• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jaarbeurs Utrecht gaat Tesla Powerpacks gebruiken

Auteur: CasperH, gepost 9 juni 2017 om 09:51 – 42 Reacties

Tesla Powerpacks


Tesla gaat Powerpacks leveren aan de Jaarbeurs Utrecht voor de grootschalige opslag van energie, zodat mensen hun auto’s kunnen blijven opladen.

De Powerpacks installatie wordt betaald door de Jaarbeurs Utrecht, netbeheerder Stedin, laadpaalontwikkelaar LomboXnet en energieleverancier Scholt Energy. Zij hoesten samen een slordige miljoen euro op om de energieopslag op P4 van de Jaarbeurs Utrecht te plaatsen. De contracten zijn getekend, plaatsing zal na de zomer gebeuren.

De enorme lithium-ionaccu’s worden gevoed door zonnecollectoren, is weer eens iets anders dan de dieselgeneratoren die de Gemeente Utrecht doorgaans gebruikt. Doordat deze energie opgeslagen kan worden, kunnen elektrische auto’s ook na zonsondergang nog zonne-energie “tanken”. De capaciteit van de Powerpack wordt 1,5 megawattuur, genoeg voor ongeveer 50 auto’s of 20 Tesla’s, aldus het FD.

De reden voor plaatsing van het Powerpack is dat er op dit moment sprake is van piekbelasting. Auto’s komen vaak op hetzelfde moment aan, laden vervolgens gelijktijdig en vertrekken ook weer gelijktijdig. Dit eist z’n tol op het bestaande stroomnet. Met de plaatsing van de Powerpackinstallatie zal deze belasting dus deels van het stroomnet weggehaald worden.

Tesla is naast het produceren van auto’s ook bezig met lokale energiewinning en energieopslag. Het is op dit moment zoekende naar een locatie voor de bouw van een nieuwe fabriek, waar accu’s gemaakt moeten worden voor het opslaan van bijvoorbeeld zonne-energie. Ook moeten auto’s straks stroom terug kunnen leveren aan huizen. Daarmee zou de overgebleven acculading van een elektrische auto deels ingezet kunnen worden om huizen van stroom te voorzien. Ook daarmee zou de piekbelasting van het netwerk verminderd kunnen worden als straks meer mensen hun elektrische auto’s tegelijkertijd proberen op te laden.

De plaatsing van het systeem is op voorhand verliesgevend, ondanks een Europese subsidie van €64.000 euro. Het lijkt er dan ook op dat de deelnemende partijen vooral een signaal willen afgeven dat er slimmer omgegaan moet worden met de elektrische infrastructuur.

Ook interessant!

  • Tesla gaat slapende bestuurders eindelijk aanpakken
  • Tesla gaat ruitenwissers vervangen
    Tesla gaat ruitenwissers vervangen voor lasers
  • Video: Tesla Model 3 gaat zwemmen ná crash
  • Gewicht Tesla modellen
    Gewicht Tesla modellen gaat ernstig omhoog

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Techniek, Tesla, utrecht

Vorig bericht: « Max Verstappen weet niks van motorupdate Baku
Volgend bericht: Raikkonen: Heb beslissing over mijn toekomst genomen »

Lees Interacties

Reacties

  1. jack_abarth zegt

    9 juni 2017 om 10:21

    “De plaatsing van het systeem is op voorhand verliesgevend, ondanks een Europese subsidie van €64.000 euro. Het lijkt er dan ook op dat de deelnemende partijen vooral een signaal willen afgeven dat er slimmer omgegaan moet worden met de elektrische infrastructuur.”

    Dat is met vrijwel elke milieu oplossing. Waarom dumpen we olie niet gewoon in het riool i.p.v. dure filtersystemen, opvangbakken etc etc.
    Het besparen van het milieu is feitelijk de “winst” die je behaald.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      9 juni 2017 om 12:06

      @jack_abarth: meer nog dan dat. Investeren in minder uitstoot betekende dat je de verborgen kosten die met CO2 uitstoot gepaard gaan beperkt. Het gaat uiteindelijk altijd geld opleveren.

