• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Je volgende BMW van de zaak wordt weer een dieselbeuker!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 23 oktober 2025 om 09:01 – 19 Reacties

BMW heeft een manier om de zakelijke dieselauto weer aantrekkelijk te maken.

De dieselauto is in Nederland al een tijdje ten dode opgeschreven. Tussen Q1 en Q3 van 2025 zijn er maar 3.515 nieuwe diesels op Nederlandse platen gezet. Een marktaandeel van 1,3 procent. Aangezien we nog niet allemaal overgaan naar een EV, moeten automerken andere manieren vinden om de koppige klanten op een zo CO2-zuinige manier te laten rijden.

BMW heeft een manier gevonden hoe zakelijke rijders lekker kunnen blijven dieselen maar toch hun steentje bijdragen aan een beter milieu. BMW presenteert op de Fleet Europe Days, een evenement voor Europese wagenparkbeheerders, het plan. Natuurlijk zijn er een boel EV’s te bewonderen, maar BMW legt ook de focus op auto’s op hernieuwbare grondstoffen. Bij de dieselauto’s heet deze brandstof HVO100.

HVO100-only

BMW gebruikt het spul al bij de eerste tankbeurt van nieuwe dieselauto’s, maar wil nog een stap verder gaan. Het merk wil toewerken naar ”HVO100-only”-beleid voor de wagenparkklanten. De dieselauto’s bij deze beheerders rijden dan dus alleen nog op de hernieuwbare diesel. Klinkt goed, maar hoe wil BMW dit doen?

Er is geen ingewikkelde sensor in de brandstoftank geplaatst of aanpassingen gedaan aan de motor waardoor ‘ie alleen op de groene diesel kan rijden. Nee, BMW pakt het wat anders aan. De autofabrikant vraagt de betaalgegevens van de wagenparkbeheerders op. In de betaalinformatie staat ook voor welke peut er is betaald.

BMW noemt dit een belangrijke stap voor wagenparkbeheerders met enkel HVO100-dieselauto’s, maar helemaal waterdicht is het systeem niet. Je kunt bijvoorbeeld wel afspreken met de wagenparkbeheerder dat er enkel HVO100 wordt getankt, maar wat zijn de consequenties als de bestuurder van de auto dit niet doet? Hierover zegt BMW nog niks.

Daarnaast wordt HVO100 nog niet bij alle tankstations verkocht. De zakelijke rijders moeten dus vooraf uitzoeken waar ze wel of niet kunnen tanken. Klinkt ook niet ideaal, maar goed; er is een begin gemaakt. Er wordt nu getest met het systeem binnen BMW zelf. Er zijn wel al wat Duitse en Italiaanse wagenparkbeheerders die interesse hebben.

BMW eist hulp van de EU

Het is ergens ook wel logisch dat BMW nog niet heel veel verder heeft gedacht. De Duitse autobouwer wil eerst zeker weten dat de investeringen ook zin hebben. Hiervoor heeft het merk de steun van de Europese Unie nodig.

BMW-topman Thomas Becker zegt: ”De BMW Group eist dat elke maatregel ter vermindering van de CO2-uitstoot in elke fase van de levenscyclus van een voertuig wordt meegenomen. Dit omvat ook het gebruik van hernieuwbare brandstoffen, met name voor voertuigen die voornamelijk op CO2-neutrale brandstof rijden. Deze moeten formeel worden erkend in de EU-vlootwetgeving.”

Naast erkenning vraagt Becker om ”een pragmatische en snel implementeerbare regelgeving die bedrijven in staat stelt innovaties te ontwikkelen en deze verkoopbaar te maken”. Oftewel, subsidie. Als dat ervoor zorgt dat zakelijke rijders weer in een dieselauto kunnen rijden, dan laat maar komen!

Ook interessant!

  • BREEK: BMW levert fabrieksnieuwe diesels met HVO100 in de tank
  • Video: BMW gebruikt knipperlicht
  • Volgende BMW M4 wordt alleen nog elektrisch
  • BMW gaat interieurkwaliteit verbeteren
    BMW gaat interieurkwaliteit verbeteren

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Diesel, HVO100, lease, zakelijk-rijden

Vorig bericht: « Blijf weg van de kustprovincies, ik herhaal, blijf weg van de kustprovincies!
Volgend bericht: Verrassing: Porsche werkt aan een nieuwe W18-motor met drie turbo’s! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Aalbert zegt

    23 oktober 2025 om 09:25

    Wat is er dan ook fijner dan een 550d??????? Niets!

    Login om te reageren
    • deeeef zegt

      23 oktober 2025 om 15:19

      M550d

      Login om te reageren
  2. rogerzz zegt

    23 oktober 2025 om 09:36

    Nou even aan ChatGPT gevraagd: HVO is iets duurder (zo 15%) en door een iets lagere energiedichtheid heb je 3% meer volume nodig ten opzichte van normale diesel. Maar het is met een G21 320d met redelijk hoge wegenbelasting alsnog rendabel rond de 20.000km ten opzichte van benzine. Volgens ChatGPT heb je wel tot 90% minder CO2 uitstoot.

    Prima business case. Als ik de optie kreeg, een donkerblauwe 320d g21 graag.

    Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      23 oktober 2025 om 09:42

      En nu tov van een 320d op normale diesel?

      Login om te reageren
    • reactief zegt

      23 oktober 2025 om 20:39

      Minder theoretische CO2 uitstoot… Meerdere onderzoeken dat het meeste HVO harstikke twijfelachtig is met palmolie erin waarvoor heel veel bos gekapt wordt.

