
Als een echte held is de Jeep Avenger gearriveerd in Parijs.
Ja, flauw. Bij Avenger moet ik gewoon denken aan Marvel superheldenfilms. Ik zal vast niet de enige zijn. Jeep, onderdeel van Stellantis, heeft de autoshow van Parijs uitgekozen om de eerste volledig elektrische auto te presenteren. Niet zo heel gek, want juist in Europa kan deze EV het volgens Jeep heel goed gaan doen.
Het ding ademt Europa en dat geeft Jeep ook zelf toe. Het is een compact ontworpen elektrische auto geworden, geschikt voor de niet bepaald extreem brede wegen op ons continent. Voor de rest is het interieur niet heel verrassend. Er is een groot 10.25-inch scherm in het midden te vinden voor de infotainment.
De SUV gaat opereren in het B-segment. Laat je niet verrassen door het ruige uiterlijk van de auto. Enkel de voorwielen worden aangedreven. De auto is 4,08 meter lang. Dat is 16 cm korter in vergelijking met een Renegade.

De Jeep Avenger is uitgerust met een 54 kWh groot accupakket. Het platform kan 400 volt laden. Dat betekent dat je tot 100 kW kan snelladen. Drie minuutjes aan de lader is goed voor 30 kilometer actieradius. Het opgegeven rijbereik is 400 kilometer WLTP. Van 20 tot 80 procent laden neemt 24 minuten in beslag. Aan de gebruikelijke 11 kW lader is de batterij in 5,5 uur van 0-100% geladen.




Het systeemvermogen van de Jeep Avengers bedraagt 156 pk en 260 Nm koppel. Daarmee is het vooral een praktische SUV voor alledag. Geen snelheidsmonster zoals zoveel andere elektrische auto’s kunnen zijn.

Vanaf begin volgend jaar is de Jeep Avenger te aanschouwen in de showroom. Een eerste prijs is al bekend. De Avenger als aangeklede 1st Edition heeft een vanafprijs van €40.500. Later volgen er meer prijzen en naar verwachting ook voordeligere instappers onder de 40 mille.
Leuke en interessante auto, eindelijk een capabele auto in het B segment. Een mogelijk goede opvolger van de Audi A1 van mijn vrouw. En ruim 150pk is niks om je mee te schamen, in 1993 was je hiermee een hele bink in je Clio Williams. Natuurlijk weegt dit wat meer, maar gezien het instant koppel denk ik dat 0-100 niet minder zal zijn. Is gewoon prima.
Capabel in welke zin? Het is een softroader met alleen voorwielaandrijving, dus behalve een zandpad in het bos heb je niks te zoeken in het terrein met deze auto.
Nee ik bedoel capabel als in formaat accu, range en laad snelheden. Deze laadt 2x zo snel als een Zoë, kan je dus best wat langere afstanden mee rijden.
Doet mij een beetje denken aan een Dacia om de een of andere reden
Blinkt nergens in uit (ten opzichte van concurrentie), maar verder prima voor die prijs denk ik.
Je krijgt alleen weinig extra’s ten opzichte van bijvoorbeeld een Citroen e-C4, die iets goedkoper is.
Deze ziet er dan wel iets leuker uit, en wellicht presteert hij in de praktijk beter (of slechter)
Voor 40k oogt het eerlijk gezegd niet heel slecht. Het is allemaal niet spannend maar met nog 4k aanschafsubsidie heb je denk ik best een aardige auto als je graag wat hoger zit en elektrisch wil rijden. Ik vraag me af hoeveel rijbereik er in de praktijk overblijft als je in de winter 130 op de snelweg rijdt, maar daar moet je maar rekening mee houden als je zoiets koopt.
En ja, al die ‘hippe’ suv’s die concurreren zijn van hetzelfde laken een pak, ook met de brandstofmotoren maken ze allemaal stoere brochures van mensen die in de wildernis kamperen of op het strand staan met de auto, maar met een beperkt motortje en voorwielaandrijving zitten die in de kortste keren vast.
Is dit dan hetzelfde platform waar waarschijnlijk de elektrische tonale op wordt gebouwd?
en ook: de specs, voornamelijk die van de motor, doen me denken als die nieuwe van de e-208, grappig wel
Als ik de buitenmaten en de specs van het accu-pakket etc bekijk is dit idd het platform van E-208, E-Corsa, etc, etc, etc. De Tonale is minimaal een half maatje groter, en staat op het platform van de 500X, Jeep Renegade. Er is sprake van een kleiner broertje voor de Tonale, die kan idd op dit platform worden gemaakt.
Ik vind het vooral een erg knap karretje. Ik ben nog altijd geen fan van cross-overs, maar bij deze krijg ik niet spontaan een ANWB stelletje gevoel wat ik bij alle andere cross-overs wel krijg. Hij kost overigens wel serieus geld.
Leuke auto! Grappig ook dat ze de Avenger naam weer hebben afgestoft. Die gaat ver terug. In de Chrysler Europe tijd hadden we vanuit de Rootes group de Hillman Avenger. Later ook als de Sunbeam Avenger. Ook zijn er nog een Chrysler en Talbot Avenger geweest. In de mid 2000’s al lang na het Chrysler Europe avontuur hadden ze de Dodge Avenger en nu alles weer binnen Stellantis valt mag Jeep de naam drager.
Een jeep zonder 4 wiel aandrijving.. mooie verschijning en stond op mijn lijst om te kopen, maar niet zonder 4×4 helaas. Erg jammer als 4×4 niet gaat komen.