Diesel rijden is straks nog duurder. Er dreigt een tekort.
2022 is niet bepaald een leuk jaar om diesel te rijden. Op enig moment was het zelfs zo dat de prijs van diesel hoger was in vergelijking met een liter benzine. De omgekeerde wereld, want de hogere wegenbelasting voor dieselrijders liep natuurlijk wel door.
Helaas hebben we geen goed nieuws voor je. Althans, de Telegraaf komt met het vervelende bericht. Volgens de krant zal diesel de komende periode er niet goedkoper op worden. Sterker nog, de kans is groot dat er flinke prijsstijgingen aan zitten te komen. Dit heeft alles te maken met Europese sancties en de dreigende tekorten van het goedje.
Europese landen boycotten Rusland door de import van ruwe olie te blokkeren. Daarmee pakken ze Rusland, maar ook de inwoners van Europa zelf. Het effect hiervan is dat de prijs van diesel verder omhoog gaat. Een dermate tekort dat je geen diesel meer kunt tanken bij de pomp lijkt niet aannemelijk. Maar door de schaarste kan de prijs wel omhoog gaan.
Consumenten zullen niet het hardste geraakt worden door de ontwikkelingen. Die rijden veelal een benzineauto (of elektrisch) in plaats van een diesel. Hoe anders is dat met de industrie. Diesel is koning voor de wereld van transport. Zowel voor vrachtwagens, maar bijvoorbeeld ook voor schepen.
Op dit moment mogen Europese landen nog ruwe olie uit Rusland importeren. Per 5 december dit jaar is dat verboden. In februari 2023 volgen er bovendien sancties op import van olieproducten.
Kortom, nog even volhouden dieselrijders. Alleen het licht aan het einde van de tunnel zien we nog even niet.
janmetdelangeachternaam zegt
Consumenten zullen wel het hardst geraakt worden. Aan wie denk je dat dit allemaal doorberekend wordt?
Johanneke zegt
Precies. Mijn zwager rijdt 1 op 3.5 in zijn vrachtwagen. De transportsector zal alles gewoon door berekenen naar hun klanten. En opzich niet gek, niemand kan het goedkoper doen, want vrijwel alle trucks rijden op diesel, een paar elektrische exemplaren daargelaten.
S zegt
Waarom komt nu ineens alle diesel uit Rusland. Het komt de regering nu wel erg goed uit kunnen ze de dieselmotor verbannen en iedereen bijna verplichten om elektrisch of hybride te gaan rijden.
Johanneke zegt
Dat is niet ineens. Dat was al jaren zo.
yupyup zegt
Toch denk ik dat de meeste (particuliere) dieselrijders er niet echt mee zitten. (los van het feit dat niet leuk is dat alles duurder wordt natuurlijk).
Reken even mee voor een middenklasse auto als een V40. Een T2 Benzine vebruikt zo’n 1 op 14. Bij een benzineprijs van 2 euro is dit 0,14€ per km. Een D2 vebruikt zo’n 1 op 21. Pas bij een dieselprijs van 3 euro zit je op 0,14€ per km. Diesel die per liter een euro duurder is dan benzine? Eerst zien, dan geloven!
En ja, daar staat een hogere wegenbelasting tegenover. Voor dit voorbeeld 60€ per maand om precies te zien. Maar kijk naar de occaission prijzen. Tussen een vergelijkbare benzine en diesel zit zomaar 3500€ in aanschaf, en dat is de afgelopen paar jaar al zo. Dat is 58 maanden of een kleine 5 jaar aan belasting.
Daarmee zijn vooral de nieuwkopers, bedrijven & leasemaatschappijen de sjaak.
Daarnaast zorgt een hogere brandstofprijs in het algemeen natuurlijk indirect weer voor meer inflatie. Die rekening betalen wij allemaal.
Robert zegt
Ik heb die rekensom een paar maanden terug ook gemaakt, vanwege de kilometers die ik jaarlijks rij. Toch voor een zuinige benzinelurper gekozen, want:
– onzekerheid of je over een aantal jaren nog wel overal mag komen met je diesel
– prijzen van diesel en de MRB lopen nog gewoon op.
– afschrijving is maximaal, tenzij je de auto helemaal op rijdt, want niemand wil hem meer inruilen of zelfs exporteren
yupyup zegt
Valide punten inderdaad. Ik stond drie maanden geleden voor dezelfde keuze en heb uiteindelijk gekozen voor een diesel. De punten die je aanhaalt waren inderdaad de belangrijkste overwegingen:
– Onzekerheid of je overal nog mag komen -> Met euro 5 kun je tot 2025 gegarandeerd alle steden nog in (in Nederland). Met euro 6 zeer waarschijnlijk dus nog langer. Dit geeft mij voldoende vertrouwen nog een paar jaar te dieselen.
– Prijzen lopen op: ik heb daarom ook in worst-case scenario’s gerekend, maar zoals ook hierboven, de kans dat diesel 30% of meer duurder wordt dan benzine acht ik klein.
