Kopen? Dan moet je er snel bij zijn!
Een gelimiteerde oplage van 300 Jaguar XE SV Project 8’s gaat namelijk het levenslicht zien. Reken maar dat die snel vergeven zullen zijn, want de cijfers liegen er niet om!
De Jaguar XE SV Project 8 krijgt namelijk 600 pk en 700 Nm onder de kap, in de vorm van een 5.0 Supercharged V8 met aangepaste software en een verbeterd in- en uitlaattraject. Ook het koelsysteem is ingrijpend verbeterd. Optioneel is er een Track Pack, zodat je een excuus hebt om je kinderen thuis te laten. De XE SV Project 8 heeft dan namelijk maar twee zitplaatsen. Deze is gekoppeld aan vier aangedreven wielen zodat je de pk’s ook daadwerkelijk kwijt kan. Resultaat: een topsnelheid van 322 km/uur en een 0-100-sprint in 3,7 seconden.
De auto krijgt een aanpasbare rijhoogte en aerodynamica, en Intelligent Driveline Dynamics voor het betere circuitgebruik. Daar wordt je overigens ook goed geholpen met remmen: Jaguar past voor het eerst een Carbon Ceramic remsysteem met koolstofkeramische remmen en “uit de Formule 1 afkomstige wiellagers” toe.
De introductie van deze heerlijke bak is op 30 juni tijdens het Goodwood Festival of Speed. De exacte prijs van de Jaguar XE SV Project 8 is op dit moment nog niet bekend, maar de netto catalogusprijs zal ongeveer € 151.000 bedragen.
De Project 8 is door SVO voorzien van koolstofvezel bumpers met extra koelopeningen, alsmede een koolstofvezel motorkap. De wielkasten zijn verbreed (19 mm voor, 55 mm achter) en huisvesten lichtmetalen 20-inch wielen. De bodem is volledig vlak, de splitter aan de voorzijde en de achterspoiler zijn in twee standen verstelbaar. Deze aerodynamische aanpassingen creëren meer dan 122 kg downforce bij een snelheid van 200 km/uur.
De soundtrack? Tamelijk ok! Hoor die supercharger janken dan!
pomoek zegt
Seat belde: ze willen hun dinges cupra terug! Muhahaaha! http://picswall.net/wp-content/uploads/2016/10/orange-2016-Seat-Leon-Cupra-R.jpg
berlinetta zegt
@pomoek: Wat willen ze terug?
aarsgewei zegt
@pomoek: want deze is ook oranje?
pomoek zegt
@aarsgewei: ah, kom op, 2 druppels water is overdreven maar het bumper gedeelte lijkt wel erg veel op de Seat.
aarsgewei zegt
@pomoek: Sja dan lijken alle sportieve modellen wel op elkaar aangezien ze altijd van die open gedeeltes hebben. Denk niet dat ze bij jaguar naar seat kijken eerlijk gezegd.
Tonnie zegt
@pomoek: ik wilde juist zeggen dat ik die bumperpartij vooraan erg origineel gevonden vind en daarbij ook wel gaaf! Wat een powerhouse is dit.
rufctr01 zegt
@pomoek: want de kleur lijkt er een klein beetje op?
2505 zegt
die Track-Pack.. meest nuttige optie ooit op een jag
kenner zegt
@2505: ja klinkt leuk hè, alle sportieve merken hebben het tegenwoordig, Jaaag kan niet achterblijven maar wil er wel eens eentje zien op de Ring haha
Jochempie zegt
Hoeveel nieren heb je eigenlijk nodig? #durfttevragen
dutchiehd zegt
Die bumper :( die spoiler :( wat verschrikkelijk.
