De Jaguar XE occasions zijn verrassend goedkoop.
Dag in dag uit checken we de gebruikte prijzen van de Alfa Romeo Giulia. Zowel @jaapiyo als ondergetekende hebben de uitgesproken wens om zo’n Italiaanse schone voor de deur te hebben. De prijzen zakken alleen nog niet heel erg hard. Ga je voor een benzine (Jaap ontkent het bestaan van diesel) dan is het lastig om een Giulia voor minder dan 25 mille in Europa te vinden, terwijl je struikelt over de 3 Series.
Jaguar XE occasions
Ook als je dan toch zoekt naar een Giulia diesel met wat meer kilometers, blijft de prijs steken tussen 15 en 20 mille. Maar er was nog een premium sportsedan met achterwielaandrijving: de Jaguar XE. Een auto die iedereen lijkt te vergeten en dat is zonde. Je kan ‘m nu nog altijd nieuw bestellen bij de dealer. Dan is het uiteraard geen goedkope auto, maar gebruikt zijn ze betaalbaar.
Wat heet, Jaguar XE occasions zijn verrassend betaalbaar! We gingen even zoeken op Marktplaats en zagen exemplaren van minder 10 mille! Dat is heel erg goedkoop. Natuurlijk moet je de onderste exemplaren meteen wegstrepen: die hebben allemaal motorschade, de distributieketting wil nog weleens voortijdig de geest geven.
Dat klinkt enger dan dat is: sommige mensen blijven met ernstige motorratel gewoon doorrijden. Waar je relatie er beter van wordt als je niets probeert te veranderen, moet je bij een auto juist wel preventief onderhoud uitvoeren.
Dit is de goedkoopste
Enfin, de goedkoopste is deze Jaguar XE. En ja, het is niet de meest luxe uitgevoerde, alhoewel dingen als leer, headsup en navigatie opzitten. De velgjes zijn echter klein en de lampen zijn halogeen!
Schakelen gaat handmatig, maar dat is puristisch, net als de achterwielaandrijving. Het ding heeft amper 180.000 km op de klok staan en komt uit 2015. Het is ook gewoon en Euro6-auto, dus je kan de binnenstad die iedereen aan het ontwijken is, gewoon in.
En ja, met 163 pk zul je niet domineren op de Autobahn, maar met een topsnelheid van 227 km/u kun je prima meekomen. En vanwege het relatief lage gewicht van 1.400 kg betaal je je niet helemaal scheel aan wegenbelasting, waardoor zo’n betaalbare Jaguar XE wel heel erg interessant wordt.
Nu is dit exemplaar met een prijs van 9.990 euro uitzonderlijk goedkoop, maar tussen de 10 en 15 mille zijn er veel Jaguar XE occasions te vinden als je nog een zuinige auto en sportieve auto zoekt. Je kunt de advertentie hier bekijken!
Meer lezen? Dit zijn de leukste niet Duitse sportsedans!
Dutchdriftking zegt
Zo jammer dat er nooit een XE station is geleverd. Ideale 159 opvolger.
kennone zegt
Volgensmij wel hoor. Was alleen geen hardloper
RAW zegt
Ik denk dat je de XF bedoeld. die was en is er wel als station. De XE is alleen als sedan geleverd.
W115 zegt
Een BMW e90 ziet er van binnen veel moderner uit.
Hubert zegt
@W115,
Ja, en?
De Jaguar is tijdlozer, dus die blijft zijn uitstraling houden.
M240i zegt
Wat vind jij precies zo tijdlozer aan deze Jag vergeleken met een e90 dan?
karhengst zegt
De achterlichten die herinneren aan een nog oudere Honda Accord wellicht?
Ik zag er vandaag weer een rijden en kan er niet over uit waarom ze de achterkant dusdanig hebben weten te ontsieren. De rest van de auto is namelijk precies in het zakelijk-chique gat gesprongen wat Audi heeft laten liggen.
ouwedibbes83 zegt
Maatje te groot idd en daardoor erg aanwezig. Terwijl verlichting toch veel doet met t design van een wagen
Hubert zegt
Ja, en?
De Jaguar is tijdlozer, dus die blijft zijn uitstraling houden.
luckyluck zegt
Blij maken met een dooie mus: het betreft alleen de diesels…
wimof zegt
So?
O plaat zegt
Ik snap deze categorie niet zo goed. Ik ben van de mening of wel ga je voor een coupé of wel voor een full size sedan zo als bvb de XF. Op vlak van beenruimte is er bij zo’n middenklassers nauwelijks verschil met 2 deurs uitvoeringen en vaak is het groter formaat beter uitgerust.