– Afschrijving: Voor mij de uiteindelijke keus geweest tussen euro 5 of euro 6. Ik had namelijk twee opties: of een goedkopere auto (euro 5) of een duurdere jongere occasion (euro 6) zodat ik er langer mee kan doen. Vanwege de onderzekerheid na 2025, maar vooral ook de over de afschrijving op lange termijn ben ik voor de eerste optie gegaan.
Ik heb dus gekozen voor een zuinige diesel met relatief hoge kilometerstand. Aanschafprijs was daardoor laag, dus zelfs als afschrijving 100% is, valt het mee. Daarnaast heb ik drie maanden geleden mij oude euro 4 diesel nog voor een mooie prijs kunnen inruilen (slechts 2000 euro afschrijving op 3,5 jaar). Ik had verwacht dat deze direct op export gezet zou worden omdat niemand in NL hierop zit te wachten (350.000 op de klok, euro 4, niet perse zuinig). Maar hij rijdt toch weer rond in de buurt. Dit valt mij dus enorm mee.
Bedoeling is om er in ieder geval zo’n drie jaar in de huidige auto te rijden tot 2025, dan zie ik wel weer hoe de vlag er dan bij hangt.
cloverleaf zegt
Vergeet niet dat voor een private veelrijder een tweedehands diesel nog altijd het meest interessante is.
Variomatic zegt
Vergeet niet dat de accijnverlaging op benzine er volgend jaar weer af gaat. Dan is diesel weer goedkoper.
st220 zegt
Afschrijving gaat drie keer zo hard met een diesel. Als je de aankoopprijs meeneemt, neem dan ook de uiteindelijke verkoopprijs mee. Het dieselhok is over 2-3 jaar niks meer waard/wordt niet meer gekocht.
potjak zegt
Valt nog niets van te zeggen. Dat zei men drie jaar geleden ook. Toentertijd een diesel aangeschaft, scheelde 6 duizend euro in aanschaf en de afschrijving is tot op heden gelijk aan de benzine variant. Daarbij is onderhoud aan de diesel een stuk voordeliger. Verzekering naar dagwaarde ook minder. Maar goed, gaan het wel zien de kans is er zeker dat het over 2-3 jaar niets meer waard is.
fanboy zegt
@potjak: Waarom is je diesel in onderhoud een stuk voordeliger?
camber24 zegt
Minder draaiende delen natuurlijk. Oh nee, wacht.
potjak zegt
Ja goede vraag. Puur op basis van de jaarlijkse onderhoudskosten. De auto geeft zelf zijn onderhoudsintervallen aan en die zijn met de diesel beduidend langer dan met benzine.
redbeams zegt
Uh die intervallen die het zelf aangeeft kloppen totaal niet met wat de fabrikant opgeeft.
Opel geeft van de diesel vivaro 2019 op dat deze iedere 40.000km onderhoud nodig heeft.Hoe kan het dan dat deze al bij 57.000km z’n 3e beurt nodig heeft…verlengde onderhoudsinterval ja doei geloof er geen zak van.
potjak zegt
Het gebeurde mij regelmatig dat de auto bij 12.000 kilometers (ipv 20.000) al aangaf dat deze onderhoud nodig had. Dat is mij bij de diesel nog niet voorgekomen.
Variomatic zegt
Moderne diesels zijn zelfs storingsgevoeliger doordat ze ‘schoon’ moeten zijn, veel te complex geworden allemaal..
Diesel Rocks zegt
Die flinke afschrijving heeft ook een voordeel als je juist op zoek bent naar een premium diesel. Ik heb zelf een 435d gekocht die 14 maanden oud was, 9000 km had gereden (van een medewerker fabriek Munchen). Was zo goed als nieuw, geen krasje niks. Gekocht voor 55% van de nieuwprijs (duurder dan een ton). Twee jaar officiële BMW garantie. Kan ik nog 10 jaar mee vooruit, en hard.
berlinetta zegt
Consumenten en bedrijven die hun gestegen kosten niet (volledig) kunnen doorberekenen worden hier juist het hardste door geraakt. De transportsector berekent alles gewoon door (en daarmee maken ze de inflatie alleen nog maar erger).
basman147 zegt
Ik ben zelf werkzaam in de logistiek, en de transportsector kan niet anders. Als 1/3 of de helft van je kosten uit brandstof bestaan dan moet je die prijsstijgingen wel doorbelasten, anders is het heel snel over. Sterker nog, de bedrijven die dit nog niet hadden geregeld (veelal kleine en middelgrote bedrijven) zijn al kopje onder.
berlinetta zegt
Dat begrijp ik ook wel hoor. Veel bedrijven hebben gewoon geen andere keus. Maar er zijn ook genoeg bedrijven die een flink slaatje proberen te slaan uit deze crisis. Daar heb ik wel wat meer moeite mee.
cloverleaf zegt
Van de zomer al geen diesel in Slovenië. We moeten gewoon Rusland annexeren. Dan hebben we genoeg brandstof voor de komende 8 miljard jaar.
kniesoor zegt
Goed plan ! Kan jij alvast een concept-roadmap in elkaar knutselen ? :D
monsieurleloure zegt
@amghans
Driedaagse invasie te beginnen in Moskou.
