Ik denk dat het wel veilig is te stellen dat deze MR2 de afgelopen 25 jaar minder heeft bewogen dan een obese computergameverslaafde.
Zoals vaker het geval is werden we onlangs getipt over een youngtimer-pareltje met extreem weinig kilometers dat in Nederland te koop staat. Maar hoe komt een Toyota MR2 met een nagenoeg blanke kilometerstand opeens op de markt, en waar is hij de afgelopen 25 jaar geweest? We zochten het uit.
Twee broers uit midden-Nederland met een Toyota-dealerschap kochten de MR2 in 1990. Of het de bedoeling was deze zelf te houden of een gebrek aan interesse is niet bekend, maar feit is dat de Toyota ongebruikt in hun bezit bleef.
Jaren later werd de MR2 om onbekende redenen toch op kenteken gezet, met de bijkomende BPM-verplichting, een belasting die in 1990 nog niet bestond (de BPM-regeling werd eind 1992 ingevoerd in Nederland). Dit leverde gesteggel op tussen de eigenaren en importeur Louwman over wie dit bedrag moest betalen, de koper van deze auto krijgt de documentatie hiervan er gratis bij.
De gekentekende auto heeft precies 1 proefrit gemaakt, wat de kilometerstand verklaart, de gehele tijd hier omheen heeft de Toyota-met-middenmotor altijd stil gestaan. De afgelopen 17 jaar sleet hij zijn leven op een zolder. Nadat één van de broers overleed, leek het de overgebleven broer een leuk idee om de MR2 ‘voor de kinderen’ te bewaren, maar de kinderen zaten hier eigenlijk helemaal niet op te wachten. Zodoende is besloten de auto van de hand te doen; het Limburgse Ruyl Classics snapte de MR2 van de markt en zet hem nu te koop.
Kennelijk heeft de Toyota altijd netjes onder een doek gestaan. Wij spraken bedrijfsleider Alphons Ruyl, die aangaf dat de foto’s zijn gemaakt vóórdat er uitvoerig poetswerk aan te pas kwam. Eigenlijk hoefde er alleen maar een nieuw accu’tje in, om hem in beweging te kunnen krijgen.
De unieke MR 2, die ten tijde van aankoop een kleine 70.000 gulden kostte, mag voor 28.500 euro weg. De advertentie vind je hier.
Met dank aan Giovanni en e550 voor de tip!
lamborgfan zegt
Gaaf? Yes!
28 duzend euro? Nee..
MARS zegt
Nog steeds een dikke 60.000 gulden!!
donvincenzo zegt
@MARS: Vergeet de 25 jaar aan inflatie niet…
kilum zegt
Vind 28K nog best meevallen. Maar het blijft een hoop geld.
Breinstein zegt
Nu ben ik geen MR2 kenner maar een spoiler was een optie toen? Heeft zo’n kale kont nu.
celicatwincam zegt
@Breinstein: Ja, modeljaar 1990 (bekend als rev1) is als ik me niet vergis standaard spoilerloos.
Jochempie zegt
MR2 Mk2’s zijn de laatste tijd echt omhoog geknald in waarde, dus volgens mij is 28k voor een nieuw exemplaar geen gekke prijs..
max038 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
volvo-s60-adept zegt
28k Eypo, plus een klein kapitaal om alle onderdelen te vervangen die het leven laten zodra je met deze auto gaat rijden.
e1000bmw zegt
@volvo-s60-adept: afdingen dat alles gecontroleerd en vervangen wordt binnen de prijs. Die marge zit er wel in…
moveyourmind zegt
@volvo-s60-adept: Dit is nog een Toyota van de oude stempel. Benzine erin en gaan!
potjak zegt
@moveyourmind: ik zou wel even de bandjes vervangen…
raym zegt
@potjak: ben ook bang dat distributiesnaar wel handig is om te vervangen ( twijfel of die ketting heeft of niet volgens mij niet) en rem slangen zullen ook wel verdroogt zijn n andere rubbers
potjak zegt
@raym: dat lijkt mij ook slim. Deze versie (2L) heeft een snaar. De 1.8 heeft een ketting ;)
rossi46audi zegt
Mooie cross auto. Beams redtop vvti erin en gaan
MARS zegt
Kun je beter een krot op marktplaats scoren.. @rossi46audi:
Bart_V zegt
@rossi46audi: beter een Gen3 turbo er in en lekker cruisen met dat ding
rossi46audi zegt
@bart_v: nee joh. Hoef niet een auto die aan de beademing zit
retsok zegt
Ik had het leuker gevonden als ze een mr2 van het eerste type in zo’n maagdelijke toestand hadden aangetroffen.