Die voorbumper had ook op een Renault kunnen zitten.
dracae zegt
@dutchiehd: Haal die spoiler eraf, maak de spoiler minder porno… en ik wil ‘m best hebben.
hight96 zegt
Wat een beest!
peug206 zegt
Zonder spoiler aub, verder wel top design.
borrelnoot zegt
Die spoiler….. Voor dat geld zou ik lekker een Nissan GT-R shoppen.
tkoote zegt
Mooiste voorbumper die ik in tijden heb gezien, en wat een geweldige kleur :O
gekketurbo zegt
Nondeju, 3.7 seconden naar de honderd. 10 jaar geleden haalden alleen de Ferrari’s en Porsche’s dat. Blijf me er elke keer over verbazen dat een auto in de A4 klasse dat kan halen…
jules713 zegt
@gekketurbo: tegenwoordig haalt een hete hatchback dat zelfs bijna. 0-100 wordt een steeds minder belangrijke maatstaf.
gekketurbo zegt
@jules713: Wat is bijna? De snelste die ik ken is de RS3 en die doet het in 4.1 seconden. Gevoelsmatig ziet je in de sub 4 seconden toch in een andere klasse…
87sandyd zegt
@gekketurbo: 4.1 of 3.9
Weet zeker dat jij geen enkel verschil merkt
gekketurbo zegt
@87sandyd: Tuurlijk niet. Onder de 6 seconden is al vaak super snel en denk dat ik zelf het verschil van 1 seconden niet eens zou merken. Het gaat meer om perceptie…
rufctr01 zegt
@87sandyd: als ze naast elkaar staan en tegelijk optrekken wel….
berlinetta zegt
@87sandyd: Als je er zelf in zit, merk je dat inderdaad niet. Dat verschil wordt pas duidelijk bij een sprintje tussen beide auto’s.
Dizono zegt
Wat een briljant apparaat! Deze in plaats van een M3 of Giulia Q svp.
itiswhatitis zegt
Deze of een bmw m4 gts…..
Ofcourse the JAGGG
willeme zegt
Gaan we hier serieus over bumpertjes, kleuren en spoilers praten? Het is een Jaguar XE met een 600 pk sterke V8 onder de kap! Yes Please!
Toch wel lekker dat het team van Harry Metcalfe met dit soort projecten bezig is.
berlinetta zegt
Dit wordt zo’n auto die over 30 jaar heeeeeerlijk fout is en waar iedere man stiekem nog steeds van droomt.
Dimglor zegt
Prachtig dit!
1 van de zeldzame “mad moments” van de auto industrie.
volvo480gtt zegt
Heerlijk zeg. Potverdorie
matter zegt
Wordt tijd dat ze deze auto faceliften… Die achterkant vind ik nog steeds te anoniem. Misschien iets meer afkijken bij de F-Type ipv bij Audi.
De rest niks meer aan doen…!
qoekje zegt
https://youtu.be/DwQNJXf9ciM bliksem wat een beest!
rufctr01 zegt
Gaaf ding!
stephane8200 zegt
SVO zit 500m van mij vandaan. Ik loop er een dezer dagen wel eens langs om te kijken of er eentje te spotten is voor wat foto’s :)
Ben benieuwd hoe hij écht rijdt want alleen vermogen is niet wat deze auto nodig heeft.
berlinetta zegt
@stephane8200: De gewone Jags zijn momenteel de scherpst sturende auto’s van hun klasse. Ik verwacht dat het dus wel goed zit.
stephane8200 zegt
@berlinetta: ik ben dat niet met je eens. Ik heb de afgelopen maanden in verschillende XE’s gereden.
Check mijn Autojunk spotfoto’s om een idee te krijgen wat ik de laatste tijd allemaal heb gereden. Ik heb zowel de Portfolio, R-Sport in RWD als AWD gereden en ze zijn best goed. Als ik het dan back-to-back vergelijk met een BMW M3 of een 335d xDrive zit er echt wel een verschil tussen hoe goed het onderstel is. Ik ben géén BMW fan en beoordeel de producten gewoon op hun kwaliteiten, los van het merk.
erind zegt
@stephane8200: dude plz XES vs 335i https://www.youtube.com/watch?v=-3YFTFLmcfk
stephane8200 zegt
@erind: ja, en? Ik rijd al bijna 25 jaar auto waarvan al ruim 20 jaar op het circuit. Ik weet waar ik het over heb. Dan kun je 30 YouTube filmpjes erbij halen en mij ‘dude plz’-en maar daar kan ik echt heel weinig mee.
