De ijzige Fin hakt knopen door.
Het is al jarenlang vaste prik in de F1: rond deze tijd van het jaar speculeren we over de toekomst van Kimi Raikkonen. De inmiddels 37-jarige wereldkampioen van 2007 tekende na een succesvolle return in de F1 bij Lotus aanvankelijk een contract bij Ferrari voor 2014 en 2015, met een optie voor 2016.
Ondanks dat hij de vergelijking met zijn teamgenoten Alonso respectievelijk Vettel in die eerste twee jaar niet bepaald glansrijk doorstond, werd in 2015 tóch de optie gelicht voor 2016. Vorig jaar deed Raikkonen het wat beter in vergelijking met Vettel, of misschien moeten we zeggen dat Vettel gewoon een matig jaar beleefde. Hoe dan ook betekende het dat RAI nóg een jaar mocht blijven bij het team waar hij ook van 2007 tot en met 2009 reed voordat hij in 2010 17 miljoen betaald kreeg om op te bokken.
Raikkonen geldt nog altijd als een van de populairste coureurs op de grid. Zijn vaak houterige opstelling tegenover de pers geven hem een ‘echte’ uitstraling tussen alle gemediatrainde PR-robots die het grootste deel van de rest van het F1-startveld opmaken. Persoonlijk ben/was ik ook altijd wel fan van de Fin, die samen met ‘One Pablo’ Montoya zo’n beetje de enige was die het Schumacher lastig kon maken in de tijd dat ik een rabiate F1-fan werd.
Maar zelfs de grootste fans moeten onder ogen zien dat het ‘niet meer kan’. Doen ze niet, maar het zou wel moeten. Vettel mag het dan prettig vinden om te weten dat er in de andere auto van het team een man zit die hem eigenlijk niet kan verslaan, maar zo’n topzitje bij moet in het belang van de sport eigenlijk gevuld worden met een topcoureur in zijn hoogtijdagen. Stel je bijvoorbeeld voor dat er geen spanning zou zijn tussen Ferrari en Mercedes dit jaar. Dan wisten we nu al dat Vettel de kampioen van 2017 was, net als in die eerder aangehaalde jaren met de rode baron in de rode Ferrari. Als diehard fan blijf je in zo’n geval wel kijken, maar de sporadische volger haakt al snel af.
Juist na de race in Monaco, waar Kimi op zaterdag even een opleving beleefde door Vettel af te troeven voor de pole position, is de discussie over zijn toekomst bij het team weer opgelaaid. Vettel, die in het verleden eigenlijk al nooit een geweldige indruk maakte in de straten van het Prinsdom, won de race op zondag uiteindelijk afgetekend. Je kan discussiëren over of hij daarbij geholpen werd door zijn team, of dat hij gewoon meer race-pace had dan Kimi. Maar eigenlijk maakt dat niet eens uit. Linksom of rechtsom onderschreef het resultaat dat Kimi de tweede viool speelt bij het team, wat de vraag oproept: hoe lang moet je dat willen als voormalig kampioen?
Voor de bühne ontkent Kimi uiteraard alle noties dat Vettel numero uno is bij Ferrari. Hij zal dat zelf misschien ook willen geloven, maar iedereen weet beter. De pers belaagt de Fin in Canada nu dan ook met vragen over zijn toekomst. Kimi weert de vervelende vragen in eerste instantie af met het gebruikelijke.
“Jullie schrijven toch wat jullie willen, elk jaar weer opnieuw. Misschien moet je de artikelen van vorig jaar even opzoeken en die publiceren [memo to self – geniaal idee].”
Dan laat de man uit Espoo zich volgens Racer.com echter toch een opvallende uitspraak ontvallen:
“Ik heb mijn beslissing al genomen, maar die gaat jullie niks aan.”
Een slip of the tongue? Gezien de prestaties van Kimi en eerdere uitspraken van onder andere FCA honcho Sergio Marchionne, lijkt het immers onwaarschijnlijk dat Kimi unilateraal kan beslissen om te blijven bij het team. De gang naar een ander team lijkt onwaarschijnlijk. Zowel Toto Wolff en vooral Christian Horner hebben zich enkele malen laatdunkend uitgelaten over de Fin als in ‘Vettel is buiten bereik, maar Kimi kunnen we misschien wel hebben’. Rondharken bij een kleiner team voor relatief weinig geld daar heeft Kimi niks meer aan, dus blijft er eigenlijk maar één optie over: een afscheid uit de F1.
