• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Verrassing: Porsche werkt aan een nieuwe W18-motor met drie turbo’s!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 23 oktober 2025 om 11:04 – 12 Reacties

Porsche zet in op benzine. En hoe!

Toen Bugatti de V16 presenteerde, dacht ik niet nog ooit een soortgelijke nieuwe megaverbrandingsmotor te beschrijven. En toch gebeurt het vandaag. CarBuzz heeft een patent van Porsche onderschept waarin vrij gedetailleerd een W18-motor met drie turbo’s of superchargers wordt beschreven. Feest!

Het patent werd al in april 2024 ingediend bij het wereldwijde octrooi- en merkenbureau WIPO en werd afgelopen week openbaar gemaakt. De W-motoren zijn niet nieuw voor de VAG, maar de manier waarop de motor deze keer in elkaar zit is dat wel. De W8 van Volkswagen bestond bijvoorbeeld uit twee smalle viercilinders in V-vorm met een gedeelde krukas. Je had dus vier cilinderbanken. waarvan het middelste paar een cilinderkop deelde.

De W-motor van Porsche doet het compleet anders. De krachtbron bestaat uit drie banken met elk zes cilinders die bij elkaar komen op één krukas. Tussen elke bank zit een hoek van 60 graden wat voor een optimale verbranding en algehele balans moet zorgen. De hoek kan wel aangepast worden afhankelijk van de toepassing en ”configuratiebeperkingen”.

Less is more

Daarnaast schrijft Porsche: “Op dit moment moet vermeld worden dat de verbrandingsmotor ook een ander aantal cilinders zou kunnen hebben.” Het ontwerp kan dus ook verkleind worden naar drie, vier of vijf cilinders per bank. Dan zouden we een W9, W12 of W15 krijgen. Doen we het ook voor.

Op iedere cilinder is de voorbereiding gemaakt voor een turbo of supercharger. En dat is nog maar het begin. Koele lucht gaat via een inlaat boven de banken naar binnen om vervolgens via een rechte, onwijs korte luchtgang direct naar de cilinders te gaan. Dit zorgt volgens Porsche voor een hogere efficiëntie en minder wrijving. De uitlaatspruitstukken zijn zo getekend dat de hete gassen in de inlaatleidingen blijven zodat de motor koelere lucht kan inademen voor meer vermogen.

Het is werkelijk waar een monster van een krachtbron. Voeg er nog het nieuwe T-hybridsysteem aan toe en je hebt een aandrijflijn die brult, extreem veel vermogen geeft, zo scherp reageert op pedaalinput als een EV en boterzacht schakelt. Ik durf hem wel aan: dit kan de beste motor aller tijden worden.

Kán is hierbij een belangrijk woord. Er zijn zoals altijd bij patenten geen indicaties dat de motor ook echt tot leven komt. Het benadrukt wel hoe Porsche naar de toekomst kijkt. En die is niet alleen volledig elektrisch. Dus, waar gaan we hem in leggen? De W18 in de SUV boven de Cayenne en de W15 in de Panamera?

Ook interessant!

  • Waar blijft toch die nieuwe 911 Turbo
  • Nieuwe Porsche Macan GTS is lekkerder dan de Turbo
  • PCM 2026
    Nieuwe CarPlay in Porsche is nog ver weg
  • Porsche onthult naam van nieuwe straatlegale supercar
    Porsche onthult naam van nieuwe straatlegale supercar

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

patent, Porsche

Vorig bericht: « Je volgende BMW van de zaak wordt weer een dieselbeuker!
Volgend bericht: Video: Ferrari 458 beukt truck omver »

Lees Interacties

Reacties

  1. mattr zegt

    23 oktober 2025 om 11:12

    Ze zijn toch ook eigenaar van Bugatti? Zou het de volgende generatie Bugatti motoren zijn?

    Login om te reageren
    • vincentbaan zegt

      23 oktober 2025 om 14:24

      Als ik me niet vergis is Rimac eigenaar van Bugatti.

