• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Breek: ‘Volkswagen wordt in 4 stukken opgeknipt’

Auteur: sir_smokalot, gepost 15 juni 2015 om 11:07 – 39 Reacties

In 4 stukken graag,


Volgens berichtgeving in de Duitse pers bereidt het Volkswagen-concern een opsplitsing in 4 holdingmaatschappijen voor, om zo individuele problemen/aandachtspunten beter te kunnen tackelen.

De huidige structuur van Volkswagen lijkt al erg op wat er volgens Handelsblatt in de planning staat, want onder Volkswagen geniet Audi al een grote mate van zelfstandigheid, met Lamborghini en Ducati onder zijn vleugels.

Deze 3 merken zullen in een aparte holding worden afgesplitst, waarbij Audi-chef Rupert Stadler de meest voor de hand liggende kandidaat is als leider. De grootste holding zal bestaan uit VW, Seat en Skoda, met aan het hoofd voormalig BMW-man Herbert Diess. Voor Diess en zijn volumemerken zal het meeste werk te verzetten zijn.

Hiernaast worden Porsche, Bugatti en Bentley in een aparte holding ondergebracht, en tot slot krijgen de truck- en bedrijfswagen-divisies hun eigen holding.

Bovenstaande berichtgeving is nog niet officieel bevestigd door Volkswagen, maar speculeren mag. Aan de top van deze 4 holdings zal vanzelfsprekend VAG-eindbaas Martin Winterkorn staan, de manager die zelfs Ferdinand Piech wist te overleven.

Ook interessant!

  • Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren
    Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren
  • Video: Golf 3 vs Audi RS6
    Video: Golf 3 vs Audi RS6
  • Volkswagen: wij zijn niet bang voor Apple
  • Volkswagen CEO: 'Ga lekker fietsen'

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Bentley, Bugatti, herbert-diess, Lamborghini, martin-winterkorn, Porsche, Seat, Volkswagen

Vorig bericht: « Wordt deze Legera het nieuwe instapmodel van Koenigsegg?
Volgend bericht: Jaguar XJ facelift brengt meer efficiency en gadgets »

Lees Interacties

Reacties

  1. volvo-s60-adept zegt

    15 juni 2015 om 11:13

    4 wielen, een stuur, een motor en een paar stoelen.

    De eenheidsworst wordt dus nog groter dan ‘ie al was.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      15 juni 2015 om 13:57

      @volvo-s60-adept: Ik zie juist 4 auto’s rond 1 wiel…

      Login om te reageren
    • bofkont zegt

      15 juni 2015 om 18:04

      @volvo-s60-adept: Wat een onzin, Lambo/bentley/bugatti zou ik geen eenheidsmeuk noemen.
      Tja een VW tje moet ik je gelijk geven, maar dat is toch bij elke volume merk aan de orde.

      Login om te reageren
  2. mercedesclk350 zegt

    15 juni 2015 om 11:13

    Gaan ze nu dan eindelijk nieuwe auto’s maken?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      15 juni 2015 om 22:47

      @mercedesclk350:
      Laat ze nou eerst eens beginnen met fatsoenlijke, dat is al moeilijk genoeg.

      Login om te reageren
  3. LaLancia zegt

    15 juni 2015 om 11:14

    Lijkt me wel zo overzichtelijk.

    Login om te reageren
  4. gijsso zegt

    15 juni 2015 om 11:20

    Lijkt me een verstandige zet. Het bedrijf is nu zo groot en opereert op bijna de gehele automarkt (van goedkope Seats tot dure Bentleys) dat het overzicht helemaal kwijt lijkt te zijn.

    Login om te reageren
  5. gop1 zegt

    15 juni 2015 om 11:24

    Puur wat onzin op papier dus, heeft verder niets met de auto’s of techniek te maken.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      15 juni 2015 om 11:32

      @gop1:

      Ik zie het verschil eerlijk gezegd ook nog niet.
      Voorheen een grote paraplu met diverse bedrijven, nu wordt er alleen een “sub laag” toegevoegd.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        15 juni 2015 om 15:51

        @jack_abarth:
        Het enige verschillen dat ik zo snel zie is dat Seat uit de Audi poot gaat en naar de VW poot gaat en dat Bentley onder de VW vleugel vandaan gaat.
        Dat laatste op papier, althans ik verwacht niet dat de Conti nu ineens niet meer op een Phaeton bodem staat.

        Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      15 juni 2015 om 11:34

      @gop1: nou…. qua techniek is er al een soortgelijke verdeling:
      Bentley en Porsche en Lamborghini gaan één modulair platform delen
      VW, Seat, Skoda delen het MQB platform en de trucks zijn al apart +de bedrijfswagens staan deels los van die merken maar delen wel techniek met VW/Seat/Skoda.

      Hoe de Phaeton in dit plaatje nog ondergebracht zou kunnen worden is me een raadsel. Audi platform maar dat is een andere divisie…, Porsche/Bentley techniek? Ook niet handig… Conclusie? De Phaeton wordt een flink grotere en meer op luxe gerichte Passat/Superb en geen Audi met VW kleding.

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      15 juni 2015 om 12:29

      @gop1:

      Ik ben van mening dat je dit heel erg onderschat, simpel gezegd worden de eieren over meerdere mandjes verdeeld, zodat het gehele concern minder kwetsbaar wordt.

      Regent het in de Italiaanse hoek, kan de rest van het concern of een parapluie geven of ze laten verdrinken.

      Verder is het een financiële organisatie, die toevallig wat autofabrieken heeft – aldus de wijze woorden van een VAG manager tegen mij, jaren geleden.

      Login om te reageren
    • swordfish zegt

      15 juni 2015 om 17:33

      @gop1: kwestie van operationele en financiele optimalisatie. Doel: aandeelhouders blij maken!

      Login om te reageren
    • drivingpleasure zegt

      15 juni 2015 om 20:16

      @gop1: Inderdaad, dit heeft alleen met financiële voordelen te maken. Uiteraard schaart het allemaal nog steeds onder 1 dak en zullen veel auto’s nog steeds veel op elkaar lijken qua onderstel etc.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 juni 2015 om 22:36

      @gop1: het kan anders wel handig zijn om de ronduit problematische samenwerking tussen MAN en Scania te verbeteren. Dan heb je gewoon een divisie baas die de boel kort sluit.

      Login om te reageren
  6. racerx zegt

    15 juni 2015 om 11:26

    Lijkt me een uitstekende categorisering, hadden ze al veel eerder mogen doen.

    Login om te reageren
  7. Carreza zegt

    15 juni 2015 om 11:30

    Dacht nochtans dat het bedrijf al een geoliede machine was. Hopelijk lopen de plannen gesmeerd…

    Login om te reageren
    • bartteeuwen zegt

      15 juni 2015 om 11:49

      @Carreza: pun intended?:p

      Login om te reageren
    • mout zegt

      15 juni 2015 om 13:59

      @Carreza: Audi breekt los. Het rammelde dan ook al aan zijn kettingen.

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      15 juni 2015 om 15:53

      @Carreza:
      Dat het gesmeerd loopt mag je wel hopen met zo’n verbruik.

      Login om te reageren
  8. Orichy zegt

    15 juni 2015 om 11:30

    Ik zou Seat onder Audi toezicht plaatsen en Bentley in het Volkswagen gedeelte, alles voor een logische aanpak.
    Seat als budget Audi, Bentley als upmarket Volkswagen. Porsche en Bugatti zijn inderdaad van een andere orde.
    Bentley is toch al een upmarket Volkswagen geworden.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      15 juni 2015 om 15:55

      @Orichy:
      Wat jij beschrijft is de huidige situatie, daar willen ze dus vanaf.

      Login om te reageren
    • drivingpleasure zegt

      15 juni 2015 om 20:24

      @Orichy: Audi willen ze al sinds jaar en dag in het hogere segment hebben, wat ze ook wel zijn tegenwoordig of mag ik dat niet zeggen? Hierdoor past bentley een stuk beter bij Audi dan bij VW want VW is een voor de middenklasser. Seat past dus beter bij VW aangezien het merk ook niet in het hogere segment zit. Maar laten we niet vergeten dat alles nog steeds onder 1 dak zit en dit alleen is voor de financiële baten.

