
Naast lage bijtelling is ook driftbaarheid blijkbaar een voordeel van de Porsche Taycan.
Taycan in Guinness World Records
Op de Hockenheimring in Duitsland verbrak Porsche met de Taycan het record ‘langste drift voor een elektrisch voertuig’. Je wist waarschijnlijk net als wij niet dat dit record bestond. Maar de Taycan komt er mee in het volgende Guinness World Records boek.
De Nederlandse Porsche-instructeur Dennis Retera wist op de 200 meter lange baan van het Experience Center op de Hockenheimring 210 ronden af te leggen terwijl hij 1 drift volhield. Dat duizeligmakende huzarenstukje kostte hem 55 minuten. Al met al bijna goed voor een marathon afstand. Want met gemiddeld 46 km/u legde hij 42,171 kilometer af.
“Met alle stabiliteitsprogramma’s uitgeschakeld is het met een Porsche heel eenvoudig om een powerslide te maken”, vertelt Retera. “Zeker als de auto elektrisch is aangedreven en alleen achterwielaandrijving heeft. De Taycan beschikt over een hoog vermogen, terwijl het lage zwaartepunt en de lange wielbasis voor stabiliteit zorgen. De afstemming van het onderstel en de besturing staan garant voor een perfecte controle onder alle omstandigheden.”
De recordpoging vond plaats onder de supervisie van een officieel jurylid van Guinness World Records. De cirkel werd uitgemeten en met apparatuur werd in de gaten gehouden of de Porsche Taycan de drift ook volhield.

Niet het enige record van de Porsche Taycan
Het is duidelijk dat de Duitsers van Porsche nogal gelukkig worden van records want de Taycan heeft er meer op zijn naam. Tijdens een 24 uur durende endurancetest op het hogesnelheidscircuit van Nardò legde de auto 3425 kilometer af. Op de Nordschleife noteerde de Taycan een rondetijd van 7:42 minuten. En op het vliegveld van Lahr deed de auto 26 sprints vanuit stilstand naar 200 km/h.

Fun Fact: er zijn 53.000 verschillende records in het Guinness World Records boek opgenomen naast die van de Taycan. Elk jaar worden er 8000 nieuwe records gevestigd. Of dat een beetje verkoopt zo’n boek? Tot op heden zijn er ruim 143 miljoen exemplaren verkocht.
Lage bijteling? Als je in 2021 de goedkoopste versie van de Taycan rijdt met een paar opties, betaal je meer dan 1000 euro per maand bijtelling… netto. Of dat laag is, is subjectief zullen we maar zeggen :)
Omdat er bij driften constant wielspin is zal de aan de wielen gemeten afgelegde afstand ruim hoger zijn dan de over de weg gemeten 42km. Hoeveel eigenlijk?
@pignon: 6
@okdoei: √36 mits het een kleurenmagnetron betreft.
Jp, is that you?
Wat ik me dan zo afvraag: is de drift na 55 minuten beëindigd omdat de banden op waren of omdat de accu’s leeg waren?
Accu was leeg, zie de video op youtube met Chris Harris: https://www.youtube.com/watch?v=nyt8SRijByk. Zoals hierboven aangegeven is er feitelijk een veel grotere afstand afgelegd door de wielen aangezien er continue wielspin is.
Wat een leuke mevrouw!
Vind 3425km in 24 uur eigenlijk veel indrukwekkender.
Wat een onzin ? BMW deed een paar jaar geleden met de nieuwe M5 al 232miles… 8 uur lang driften…
@3246cm252kw: oké elektrisch voertuig maar dat is natuurlijk niet een prestatie ?
Die release van een volledig elektrische M5 heb ik precies ergens gemist.
Hij zal wel aardig misselijk zijn geworden van al die rondjes….
42km vooraleer je grip krijgt… Valt me mee. Na een rit van 500km heb ik nog altijd geen grip op mijn vrouw als ze naast me zit…
Alweer een record voor de Taycan?? ? Can’t wait…
Knap, want je moet volcontinu 200% geconcentreerd blijven om ‘m in die drift te houden en niet heel eventjes kwijt te raken. Well done hoor… en ik ga even een recordpoging bedenken, al is het maar om Joanne Brent op bezoek te krijgen : )
Nog een paar metertjes meer en hij had de marathon gedrift…