Fijn dat je leuke auto’s hebt. Ik zou zeggen, ga er eens lekker mee rijden en vertel eens wat leuks over. Ben benieuwd naar de foto’s en de filmpjes!
erind zegt
@stephane8200: Dan weet je ook dat jaguar momenteel geen XE heeft die vergelijkbaar is met de M3. Ntlk stuurt een M3 scherper. No shit. Appelen met appelen vergelijken e….
stephane8200 zegt
@erind: volgens mij begrijp je het nog steeds niet helemaal. Ik vind dat Jaguar in de basis gewoon slechtere onderstellen maakt dan BMW en bijvoorbeeld ook Porsche. Daarom merk ik op dat ze dat beter moeten doen. Als ze dan nu wat werk er in gestoken hebben bij de buren van Jaguar SVO (zoals gezegd, die zitten hier om de hoek – ik werk in Engeland) hoop ik dat dat dan inderdaad het gewenste resultaat heeft. Tegelijkertijd is het vergelijken van deze auto met een standaard BMW dan ook weer onzin omdat de M3/M4 ‘gewoon’ een productiemodel is en de SVO meer een project-auto. Dan zou je bij wijze van spreken een M4 GTS er naast moeten zetten die nog wat extra werk heeft gehad van BMW Motorsport.
Hier mijn M3 Competition Package van de afgelopen weken. Ik wissel iedere paar weken van auto:
https://www.autojunk.nl/2017/06/bmw-f80-m3-competition-package
erind zegt
@stephane8200: Niet ermee eens wat het onderstel betreft maar goed. Ieder zijn mening.
stephane8200 zegt
@erind: Dan zijn we het eens dat we het niet eens zijn. Op de 3e foto van de link hierboven zie je links het gebouw van SVO trouwens.
erind zegt
@stephane8200: Ik heb een M4 en ik weet over wat ik spreek.
erind zegt
@stephane8200: en een Ftype R.
Loek zegt
@erind: ik heb een McLaren 720S, op Nederlands kenteken.
erind zegt
@720s: En wat heeft dat te ermee te maken in deze discussie? Wij hadden het over Jaguar en Bmw. Daarom heb ik mijn wagens vermeld.
willeme zegt
@erind: Voordat de sfeer te grimmig wordt denk ik dat het allereerst een goed idee is om de ’tone of voice’ iets vriendelijker af te stellen.
Dat gezegd hebbende, @stephane8200 geeft op normale wijze aan wat zijn bevindingen zijn met de auto’s. Dat is juist wat zo leuk is aan een autowebsite met commentsectie: het oeverloos kletsen over auto’s. De 335d is al veel beter vergelijkingsmateriaal, trouwens.
stephane8200 zegt
@willeme: Volgens mij zijn @erind en ik het eens dat we het niet eens zijn en ik denk dat hij het verder ook niet slecht bedoelt, maar dat is het nadeel van een paar letters op een beeldscherm. Dat komt altijd wat ongenuanceerder en rechtlijniger over dan een gesprek met meer context.
Carreza zegt
Jaguar lijkt de laatste jaren gewoon alles goed te doen!
Loek zegt
Ach die spoiler hoort erbij, je kan bij de Project 7 ook klagen over het niet hebben van een goed dak en die gekke inlaat maar dat hoort erbij.
Ik vind dit dus echt helemaal het einde. Ik zou hem echt graag willen.
Dutchdriftking zegt
Gaaf!
redbee5 zegt
Wat een bom zeg. die voorbumper is super gaaf!
cossiekiller zegt
Wat een auto en wat een geluid!!
600pk en 700nm op de 4 wielen loslaten… Wat wil een mens nog meer.
Tja, een station misschien.
baasbas zegt
Aan de ene kant gaaf spul hoor, zo’n Holden maar verschrikkelijk ordinair. Ik zou wel eens een power-sedan van Jaguar ofzo willen zien, wel de power maar dan stijlvol
wheresmycossie zegt
Ligt t aan mij of is het net een mustang?