Jep, de bestuurder van deze Toyota MR2 leeft nog

Auteur: , 38 Reacties

Hoe is het mogelijk?

Jep, de bestuurder van deze Toyota MR2 leeft nog

Ondanks betere actieve en passieve veiligheidssystemen vallen de laatste jaren weer meer dodelijke slachtoffers in het verkeer te betreuren. Wellicht heeft het er iets mee te maken dat het gros van de automobilisten alvast vooruitloopt op de autonome trend en rustig achter het stuur zit te multitasken. Of misschien worden we wel gewoon een beetje overmoedig van al die elektronische hulpjes en nemen we daarom meer risico’s.

De bestuurder van deze Toyota MR2 kan dergelijke gizmo’s niet als excuus opvoeren en toch ging het behoorlijk mis. De rode sportwagen crashte in Derbyshire (Verenigd Koninkrijk) en zoals je ziet werd de Toyota vakkundig om een lantaarnpaal gevouwen, waarna de auto als een trekzak in elkaar werd gedrukt.

Gelukkig voor de bestuurder ving de passagierszijde (stuur zit rechts) de grootste klapper op. De brokkenpiloot kwam er dan ook met lichte verwondingen vanaf. Dat had héél anders kunnen aflopen… De politie vermoedt trouwens dat aquaplaning de grote boosdoener is en benadrukt dat weggebruikers hun rijstijl aan de omstandigheden moeten aanpassen.

Foto via Derbys Road Police



38 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Zonde van de MR2! De bestuurder is wel een grote geluksvogel, er zijn er genoeg die zoiets niet kunnen navertellen.

Aquaplaning doe je weinig tegen, maar hoe was het met de bandjes?
@skid: Ultrasofts
@skid: exact! Veel bestuurders van (oudere) snelle auto besparen op kwalitatieve banden.

Ik snap het helemaal (deed ik ook toen ik 18 was) maar het kan echt je leven kosten.

Het verbeteren van een auto begint echt bij goede remmen en banden. Pas als dat gedaan is moet je aan andere leuke(re) zaken als audio en spoilers gaan denken…
@cupsport: Leukere zaken en spoilers..
@cupsport: dat kan wel zo zijn, maar in de lagere klassen nieuwe auto’s voel je doorgaans geen fluit van wat er tussen banden en wegdek speelt, met dank aan die lekker licht sturende elektrische bekrachtiging – goede banden of niet. Ik rij nu een fonkelnieuwe Hyundai als huurauto en heb het gevoel zo’n stuurtje in zo’n auto voor kinderen in een draaimolen rond te hoepelen. Als je niet voelt wat er gebeurt, dan weet je ook niet hoever je kunt gaan, ik denk dat dat in combinatie met moderne veiligheidsvoorzieningen zorgt voor een misverstand van wat je auto kan hebben. En wat dacht je van al die eco-banden?? Een band moet grip hebben, dat gaat niet goed samen met een laag brandstofverbruik of afrolgeluid.
@davelepeef: Eco-banden warmen minder op door dunnere zijwanden, andere types vezels, andere samenstelling van het rubber. Wie weet wel kwalitatiever in vergelijking met standaard modellen.
En ja, ze hebben langslopende groeven waardoor de ze minder lawaai maken en wellicht op sneeuw en zo minder grip hebben. Maar daar hebben we dan ook winterbanden voor.
@stijnvermeersch: ik weet niet waar de verschillen liggen, ik weet wel dat ‘ze’ meetbaar lager scoren op bepaalde proeven (ze tussen haakjes, er zijn vast uitzonderingen…). Overigens moet ik opmerken dat ik kijk naar sportbanden, vergeleken met comfortbanden zal er een kleiner verschil met eco-banden zijn. Maar dat doet er niet toe; m’n punt is, een band heeft wat mij betreft belangrijker eigenschappen dan comfort en verbruik. Dat ligt bij eco-banden simpelweg anders.
@davelepeef: op juist aquaplaning doet menig eco band het beter dan een sportband. Er is geen echt verschil daar.
@Onehp: als ik daar een reden voor moet verzinnen gooi ik het erop dat een sportband meer footprint heeft, en daardoor een lagere vlaktedruk. Doorgaans hebben auto’s uitgerust met ecorubbers ook gewoon een kleinere breedtemaat, net als winterbanden, maar ik neem aan dat je dat niet bedoelt
@davelepeef: nee, in gelijke maat. En beide smaller en hogere bandendruk (en daarmee oppervlaktedruk) is positief om aquaplaning te verminderen…
@cupsport: goede kwaliteit banden hoeft niet veel te kosten. Ik rij sinds de aanschaf van mijn mr2 7 jaar terug op falken banden, goede band voor een normale prijs.