      Login om te reageren
  2. mashell zegt

    9 juni 2017 om 10:42

    De jaarbeurs? Dat is toch dat bijna altijd leegstaande hallencomplex nabij Hoog Catherijne (de lelijkste plek van Nederland). Zou slopen en herbestemmen niet een veel economischer idee zijn dan hier accu’s te gaan plaatsen?

    Login om te reageren
    • kasplant zegt

      9 juni 2017 om 10:53

      @mashell: Jij komt zeker niet vaak in Utrecht?

      Login om te reageren
    • bennyblisto zegt

      9 juni 2017 om 10:55

      @mashell: er zijn daar best veel beurzen en andere dingen door het jaar heen hoor

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      9 juni 2017 om 11:07

      @mashell: slopen is het meest milieu onvriendelijke wat je kunt verzinnen. Je kunt beter de moeite steken in het opknappen van iets. Dat bespaart heel veel grondstoffen en dus energie.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        9 juni 2017 om 11:12

        @lekbak: maar opgeknapte leegstaande hallen zijn nog altijd opgeknapte leegstaande hallen. Die grond daar is veel waard voor kantoren en woningen. Voor het milieu is slopen misschien niet het beste maar economisch is het dat vaak wel.

        Login om te reageren
        • Ozan zegt

          9 juni 2017 om 11:26

          @mashell: de grond daar is té veel waard voor woningen en kantoren. Daarnaast is de Jaarbeurs naar mijn weten nog steeds hartstikke winstgevend, ze wilden een aantaal jaren terug nog de rijtjes woningen die op de Rabobank uitkijken opkopen om uit te breiden, alleen gingen lang niet alle bewoners akkoord.

          Login om te reageren
    • willeme zegt

      9 juni 2017 om 11:07

      @mashell: ze zijn HC op dit moment enorm aan het opknappen, evenals het Utrecht Centraal. Ziet er erg strak uit. Jaarbeurs wordt volgens mij binnenkort ook opgelapt.

      Login om te reageren
    • Ozan zegt

      9 juni 2017 om 11:20

      @mashell: Ten eerste staat de jaarbeurs vaker vol dan je zou zeggen.

      Ten tweede denk ik dat je er al een tijdje niet meer in de buurt bent geweest want tegenwoordig staat dit ding er:
      http://www.filmgeek.nl/wp-content/uploads/2016/12/Kinepolis-Jaarbeurs.jpg

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        9 juni 2017 om 12:10

        @ozan: wat is daar mooi aan?

        Login om te reageren
        • Ozan zegt

          9 juni 2017 om 12:37

          @janjansen: ten eerste heb ik niet gezegd dat ik het mooi vind. Maar nu je er toch naar vraagt, ik kom er vaak langs en vind m er wel goed uitzien hoor. Groot en indrukwekkend.

          Verder had Mashell het over de oude beurshallen, op de foto zie je een gloedje nieuwe bioscoop.

          Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      9 juni 2017 om 11:50

      @mashell: Vooralsnog is het nog altijd een grote bouwput en dat is het al jaren. Kom er iedere dag. Maar als het straks is opgeknapt, wordt het denk ik erg fraai.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        9 juni 2017 om 12:43

        @berlinetta: ik hoop het. De laatste keer dat ik er was was het een troosteloze bende. Ik ben buitenom gelopen om geen depressie te krijgen van Hoog Catherijne maar trof daar in de stationsomgeving zelfs nog een gebouw aan met grindtegels tegen de gevel. Ik zal volgende weer eens kijken of het al opschiet.

        Login om te reageren
  3. faalhaas zegt

    9 juni 2017 om 10:46

    Ik vraag me af waarom we (meer dan alleen NL) vele miljoenen investeren in kleinschalige dingen die een minimaal effect hebben. Het is complex en niet erg effectief.
    Is het dan niet makkelijker om hele grote vervuilers wereldwijd aan te pakken/op te lossen met dit geld voor relatief makkelijke oplossingen? Dat lijkt mij veel effectiever, ik noem bijvoorbeeld een alternatief bouwen voor kolencentrales, recycling en verwerking etc. Of ben ik nu weer een faalhaas?

