• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jan Lammers moest bijna huilen van zijn Volvo

Auteur: hayte, gepost 27 november 2020 om 16:48 – 31 Reacties

Jan Lammers

Sommige mensen zullen maar wat blij zijn om in een gloednieuwe Volvo te kunnen rijden, maar Jan Lammers moest er bijna van huilen.

Jan Lammers heeft in zijn 45-jarige carrière als coureur in veel verschillende snelheidsmonsters geracet. In de Formule 3, later zelfs in de Formule 1, daarna stapt hij in een Le Mans-Jaguar… Allemaal pijlsnelle racewagens met achterwielaandrijving waar iedere petrolheads hart sneller van gaat kloppen.

Na zijn uitstapjes in de Formule 1, ging hij meedoen aan de British Touring Car Championship. Racen in een Volvo leek Lammers eerst een hartstikke leuk idee, waar hij volledig voor ging. Maar voordat hij zijn eerste rondje kon afmaken had hij al spijt, zegt hij bij de BNR Nationale Autoshow.

Ik kan me herinneren dat ik uit de pitstraat reed in mijn Volvo 850. Ik was niet eens in de derde versnelling, of de tranen schoten me zowat al in de ogen. Het was een voorwielaandrijver en ik was net enorm verwend met prachtige auto’s. Ik kwam net uit de Toyota’s (TS010 Group C-protoypte, red) en had nog onlangs twee GP’s gereden. Dan is dat toch wel een enorme overstap naar zo’n estate. Professioneel gezien was het heel mooi en interessant, maar qua rijden…

Jan Lammers

‘Gelukkig’ voor Lammers hoefde hij maar een jaartje in de Volvo te rijden. Dat seizoen, de BTCC van 1994, werd hij vijftiende (van de 33). Overigens was hij niet de enige die wat minder fan was van de Volvo’s. Tegen Meindert en Wouter zegt Lammers dat wanneer iemand werd ingehaald door een Volvo, de ingehaalde bestuurder liever ‘stierf’ dan dat hij achter die Volvo bleef rijden. “Dus finishten die Volvo’s met beschadigingen rondom.”

Lammers was te gast omdat vandaag zijn biografie uitkomt. In dit boek gaat hij uiteraard in op zijn carrière als autocoureur, waarin ook de Formule 1 aan bod komt. Hoe hij op die tijd terugkijkt? ‘Heel neutraal’. “Ik heb bij lange na niet bereikt wat ik wilde toen ik begon, maar toch kijk ik er met een heel tevreden gevoel op terug. Ik heb geen schokkende dingen gedaan, geen podium gehaald… Mijn beste prestatie is een vierde tijd bij de GP van Long Beach. Maar ik heb toch net genoeg gedaan om te legitimeren dat ik er een serieuze aanval op deed.”

Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: Porsche-coureur Dennis Retera praat over zijn recorddrift in de Porsche Taycan. En Cora van Nieuwenhuizen legt uit wat de infrastructuurplannen zijn.

Ook interessant!

  • Deze Lotus was van Jan Lammers maar kan nu van jou zijn
  • Volvo: wij laten de dealers niet vallen
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60

Nieuwste artikelen

  • Dit is de goedkoopste Lancia Beta Spider Zagato van Marktplaats
  • Kwalificatie F1 Monaco: wie wint de pole en dus de race in het Prinsdom?
  • De Bovensiepen Zagato is een hele dikke BMW
  • BREEK: kinderzitjes bevatten levensgevaarlijk PFAS
FacebookTweetPinLinkedIn

850, bnr-autoshow, btcc, Formule 1, jan-lammers, le-mans, Racing, Volvo

Vorig bericht: « Koop de AMG C63S van een NL Superbike-coureur
Volgend bericht: Video – Tesla Model S raakt dak kwijt op snelweg »

Lees Interacties

Reacties

  1. joezerneem zegt

    27 november 2020 om 17:35

    Tja, wat wil je met een Estate. Het was wel uniek! De motoren ook, interessante techniek en wat een geluid! Kippenvel.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      27 november 2020 om 21:53

      @joezerneem: eens!

