Jenson Buttons oude F1-auto kopen? Het kan voor 90 mille

Auteur: , 31 Reacties

ZGAN. De acht jaar oude Honda F1 RA106-4 waar Button in reed. Altijd binnen gestaan. Dealer onderhouden.

Jenson Buttons oude F1-auto kopen? Het kan voor 90 mille

Deze F1-auto eindigde in 2006 op een derde plek tijdens de Grand Prix van Maleisië, werd vierde tijdens de Grand Prix van Bahrein, zevende bij de Grand Prix van Spanje op het Circuito de Catalunya, zevende bij de Grand Prix van San Marino, tiende bij de Grand Prix van Australië en elfde in Monaco. Niet lang daarna werd de RA106-4 van het circuit gehaald en ingezet voor testdoeleinden in de windtunnel van Honda.

Hoe de auto op de occasionmarkt terecht kwam weten we niet, maar anno 2014 resideert Buttons ex ergens in een Nederlandse privécollectie. Van wie is onbekend, hij wordt verkocht via een Britse tussenhandelaar die er op eBay 75.000 pond voor vraagt, ofwel 92.558 euro.

Niet duur voor een F1-bolide? Klopt, maar Jenson Buttons voormalige bolide wordt verkocht zónder motor. De 2,4-liter V8 is waarschijnlijk achtergebleven bij Honda, evenals het stuurwiel en alle elektronica. Wat je krijgt is een rollend chassis waar nog wel een versnellingsbak (zeventraps) in hangt. Dus mocht je daar iets passend op weten te verzinnen, dan kun je hem weer aan de gang krijgen.

Dit, of een koffietafel in je huiskamer

Of neem hem op in je verzameling, hangt hem aan de muur of maakt er de allervetste F1-simulator ooit van. Mogelijkheden genoeg. Meebieden kan HIER.



31 reacties

*2.4 V8.
Liever dit dan een GTR of Corvette!
@themanjeroen: Doe mij dan de GT-R maar, die rijdt tenminste en kan je er tenminste echt plezier aan beleven! Of de Corvette, ook geen straf…

Dit is leuk, maar je kan er eigenlijk alleen maar kijken… Tenzij je er wat meer tijd, geld en moeite in stopt om hem weer rijdend te maken uiteraard…
@notsobig:
Zo moeilijk is het niet om hem alsnog rijdend te krijgen, in de Boss serie rijden dit soort oude F1’s met Judd motoren. Met een beetje Googlen vind je vast wel een Engels schuurtje waar ze dat voor een “vriendenprijsje” regelen..
@notsobig: ik denk dat hij een ultima gtr bedoeld geen nissan.
kopen, carrera GT V10 erin lepelen, want die jankt lekker, de bak passend maken, stuurtje fixen etc, klaar (denk wel een miljoentje ofzo verder maargoed)
@spykerboy: Of een Lexus LFA motor, ook lekkere sound :-)
@VeniVidiVici: zekers, maar zal ook wel een flink stuk duurder zijn dan de CGT V10
Kan nou niet oordelen of dit duur is of niet. Om die hele bende alleen al te maken zoals ie nu is, kost waarschijnlijk meer. Gebruikte materialen zijn niet slecht.
Waarschijnlijk is er genoeg ruimte om er een ander blok in te hangen : iets van een gecrashte GP2 auto oid en anders willen Dalara en Lola willen je vast wel helpen met wat elektronica.
Maar om dat ding nou thuis neer te zetten? Het is nou ook niet dat ie mooi is of zo en al zeker niet legendarisch. In dat geval is ie dus wel duur. Lastig.
Als je nou ergens een lekker 4 cylinder turbo blokje vandaan kan halen (uit een gecrashte Evo ofzo) kan je er volgens mij zonder er al te veel extra geld tegenaan te gooien nog best een leuk rijdend circuit wagentje aanmaken, dat ding weegt volgensmij zo weinig dat je geen V8 nodig heb voor een beetje snelheid.
Straat legaal maken en de V10 van BMW M5 e60 erin pleuren, iets goedkoper dan die V10 die @spykerboy hierboven aangeeft. En genieten maar
@JamesBond007:

Eerst overspuiten in Ferrari porno rood dan de juiste bestickering erop en dan een bmw M5 v10 (e60) erin lepelen.
@ralf: Juist, en als dan het zonnetje schijnt, en je hebt een rustige weg met veel bochten etc etc ( geen circuit ) dan heb ik niks meer te wensen. Ahh, dromen… :)
@JamesBond007: behalve het feit dat ie de weg op mag neem ik aan, anders heb je er nog niks aan :P
Nog meer race auto’s te koop:

http://race-cars.com/carsales/complist.htm

Bijvoorbeeld: 1999 Ferrari Formula 1 Original Showcar Roller no engine €175,000
http://race-cars.com/carsales/ferrari/1360770270/1360770270ss.htm
Best een schappelijke prijs. Jammer dat de motor mist, maar niet heel vreemd. De aero kennis die je er uit kan halen lijkt mij het geld al waard voor sommige bedrijven.

Plannen voor een andere motor zijn redelijk onhaalbaar ben ik bang trouwens, je zou enorm veel moeten aanpassen zo veel dat het niet haalbaar is.
Je moet hem er passend in krijgen, dan nog koeling, elektronica + waarschijnlijk is de bak niet compleet (elektronica mis je sowieso al en met een standaard ECU ga je dat niet redden) Dan moet je blok er nog aan passen. Een andere bak klinkt makkelijker dan het is aangezien dat de ophanging en meer er aan vast zit. (Dit is denk ook de reden dat ze hem gehouden hebben)
Eens even denken, € 100.000,- voor een formule 1 body, of een schilderij aan de muur….

Verkocht…
LS engine swap, paar lampen dr op en gas met die lolly.
Honda’s (V10 era) F1 motoren waren altijd op lease; dus gingen na gebruik terug naar honda. Cosworth CK V10 kan er in gelepeld worden (kost een ton). Moet dan wel de motor limiteren naar max ~17k RPM in verband met heat management (sidepods van de 2006 waren kleiner IVM v8 motoren), maar dat help uiteraard met running kosten :).

verwacht minimaal 150K er nog in te stoppen als je er mee wilt rijden…Zou em sowiezo laten laser scannen. Als er een crash gebeurt/onderdeel verslijt kan het vervangen worden. Een bedrijf zoals Rennwerk kan hier mee helpen, ook met het rijdende houden van de auto.
@basjaski:

Jij bent toevallig de verkopende partij? Je weet er in elk geval genoeg vanaf.
@basjaski:

De Cosworth CA V8 is dan de betere keus.
Dan zijn er eigenlijk zo goed als geen aanpassingen nodig.
Als ik miljonair was wist ik het wel. Het ultieme trackday-speeltje. Kost wat, maar ach..
@jack_abarth; nee, helaas niet, maar ik weet wel het 1 en ander op dit subject :).
Lijkt me wel wat voor woon- werkverkeer xD
Gewoon langs die goeie jongens van Cosworth, die hebben vast nog wel een blokkie in de surplus liggen.
Dan past het tenminste allemaal meteen lekker.
En klinken doet het ook wel.
Hij staat bij CMSNL al een aantal jaren.
@carmasterr, CA past een stuk beter, maar zijn moeilijker te krijgen en er is minder support voor.
@basjaski:
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan (en veel goedkoper).

Kijk deze conversie van een Benneton maar eens.
https://www.youtube.com/watch?v=L0HAidmfUzo
Tuurlijk is een Judd een stuk economische manier om zoiets te doen…maar persoonlijk zou ik een high revving V10 of cosworth V8 veel mooier vinden.

Niet dat het voor de gemiddelde koper wat uit maakt, je gaat niet harder rijden met een cosworth V10/8 dan met een Judd, maar het is gewoon een persoonlijke voorkeur.
@basjaski:
Dus als ik je goed begrijp vindt jij 17000rpm niet “high revving” genoeg.
Van Jenson Button, nee bedankt…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).