Lange tijd was de XFR de snelste sedan uit de Jaguar-gelederen. Nu niet meer. Er is een monster herrezen dat er nog een S’je bijkreeg. Ze noemen het de XFR-S, met zijn achterlijke achterspoiler. Maar jongens, wat is ‘ie lekker.
De XFR-S is te bestellen in de kleuren French Racing Blue, Ultimate Black, Stratus Gray, Polaris White, Italian Racing Red en komt altijd met een supercharged 5.0 V8 onder de kap. Een bekend blok – we kennen hem immers al uit de XKR-S – dat 550 pk en 680 Nm aan koppel omhoog blaft. Hiermee creëren ze “de snelste Jaguar-sedan ooit” en gezien de sprinttijd (0 naar honderd in 4,6 seconden) en de topsnelheid (gelimiteerd op 300 km/u) kan dan zomaar kloppen. Ook zal hij best bruut klinken, aangezien er een nieuw uitlaatsysteem aan te pas kwam.
Het uiterlijk van de Jaguar XFR-S werd nog een fractie bruter door een voorbumper met grotere luchtinlaten. Het geeft hem een lekker agressief smoeltje. De diffuser en de nieuwe zijskirts staan hem ook niet verkeerd, evenals de nieuwe zesspaaks Varuna-velgen.
De Jááááág verricht zijn schakelwerk middels een (versterkte) achttraps automaat van ZF die zich aanpast aan de bestuurder. Althans, aan de rijstijl van de bestuurder. Hoe agressiever je rijdt, des te sneller en hoger in toeren van verzet gewisseld wordt. Dit zegt Jaguar er zelf over:
When operating in automatic mode, the transmission can detect the manner in which the car is being driven by monitoring acceleration and braking, cornering forces, throttle and brake pedal activity, road load and kickdown request. On detecting a more enthusiastic driving style, the transmission will automatically make the gearshifts more aggressive and move the upshift point higher in the rev range.
Verder moet bochtenherkenning er voor zorgen dat je altijd in de juiste gear zit bij het insturen. Al deze maatregelen zijn gelukkig goed te praten met een brandstofbesparend start/stop-systeem.
Zowel voor als achter is de vering stijver geworden (tot 30%) en in het algeheel geüpdatet. Het werd getest op de Nürburgring en het Italiaanse Nardo, waarmee we dus geen boterzacht eitje hoeven te verwachten. Volgens Jaguar is dit dan ook een auto voor puristen (ze doelen wellicht op puristen die graag een zelfdenkende bak hebben.) Verder aanpassingen aan de ophanging zijn stijvere bussen in het nieuwe subframe achteraan. Ook werden de velgen breder ten opzichte van de reguliere XFR, vooraan een halve, en achteraan een hele inch om meer plaats te bieden aan de 265/35R20 en 295/30R20 Pirelli-banden.
Nederlandse prijzen voor deze Jag waar men continu al ‘POOOOWWEEEER’ schreeuwend achter het sportstuur zit? Helaas, nog onbekend. In de VS gaat hij echter $99.000 kosten, en zij krijgen 100 stuks van deze spoilertastische Jaguar.
De onthulling is vandaag op de Los Angeles Autoshow.
Wat een lekkerding zeg!!
de spoiler staat em niet voor de rest wel oke.
@vaporrosam5: spoiler eraf, ‘normale’ XFR voorbumper en klaar… Jaguar claimt langzaam maar zeker zijn juiste plek in de top van de markt terug! Top dat het kan in deze tijd.
Zo schreeuwerig, percies van die goedkope Holden meuk…
@StijnB: QFT, veel te ordinair voor een Jag. Een Jag moet juist wat meer ‘sophisticated’ zijn.
@StijnB: Dacht eerst dat ik naar een of andere Japanse NFS bak zat te kijken. Vooral met die belachelijke spoiler en luchtinlaten. Verkracht
Bruut! De leeuw in Jaguar is los.
@Den: het is een panter! ;)
@maiik0ll: Een Jaguar gewoon dus ;)
Dikke bak! Hopelijk snel een rijtest met video, ben benieuwd
Opzich wel cool, maar ik heb hem liever zonder al die bodykits een spoilers. Wel het vermogen maar gewoon in het zwart, een wolf in schaapskleren zeg maar.