    Login om te reageren
    • defl8 zegt

      9 juni 2017 om 11:28

      @faalhaas: De tijd zal het leren. Zo blijken we nu ook met veel giftigere directe injectie blokken te rijden om het niet giftige CO2 te beperken.. Het draait als je het mij vraag allemaal om imago. Al die panelen en accu’s fabriceren is ook niet het beste wat je kan doen voor de natuur. Je kan je ook afvragen of elke instantie maar op de proppen moet komen met laadpalen. Een Tesla kan heel snel laden, dus de bovenstaande investering op een goed bereikbare plaats in Utrecht (langs de snelweg) direct op hoogspanning (dus geen buffers nodig) lijkt mij veel slimmer, daar heb je 24/7 iets aan. Voor de langzaamladers geldt dan weer dat ze langzaam laden, (ja echt waar!) die piek is dus veel minder hevig en je kan je ook afvragen of ze dan maar niet teruggeschakeld moeten worden naar 20% laden. Voor zover langzaamladers over 5 jaar nog veel voorkomen (en of ze dan ook daadwerkelijk moeten bijladen bij de jaarbeurshallen)

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        9 juni 2017 om 12:51

        @defl8: heb jij enig idee hoeveel stroom er in een tesla gaat? Een 1 fase lader met 16 ampère moet al 23 uur laden om een accu van 85kwh vol te krijgen. Een huis heeft met 40 ampère al een zware hoofdzekering en zelfs als je die maximaal gebruikt moet je al 10 uur laden. En dat zijn beide theoretische waardes want je hebt ook nog verliezen.

        Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat zelfs een langzame lader nog een hele zware stroomverbruiker is en het echt helemaal geen zin heeft een auto met 750 watt (20% van 16A 230V) te gaan laden. Dan staan ze er een week. Zelfs als de accu maar voor de helft leeg is.

        Login om te reageren
        • stfu zegt

          10 juni 2017 om 12:36

          @lekbak: als je – zoals de meeste mensen – gemiddeld 90 km op een dag rijdt is het met 3 fasen (dat moet je hebben) in nog geen 2u weer volgeladen.

          Login om te reageren
    • siebren zegt

      9 juni 2017 om 11:36

      @faalhaas: Dat moeten we inderdaad ook doen. Echter hoort hier ook opslag bij. Zon en wind zijn erg fluctuerend en dus hebben we opslag in de vorm van bijvoorbeeld batterijen (korte termijn) of waterstof (lange termijn) nodig. Dit demonstreren ze hier op kleine schaal.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        9 juni 2017 om 12:57

        @siebren: we hebben hier op aarde ook zwaartekracht. Iets omhoog brengen kost evenveel energie als datzelfde omlaag laten komen opbrengt. Helemaal gratis opslag zonder benodigde chemicaliën. Nu alleen nog ff een efficiënte pomp en turbine ontwikkelen…

        Login om te reageren
        • siebren zegt

          9 juni 2017 om 13:06

          @lekbak: Klopt, qua efficiëntie een hele goede vorm van lange termijn opslag. Helaas is dit wel een vorm van opslag die Europa maar met mate beschikbaar of al benut is, helemaal voor Nederland. Ook is de energiedichtheid te laag om landen te balanceren door de seizoenen heen. Dit is goed te zien in deze figuren: http://www.aweablog.org/wp-content/uploads/2015/04/energystorage.jpg http://www.esru.strath.ac.uk/EandE/Web_sites/14-15/Industrial_autonomy/Images/storagetechfig.png Niet dat ik pumped storage wil affakkelen, ik zou pumped storage zoveel mogelijk benutten en waar extra nodig is dit doen in de vorm van batterijen en bijvoorbeeld waterstof.

          Login om te reageren
        • super zegt

          9 juni 2017 om 13:24

          @lekbak:
          Een tesla powerwall van 100kg levert ca 7 kWh, oftewel 7e3*60*60/1e6=25MJ. Om dezelfde energie te leveren met een hoogteverschil van 10m heb je dus 25e6/(9.81*10)/1e3= 254 ton water (of iets anders) nodig, dat is nogal wat in een dichtbevolkt en vlak land als nederland.

