Jaguar XJ facelift brengt meer efficiency en gadgets

Auteur: , 36 Reacties

Jaguar heeft zijn 6 jaar oude XJ aan een kleine update onderworpen. Vooral de dieselversie werd verbeterd, de 3.0 V6 levert nu meer dan 100 pk per liter.

Het uiterlijk van het vlaggenschip werd (in tegenstelling tot de vorige update) licht geretoucheerd: de grille groeide een maatje, en de luchtinlaten zijn voorzien van chromen lamellen. LED-koplampen zijn voortaan standaard, en ook de achterkant is voorzien van LED’jes. Andere herkenningspunten zijn de ovale uitlaatpijpen en gedeeltelijk in hoogglans zwart uitgevoerde bumper.

Motoren

De V6 diesel is voortaan Euro-6b compliant, en levert 225 kW/306 pk en 700 Nm (voorganger: 202 kW/275 pk en 600 Nm). Tegenover deze vermogensstijging staat een CO2-uitstoot die daalde van 159 naar 149 g/km. Jaguar bereikte dit naar eigen zeggen met geoptimaliseerde turbo’s, nieuwe injectoren, een hogere inspuitdruk, een verbeterd warmtemanagement en een lagere interne weerstand.

Benzinerijders kunnen kiezen tussen een 2.0 liter viercilinder (176 kW/240 pk en 340 Nm, RWD), de 3.0 V6 supercharged (250 kW/340 pk en 450 Nm, AWD), en de 5.0 V8 (405 kW/550 pk en 680 Nm, RWD). Alle XJ’s hebben standaard een achttraps automatische transmissie.

Gadgets

Naast de elektrische EPAS-stuurbekrachtiging hebben achterwielaangedreven XJ’s optioneel All-Surface Progress Control (ASPC). Bij snelheden tussen 4-30 km/h en slechte (weers)omstandigheden houdt het systeem de grip optimaal door waar nodig de vermogensafgifte te knijpen en te remmen. Daarnaast zijn Traffic Sign Recognition, Adaptive Cruise Control met Queue Assist en Park Assist met semiautonoom inparkeren leverbaar.

Binnenin kunnen audiofielen genieten van 1300 Watt aan Meridian-tweeters en woofers, en hebben achterpassagiers een eigen entertainmentsysteem tot hun beschikking. De bijgepunte XJ wordt dit najaar op de markt verwacht.



36 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Waarom zijn er nog steeds mensen die een A8 of een 7 serie rijden? Als je ook dit kan rijden.
Fenomenale auto.
@baardfiets: Waarom zijn sommige karaktervolle dames vrijgezel ? Juist, omdat ze geen lekkere bips hebben ;)
@thezwart: het achterwerk van de XJ bevalt mij eerlijk gezegd wel. Het was even wennen maar nu vind ik het top!
@dutchdriftking: Beter zou een XF achterkantje zijn.
@baardfiets: Omdat ze al jaren Duits rijden en niet anders durven/willen. Deze Jag zal technisch net iets minder zijn dan de Duitse gevestigde orde, maar de looks en Engelse klasse maken dat meer dan goed.
@baardfiets: Omdat je ook nog S-klasse kan rijden :)
@rikdep: Precies die reden!
@rikdep: Dus omdat er een S- klasse is rijden mensen in een A8 of 7 serie…
I don’t see the logic.
Niet voor niets dat ik de S klasse niet noem, die vind ik namelijk minstens zo mooi.
@baardfiets: Dat heet woordspeling ;)
@baardfiets: 7serie is ruimer, meer hoofd ruimte achterin en stoelen voorin zitten fijner. Voor a8 kan ik dat niet zeggen
@stino: Ik denk dat mensen die dit soort auto’s kopen van tevoren al weten wat ze willen, die zullen in de showroom echt niet meer afknappen op de interieurruimte :)
@granlusso: ik denk het wel :p
@baardfiets: Een tijdje nadat de nieuwe XJ uitkwam, ben ik gaan rijden met de Supersport. Prachtige auto, comfortabel en rijdt toch sportief. Vond het toen de mooiste limo ooit ever. Maar als je daarna in een A8 of S-Klasse (toen nog de oude) gaat zitten, weet je toch waarom mensen voor Duits kiezen. Voelt en ziet er allemaal wat degelijker uit. Maar als je sportief wil, is de XJ een goede keus. T’is alleen een beetje een ouwe-lullen-bak.
@kapiteinaudi:
Dat zeggen ze al jaren maar zelfs de oude X350/X358 maakte al gehakt van de S klasse, A8 en 7 serie in de betrouwbaarheidsstatistieken.