Geweldig!!! zet er maar eentje op mijn oprit !
Dom spoilertje, vreselijke velgen, de bumpers, de diffuser…
Ik vind m lachwekkend lelijk.
Tis net zo’n V8 Supercar (australische toerwagens). Wel een behoorlijk vet ding, nu is de XF ook eindelijk te herkennen want die vorige liep je gegarandeerd voorbij zonder het te weten. Die valt niet op tussen bijvoorbeeld Mondeo’s en Passats.
@HDM: Ik vind hem sowieso veel weg hebben van een mondeo
Jammer van die achterspoiler, verder zet maar neer, zet maar neer.
Kijk! Eindelijk weer eens een fabrikant met ballen! Gewoon wél een dikke spoiler erop durven schroeven. Deze auto kan het hebben. Jaguar durft weer haar échte doelgroep aan te spreken. Gentlemen met soms een beetje ondeugdelijke uitspattingen.
@Original_Arnoud: 100 van die dingen??
Denk je dat je deze hier ooit gaat zien??
Misschien op een beurs ja..
Wacht maar op de prijs, waarschijnlijk moet er geld toegelegd worden op dit project, tenzij de prijs xxl word.
@kaasboerin: In NL sowieso. Als het al $99.000 in de VS wordt, dan hier met CO2 tax waarschijnlijk rond de 3 ton.
@sdk16420: Als ze er 100 naar ‘Merica sturen zullen het er hier ook niet zoveel zijn.
Dan moet je toch wel redelijke bedragen vragen voor zo’n duur project.
En inderdaad, met de taxen hier zal het weer om te janken worden.
@kaasboerin:
Ik zie dit als een pilot. Als het in de smaak valt (en de markt is gelukkig groter dan Autoblog) dan komen er vast óók zulke uitvoeringen van toekomstige modellen.
@Original_Arnoud: Zou ook nog kunnen idd. :)
@Original_Arnoud: Zou me niks verbazen als hier ook een XJR van komt. Al leent het nieuwe design zich er minder voor dan de vorige.
Nooit mooi gevonden dit model. Prestaties maken hem er ook niet mooier op… met dank aan de overdosis tupperware. Jaguar heeft recent echter bewezen dat het wel mooie wagens kan maken met de f-type. Dus graag overslaan deze.
Het lijkt wel een grotere Subaru Impreza.
@bsxc2: ha ha! ja inderdaad.
moest zelf denken aan een Lancer…nou die heb ik liever!
Ik vind een gewone XFR wel gaaf maar deze? Nee dankjewel.
@bsxc2: hahah idd en de grill van de enorme grill van een evo.
Minstens net zo sjiek als die broadspeed XJ van laatst :)
@Simpson: Heel even las ik “Sjeik” …
Jaguar Polestar…
Bestellen zonder spoiler, maximaal een carbon lipje. Van voor prachtig, van achter mwahhh…
Spoiler en vooral die luchtgaten in de voorbumper zien er totaal niet uit. Had wel wat subtieler gemogen.
Prestaties zijn wel netjes.
Whaha $99.000 dat is omgerekend zo’n €75.000 wat hebben die amerikanen toch een geluk. In Nederland heb je voor dat geld een beetje netjes aangekleede 520i :(
@aallex: Ja en in de USA is het gewoon nog eens $10.000 duurder als een M5…
wat een heerlijkheid… zou dat wel een ritje in willen maken
Jammer dat die spoiler er op moet. Vind ik het enige mindere aan het design. Die agressieve voorbumper vind ik op het randje. Maar kan wel. Verder durf ik te zeggen dat, mocht ik het geld hebben, deze absoluut voor de M5 gaat. Veel spannender en (ik denk) een mooier geluid. Bovendien vind ik de XF gewoon mooier.
3 woorden. heh jakkie bah!
Spoiler mag er af inderdaad, maar verder helemaal niet verkeerd. Vreemd dat’ie wel in French racing blue en Italian racing red te krijgen is, maar niet in British racing green…
Hiermee moeten ze driftend inparkeren.
Deze kleuter leert het al jong haha
http://www.youtube.com/watch?v=buFRknN1ckM
Leuk dat French racing blue en Italian racing red, maar het blijft een jaguar… Waar is British racing green?