          Maar in elk geval ga ik zelf nog effe wachten met allerlei elektrische shizzle totdat meneer goodenough (uitvinder van de li-ion battery) klaar is met z’n nieuwe ideetje…
          http://spectrum.ieee.org/energywise/energy/renewables/does-new-glass-battery-accelerate-the-end-of-oil

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            9 juni 2017 om 13:41

            @super: jij doet nu alsof 254 ton water veel is. Dat is dus echt bizar weinig. Hier in Nederland zijn we heel erg in het nadeel omdat we weinig natuurlijke hoogteverschillen hebben. Maar wij zijn een uitzondering. Een meertje aanleggen op een hoogte en een pomp en generator in het dal en je zit zo op honderdduizenden tonnen. Dat kan op heel veel plekken in Europa, en zelfs in Limburg zijn er plekken waar dat kan. En de grap is dat het relatief goedkoop is om aan te leggen.

            Het enige wat wel serieus lastig is dat is efficiënte apparatuur ontwikkelen die het op kan pompen en weer om kan zetten in elektrische energie.

            Login om te reageren
            • super zegt

              9 juni 2017 om 14:21

              @lekbak:
              mwah voor 100,000 ton heb je een meertje van 10m diep en 100 bij 100 nodig, en dat levert dan 10*1.5*100*100*9.81*1e3/1e6=1471MJ aan energie terwijl je met 60 powerwalls dezelfde energie zou kunnen leveren. 60 powerwalls @ 5000E per stuk kosten 300,000E, ik weet niet of je daar zo’n meertje voor aan kunt leggen.

              Login om te reageren
  4. rs6issnel zegt

    9 juni 2017 om 10:59

    Mijn ouders wonen paar huizen naast de eigenaar van lomboxnet en het blijft mij verbazen wat die man allemaal in een korte tijd heeft bereikt. Erg humble gozer is het, mocht zelfs een keer in zijn tesla rijden, toen die meuk net op de markt was.

    Login om te reageren
    • Ozan zegt

      9 juni 2017 om 11:32

      @rs6issnel: geniale gozer die Robin! Altijd al early adaptor geweest op dit gebied inderdaad, zag bij hem jaaaaren terug ook de eerste Leaf in het echt. Super bescheiden inderdaad ook.

      Daarnaast was ‘ie ook echt een pionier in glasvezel en duurzame energie. Ben op de havo een keer als een soort stagedag met ‘m meegeweest om windmolens te verbinden aan de serverkast van het (kilometers verderop gelegen) energiebedrijf. Ook hadden wij als een van de eersten van Nederland glasvezel in de wijk, thanks to Robin.

      Login om te reageren
  5. lekbak zegt

    9 juni 2017 om 11:14

    Aan de ene kant vind ik dit een goed initiatief. Aan de andere kant vraag ik mij wel af of dit nou echt beter is voor het milieu. Ik kan me goed voorstellen dat het beter is om de zonnepanelen aan het net te laten leveren en bij donker de auto’s weer uit het net te laden.

    Maar ik vind het wel opvallend dat er eindelijk word gesproken over hèt grootste probleem van elektrisch rijden. Het feit dat iedereen hun auto tegelijkertijd wil opladen en dat het net dat dus helemaal niet aan kan. Zelfs een klein groepje van 20 tesla’s is al teveel.

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      9 juni 2017 om 11:23

      @lekbak: Als er in de praktijk 1 of 2 tesla’s staan is het al veel, het is vooral groen politiek correct scoren, moraalridders verder niets.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        9 juni 2017 om 11:54

        @bofkont: uiteraard. Maar over een paar jaar zullen er veel meer staan waarschijnlijk. En 80kwh is dan niet meer alleen voor Tesla’s.

        Login om te reageren
      • pomoek zegt

        9 juni 2017 om 12:10

        @bofkont: Waarop baseer jij dit?

        Login om te reageren
        • bofkont zegt

          9 juni 2017 om 12:49

          @pomoek: Realiteit, zoveel tesla’s rijden er nog niet in Nederland, en die zijn zeker allemaal niet tegelijkertijd in Utrecht.