Noemen we het SMO
Dat russische leger stelt weinig voor, moet te doen zijn. (-;
Diesel Rocks zegt
Zelfs al wordt diesel twee keer zo duur dan nog rij ik liever daarmee dan met zwakke benzine benzineprut of EV. En ja, ik rij gewoon particulier diesel, ongeveer 600 kilometer per maand.
fanboy zegt
@diesel435d: met 600km per maand loont het ook niet snel om wat te veranderen.
Waarom geen EV dan? Benzine kan soms wat minder koppel hebben ja, maar een EV heeft vaak bakken aan vermogen en koppel. En je rijdt niet veel.
Die diesels zijn trouwens ook niet geweldig voor korte afstanden met al die techniek die erin zit.
boomhauwer zegt
Ev’s zijn duur. Ik wil er graag een maar mijn budget zegt nee. Ik ga me ook niet kapot lenen of leasen voor het te kunnen. Zo lang mijn diesel het nog doet, rij ik er nog mee. Een duurdere prijs per liter gaat niemand sneller doen veranderen.
pomoek zegt
“Europese landen boycotten Rusland door de import van ruwe olie te blokkeren. Daarmee pakken ze Rusland, maar ook de inwoners van Europa zelf”. Euhm, ja, maar daar sta ik als inwoner van Europa gewoon achter. Zijn de kosten van de boycot eerlijk verdeeld over alle Europeanen? Nee, en was het maar zo. Maar zaken doen met een dictator moet je gewoon niet willen.
Peter zegt
Gemakshalve stappen wij ook even over het feit heen dat wij zelf synthetische en biodiesel kunnen produceren, maar dat zal wel niet binnen het beleid passen want diesel is de duivel.
agdesigns zegt
Dan de EV maar snel geleverd gaat worden dan , in het thema van de ev 10 daagse… Met beetje geluk is in december de diesel de deur uit
Volvo_440_turbo zegt
En dat allemaal omdat Oekraïense zotten russen hebben zitten te vermoorden en alle minderheden, ook van andere nationaliteiten, hun rechten hebben afgepakt, enkel hadden ze niet op de bloeddorstige Poetin gerekend. Enfin, een ‘Brusselse rand’ situatie maar dan wat explosiever. Deze zomer ben ik in het Oostblok aldus op vakantie geweest waar ik de andere kant van het verhaal heb gehoord, zaken die wij hier niet in het nieuws horen. Ik vrees dat Europa een historische fout heeft gemaakt om de kant van Oekraïne te kiezen. Voor alle duidelijkheid, ik kies géén partij in dit conflict en uiteraard help ik Oekraïense vluchtelingen met gratis IT-materiaal omdat dit om onschuldige burgers gaat.
ronald74 zegt
Je begint met:
“En dat allemaal omdat Oekraïense zotten russen hebben zitten te vermoorden en alle minderheden, ook van andere nationaliteiten, hun rechten hebben afgepakt, enkel hadden ze niet op de bloeddorstige Poetin gerekend ”
En dan eindigen met:
“ik kies géén partij in dit conflict”
Totaal ongeloofwaardige reactie, het was toch NATO? Heb je je nooit afgevraagd waarom er nooit internationale waarnemers zijn toegelaten om de toestanden die jij omschrijft te beamen, je praat 1 op 1 het Russische narratief na. Netzoals de 100 gevangen van het Azov bataljon die zogenaamd door de Oekraïneers waren gebombardeerd en toen kwam Steven Seagal wel even op plaats delict vertellen wat er was gebeurd, jij weet vast nog wel wat de uitkomst daarvan was. Heb jij de internationale waarnemers daar ook nog gezien of is het woord van Putin lover Steven voor jou genoeg?
(edit: bedankt voor de geopolitieke reactie, het gaat echter over diesel ;-))
ronald74 zegt
Editor, je hebt gelijk het gaat over diesel maar ik reageerde dan ook op iemand die ook niets over diesel te melden had:)
Mijn opmerking over diesel had ik in een aparte reactie hieronder gezet maar die zal je al gezien hebben.
fritsvrolijk zegt
En natuurlijk gewoon het volledige bedrag aan wegenbelasting betalen .Bedankt Rutte
ronald74 zegt
Wat ik mis in de tekst is waarom het net lijkt of diesel enkel gemaakt kan worden van Russische olie en niet van andere olie? Is enkel Russische olie daarvoor geschikt, natuurlijk niet alle olie kan diesel van gemaakt worden alleen is de ene olie er wel meer geschikt voor als de andere. Daarnaast kan middels fracking ook nog gespeelt worden om de ratio diesel, benzine, gas etc te sturen al neemt het rendement daardoor wel iets af.