Het lijkt wel een Holden en dat is geen compliment…
@Torsten: ook mijn bezwaar. Misschien dat het tegenwoordig ‘Indian Racing Green’ moet zijn als er een link met de afkomst moet zijn…
Lekker!! kan niet wachten op de eerste videoreview.
30% stijvere vering… Is de XFR dan zo’n slappe dweil of is dit een hernia-machine?
Serieuze shit van Jaguar, niet verwacht. Snap niet wat iedereen hier tegen spoilers heeft. Het hoort bij deze auto’s en hij kan het prima hebben.
@Tommy2: hoort bij dit soort auto’s? Welke van zijn concurrenten hebben nog meer zo’n spoiler dan?
Nog 2 weekjes en we kunnen er eentje ophalen in Gaydon om te gaan testen…
We kunnen hier niet wachten.
Geef mij maar de E63 amg
De dame kleedt zich een beetje sletterig, maar met zo veel vermogen is het haar vergeven! Wat een auto. Die spoiler vind ik eigenlijk wel grappig. Ordi op een Jag, best leuk!
Ik mis de kleur British racing green in het rijtje. Dit gore blauw vind ik persoonlijk drie keer niks.
Nice alleen anderen Velgen en die spoiler eraf dan is die compleet!
Oei niet zo fraai… Erg overdreven, veel te schreeuwerig. Klein spoilerlipje, andere velgen zullen het al wat beter maken. Het doet me meer aan zo’n getunede oude subaru wrx sti denken dan aan een Jag. Een Jag hoort stijlvol te zijn, ook in z’n krachtigste versie.
Ah mooie kleur. Waar heb ik die meer gezien?
@midasracer: Viagra?
@baasbas: LOL, nee nog niet nodig, je weet wel kale mannen en hun hormoonhuishouding. Nee ik dacht meer aan iets wat in de garage staat:
@midasracer: Je profielplaatje gaf al een beetje een hint dat je wellicht iets anders bedoelde. Aan de andere kant, zo een speeltje als jouw Midas houdt je ook jong, dus er zijn ergens wel overeenkomsten. Heb je die overigens ook aangeschaft uit midlifecrisis-overwegingen? :-) Deze kale man heeft een motorrijbewijs op zak. Dus als hier de midlife erin hakt ga ik denk ik voor de andere optie in het cabrio-of-motor-dilemma :-)
@baasbas: Nee, ik ben al Midasfan sinds het autootje in 1988 in de Autovisie stond. In 1992 ben ik begonnen met het uitzoeken hoe ik zo’n ding hier moest krijgen en in 1994 had ik de eerste voor de deur staan. Dit is inmiddels de derde waar ik erg trots op ben, want er zijn er maar 100 van gebouwd en voor zover ik weet zijn er maar 2 van deze geweldig mooie kleur. Ik blijf met deze auto’s rommelen zolang ik er nog in kan komen. Overigens ben ik door een ziekte kaal geworden, dus ik hoop dat het nog een keer teruggroeit. Aan de andere kant vinden veel vrouwen het wel wat hebben :)
@midasracer: Waar is dat? Dát zijn tenminste parkeerplekken..
@kaasboerin: ja in Fryslan hebben ze nog ruimte he? Kun je gewoon je deur open doen zonder de spiegel van de buurman zijn auto weg te hengsten.
@midasracer:
Dat is wel een snoepje, die was ik al vergeten.
Ik had alleen de coupe nog op mijn netvlies staan.
@jrk68: Dit was de 2e die ik heb geimporteerd. Was nog mijn trouwauto. bijzonder mooi gespoten in Jaguar Atlantic Grey. Nu in bijzonder goede handen van een liefhebber en goede vriend. Een geweldige auto vwb weggedrag, snelheid en zuinigheid.
@midasracer: uhm, ik denk hier
en vooral hier:
@mercedesclk350: tis gewoon kunst.
Ik vind hem heel dik! Zelfs de spoiler.
Jammer van die spoiler
Spoilert eraf, mooi bordeaux rood en je mag ‘m hier voor de deur zetten.
De XKR-S kan het hebben, dit heeft een hoog petjesgehalte. Bah.
@m550d:
Maar dan wel een nette geruite pet….
99.000 dollars jezus wat weinig zeg. Denk maar niet dat je dit ding voor €75000 in NL krijgt….. Gelukkig…..