Jaguar gaat het radicaal anders doen met de nieuwe XJ

Auteur: , 27 Reacties

De grote zakensedan krijgt een technische metamorfose.

Jaguar gaat het radicaal anders doen met de nieuwe XJ

Jaguar heeft de volgende stap in zijn elektrificatiestrategie bekendgemaakt. Vanaf 2020 is het de bedoeling dat er van elk model een geëlektrificeerde variant op de markt gaat komen. Het gaat hier om zowel hybride, als plug-in hybride en volledige elektrische auto’s. De nieuwe Jaguar XJ die gaat komen zal het eerste elektrische model gaan worden die valt onder deze strategie. Jaguar Land Rover gaat de elektrische sedan in het Britse Castle Bromwich bouwen.

Om de productielijn in Castle Bromwich voor te bereiden op de toekomst van het merk gaan er deze zomer de nodige veranderingen gebeuren. De komende maanden zal de fabriek van nieuwe productietechnologie worden voorzien. De elektrische Jaguar XJ zal ontwikkeld worden door hetzelfde team dat verantwoordelijk was voor de volledig elektrische Jaguar I-PACE.

Het Britse autoconcern zegt met deze stap duizenden banen in het Verenigd Koninkrijk te behouden. In het geval van de XJ is er geen sprake van een (plug-in) hybride aandrijflijn, maar een volledig elektrische auto. Dit betekent dat de nieuwe generatie van deze sedan zijn zescilinder diesel en vijfliter benzine V8 moet gaan inleveren voor elektromotoren en een accupakket. En dat doet toch wel een klein beetje pijn.

The future of mobility is electric and, as a visionary British company, we are committed to making our next generation of zero-emission vehicles in the UK. We are co-locating our electric vehicle manufacture, Electronic Drive Units and battery assembly to create a powerhouse of electrification in the Midlands. – Prof. Dr. Ralf Speth, Chief Executive Officer van Jaguar Land Rover



27 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Geweldig, ben er heel benieuwd naar. Zo’n grote, luxe, comfortabele auto leent zich perfect voor elektrisch.
@balboni: Nou, als die nieuwe XJ net zo veel gezeik heeft als onze vorige XJ’s en de RR dan verwacht ik dat hij niet verder komt dan de garage. Het enige goede aan die 3 auto’s waren juist de motoren..
@balboni: nou nee, juist lekker rustgevende ronk op de achtergrond en geen hoog gemiep van die elektrische troep.
@mats106rallye: Probeer maar eens een elektrische auto uit, ik kan je uit eigen ervaring vertellen hoe heerlijk rustgevend elektrisch rijden is.
@balboni: jeps. En ik gun het Jaguar van harte!
Hehe, er komen eindelijk wat meer alternatieven voor de Model S, 8 jaar later.
@fanboy: Als de markt gecreeërd en voldoende groot is dan komen de aanbieders als vanzelf.
@fanboy: Mag toch wel hopen dat een XJ even een behoorlijk eindje boven een model S staat. Qua aandrijflijn is zo’n S fanatastisch, maar qua auto mag hij niet eens in de achaduw staan van een XJ.
Jaren negentig: deze Jaguar V12 is zo stil als een elektromotor.

2019: jammer dat er een elektromotor in komt
@ab1963: Ik denk niet dat er ook maar iemand is geweest die die uitspraak in de jaren 90 heeft gedaan.
@berlinetta: Ik heb vorig jaar in een V12 limo gereden, weliswaar niet van Jaguar, maar dat ding was zo soepel en stil dat de ervaring nog het meest leek op het rijden in een elektrische auto. Dat is blijkbaar het hoogst haalbare als het aankomt op verfijning van een limousine aandrijflijn.
(het ging om een Toyota Century vorige generatie)
@fanboy: idd. En bijkomend de isolatie, die is ietwat beter dan een middenklasser ….
@ab1963:
Eerder jaren ’70 tot vroege jaren ’90, maar absoluut, ik heb zowel met elektrische auto’s als in een klassieke XJ12 gereden, het gevoel is verbazingwekkend vergelijkbaar. Heel veel kopppel onderin, enorm stil en bijzonder soepel. En de range anxiety zal ook vergelijkbaar zijn, die Jag V12 doet 1 op 4 op een héél gunstige dag.
@mgmgb: Klopt. Heb dat ook al mijn 535i en ZF8. Heel soepele loop van de motor en met hele zachte gangwisseling van de bak. Als ik dan in een elektrische auto rijd, denk ik steeds op de achtergrond heel zachtjes en laagtoerig die 6 in lijn door de versnellingen hoor gaan.
Xj suv. Gerebadgede range.
Lijkt mij een slimme stap voor de toekomst. Met de I-PACE hebben ze laten zien dat ze de techniek hebben.

Als ze hem dan ook nog mooi maken in tegenstelling tot de I-PACE.
@reistje: Nu nog de puntjes op de i voor de techniek… 3 fase ac laden bijvoorbeeld..
@reistje: een grijze of zwarte I-Pace is inderdaad een grote blob, in een beetje levende kleur is het eigenlijk helemaal geen lelijke auto. Maar welke kleur ook, de I-Pace is minstens 10 duizend maal mooier dan de Tesla Model X.
@mashell: kan dat ding nog steeds niet mooi vinden. De verhoudingen kloppen niet.
@lekkerlinksrijden: Als je alleen maar links rijdt kloppen de verhoudingen ook niet.
“De elektrische Jaguar XJ zal ontwikkeld worden door hetzelfde team dat verantwoordelijk was voor de volledig elektrische Jaguar I-PACE.”
Ik mag hopen dat het team daar de afgelopen jaren al mee bezig is…
Als hij maar net zo mooi is als de huidige….
Jezelf ‘visonary’ noemen na auto’s als de X-type is wel een fraai staaltje Britse humor.
@vaakbenjetebang: Vaakbenjetenegatief
@vaakbenjetebang: welke nog meer dan?
@vaakbenjetebang: die X type met 3.0 v6 was echter een heerlijke wagen met na ruim 10 jaar als enige echte probleem dat navi uitviel, jonge knul bij de dealer had het euvel eens kosteloos verholpen en dat was echt het enige mankement van de best leuk ontworpen Ford X type.
Zal het zeker goed doen in China.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).