Mocht het inderdaad zover komen, is dat jammer, maar tegelijkertijd zoals hierboven aangegeven wat mij betreft wel tijd. Het zou wel mooi zijn als Kimi in dit geval, net als Lauda in zijn laatste jaar, nog minimaal één keer een race kan winnen. Op Spa bijvoorbeeld, waar de Fin met name in zijn vroege carrière liet zien uit racehout van het beste soort gevormd te zijn.
str8six zegt
We hebben van je genoten Kimi! Bedankt!
fiestacruizer zegt
Ik zou ook niet zo graag de b*tch van de nogal sympathieke en collegeale Vettel willen zijn. Dus ik snap dat hij er na Vettel kampioen gemaakt te hebben mee kapt.
berlinetta zegt
Zo’n lap tekst om één zinnetje van Kimi. Maar goed, om maar mee te doen met de hype: de vraag is m.i. niet of Kimi wil stoppen, maar eerder of Ferrari een waardige vervanger voor hem kan vinden. Als ze iemand vinden, dan zal Kimi eruit vliegen.
pomoek zegt
@berlinetta: wel typerend toch?
berlinetta zegt
@pomoek: Bedoel je van Ferrari? Ik vind het niet zo raar. Kimi presteert nog wel redelijk, maar ze kunnen ook investeren in een nieuwe rijder.
pomoek zegt
@berlinetta: haha, nee dat kimi in korte zinnen spreekt waarna er een lange vertaling nodig is?
fmgarcia zegt
Snel Sainz, Perez of zelfs Max tackelen. Laat het vingertje in 2018 een poepie ruiken!!!
gregorius zegt
Als een goedbetalend team als Renault of McLaren aanbelt en hem nog even 10 – 20 mio meer geeft in 2018 rondjes te rijden, zou ie het zomaar kunnen doen.
En kijk zelf: Massa, die het al langer niet meer had, mocht weer terug komen. Voor een aardig salaris en hij rijdt met zeer matig presteren nog steeds rondjes om Stroll.
mickyv3 zegt
Ik zou Alonso wel weer terug willen zien bij Ferrari
slickrick zegt
Ondanks zijn leeftijd zet hij toch nog steeds hele knappe prestaties neer. Ik zou zijn uitgebreide race analyses wel missen als hij stopt…..is toch mijn favoriete coureur binnen F1.
pomoek zegt
Persoonlijk ben ik juist niet gecharmeerd van het norse en stuurse optreden van de Fin. Het valt bovendien best wel mee met de mediatraining in de F1. Ik kijk ook graag voetbal maar op zondagavond gaat bij mij altijd het geluid uit op NL1 als de spelers en de trainers aan het woord komen. Dat is pas mediagetrande diarree.
Maar al zou ik het leuk vinden: Ik kijk geen F1 vanwege de gevatte opmerkingen van de coureurs. Die zijn er om in de bolides te rijden, niet om mediageniek te zijn.
Tenslotte: Ik vind het juist fijn dat er géén topper in de 2e Ferrari zit. Een goede coureur in een mindere auto heeft nu tenminste nog kans om op het podium te komen. Als er 4 toprijders bij de topteams zouden rondrijden was het helemaal een optocht.
viezefreddyw zegt
@pomoek: Interviews van voetballers en trainers zijn inderdaad om te huilen met de pet op. Wel zijn er enkele uitzonderingen. Van een Zlatan bijvoorbeeld kan ik oprecht genieten.
Veel leuker is het om biografieën te lezen van voetballers (die er toe deden). Vaak klappen ze dan echt uit de school. Het boek van Zlatan bijvoorbeeld is de moeite echt waard.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Misschien dat je die interviews met Zlatan nog gaat missen. Hij zit volgend jaar vooralsnog zonder club. Ben benieuwd of hij toch nog door gaat.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Ik las het ja. Zonde dat hij geblesseerd is geraakt. Zlatan is voor mij een type speler waarvan ik het jammer vind dat ze ooit er mee moeten kappen.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Ik vind het jammer. Een van de weinige mensen waarbij ik het kan waarderen dat ie zo arrogant is. Heerlijk die opmerkingen van hem.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Zekers. Of Gianluigi Buffon. Ook zo eentje waarvan je zou willen dat hij nooit oud wordt.
jack_abarth zegt
@viezefreddyw:
Zijn reactie destijds tegen v/d Vaart bij Ajax was echt ronduit geniaal.