      Login om te reageren
      • KennOne zegt

        24 oktober 2025 om 08:20

        Raar dat zo onderzoek nooit echt openbaar gegooid word voor het winnen van grondstoffen voor accu’s.

        Login om te reageren
  3. mashell zegt

    23 oktober 2025 om 10:19

    BMW wil toewerken naar een HVO only beleid bij wagenpark beheerders? Waarom? Dat is toch de keuze van de bedrijven? Ik moet er niet aan denken mijn EV te moeten inleveren voor een ouderwetse dreunende en trillende diesel die je op weinig plekken kan tanken.

    Login om te reageren
  4. rwdftw zegt

    23 oktober 2025 om 10:25

    Gaat niet werken… Het aantal tankstations met HVO100 is niet zo laag als dat met H2, maar in heel Drenthe is geen tankstation te vinden. Het voordeel verdwijnt als je om moet rijden om te tanken.

    Daarnaast heeft onze overheid besloten vanaf 2027 een extra belasting op non-EVs in te voeren als je die wilt leasen. Dus ik concludeer dat het bijna over is. Niet alleen voor de 320D maar ook voor de 320 op benzine.

    Login om te reageren
    • ronaldotour zegt

      23 oktober 2025 om 11:37

      In Drenthe kun je wel HVO 100 tanken bij Green Planet in Pesse.

      Login om te reageren
      • rwdftw zegt

        23 oktober 2025 om 18:38

        Die staat niet op de kaart : https://www.glpautogas.info/nl/hvo100-tankstations-nederland.html

        Ergo : je moet het gewoon weten anders vind je ze niet. Ook kwalijk voor de bevordering.

        Login om te reageren
  5. verdebosco zegt

    23 oktober 2025 om 10:54

    Moet BMW wel snel zijn wat o.a. Shell en BP hebben hun fabrieken in aanbouw stopgezet. Als het niks wordt dan moeten ze slopen wat er al staat.

    Login om te reageren
  6. Rick-dos zegt

    23 oktober 2025 om 11:45

    Altijd wel grappig. Als zogenaamde ‘petrolheads’ moet men niks van EV’s hebben, want die zijn zo zielloos. Maar menigeen staat te springen om een diesel net alsof dat zoveel ‘ziel’ heeft. En laten we nou ook niet doen alsof het zo lekker klinkt.

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      23 oktober 2025 om 20:42

      Men wil ook helemaal niet perse geen EV, men is gewoon tegen de verandering en het gevoel dat die verandering opgelegd wordt. Dat zie je hierbij, maar ook in stemgedrag.

      Rationeel is het natuurlijk complete onzin dat je de diesel boven een EV verkiest tenzij je echt regelmatig grote afstanden rijdt (en wordt het dan niet tijd voor ander werk….). Want dat heerlijke koppel onderin beschikbaar valt in het niets ten opzichte van de EV. En nog niet gesproken over de vieze stinkhanden na het tanken en alle trillingen…

      Login om te reageren
  7. waterisnat zegt

    23 oktober 2025 om 12:01

    Alles wat begint met CO2 als probleem (ipv zegening) zal idiote, inconsequente en inconsistente redeneringen te berde brengen, naast een grotere overheid en verdere afbraak in geloofwaardigheid wetenschap. Fantastisch!

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      23 oktober 2025 om 13:59

      Het zijn juist de complottheorieën, de indianenverhalen, de feitenvrije meningen, de hele leugens en halve waarheden die de wetenschap omtrent CO2 uitstoot (en in het verlengde daarvan ook de stikstofneerslag) ter discussie stellen. Telkens weer ook ik termen als ‘idioterie’, ‘gekkigheid’ en ‘onzin’ voorbij komen in dezelfde context.

      Noem het een ontkenningsfase, wegkijken, struisvogelgedrag of zondebok politiek, maar geen discussie is inmiddels zo gepolariseerd als deze.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        23 oktober 2025 om 14:00

        ook = hoor

        #waarblijftdieeditknop

        Login om te reageren
  8. Edge zegt

    23 oktober 2025 om 15:00

    Tja, allemaal heel leuk en aardig maar hier in Nederland gaat dat helemaal niks uitmaken. In de miljoenennota stond het briljante (dit is sarcasme!) plan om per 1 januari werkgevers te verplichten tot het betalen van een heffing van 12% van de cataloguswaarde van een leaseauto als die auto op benzine of diesel rijdt, en de benzine- of diesel-hybrides vallen daar ook onder.

    Dus dat HVO100 in de praktijk rendabeler kan zijn dan gewone diesel is leuk en aardig, maar je moet wel heel veel kilometers rijden om die 12% van de catloguswaarde te besparen en je werkgever zo gek te krijgen dat ze je dan toch die dieselbeuker laten leasen.

    Login om te reageren
    • verdebosco zegt

      23 oktober 2025 om 16:43

      Ja, klopt. Misschien nog iets aan te passen volgende week woensdag?
      We hadden ooit een stikstoffonds en er is nog een fractie over van het originele klimaatfonds: vele tientallen miljarden euro’s groot. De nek omgedraaid voor andere doelen (Nederland kan niet denken èn handelen voor de langere termijn).
      Maar de andere kant op moet dan ook kunnen. Gewoon zuiniger, schoner, beter voor ons allemaal. Aan ons de keus (op 29 oktober).

      Login om te reageren
  9. KennOne zegt

    24 oktober 2025 om 08:24

    Voor de APK tank ik altijd 2 keer HVO100, dan is het echt wonder spul. De katalysator en roetfilter zijn leeg gestampt en EGR uitgeschaleld en kom gewoon door de APK met de Crafter.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North