Erg zonde van de MR2…
@cupsport: heb nu onder mn BRM een setje delinte dh2 banden. Zo ongeveer t goedkoopste wat nog te balanceren is. Maar wat een k*t dingen zijn het, zodra t nat is gelijk bij normale snelheden onderstuur en wielspin. Gaat binnen kort een betere set onder ondanks dat ik nog niet eens halverwege t profiel ben. Dus ben inderdaad eerst begonnen met audio maar de banden zijn dus t eerst volgende….
@srthellcat: heb ook delintebanden sinds de beurt( wel een ander type). Onder mijn swift meer dan voldoende grip. Op droge ondergrond enorm goede grip en bij regen gewoon beheerst de bocht om…
@skid: `Aquaplaning doe je weinig tegen,`.

Wat je zelf (en anderen) al oppert, banden met veel profiel maken het verschil.

Maar volgens mij nog veel belangrijker, en de Derbys Road Police zegt dat in dit stuk ook , is je aanpassen aan de omstandigheden. De bestuurder maakt het verschil. Pas daarna zijn auto.
Wow, linksgestuurd dan was hij er geweest.
@volvoturbo: als de auto ontploft was ook
@volvoturbo: Als mijn tante een…
@benzinehoofd:
linksgestuurde was, was ze niet extreem rechts?
@volvoturbo: nee dan had de lantaarnpaal er ook in de andere kant ingezeten. ‘Had’
Jetcars lapt hem nog wel op…
Nog steeds geen opmerkingen over Jetcars?
Onderdelen overzetten op een MR2 met voor- en/of achterschade en er is weer een auto te verkopen.
@madmarky: net gereageerd, is alleen nog niet geplaatst :)
@madmarky: velgen zijn zeker 50 euro waard.
Tsssss. Wel belachelijk dat het lot van de passagier helemaal onbenoemd blijft…
@kempenaer: die zat thuis op de bank
@kempenaer: Die was er niet. En als ie er wel was, dan was ie er nú niet meer ..
Heh, ’t is nu nét een Porsche :)
Ik vervang nu mn ps4 met een nieuwe set, goede 3-4mm over maar ik rij wel graag door in de regen. Pay to play. De oude krijg ik nog verkocht, schrijf er wel even bij dat de aquaplaning eigenschappen wat minder zijn, maar de droge dan wel weer wat beter, perfect voor een mooiweer rijder die nu en dan eens een natte baan tegenkomt… Of voor een natte maar niet doordrenkte track day…
@Onehp: Er zitten banden onder je PlayStation 4?
@metalmike: pilot sport 4, @onehp
@onehp: dat heb je erg rap gedaan dan! Pilot sport 4 is nog niet heel lang op de markt toch?

Was voor m’n E39 M5 aan het kijken voor die banden, nog niet in assortiment. Voor Pilot Supersport gegaan nu. Volgende week montage, ben erg benieuwd!
@galgootje: de 4 is vooral beter in de regen, in het droog is het verschil erg klein, groter verschil is van versleten naar volle profieldiepte…

Inderdaad, een 20 duizend km op een jaartje, slijt wel een beetje extra met >300 pk op de voorwielen (square setup op tijd gewisseld voor/achter, dus alle vier ongeveer gelijk versleten)…
Deze man kan nu de voorkant én de achterkant van zijn auto tegelijk zien.
Gesteggel over bpm?? Meeste is al afgeschreven lijkt mij
Die sw20 mr2 is sowieso een listige wagen. Geen nieuws, wel zonde blijven er niet veel over die niet weg geroest zijn.
Waarschijnlijk is de bestuurder gewoon uit de auto geflikkerd. Als hij aan de passagierskant zo dubbelgevouwen is dan zal hij aan bestuurderskant wel open gescheurd zijn en zat deze Brit met z’n kont in het gras.
Aquaplaning ja…de snelheid heeft daar ook wel wat mee van doen, denk ik.
@p993: in zo een erg lichte middenmotor rwd met hoogstwaarschijnlijk bredere en meer versleten achterbanden die eerst aquaplanenen, kan die achterkant wel erg snel van rijrichting veranderden. 70km/h kan dan genoeg zijn, ook genoeg om deze schade te berokkenen… Kan uiteraard ook sneller gegaan zijn…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).