En na 10 jaar probleemloos (letterlijk geen lampje of knopje) rijden kan ik beamen dat de werkelijke degelijkheid (niet te verwarren met ogen en vingertoppen somigen doen geloven) de gemiddelde Duitse topper in ontstijgt.
@baardfiets: eensch, prachtige wagen! Straalt alleen maar klasse uit.
@baardfiets: Best mooie auto hoor, maar als je dit (met name het interieur) naast bijvoorbeeld de 7 legt snap je waarom mensen 7 of S rijden (Voor de A8 geldt dit niet)

Overigens:
Gemiste kans bij deze facelift is dat het vanbinnen nog steeds een grote kerstboom is met 26 verschillende kleuren verlichting, elk knopje zijn eigen kleur lampje; blauw, rood, geel, groen hoppa, alles door elkaar. Zelfs mijn E36 had al consequent één kleur verlichting in de knopjes. Wat een puinhoop dit zeg, wordt je toch gek van?
Staan er weer knap bij zo.
Doe mij dan de XJR maar, met alle opties alstublieft!
Prachtige wagen, kiezen tussen deze en een Maserati zou nog heel moeilijk voor me zijn.
Maserari, want die koop je niet 2x in je leven
@henkhupelschoten: want na Maserati ben je voorgoed genezen?
zonde die achterlichten.. voor de rest mooie auto!
de nieuwe specs van de oliestoker zijn prima.
Helemaal jaguar dit! Je krijgt een beetje het idee dat je james bond ben in zo’n auto.
Veel meer klasse dan een Duitse wagen.
Zal mijn verdorven geest zijn, maar bij lezen van de woorden ‘achterbank’ en ‘entertainment’ denk ik toch aan geheel andere dingen dan op de foto’s staat…
700 Nm, heerlijk.
Damn, is die ook al 6 jaar? Tijd vliegt…
De nieuwe Citroën C6, ohh nee, het is vernieuwde ‘Jaguar’ XJ.
Het blijft qua uiterlijk toch (sorry) een net-niet-auto; dat zal ook wel de reden zijn waarom hij relatief slecht verkoopt.
Beest van een wagen. Foto van de witte komt beter uit. Mooiere hoek ofzo.
Hoe dan ook. Prachtige auto.
Leuk die nieuwe 7-serie, maar zo’n XJ doet me veel meer. Knap ontwerp. Interieur heb ik altijd een beetje raar gevonden. Meer iets voor een sportwagen ipv een limousine.

Maar ondanks dat; doe mij er maar eentje. Met die V6 diesel…
Ja, ik wil een Jaguar met dieselmotor…. Nooit gedacht dat ik dat ooit ging zeggen…
Juist die achterlichten van de XJ zijn mooi en passen mooi bij het geheel, zowel het interieur als het exterieur is prachtig. Hoe die rijdt weet ik niet heb er nooit mee gereden sinds zijn introductie, maar deze auto staat wel hoog op mijn verlanglijst.
Nog altijd de mooiste in zijn segment, gevolgd door de Lexus LS
Ze dachten dat ze met nieuwe koplampen klaar waren? Als ze nou de plaat op de C stijl in carrosseriekleur hadden meegespoten was er nog wat verbeterd geweest. Nu is het kleine lelijke koplampen en voor de rest niet echt wat anders.
@mashell:
Die zwarte vlakken heb ik inderdaad ook nog nooit begrepen.
Gewoon te hip voor een Jaguar…
Mooie auto maar wel enigzins een slagschip

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).