Ian Callum schonk ons de Jaguar F-Type, maar heeft ook een soft spot voor wat ouder materiaal.
De Britse ontwerper stortte zich dan ook op de Mark 2 en gaf de Jaguar-klassieker een modern tintje. De bolide was in de jaren ’60 een van de bekendste bolides van Jaguar. Desondanks durfde Callum het aan om in samenwerking met de restaurateurs van Classic Motor Cars zijn eigen draai aan het icoon te geven. Dat bleek geen gemakkelijke klus, want de heren hadden er anderhalf jaar voor nodig om het project af te ronden.
We moeten toegeven dat Callum er daadwerkelijk in is geslaagd om het klassieke karakter van de Mark 2 te behouden en er tegelijkertijd een totaal eigen creatie van te maken. Zo zijn de chromen bumpers verdwenen en vervangen door meegespoten exemplaren en wordt Callum’s Mark 2 aangedreven door het V8-blok uit de Jaguar XK.
We hoeven overigens niet de hopen op meet Callum-Mark 2’s, want de ontwerper houdt het bij dit ene exemplaar.
Mooi en smaakvol gedaan: werk van een top ontwerper. Doet me denken aan Singer-Porsches.
Ook uitmuntende fotografie.
Gewoon zonde ..
@norge: http://www.riaggnoorwegen.nl/
Ik vind het origineel een miljoenmiljard keer mooier. Hoewel deze restauratie véél beter gelukt is dan veel andere pogingen, passen de aanpassingen gewoon niet bij de rest van de auto.
Die voorbumper vind ik echt een misser.
Nope sorry, dit doet het ook niet voor mij. Een misser van Callum, zo moet een sportieve mk2 uitzien:
Oftewel, hij heeft geen toevoegingen nodig. Rolkooi, tape over de koplampen en gaan!
@Mielie: mmm zoveel leuks op 1 foto.
OT: die voorbumper oogt toch maar vreemd.
@Mielie: Leuke Alfa in de achtergrond!
Jammer van die tupperware bumpers, hier hoort gewoon chroom op..
Verder benaderd hij de perfectie.
Nou komt zijn ware aard toch wel heel erg naar boven drijven. Die man die houdt helemaal niet van Jaguar. Althans niet van de waarden die Jaguar altijd uitgedragen heeft. Inzijn moderniseringsdrift bij de nieuwe modellen schiet hij al te ver door, maar met deze MK2 maakt hij het wel heel erg bont. Disgusting!
Prachtig! Echt goed gelukt.
Het is trouwens niet dat Callum zo van klassiekers houdt maar hij is een fervent liefhebber van hotrods. Dat wisten jullie toch wel?
Ik vind hem prima!
Bijzonder geslaagd naar mijn mening. Wijzigingen blijven beperkt en die meegespoten bumpers staan hem best.
Ontzettend mooi gedaan, maar jammer van de cheapo aftermarket radio. Het moet toch vast wel mogelijk zijn geweest om ergens een moderne radio (dan wel zonder mega-scherm) met klassieke uitstraling op de kop te tikken?
@Edge: precies wat ik dacht!
Ik zou ook de bumpers en de uitlaat veranderen trouwens.
Maar wat een prachtig ding verder!
Legendarische auto, die eigenlijk geen aanpassingen nodig zou moeten hebben. Maar ik moet zeggen, het is ergg stijlvol gedaan met het karakter van de MkII nog keurig intact. Wel grappig dat de moderne Mk2, de S-Type (R), de auto was waar ik meteen aan moest denken toen ik deze zag.
GATVERDAMME! ik wist niet dat Ian Callumn een jochie van 16 was… wat een pauperhok! Ik nomineer dit voor de bijnaam pieky (ipv ricer). Interieur is zo slecht nog niet maar de wielkastverbreding is hideous en de voor bumper is echt rampzalig. Gelukkig verneukt ie niet teveel mk2’s.
@w0o0dy:
Die wielkastverbreding is origineel op de mk.2. Al zijn ze er in verschillende soorten. De koelsleuven zijn niet origineel en de auto is iets verlaagd.
Lekker kontje
Niet elke verandering is een verbetering………..
Ik ben uit den ouden doosch.
En kan jullie vertellen dat de achterschermen in de zestiger jaren al door COOMBS Jaguar werden aangeboden, om de Mk II een nog racier uiterlijk te geven, da’s dus niet erg origineel van deze mijnheer.
Er zijn genoeg schuurtjes, over de gehele wereld heen waar men de Mk II onder handen neemt en kan verbeteren, al naar gelang van de wensen van de klant en de diepte van zijn portemonnaie.
één van de meest perfecte zit in Nieuw Zeeland, maar voor een beetje restauratie mag u een paar ton Euries uittrekken.
Verder heb ik ooit een zwarte Zweedse Mk II gezien waar men ijskoud (dat zijn de Zweden he) een 5.3 liter V12 in had gelepeld. met Airco, cruis control, de gehele reut.
Wat dat betreft is dit nu niet eens zo’n bijzonder project.
Ow, ik ken er ook nog één die na de restauratie echte Perzische tapijtjes heeft laten maken, staat leuker dan die eeuwige kokosmat….
Vraag niet wat die tapijtjes gekost hebben, me denkt dat je daar een redelijke Golf voor kon kopen.
Ziet er nietjes uit, mischien nog de bumpers in chrome.
Ik vroeg me al af waarom dat bumper ontwerp me bekend voor kwam. Dat is geen “pauper-hersenspinsel” zoals sommigen roepen, maar in de jaren 60 had Jaguar ook een aantal Jaguar mk2’s als touringcar rondrijden met een bumperloze layout. Zie ook hier:
http://ipocars.com/vinfo/jaguar/mk_ii_rhd_race_vehicle-1961.html