De Mercedes-Benz 600, slagschip op de weg en topstuk uit het arsenaal van menig dictator. Jack Nicholson had er ook eentje; als je van groot en zwart houdt zit je goed.
Voor wie het zich kon veroorloven was de 600 het hoogst haalbare als het ging om luxe. Wie één van de 2.677 gebouwde exemplaren op de kop wist te tikken, die gebouwd zijn tussen 1963 en 1981, zag zich verzekerd van onder andere hydraulisch verstelbare stoelen, achterklep en ramen. Hoewel figuren als Saddam Hoessein en Jeremy Clarkson in het bezit zijn geweest van een 600 zijn het niet alleen maar laakbare figuren die eigenaar waren van dit model. Jack Nicholson had er namelijk ook eentje.
De ex van de acteur is het kortere model met een lengte van slechts ruim vijf en een halve meter(!), bedoeld om door de eigenaar zelf bestuurd te worden (zie ook de coupé). De auto speelde naast Nicholson rolletje in de film The Witches of Eastwick waarin hij zelf de rol van de duivel vertolkte. (via: Carstories)
Check de gallery voor details. Zou die sigarettenpeuk van Jack Nicholson zijn geweest?
Mooi hoe zo’n oude auto voor de huidige standaarden ook nog mooi is en zelfs nog indrukwekkende functies heeft.
Hoort het zo dat er Mercedes Bens in de gallerij staat?
@mercedesclk350: Ja, dat’s veranderd.
volgens mij is hij groot en donker paars
@hillegaar: dat krijg je als je hem te frequent afjakkert
Prachtige auto. Laatst gezien bij Jay Leno’s Garage.
@azenomei: yep, aanrader mensen, kijken, gratis op youtube. Mooi stukje autokennis en autoervaring.
Jammer van de foute imago van de 600, veel dictators en leiders hadden er zo eentje.
Een vraag aan de kenners. Op internet heb ik ook veel gelezen, alleen een ding vraag ik mij af. Is dit nou de ”eerste” echte limo die eigenlijk de standaard heeft neergezet en diende als voorbeeld voor andere auto’s?
@jagmaseratiferrari:
Nee.
Dit was de eerste poging van Mercedes om te proberen in dezelfde league te komen als Rolls Royce en Cadillac, Lincoln en andere merken. Die ton toonaangevend waren in dit segment.
Vele merken vooral merken die ter ziele zijn gegaan maakten dit soort wagens al voor de rijken der aarde : La Salle, Duesenberg, Hispano Suiza, Facel Vega, en het Russische ZIL, maakten allemaal dit type wagens.
@desjonnies: Informatie waar ik iets aan heb, altijd goed voor de kennis.
Dankjewel!
@jagmaseratiferrari: niet alles geloven… Google Mercedes Benz 770 en bv 630.
Z’n voorgangers..
@desjonnies: thanks! ik lees jouw reacties altijd en ik leer steeds bij.
@desjonnies: de Mercedes Benz 770 zat anders in exact dezelfde league als RR.. En dat was al in de ’30er jaren.
@eklasse:
ik had er idd na-oorlogs bij moeten vermelden, maar bedankt !
Het is me nu wel duidelijk geworden waar het stuur van de huidige S-klasse op gebaseerd is. Jammer voor Mercedes zie ik wel liever de oorspronkelijke.
Deze wagen staat in mijn top 10, ramen die je armen breken, als je de achterklep sluit en je arm zit er nog tussen arm eraf en een hoorn om je eigen luchtmacht op te roepen kan het nog beter. Al helrnaal de 600 Pullman landaulet wat zou ik die wagen graag in mijn bezit willen hebben
@henkhupelschoten:
Ik krijg hele enge gedachten bij jou…..zo ineens.
Geintje !
Trouwens, paar jaar geleden heb ik er nog naast eentje gestaan, een gewone, maar wel een originele Hollandse wagen.
Ding stond al jaren stil en de restauratie kost een vermogen van zo’n ding,
Een heleboel is alleen maar voor de 600 gemaakt en dan kosten de reparaties van de hydrauliek een fortuin.
Jay Leno heeft daar een topic aan besteed de 600 Grosser.
Vooruit dan maar, de legende leeft
http://www.youtube.com/watch?v=4LnHdWgLlFI
Geen neigingen over wereld dominantie krijgen he !!!
@desjonnies: je hebt me op een idee gezet ;) ik heb die van jay lenno laatst ook gezien maar die had er een kompressor op gezet, wel gaaf maar opzich ook wel weer zonde… maar die was wel 100% goed gerestaureerd. er staat er overigens een volledig goed werkende in brummen (the gallery) te koop voor 80.000 volgensmij. heb liever een 600 als een s350 bluetec haha
Wielbasis van 5,5 meter? Sick. Hoe lang is die auto dan?
Motpr was een 6.3 ltr V8
Kijk effe op de website van Jay Leno’s Garage, laatst had hij een preview van zijn eigen Grosser 600
Aan het einde van de produktie heeft Auto-Motor-Sport er nog een artikel aan gewijd. De korte variant had een Daechle, ze werden handgemaakt op een separate assemblagelojn in Sindelfingen.
Wielbasis 5,5 meter?
Lekkah!!
@davefelida
En zo kloot men Frederik! De w100 heeft een totale lengte van 5.54 meter en een wielbasis van 3.200mm. In ’t vervolg toch ’n beetje beter opletten alsjeblieft!
@9000cse: Aangepast.
Misschien wel mooiste mercedes ooit gemaakt. Wat een gave auto !!
Bazenbak! (Letterlijk)
Inderdaad een ultieme Bazenbak, maar dan het liefst in de korte uitvoering op de oprit. Wel nog even de luchtvering tweaken zoals met deze S-klasse gedaan is:
[img]http://stancewords.stanceworks.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2012/12/slammed-mercedes-bags-title.jpg[/img]
@gash: dit is een 300 SEL, een fantastische wagen, ik zelf rijdt in een goude Mercedes-Benz 280 SE 4.5 V8 (de amerikaanse versie) en heeft nog de stalen veren maar die zijn zo goed dat je ook vrij weinig voelt. maar verlagen? gewoon niet
@henkhupelschoten: Gewoon wel! :)
@haaldie20inchvanjegolfaf: Haal jij maar eerst die 20 inch van je golf af dan praten we verder ;)
@henkhupelschoten: Op mijn pleintje staat ook een 280 coupe (denk ik) maar die heb ik nog nooit zien rijden, staat daar met een lekke band en weggevaagde verf. Je ziet ook al een beetje roest komen, erg jammer.
@henkhupelschoten:
Natuurlijk wel. En daarbij is dit luchtvering. Je kunt hem met een druk op de knop gewoon netjes op rijhoogte krijgen, maar om hem zo te parkeren: like a boss! ;)
@gash: Nee nee dat doe je gewoon niet, deze auto is al comfortabel. En dan verlaag je hem en is die al zijn comfort en ride quality kwijt. Soms zijn er ongeschreven regels, en daar valt deze auto ook onder: Niet verlagen gewoon niet.
Fantastisch maar het zusje hiervan, de rode zeug doet me toch net iets meer.
Hoezo zwart?