Kopen? Dan moet je er snel bij zijn!
Een gelimiteerde oplage van 300 Jaguar XE SV Project 8’s gaat namelijk het levenslicht zien. Reken maar dat die snel vergeven zullen zijn, want de cijfers liegen er niet om!
De Jaguar XE SV Project 8 krijgt namelijk 600 pk en 700 Nm onder de kap, in de vorm van een 5.0 Supercharged V8 met aangepaste software en een verbeterd in- en uitlaattraject. Ook het koelsysteem is ingrijpend verbeterd. Optioneel is er een Track Pack, zodat je een excuus hebt om je kinderen thuis te laten. De XE SV Project 8 heeft dan namelijk maar twee zitplaatsen. Deze is gekoppeld aan vier aangedreven wielen zodat je de pk’s ook daadwerkelijk kwijt kan. Resultaat: een topsnelheid van 322 km/uur en een 0-100-sprint in 3,7 seconden.
De auto krijgt een aanpasbare rijhoogte en aerodynamica, en Intelligent Driveline Dynamics voor het betere circuitgebruik. Daar wordt je overigens ook goed geholpen met remmen: Jaguar past voor het eerst een Carbon Ceramic remsysteem met koolstofkeramische remmen en “uit de Formule 1 afkomstige wiellagers” toe.
De introductie van deze heerlijke bak is op 30 juni tijdens het Goodwood Festival of Speed. De exacte prijs van de Jaguar XE SV Project 8 is op dit moment nog niet bekend, maar de netto catalogusprijs zal ongeveer € 151.000 bedragen.
De Project 8 is door SVO voorzien van koolstofvezel bumpers met extra koelopeningen, alsmede een koolstofvezel motorkap. De wielkasten zijn verbreed (19 mm voor, 55 mm achter) en huisvesten lichtmetalen 20-inch wielen. De bodem is volledig vlak, de splitter aan de voorzijde en de achterspoiler zijn in twee standen verstelbaar. Deze aerodynamische aanpassingen creëren meer dan 122 kg downforce bij een snelheid van 200 km/uur.
De soundtrack? Tamelijk ok! Hoor die supercharger janken dan!
Seat belde: ze willen hun dinges cupra terug! Muhahaaha! http://picswall.net/wp-content/uploads/2016/10/orange-2016-Seat-Leon-Cupra-R.jpg
@pomoek: Wat willen ze terug?
@pomoek: want deze is ook oranje?
@aarsgewei: ah, kom op, 2 druppels water is overdreven maar het bumper gedeelte lijkt wel erg veel op de Seat.
@pomoek: Sja dan lijken alle sportieve modellen wel op elkaar aangezien ze altijd van die open gedeeltes hebben. Denk niet dat ze bij jaguar naar seat kijken eerlijk gezegd.
@pomoek: ik wilde juist zeggen dat ik die bumperpartij vooraan erg origineel gevonden vind en daarbij ook wel gaaf! Wat een powerhouse is dit.
@pomoek: want de kleur lijkt er een klein beetje op?
die Track-Pack.. meest nuttige optie ooit op een jag
@2505: ja klinkt leuk hè, alle sportieve merken hebben het tegenwoordig, Jaaag kan niet achterblijven maar wil er wel eens eentje zien op de Ring haha
Hoeveel nieren heb je eigenlijk nodig? #durfttevragen
Die bumper :( die spoiler :( wat verschrikkelijk.
Die voorbumper had ook op een Renault kunnen zitten.
@dutchiehd: Haal die spoiler eraf, maak de spoiler minder porno… en ik wil ‘m best hebben.
Wat een beest!
Zonder spoiler aub, verder wel top design.
Die spoiler….. Voor dat geld zou ik lekker een Nissan GT-R shoppen.
Mooiste voorbumper die ik in tijden heb gezien, en wat een geweldige kleur :O
Nondeju, 3.7 seconden naar de honderd. 10 jaar geleden haalden alleen de Ferrari’s en Porsche’s dat. Blijf me er elke keer over verbazen dat een auto in de A4 klasse dat kan halen…
@gekketurbo: tegenwoordig haalt een hete hatchback dat zelfs bijna. 0-100 wordt een steeds minder belangrijke maatstaf.
@jules713: Wat is bijna? De snelste die ik ken is de RS3 en die doet het in 4.1 seconden. Gevoelsmatig ziet je in de sub 4 seconden toch in een andere klasse…
@gekketurbo: 4.1 of 3.9
Weet zeker dat jij geen enkel verschil merkt
@87sandyd: Tuurlijk niet. Onder de 6 seconden is al vaak super snel en denk dat ik zelf het verschil van 1 seconden niet eens zou merken. Het gaat meer om perceptie…
@87sandyd: als ze naast elkaar staan en tegelijk optrekken wel….
@87sandyd: Als je er zelf in zit, merk je dat inderdaad niet. Dat verschil wordt pas duidelijk bij een sprintje tussen beide auto’s.
Wat een briljant apparaat! Deze in plaats van een M3 of Giulia Q svp.
Deze of een bmw m4 gts…..
Ofcourse the JAGGG
Gaan we hier serieus over bumpertjes, kleuren en spoilers praten? Het is een Jaguar XE met een 600 pk sterke V8 onder de kap! Yes Please!
Toch wel lekker dat het team van Harry Metcalfe met dit soort projecten bezig is.
Dit wordt zo’n auto die over 30 jaar heeeeeerlijk fout is en waar iedere man stiekem nog steeds van droomt.