      Login om te reageren
  2. moveyourmind zegt

    27 november 2020 om 17:44

    Nou straalde die 850 op de één of andere manier ook wel iets SIPS uit, maar om er bijna van te moeten huilen…

    Login om te reageren
    • Elise zegt

      27 november 2020 om 18:00

      @moveyourmind: Ah, een kenner!

      Login om te reageren
      • erikabarth zegt

        28 november 2020 om 14:54

        @davidvanloo hoef je echt geen kenner voor te zijn , stond destijds met grote koeienletters op de achterruit ?

        Login om te reageren
    • shibby zegt

      27 november 2020 om 18:09

      @moveyourmind: ik moest lachen

      Login om te reageren
    • trolololo zegt

      27 november 2020 om 18:58

      @chills: jij bent af.

      Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      27 november 2020 om 19:00

      Als je de grap niet snapt, reageer dan niet zo overtrokken vent. Met je weerzinwekkend…

      Login om te reageren
    • Crosscabouter zegt

      27 november 2020 om 19:28

      @moveyourmind: briljant. Ik zie gelijk die sticker weer voor me achterop de auto’s

      Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      27 november 2020 om 20:39

      @moveyourmind: het blijft een gemiste kans dat ze nooit Bottom Impact Protection System hebben geïntroduceerd.

      Login om te reageren
      • donjunior zegt

        29 november 2020 om 08:27

        Turn-In-Traction-System

        Login om te reageren
  3. toniominestrone zegt

    27 november 2020 om 17:51

    Al met al een mooie carrière, allround coureur heeft in alle race klassen gereden die je maar kan bedenken.

    Login om te reageren
  4. mustang750supersnake zegt

    27 november 2020 om 17:56

    vond t geweldige kisten!!!!
    super om naar te kijken en een van de hoofdreden!

    Login om te reageren
    • mustang750supersnake zegt

      27 november 2020 om 17:57

      @mustang750supersnake: redens? redenen?

      Login om te reageren
      • baardmijt zegt

        27 november 2020 om 18:00

        @mustang750supersnake: redenen inderdaad. :-)

        Login om te reageren
  5. mashell zegt

    27 november 2020 om 18:01

    Van dat BTCC weet ik me alleen nog die Volvo’s herinneren, misschien geen echte racemonsters maar wel briljante marketing.

    Login om te reageren
  6. Robert zegt

    27 november 2020 om 18:14

    Een biografie van Jan Lammers? Ik geloof dat ik zojuist op een leuk cadeautje voor onder de kerstboom ben gestuit.

    Login om te reageren
  7. melkkoe zegt

    27 november 2020 om 18:22

    Maar goed dat de beste man niet in een huidige Chinese Volvo hoeft te rijden.

    Dan had ie zichzelf direct doodgereden tegen een boom

    Login om te reageren
    • tonniejj zegt

      28 november 2020 om 00:38

      Zijn ze daarom zo voorzien van veiligheidssystemen? ?

      Login om te reageren
  8. mpgc zegt

    27 november 2020 om 18:22

    Die BTCC periode met de Volvo was niet een van Jans hoogtepunten. Moest natuurlijk ook omschakelen van achterwiel naar voorwielaandrijving. Ricard Rydell kon er iets beter mee overweg. De Volvo’s werden in het BTCC ook pas later (met de V40) echt competitief.

