FUTURE EXPO’ is de BEV op de Tokyo Motor Show te zien. Daarnaast zal het Japanse automerk diverse andere mobiliteitsoplossingen tonen op de beurs.
Elektrisch 45 km/u wagentje. Prima lijkt me.
@roelster: Absoluut mee eens, die diesel Ligiers zijn kwalitatief nog slechter dan een tot op de draad versleten Tata Nano. Ontzettend onveilig bij een aanrijding én achterlijk duur voor hetgeen je koopt.
Ik vraag mij af wie zoiets koopt. Toen de Twizy kwam dacht ik dat het de perfecte bezorgauto zou zijn voor kebabzaken en pizzeria’s, maar toch blijven die massaal vasthouden aan de kleine personenauto of de Fiat Qubo en diens evenknieën, sturen ze bezorgers op scootertjes of zelfs op de fiets. Ik zou niet weten waarom dat met deze Toyota BEV anders zou moeten zijn, zeker omdat in het beoogde afzetgebied (grote Japanse steden) het OV bizar goed geregeld is en daardoor particuliere klanten ook weinig reden hebben om zo’n ding te bestellen.
@Edge: Omdat de prijs zich niet goed verantwoord tegenover wat het kan.
@edge: omdat de fiat het 300.000km vol houdt en de renaults meer kosten dan de pizzas opleveren, zowel in aanschaf als reparaties.. een tesla zou efficienter zijn (met all you can eat volt-ampèrtjes.
Als je oma aan de andere kant van de stad woont kan het zomaar zijn dat je meer dan een half uur onderweg bent.
Ik denk dat hier absoluut markt voor is in de drukke steden in Japan. Je kan het eigenlijk zien als een elektrisch brommobiel. En getuige hoe vaak ik die in de Nederlandse steden zie rijden, en wat ze nieuw kosten, zou het in Nederland ook zo maar verkopen op kunnen leveren.
Totdat je ge-t-boned wordt door een stadsbus…
@el-loco: dat moet dan een hele smalle stadsbus zijn
@el-loco: Zelfd verhaal als met de Smart Fortwo. De aanrijden pakt je dan waarschijnlijk sowieso op de 2 assen, waardoor er minimale vervorming van de passagiercel is en de krachten via de Assen doorgegeven worden. Met andere woorden: niet onveiliger dan een grote auto waar de bus de 2 deuren zou pakken.
Canta 2.0
Goed karretje, nooit gesnapt waarom niet eerder door fabrikanten in het Canta segment is gestapt. Die lelijke krengen kosten minstens 15.000 eurios.
Lang leve de Multipla!
Zie ik net dat Mercedes AMG een viercilinder krijgt, zie je daarna dit hok. Het einde is nabij…..
@20klepper: En er komt schijnbaar ook Tesla AMG binnenkort..
En nu is het wachten op de Cygnet uitvoering ;)
Tja, ik kan hier theoretisch woon-werk mee doen. Of ik het ook wil…… En dan moet er alsnog een auto bij voor het weekend.