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        23 oktober 2025 om 14:55

        Bugatti is tegenwoordig bezit van Bugatti Rimac. 55% van Bugatti Rimac is in handen van de Rimac Group, 45% van Bugatti Rimac is in handen van Porsche. Porsche is echter ook aandeelhouder in de Rimac Group. Daar hebben ze 24% van de aandelen in handen, ongeveer evenveel als Mate Rimac zelf.

        Maar hoe lang dat allemaal nog zo blijft is de vraag. Er komen de laatste tijd steeds meer geluiden dat Mate Rimac (met behulp van investeerders) probeert die 45% van Bugatti Rimac van Porsche over te nemen, zodat de Rimac Group volledig eigenaar van Bugatti is en hij voor beslissingen niet eerst ook goedkeuring van Porsche nodig heeft.

        Login om te reageren
  2. rubend zegt

    23 oktober 2025 om 13:15

    @Bas Leesberg, de VR5 en VR6 maar ook de 3.2 V6 zijn allemaal VR motoren met 1 cilinderkop. De “oude” W-motoren zijn dubbele VR motoren, die hebben dus 2 cilinderkoppen.

    Of je cilinderkoppen dan “gelijk wil trekken” aan cilinderbanken is dan weer een andere discussie.

    Maar de W8 en W12 hebben maar 2 cilinderkoppen.
    En voor de volledigheid VR staat voor:
    Versetzte Reihe, Versprong Rij.
    Dus een “in elkaar geschoven” 6 in lijn motor.
    Door marketing is dat echter nadien V6 genoemd. En nog weer later zijn daar de W8 & W12 aan ontsproten.

    Login om te reageren
  3. Captain zegt

    23 oktober 2025 om 13:34

    Ik tel 12 uitlaatspruitstukken, per 3 cilinders is er 1 aan weerszijde van de bank. Het zal wat wel efficiënter zijn maar het is best een rommeltje

    Login om te reageren
  4. Wicos zegt

    23 oktober 2025 om 13:42

    Dit is waar de wereld op zit te wachten. Dit gaat Porsche uit de nood helpen.

    Login om te reageren
    • nineelevenheaven zegt

      23 oktober 2025 om 17:08

      *sarcasme modus uit*

      Login om te reageren
    • P zegt

      23 oktober 2025 om 20:33

      Ik zit hier eigenlijk op te wachten. Toch nog een constructeur die iets leuks maakt.

      Login om te reageren
  5. Robert zegt

    23 oktober 2025 om 14:10

    “Ik durf hem wel aan: dit kan de beste motor aller tijden worden.”

    Ik durf deze wel aan: dit kan wel eens de meest complexe en storingsgevoelige motor in een serieproductie auto aller tijden worden.

    Merken als VAG, Porsche, BMW, Jaguar en Mercedes hebben allemaal V10 en V12 motoren gebouwd náást hun V8 motoren, en van zo’n beetje elke merk werd wel gezegd: wil je ‘Laufkultur’, koop de V10 of V12. Wil je betrouwbaarheid, kies de V8

    Login om te reageren
  6. nineelevenheaven zegt

    23 oktober 2025 om 17:03

    Ik durf ‘m wel aan: dit blok komt er nooit.
    Porsche heeft maar 1 ding nodig en dat is weer terug naar de basis.

    De VW groep heeft Porsche omzeep geholpen door het platform delen. Porsche moet zich focussen op de sportwagen niche en dan kan Audi de SUV’s, sedans en stationcars weer gaan maken.
    Of Bentley, als het wat meer premium moet.

    Porsche zou zelfs succesvol kunnen zijn met een puristische EV sportwagen, als ze daar hun kennis en kunde in steken, ipv dat geklooi met een e-tron sedan als “Taycan”.

    Porsche verdoet z’n tijd met platformen bouwen voor de neefjes en nichtjes. Mate Rimac bellen en gaan met die EV banaan. Kan prima naast de 911.

    Login om te reageren
  7. anthwan zegt

    23 oktober 2025 om 18:37

    Heeft er een stagiair bij Porsche oude tekeningen gevonden van de Chiron 18.3?

    Login om te reageren
  8. aerohead zegt

    28 oktober 2025 om 11:37

    Wel ja, waarom maken ze er niet gelijk een Deltic setup van.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North