toyotafortuner zegt
@retsok: zeker. Niet dat het niet bijzonder is, deze W20 MR2 met t-top en een lage km-stand. Maar een W10 MR2, dat is pas bijzonder. Ze zijn haast zeldzaam geworden.
eddythedriver zegt
“maar de kinderen zaten hier eigenlijk helemaal niet op te wachten.”
verwende nesten…..
Dutchdriftking zegt
Heel mooi ding. Maar een zomertje er mee toeren en alle waarde is er vanaf. Dit wordt of een museumstuk, of een onderdeel van een privé collectie.
Het mooiste zou natuurlijk zijn als een liefhebber deze koopt, lak heeft aan de restwaarde en er gewoon lekker mee gaat rijden. Maar dat zal wel niet gebeuren.
bofkont zegt
@dutchdriftking: dat valt ook wel mee, blijft een uniek lage kmstand al zou je er 1000 km P/ jaar mee toeren.
Dutchdriftking zegt
@bofkont: Jawel, maar als deze 4000km er op heeft staan is hij al meteen toch een behoorlijk stukkie minder waard. Mocht ik een MR2 fanboy zijn, dan zou ik een afgetrapt exemplaar aanschaffen. Deze tot het laatste schroefje uit elkaar halen, en dan hier een perfecte wagen van maken.
Kost een stuk minder, is een stuk leuker, en uiteindelijk kan je er dan ook nog een beetje een eigen draai aan geven. Want laten we eerlijk zijn, stiekem wil je er toch mooiere wielen onder zetten, subtiel verlagen, en een paar recaro stoeltjes er in. Eventueel het motorvermogen ook nog wat verbeteren. En nee, dat is zonde van dit exemplaar, dus kan je daar beter een afgetrapt hok voor nemen.
bofkont zegt
@dutchdriftking: Idd goed punt, zou ik ook doen, 28k voor zoiets neerleggen is gewoon gekkenwerk ook. Subtiel verlagen zou ik hem sowieso, staat net als de corrado origineel veel te hoog.
lekbak zegt
@dutchdriftking: in welke wereld kan je een auto van top tot teen restaureren voor aanzienlijk minder dan 28.000 euro en toch een zeer hoge kwaliteitsstandaard aanhouden?
Dutchdriftking zegt
@lekbak: In de wereld van ruime schuur en 2 rechter handen. Zo`n project wil je toch zelf doen?
mgmgb zegt
@lekbak:
In een wereld waarin je het tijdrovende werk zelf doet. Blijft een paar duizend euro over voor strak maken, spuiten en afstellen door een professional.
rob5nismo zegt
Museum in met deze auto
e1000bmw zegt
@rob5nismo: terug naar Louwman dus…
rob5nismo zegt
@e1000bmw523i: yup hahaha
bofkont zegt
Absoluut mijn favoriete MR2, geweldig design, de nieuwe is echt een lelijk geval naast deze.
desjonnies zegt
Zou eigenlijk wel iets voor Evert Louwman zijn en diens museum, ik bedoel als Toyota importeur een nagelnieuwe MR 2 waar alle krijt en verfklodders van de fabrieksmontage m nog opzitten, fantastische tijd machine en wat was Toyota toen al vooruitstrevend met de 16-klappers !
e1000bmw zegt
@desjonnies: bel jij ‘m? :P
Dutchdriftking zegt
@desjonnies: Ik snap dat deze daar thuis hoort, maar dan weet je wel meteen zeker dat er nooit meer km`s bij zullen komen. En dat is stiekem best wel zonde.
mgmgb zegt
@desjonnies:
16 kleppers was toen niet heel nieuw meer hoor, dat deed Triumph al op de Dolomite Sprint in de jaren ’70.
Hupke zegt
Interessante wagentjes, wilde er eens m’n hand aan branden, maar de verzekering dacht er anders over. Koste me meer aan verzekering dan aan de aankoop van de wagen.