          Login om te reageren
        • pomoek zegt

          9 juni 2017 om 13:05

          @pomoek: ik bedoelde eigenlijk je 2e zin.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            9 juni 2017 om 13:33

            @pomoek: serieus, wat heb jij toch met bronnen. Kan je dan echt helemaal zelf niet nadenken? Kan je dan zelf helemaal geen conclusies trekken?

            Er staat heel duidelijk dat het financieel beslist niet uit kan. Waar denk jij dat ze het om doen dan? Ja ik laat je zelf ff nadenken nadat ik je een voorzet geef. Zoals ik ook met kleine kinderen doe die nog moeten leren denken. Wellicht helpt dat…

            Login om te reageren
            • pomoek zegt

              9 juni 2017 om 18:37

              @lekbak: Ha! Fijn dat je nog even reageert! Goede vraag! Ik zal het je uitleggen. Hiervoor stelde je dat slopen het meest onvriendelijke is dat er is. Fijn dat we het ergens over eens zijn!

              Maar “groen politiek correct scoren, moraalridders verder niets” is natuurlijk iets anders dan: “een signaal willen afgeven dat er slimmer omgegaan moet worden met de elektrische infrastructuur”.
              Hij zegt feitelijk dat deze organisaties niet integer zijn. Ik denk dat dit niet waar is.

              Wie stelt, die bewijst. Is een simpel rechtsbeginsel. Zelf nadenken is veel moeilijker. Kost allemaal moeite. Dus waarom zou ik dat doen? Kortom, als jij iets stelt, en je staat daar achter, dan mag ik er toch vanuit gaan dat je tenminste kan bewijzen dat wat je zegt ook echt zo is? In plaats van slechts een mening? Later!

              Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      9 juni 2017 om 12:05

      @lekbak:

      Het probleem zit ‘m in de ongeregeldheid op het net. De generatoren hebben hierdoor een wisselende loop en maakt ze inefficiënt.
      Zie het als een brandstofmotor. Die is ook zuiniger bij een constante loop, dan telkens optrekken en weer afremmen om vervolgens weer op te trekken.
      Wanneer men de pieken eruit weet te halen, dan is het net ook een stuk stabieler en zijn de normale stroomgeneratoren efficiënter. (aldus een oud klasgenoot werkende bij TenneT)

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      9 juni 2017 om 12:13

      @lekbak: elektrisch rijden is niet de heilig graal op gebied van milieu, maar het heeft wel een reeële potentie om dit te worden. Daarentegen is traditionele brandstof is al uitontwikkeld.

      Login om te reageren
  6. Joerek zegt

    9 juni 2017 om 12:06

    milieuvriendelijker en rendabeler had waarschijnlijk geweest om voor 1 miljoen euro te investeren in zonnepanelen. Met zo’n bedrag moet het lukken om 1 miljoen wattpiek te ‘kopen’. Op een zonnig moment genoeg om 100 autos tegelijk te laden. En staat er niemand te laden, dan kan jaarbeurs een hoop zelf gebruiken en terugleveren. 1 miljoen uitgeven om het mogelijk te maken dat er 20 autos tegelijk kunnen laden klinkt als waanzin.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      9 juni 2017 om 13:24

      @joerek: Jaarbeurs Utrecht heeft allang zonnepanelen op het dak. Het is niet en/of kiezen.

      En de volledige capaciteit is ook niet nodig, het wordt gebruikt om de pieken eruit te halen, waardoor het stroomnet efficient blijft werken.
      En ja, dan kunnen er snachts ook nog wel wat EV’s laden.

      Login om te reageren
  7. kraai zegt

    9 juni 2017 om 12:07

    Het enige signaal dat word afgegeven,is dat er weer belastinggeld word weggegooid om maar te kunnen deugen.

    Login om te reageren
  8. thomasthomas zegt

    9 juni 2017 om 12:28

    Die 64k van de E.U hahah.. sigaar uit eigen doos .

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      9 juni 2017 om 12:59

      @thomasthomas:

      Sigaar uit eigen doos? Ik denk amper wat gruis uit eigen doos :P

      Login om te reageren
  9. spylegion zegt

    9 juni 2017 om 14:36

    Mooi project om navolging te geven in woonwijken zodat iedere burger zelf de vruchten kan plukken van gratis stroom en het geld wat ze daarmee overhouden in de economie kan steken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North