    Jan Lammers was een van die coureurs die absoluut genoeg talent hadden voor de F1 maar nooit echt het materiaal om dat te laten zien. In de Procar races in het bijprogramma reed ie vooraan mee :-)

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      27 november 2020 om 22:49

      Dat herinner ik mij ook. Bij sommige auto’s is het een kwestie van ‘doorhebben’ hoe ze gereden moeten worden. Zelfs Walther Rörhl had in den beginne moeite met de Quattro van Audi. Maar dat kwam doordat hij het als een conventionele achterwielaandrijver benaderde. Pas toen zijn teammaat hem voor deed hoe er mee te gooien en smijten werd het een recept voor het kampioenschap.

      Ricard Rydell had de 850 ook echt door en deed er ‘onmogelijke’ dingen mee.

      Login om te reageren
  9. hekkert zegt

    27 november 2020 om 19:21

    Hij misschien tranen, maar ik en vele andere een big smile als ik met mn 850R over diverse circuits rij en vele complimenten krijg! @myvolvo850rtrackdaycar

    Login om te reageren
  10. bbfix zegt

    27 november 2020 om 22:24

    De ene huilt, de andere lacht! Ik lach een heleboel in mn van Naussau gekleurde Volvo.. boel ruimte, alle opties die ik nodig heb en een lekkere sound. Ik zou niet willen ruilen met Jan?

    Login om te reageren
  11. raoufff zegt

    28 november 2020 om 01:16

    Ik moet ook altijd bijna huilen van het rijgedrag van een Volvo-rijder.

    Login om te reageren
  12. c-ad zegt

    28 november 2020 om 09:20

    Jantje huilt, Jantje lacht.

    Login om te reageren
  13. pindakoning zegt

    28 november 2020 om 10:09

    Ik zal mensen wellicht tegen het zere been trappen, maar ik vind het stuurgevoel van moderne Volvo’s verre van fijn. De ander zal het comfortabel noemen, maar ik hoef geen moderne Volvo. Neemt niet weg dat er mooie modellen tussenzitten

    Login om te reageren
    • 911targa zegt

      29 november 2020 om 10:25

      @pindakoning: ik vond ook het gedrag van oude Volvo’s bedroevend. Je wist nooit wat ze gingen doen en grenzen waren onduidelijk.

      Login om te reageren
  14. cloverleaf zegt

    28 november 2020 om 11:41

    BTCC. De Mondeo’s reden het best in TOCA2. Laguna’s waren ook vet! Die BTCC was echt gaaf om te zien en om te spelen. Kwam met name door die krakkemikkige ouwe britse chircuitjes

    Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      28 november 2020 om 19:36

      Ja, dat was mooi: gewoon ‘normale’ auto’s als de Laguna en Mondeo. Ik herinner me nog een wedstrijd met Alain Menu (Zwitser) in zo een donkergroene Renault Laguna, hij ging wat te hard een bocht in, vloog dwars door het gras, reed door het gras nog een aantal auto’s voorbij en kwam even verder weer de baan op. Wat een voertuigbeheersing!

      Login om te reageren
  15. meetsysteem zegt

    28 november 2020 om 19:22

    Zoo! Jan Lammers had vóór hij de Volvo in de 3e versnelling zette al door dat het een voorwielaandrijver was! Een ware autokenner ?.
    Kom op Jan, je wist dat het heel ‘anders’ rijden was, anderen hadden het ding gewoon sneller door. That’s it.

    Login om te reageren
  16. henkp1 zegt

    28 november 2020 om 19:40

    Jan Lammers, samen met Michel Bleekemolen toch wel de grootste Nederlandse coureurs tot nu toe. Al decennialang actief in bijna alle mogelijke klassen, veel vooraan geweest en toch nog menselijk gebleven.

    Ik weet nog dat verhaal van ‘Jantje’ begin jaren ‘80. Reed ie een beetje te hard met z’n rode Renault Alpine A310-V6. Politie Porsche achter hem aan, bij dik 245 reed Jan nog bij hen weg. Pas bij de afsluitdijk konden ze hem pakken door de weg af te zetten.

    https://www.marktplaatsautojournaal.nl/merken/porsche/grootste-porsche-vloot-wereld/

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North