      Login om te reageren
  9. potver7 zegt

    15 juni 2015 om 11:44

    Ik zie het verschil niet zo eerlijk gezegd… behalve dat er intern wat extra GmbH’s, AG’s en KG’s worden opgericht met de bijbehorende managementlagen zodat de winst nog wat extra afgeroomd kan worden.

    Of het bedrijf hierdoor beter bestuurd kan worden? Dat ligt meer aan de ego’s van het management dan aan de bestuursvorm. Als die struktuur er over 10 jaar nog steeds is, dan is het blijkbaar gelukt.

    Login om te reageren
  10. porsche928 zegt

    15 juni 2015 om 11:46

    Waar een Le Mans uitslag al toe kan leiden.

    Login om te reageren
  11. Lustigson zegt

    15 juni 2015 om 11:46

    Lijkt een logische stap… maar Toyota bouwt zelfs nog meer auto’s dan VAG en doet het ook met één organisatie, toch?

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    15 juni 2015 om 11:48

    Ik denk niet dat wij er veel van zullen merken. Ze zullen onderling nog veel kennis en onderdelen delen lijkt me zo.

    Login om te reageren
  13. norge zegt

    15 juni 2015 om 11:49

    De garantie tak gaat een geoliede busines worden…

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      15 juni 2015 om 11:58

      @norge: ik las recent dat de verzekeraar hun claims aangaande de garantie afhandeling m.b.t. het hoge olieverbruik en de opgerekte distributiekettingen van hun TSI/TSFI blokken een beetje zat was…

      Login om te reageren
  14. Jochempie zegt

    15 juni 2015 om 11:52

    Zonde, het zal de automotive-variant zijn van een lijk ontleden om de doodsoorzaak te vinden. In het geval van de Volkswagen gaat het om olieverbruik uiteraard.

    Oh ging het over het concern?

    Login om te reageren
  15. Esprit_de_Flandre zegt

    15 juni 2015 om 12:59

    Voorbereiding voor een fusie?

    Fusie met een andere autogroep is moeilijk, omdat VW groep zo groot is. Door het splitsen in kleinere delen zou VW-Seat-Skoda kunnen fuseren met bvb PSA, of MAN-Scania met DAF…

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      15 juni 2015 om 13:34

      @Esprit_de_Flandre:

      Duitsers fuseren NOOIT

      Die nemen over, het liefste vijandig !

      Login om te reageren
    • Carreza zegt

      15 juni 2015 om 13:35

      @Esprit_de_Flandre: hmm, ene Marchionne ruikt zijn kans.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        15 juni 2015 om 15:58

        @Carreza:
        Heb jij hem ook gesproken vandaag?
        Hij vertelde me net bij het koffiezetapparaat dat hij overweegt om Audi te kopen.

        Login om te reageren
  16. lincoln zegt

    15 juni 2015 om 12:59

    Heel bizar om te vernemen dat het hele VAG concern uit 1 holding bestond .. Er zijn eenmansbedrijven die er al meer dan 4 hebben ..

    Login om te reageren
    • klaasjevaak zegt

      15 juni 2015 om 19:23

      @lincoln: De vraag is; krijgen we straks een IPO voor Audi, Porsche en de truck-divisie of krijgen we 4 subholdings die allen nog steeds onder één beursgenoteerde VAG topholding vallen?

      Login om te reageren
  17. redbeams zegt

    15 juni 2015 om 18:50

    Peilstok,trechter,oliekan en carterpan…dat zijn d’r dus 4 :)

    Login om te reageren
  18. mrrallycross zegt

    15 juni 2015 om 20:45

    Zou het hier echt beter door te regelen worden?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      15 juni 2015 om 20:52

      @mrrallycross:
      Meer kastjes, meer muren?

      Ik vrees van niet.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North