‘I didn’t injure you on purpose and you know that. If you accuse me again I’ll break both your legs, and that time it WILL BE on purpose.’
bassx zegt
@viezefreddyw: Dat heb ik met boeken van oud F1 coureurs en teambazen. Je komt meer te weten over de teams dan via interviews op TV. Boek van Brawn is bijvoorbeeld erg interessant ook de controversie rondom de Benetton in ’94 waar hij bij het Concorde hotel moest komen en uitleg geven over de zogenaamde Launch Control in de auto van Schumacher. Ook leuk waarom hij Honda F1 team kocht en hoe dat in zijn werk gaat met tig advocaten erbij. Hoe Bernie de dominantie van Ferrari succesvol wist te stoppen omdat Bernie inkomsten zag verdwijnen. Hoe Mercedes team tot stand kwam en waarom Mercedes zo graag een motor wilde leveren aan BrawnGP het seizoen ervoor. Ook hoe Hamilton altijd maar probeert over te komen alsof hij er niets voor hoeft te doen terwijl hij minstens zo hard trainde als Rosberg maar dat voor de media en andere rijders constant probeert te verbergen. Het is uiteraard wel de beleving van één persoon dat je leest maar veel onbeantwoorde vragen kan je er wel in vinden.
bofkont zegt
@pomoek: Onzin, prachtig dat hij zichzelf blijft, die gladde nep pr jochies van tegenwoordig is niets meer aan.
pomoek zegt
@bofkont: Zoveel Finnen, zoveel zinnen. Ik vind zijn optreden naar de media toe niet leuk. Maar ik zou zeggen: geniet er nog maar van, het gaat denk ik niet lang meer duren!
cpp1 zegt
Lijkt nog het meest op een robot op deze foto…
Edge zegt
Ik zou er ook niet raar van opkijken als Ferrari voor volgend jaar gewoon met hem verlengd. Kimi komt nog steeds netjes vlak achter Vettel op P2, 3 of 4 binnen waarmee hij goede zaken doet voor Ferrari’s constructeurskampioenschap. Bovendien kent hij zijn plaats en klaagt hij totaal niet. Als tweede rijder is zo’n gozer ideaal.
MaartenD zegt
De fascinatie voor deze Fin is mij altijd volledig ontschoten, straalt sowieso altijd uit dat hij er geen zin in heeft dus lekker stoppen, doeg!
bofkont zegt
Kimi na dit seizoen mooi opstappen, met een geschat vermogen van 200 miljoen en een bloed mooie vrouw heb je genoeg afleiding, een mooi ere baantje als testrijder bij ferrari zit er vast wel in.
Geweldige coureur dit waar de jonge garde nog veel van kan leren.
gregorius zegt
@bofkont: maar ook 2 jonge kiddo’s. Dan is het wel fijn dat je af en toe kan ontsnappen :)
bofkont zegt
@gregorius: Idd helemaal waar, met 2 jonge kinderen zou het een verstandige keus zijn gewoon te stoppen.
Voor het geld hoeft het immers niet meer, en de hoogste eer heeft hij al op zak.
jeroenwz zegt
Die foto! Die blik van Kimi!
Het lijkt wel of die denkt “voel ik nou de hand van die Vettel op mijn achterwerk?”
declaessens zegt
Dit zal Kimi zijn laatste seizoen zijn, zijn motorcross-team draait ondertussen op volle toeren en zijn verblijfplaatsje in België is ook helemaal klaar. Een klein vogeltje zegt me dat hij daar liever meer tijd gaat in steken omdat hij dan niet continu wordt herkend en vastgeklampt door fans. Soms wil een mens ook gewoon wat met rust gelaten worden en met zijn gezin kunnen genieten (zoals bijvoorbeeld op de motorcross in Valkenswaard waar je Kimi zo tegen het lijf kon lopen zonder dat daar ook maar 1 iemand daar een moer om geeft)