Prachtig dit!
1 van de zeldzame “mad moments” van de auto industrie.
Heerlijk zeg. Potverdorie
Wordt tijd dat ze deze auto faceliften… Die achterkant vind ik nog steeds te anoniem. Misschien iets meer afkijken bij de F-Type ipv bij Audi.
De rest niks meer aan doen…!
https://youtu.be/DwQNJXf9ciM bliksem wat een beest!
Gaaf ding!
SVO zit 500m van mij vandaan. Ik loop er een dezer dagen wel eens langs om te kijken of er eentje te spotten is voor wat foto’s :)
Ben benieuwd hoe hij écht rijdt want alleen vermogen is niet wat deze auto nodig heeft.
@stephane8200: De gewone Jags zijn momenteel de scherpst sturende auto’s van hun klasse. Ik verwacht dat het dus wel goed zit.
@berlinetta: ik ben dat niet met je eens. Ik heb de afgelopen maanden in verschillende XE’s gereden.
Check mijn Autojunk spotfoto’s om een idee te krijgen wat ik de laatste tijd allemaal heb gereden. Ik heb zowel de Portfolio, R-Sport in RWD als AWD gereden en ze zijn best goed. Als ik het dan back-to-back vergelijk met een BMW M3 of een 335d xDrive zit er echt wel een verschil tussen hoe goed het onderstel is. Ik ben géén BMW fan en beoordeel de producten gewoon op hun kwaliteiten, los van het merk.
@stephane8200: dude plz XES vs 335i https://www.youtube.com/watch?v=-3YFTFLmcfk
@erind: ja, en? Ik rijd al bijna 25 jaar auto waarvan al ruim 20 jaar op het circuit. Ik weet waar ik het over heb. Dan kun je 30 YouTube filmpjes erbij halen en mij ‘dude plz’-en maar daar kan ik echt heel weinig mee.
Fijn dat je leuke auto’s hebt. Ik zou zeggen, ga er eens lekker mee rijden en vertel eens wat leuks over. Ben benieuwd naar de foto’s en de filmpjes!
@stephane8200: Dan weet je ook dat jaguar momenteel geen XE heeft die vergelijkbaar is met de M3. Ntlk stuurt een M3 scherper. No shit. Appelen met appelen vergelijken e….
@erind: volgens mij begrijp je het nog steeds niet helemaal. Ik vind dat Jaguar in de basis gewoon slechtere onderstellen maakt dan BMW en bijvoorbeeld ook Porsche. Daarom merk ik op dat ze dat beter moeten doen. Als ze dan nu wat werk er in gestoken hebben bij de buren van Jaguar SVO (zoals gezegd, die zitten hier om de hoek – ik werk in Engeland) hoop ik dat dat dan inderdaad het gewenste resultaat heeft. Tegelijkertijd is het vergelijken van deze auto met een standaard BMW dan ook weer onzin omdat de M3/M4 ‘gewoon’ een productiemodel is en de SVO meer een project-auto. Dan zou je bij wijze van spreken een M4 GTS er naast moeten zetten die nog wat extra werk heeft gehad van BMW Motorsport.
Hier mijn M3 Competition Package van de afgelopen weken. Ik wissel iedere paar weken van auto:
https://www.autojunk.nl/2017/06/bmw-f80-m3-competition-package
@stephane8200: Niet ermee eens wat het onderstel betreft maar goed. Ieder zijn mening.
@erind: Dan zijn we het eens dat we het niet eens zijn. Op de 3e foto van de link hierboven zie je links het gebouw van SVO trouwens.
@stephane8200: Ik heb een M4 en ik weet over wat ik spreek.
@stephane8200: en een Ftype R.
@erind: ik heb een McLaren 720S, op Nederlands kenteken.
@720s: En wat heeft dat te ermee te maken in deze discussie? Wij hadden het over Jaguar en Bmw. Daarom heb ik mijn wagens vermeld.
@erind: Voordat de sfeer te grimmig wordt denk ik dat het allereerst een goed idee is om de ’tone of voice’ iets vriendelijker af te stellen.
Dat gezegd hebbende, @stephane8200 geeft op normale wijze aan wat zijn bevindingen zijn met de auto’s. Dat is juist wat zo leuk is aan een autowebsite met commentsectie: het oeverloos kletsen over auto’s. De 335d is al veel beter vergelijkingsmateriaal, trouwens.
@willeme: Volgens mij zijn @erind en ik het eens dat we het niet eens zijn en ik denk dat hij het verder ook niet slecht bedoelt, maar dat is het nadeel van een paar letters op een beeldscherm. Dat komt altijd wat ongenuanceerder en rechtlijniger over dan een gesprek met meer context.
Jaguar lijkt de laatste jaren gewoon alles goed te doen!
Ach die spoiler hoort erbij, je kan bij de Project 7 ook klagen over het niet hebben van een goed dak en die gekke inlaat maar dat hoort erbij.
Ik vind dit dus echt helemaal het einde. Ik zou hem echt graag willen.
Gaaf!
Wat een bom zeg. die voorbumper is super gaaf!
Wat een auto en wat een geluid!!
600pk en 700nm op de 4 wielen loslaten… Wat wil een mens nog meer.
Tja, een station misschien.
Aan de ene kant gaaf spul hoor, zo’n Holden maar verschrikkelijk ordinair. Ik zou wel eens een power-sedan van Jaguar ofzo willen zien, wel de power maar dan stijlvol
Ligt t aan mij of is het net een mustang?