• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jaguar Land Rover gaat verder waar Mercedes stopte

Auteur: hayte, gepost 26 juni 2020 om 19:56 – 9 Reacties

Het logo van een natte Range Rover SDV8 LWB

Waar Mercedes geen heil ziet in waterstofauto’s, denkt Jaguar Land Rover daar toch anders over.

Waterstofauto’s zijn een grote belofte, maar weten die nog niet helemaal waar te maken. Het idee is dat je het tanken en de range hebt van een benzineauto, maar de milieuvoordelen hebt van een EV. Het probleem is alleen dat waterstofauto’s gigantisch duur zijn om te ontwikkelen en wat praktische bezwaren hebben.

De laatste jaren zagen we dan ook dat automerken zeiden zo’n waterstofauto te willen ontwikkelen, om het later te laten vallen. Mercedes liet een paar maanden terug nog weten met waterstofauto’s te stoppen, bijvoorbeeld. Het ontwikkelen van een waterstofauto is volgens Mercedes twee keer zo duur als het ontwikkelen van een elektrische auto. Dat terwijl het ontwikkelen van zo’n elektrische auto al duurder is dan een benzine- of dieselauto. En zo’n waterstofauto kan je aan bijna niemand verkopen.

Op dit moment zijn eigenlijk alleen BMW, Hyundai en Toyota bezig met waterstof. Al kan je daar vanaf vandaag nog een automerk aan toevoegen. Jaguar Land Rover gaat volgens Auto Express namelijk zo’n waterstofauto ontwikkelen. Hiervoor krijgt het zo’n 80 miljoen euro van de Britse regering. Het is vooralsnog een onderzoeksproject, het zou dan ook zomaar kunnen dat de bolide nooit het levenslicht ziet. Maar het is wel interessant dat er tóch partijen zijn die interesse tonen in deze techniek.

Voor Project Zeus werkt JLR samen met meerdere Britse bedrijven, waaronder Delta Motorsport, Marelli Automotive Systems en UKBIC. Het idee is dat het een premium waterstofauto wordt met ‘JLR-kenmerken’. Denk hierbij aan een lange actieradius en het snel kunnen tanken, zo blijkt. Al hoort het kunnen trekken van iets, offroaden en het werken in lage temperaturen hier ook bij.

Project Zeus staat nog in haar kinderschoenen. Het is dan ook onduidelijk wanneer we deze waterstof-Jaagggg kunnen zien. Al is het ook onduidelijk of het een Jaaaggg wordt. Zeus zou ook zomaar een Land Rover kunnen zijn. Maar ga er maar vanuit dat je zo’n waterstofauto niet in een paar maanden in elkaar geknutseld hebt. Maar over enkele jaren zouden we er zomaar meer van kunnen zien.

Ook interessant!

  • Jaguar Land Rover sloopt coronavirus uit het interieur
  • Land Rover gooit waterstof in de Defender
  • Land Rover Range Rover D350 rijtest
  • Land Rover Defender SVR gaat echt knotsgek worden
    Land Rover Defender SVR gaat echt knotsgek worden

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

Jaguar, Land Rover, milieu, onderzoek, waterstof

Vorig bericht: « ANWB waarschuwt: Vanaf september wordt het extreem druk
Volgend bericht: Doordat we minder vliegen, wordt jouw Tesla goedkoper »

Lees Interacties

Reacties

  1. florisje zegt

    26 juni 2020 om 20:15

    Tja waterstof, lijkt mij alleen een toepassing te hebben in gevallen waar hoge energie dichtheid vereist is, zoals vrachtwagens, boten, treinen, vliegtuigen, etc. waar je met een keer tanken duizenden kilometers duurzaam af kan leggen. Voor personenauto’s vervalt dit echter een beetje, vooral als je na gaat dat je met huidige technologie al haast 600km af kan leggen. Met de tijd dat waterstof volwassenen genoeg is om te concurreren, verwacht ik dat de batterij al weer verder doorontwikkeld is naar 800 km bereik. Als ik echter nog iets mis dan hoor ik het natuurlijk graag

    Login om te reageren
  2. oldebronx zegt

    26 juni 2020 om 20:46

    Had VW – Audi ook niet al een waterstof auto klaarstaan?

    Login om te reageren
    • florisje zegt

      26 juni 2020 om 20:53

      @oldebronx: Audi H-tron concept.

      Login om te reageren
  3. bpc zegt

    26 juni 2020 om 21:00

    80 miljoen ? In ontwikkelingskosten is dat amper voldoende om de deurklinken te desginen … Als mijn geheugen mij niet in de steek laat investeren automerken om en bij het miljard voor de ontwikkeling van hun verkoopstoppers

    Login om te reageren
    • basman147 zegt

      26 juni 2020 om 21:27

      Op zich wel klopt dat bedrag van 1 miljard wel, maar daar zitten ook de kosten in om er vervolgens heel veel van te produceren per jaar. Daar heb je bij een prototype geen last van?.
      En als ze slim zijn, pakken ze gewoon een I-Pace en halen daar een gedeelte van de accu uit en vervangen dat door brandstofcellen en een waterstoftank. Dan kom je best wel een eindje met 80 mln.
      Mocht de Britse regering vervolgens vinden dat hij in productie moet, dan zullen ze nog een keer de portemonnee mogen trekken, alhoewel ik niet snap waarom je dat zou willen voor waterstof.

      Login om te reageren
  4. lucblocken zegt

    26 juni 2020 om 22:15

    En nochtans is Nederland één van de koplopers momenteel op gebied van waterstof wagens; er rijden er bij jullie meer rond dat jullie denken, check Holthausen Clean Technology in Hoogezand maar eens…?

    Login om te reageren
  5. JagID3Merc zegt

    26 juni 2020 om 22:51

    Ik denk dat we in de toekomst meer een hybride vorm gaan krijgen. Accu’s voor woon-werk verkeer en dan waterstof voor vakanties naar de Alpen of Zuid-Frankrijk.

    Login om te reageren
  6. ericd zegt

    27 juni 2020 om 13:23

    Waterstof is nu nog duur, en heeft een armzalige ‘well-to-wheel’ rendement, maarrrrr…. is verschrikkelijk interessant als toekomstige opslag voor surplus opgewekte groene energie (zonnepanelen, windmolens e.d.). Vandaaraf distribueren komt dan vanzelf in the picture. BEV heeft een hoog rendement an sich, maar is iffy omdat je bij een beetje auto gauw zoveel batterijen aan boord moet hebben als het gewicht van 5-6 keer de chauffeur (Tesla Model 3: 485 kg).

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    29 juni 2020 om 09:53

    Kan er een keer een zinvol artikel met gedegen informatie (niet een kwartiertje googlen maar écht onderzoek) geschreven worden waarin de vergelijkingen goed gemaakt worden? Ik hoor zoveel tegenstrijdige verhalen over waterstof. Erg benieuwd hoe dit nu in de praktijk zich verhoudt TOV elektriciteit en blauwe diesel.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North