
Vanaf 2013 kun je onbezorgd op wintersport met een Jaguar, ze gaan er namelijk all-wheel drive op schroeven.
Jaguar heeft het niet makkelijk. Ze verkopen net zoveel auto’s als dat Range Rover Evoques verkoopt dus ze zijn driftig op zoek naar een groter marktaandeel. Aangezien nieuwe modellen voor de massa nog even op zich laten wachten (de F-Type wordt natuurlijk geen verkoopkanon) komen ze binnenkort met een all-wheel drive optie voor de bestaande XJ en XF, gekoppeld aan de nieuw ontwikkelde 3.0 V6.
De aandrijving werd ontwikkeld in samenwerking met ZF en komt eigenlijk best laat maar men vind het toch belangrijk om deze optie aan te gaan bieden, met name in de Verenigde Staten zou er veel vraag naar AWD zijn. Ongeveer 50% van de verkochte luxe sedans is overzees namelijk voorzien van vierwielaandrijving en dat is dus waar Jaguar op dit moment naast de pot piest.
De optie zou ongeveer 3000 dollar (een slordige 2400 euro) moeten gaan kosten en is beschikbaar vanaf modeljaar 2013. Zowel de XF, XJ áls de XJL zullen overigens met de vierwielaandrijving beschikbaar zijn. Jaguar belooft dat het vertrouwde rijgevoel onaangetast blijft.
Een video van de 4WD Jag’s kan je bekijken op Autojunk.
Dit heeft geen meerwaarde in Nederland,natuurlijk wel op crossovers en jeeps.
@bsxc2: ook voor Nederlanders die op wintersport gaan bvb
@fep739: Dus je hebt het hele jaar een hoger benzineverbruik met je 4WD om alleen maar iets beter weg te zijn op wintersport,ik zou het wel weten.
@bsxc2: als je een Jag kan betalen , ga je heus toch niet lopen lullen voor een verbruik van 1 litertje meer ?
@bsxc2:
Maar AWD op een crossover heeft volgens jou wel meerwaarde.
Met een crossover heb je ook geen AWD nodig, die stoeprand komt ie zonder ook wel op.
Je hebt dan een dubbel nadeel, behalve de aandrijving rij je ook het hele jaar met de aerodynamica van een tuinhuis en dat is ook niet best voor het verbruik.
@bsxc2: Een groot deel van Neerland rijdt het hele jaar in een veel te grote en dikke auto omdat ze 1 keer per jaar de caravan naar Zuid Europa slepen. Dit is dezelfde gedachtengang.
@bsxc2: waarom niet?? Als het sneeuwt, gebeurt hier de laatste jaren regelmatig, dan is het ideaal. Audi en Subaru doen ook goede zaken met Quattro en 4 WD.
In europa heeft het zeker meerwaarde: zoals in Zwitserland; daar halen we de 50% op premium auto’s ook wel (en Subaru verkoopt hier ook goed).
Ik vind de opmerking over het vertrouwde gevoel wel leuk –> als een zeecontainer?
zonde .. heilschennis .. dat hoort niet .. historisch incorrect .. alles naar de klote .. Jaguar zal noooooooit meer Jaguar zijn ..
weg met de vernieuwing ..
dood aan de verbetering ..
of is dat alleen van toepassing op Duits plastic ??
@lincoln: X-type had 4wd, XJ220 proto idem. Jaguar is nooit.
De V6 benzine zal ook wel helpen. Voor zo ver ik weet is de 5.0 V8 de enige benzine keuze bij Jaguar.
Voegt zeker iets toe. Hier in zwitserland en oostenrijk zie je ontzettend veel x-drive bmw’s en audi quattro’s. En afgelopen winter was ik toch wel blij dat mn vader nu ook 4wd heeft.
Modellen uitmelken kunnen ze beter aan audi en BMW overlaten! Weet iemand wat de financiële situatie momenteel is bij jaguar? Dat vraag ik mij namelijk nog wel eens af. Ze hebben 3? modellen geloof ik… De XK, XF XJ,
Maar worden niet echt overdreven veel verkocht.( Jaguar had al lang gewacht voordat ze toen met de opvolger van de s-type kwamen… vanwege geldproblemen zelfde geldt voor de XK.(Model is tenslotte 10 jaar geproduceerd) Heeft TATA dan alleen maar zoveel geld in jaguar gepompt om een paar nieuwe modellen te ontwikkelen en vervolgens niets?
Ik vind dat je er maar verdacht weinig van hoor..
Stilstaan is achteruitgaan?
@lamborgfan:
Jaguar / Range Rover is 100X vernieuwender dan de Duitse 3 ..
klanten (vooral in west-Europa) zijn alleen oerconservatief ..
@lincoln: Hmm.. Hoe bedoel je precies? Qua technologie? of mechaniek? of…
Mercedes, BMW en Audi bieden dit ook aan, om zich daar tegenover te positioneren moet Jaguar wel.