E34M5Touring zegt
De versies die je wil blijven anders best prijzig. Beetje knappe 6 pitter is 30k plus.
eklasse zegt
-‘export’ in de bedrijfsnaam;
-rood waarschuwing-lampje op dashboard;
-+- 4000euro goedkoper dan vergelijkbare modellen;
-bij andere voertuigen van aanbieder staat ook niet omschreven wat ‘er mis is met het voertuig’.
-foutieve informatie in de advertentie tekst: xenon etc.
Hoeveel rode vlaggen moet je negeren? Oftewel er is niks -ineens- goedkoop.
cossieworthie zegt
De kwaliteit en betrouwbaarheid van een Jaguar is gewoon bij de slechtste ter wereld. Met je handen afblijven als je centen je lief zijn en je ze graag op je bankrekening wilt houden.
scrmeagle zegt
Wat lul je nu man
rollingstoned zegt
Dan koop je toch een Picanto ofzo?
Robert zegt
Nee, zo iemand opteert voor een Kia Opirus!
rollingstoned zegt
Oh ja, de “Mercedes” van Kia 😂
monsieurleloure zegt
Ik sla Jaguar nog hoger aan dan Audi,da’s pas echt vullis
wimof zegt
Zelfs in de jaren ’70 waren het onvoorstelbare degelijke wagens, vermoedelijk vrouwelijk, ze hadden nogal wat nukken.
Tijdens het “Ford” tijdperk was ik niet meer zo blij.
Ik werkte toen in een Jaguar verdeelpunt.
bottestudent zegt
Ik stond voor dezelfde keuze Giulia – XE – 3 serie diesel. Uiteindelijk iets meer uitgegeven aan een prachtige 420D Gran Coupe.
sabrerator zegt
Zou eerder voor een XF gaan met de V6 diesel met 275pk.
Of de V8.
Een Jaguar met een vierpittertje voelt bij mij gewoon niet oké.
Qua betrouwbaarheid, mijn S-Type diesel heeft me van 96.000km bij aanschaf tot de huidige 268000km op de klok nooit laten staan. Wel wat probleempjes gehad, en die waren bij tijd en wijle kostbaar. Maar het waren nieuw geen goedkope wagens en als de restwaarde omlaag gaat, gaan onderdeelprijzen en arbeidsloon niet mee naar beneden.
Het zal nooit goedkoop rijden worden. Maar als je dat wilt neem je een Toyota of zo.
Ook niks mis mee, maar anders.
Je moet geen Jaguar willen rijden als je de kosten niet kunt veroorloven.
DeWitteCondor zegt
Heb een XF S 3.0L 6cyl diesel gehad. Topauto en op irritante voetganger veiligheidssysteem meldingen (bekend euvel), nooit iets mee gehad. Prachtige wagen.
Overbuurman had een XE, nieuw. Die staat echt 3 treden lager qua niveau (van alles). Van alles mee gehad ook, tot aan spontane ruitbreuken aan toe. Was binnen 2 jaar de deur weer uit. Maat van mij reed ook een tijdje XE. Was ook van korte duur. Erg krap achterin ook.
sr20det zegt
Koop er nooit een met een 2.0 diesel want echt alles van die blokken gaat kapot of is kapot gegaan. Zelden zulke slechte motoren gezien.
wimof zegt
Ford, rechtuit de Mondeo, zit er helaas ook bij Volvo in.
alassad zegt
De Ftype diesel is 2ehands ook verrassend betaalbaar
wimof zegt
Ik begin ondertussen door te hebben dat weinig (is dit een understatement?) Europese wagens nog gebouwd zijn om het verder dan 180.000 probleemloos(?) uit te houden
Design_Driven zegt
Het viel mij ook al op, al shop ik in het VK. Maar ondanks de lage prijs denk ik dat je alsnog best wat afschrijving hebt, de bodem is nog niet bereikt.
Overigens hier in het VK zijn de XK en XJ (voor laatste generatie ) wél op de bodem en zijn voor mij dus wat interessanter. Die beginnen beide in waarde te stijgen.
net10 zegt
Een Jaguar XE is beslist geen verkeerde occasion.
Zeker vergeleken met de Duitse concurentie is het een hele goede deal, en is de auto vaak betrouwbaarder.
Ik zou niet aan de onderzijde van de markt zoeken, reparaties zijn vaak niet goedkoop.
Met verschillende Europese automerken en modellen kun je ook heel goed meer dan 180.000 km zonder (grote) problemen rijden.
Hoe meer er op zit, hoe meer kans dat er iets kapot gaat.
Je ziet dan ook dat de minst betrouwbare automerken bij onderzoeken (vooral) premium Duits of Engels zijn.