• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jeremy Clarkson doet een Charlie Hebdo: #jesuisjezza

Auteur: sir_smokalot, gepost 20 januari 2015 om 13:16 – 72 Reacties

Top Gear in Argentinie


Met een nieuw seizoen Top Gear (start aanstaande zondag) voor de deur verkent Jezza even de grenzen van de vrijheid van meningsuiting, en gooit het recente Charlie Hebdo-drama in de strijd.

Clarksons wekelijkse column in de Sun (je weet wel, die krant die tot vandaag op pagina 3 steevast het verse tietjesnieuws bracht) focust zich op het H982 FKL-debacle van Top Gears kerstspecial. Critici zeiden naderhand dat het het verdiende loon was van de mannen, omdat ze de locals tegen hun zere been hadden geschopt (overigens zaten de heren miljonairs vermoedelijk veilig in een helikopter terwijl hun crew de stenen mocht koppen, maar dat terzijde). Clarkson beticht diezelfde critici nu van huichelarij, omdat ze allemaal het geweld tegen Charlie Hebdo scherp veroordeelden.

“Are we allowed to offend? Or aren’t we?“, vraagt de Clarkster zich af, en slaat wat mij betreft de plank compleet mis. Ten eerste was de hele nummerbordkwestie compleet toevallig, zo beweerde het team tot nu toe altijd bij hoog en laag, dus is de vraag met betrekking tot dit topic sowieso al irrelevant.

Ten tweede gaat de vergelijking tussen een autoshow met 3 puberale veertigers/vijftigers die af en toe wat provoceren en het uitmoorden van een complete redactie plus een aantal agenten compleet mank, en de Hebdo-kwestie is sowieso nog een verse open wond. Een beetje terughoudendheid is misschien op zijn plaats. Maar enfin, Clarkson begeeft zich op de plek waar hij ontegenzeggelijk het meest in zijn element is: op glad ijs.

Dit zijn slechts mijn twee centen, mocht je milder zijn tegenover onze favoriete Engelse provocateur dan is dat evengoed mogelijk. Laten we het er maar op houden dat we in ieder geval zin hebben in seizoen 22 van Top Gear, dat komende zondag van start gaat!

Ook interessant!

  • Top Gear eert Sabine Schmitz met o.a. Clarkson, Hammond & May
  • Droombaan? Top Gear kijken en betaald krijgen
    Droombaan? Top Gear kijken en betaald krijgen
  • Jeremy Clarkson is Max-fan
    Jeremy Clarkson is Max-fan, Lewis-fans zijn boos
  • Kia Soul EV Boardmasters
    Kia Soul EV Boardmasters is Top Gear waardig

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

jeremy-clarkson, topgear

Vorig bericht: « Mercedes AMG GT ontmoet eerste tuner
Volgend bericht: Ford Mustang: de bizarre prijsverschillen tussen BE/NL »

Lees Interacties

Reacties

  1. bofkont zegt

    20 januari 2015 om 13:19

    JC altijd +1, een geniaal entertainer.

    Login om te reageren
    • donvincenzo zegt

      20 januari 2015 om 20:10

      @bofkont: Het ‘probleem’ met Clarkson is dat-ie een heel schare hersendode fans heeft, die alles wat-ie zegt per definitie geweldig vinden. Je ziet dat ook in de comments hier. Hoe controversiëler / stompzinnig hoe beter. In die zin lijkt-ie wel een beetje op Wilders.

      Verder wel interessant dat-ie nu min of meer toegeeft dat het geen toeval was.

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        20 januari 2015 om 20:41

        @donvincenzo: kortom jij stemt ook PVV, goed bezig man ;)

        Login om te reageren
        • donvincenzo zegt

          21 januari 2015 om 18:39

          @bofkont: Hoezo ‘ook’? Maar nee, De GBL kan mij niet bekoren.

          Login om te reageren
  2. mrrallycross zegt

    20 januari 2015 om 13:20

    Het is toch ook wel een baas he. Gewoon tegen alles en iedereen in.

    Login om te reageren
  3. coenijn zegt

    20 januari 2015 om 13:22

    Is dit niet veel meer een maatschappelijke vraag/kwestie dan een auto gerelateerde vraag? Tuurlijk, het is Jezza en t ging deels over Top Gear, maar de vraag die hij stelt vind ik persoonlijk geen vraag die hier op Autoblog gesteld hoeft te worden.

    Dat zijn mijn twee centen.

    Login om te reageren
    • timowouters zegt

      20 januari 2015 om 17:09

      @coenijn: ik zie het al: tijd voor een eigen blog! Kan je posten wat je wil. En vooral wat je niet wil.
      Succes!

      Login om te reageren
  4. subaru555 zegt

    20 januari 2015 om 13:25

    De vergelijking met de aanslag in Parijs gaat niet op, maar los daarvan heeft Clarkson wel gelijk. Wanneer het verboden is spottende grapjes over een onderwerp te maken, vormt zich een taboe wat enge taferelen voortbrengt. Met als grootste voorbeeld de islam, en het geweld wat een simpele afbeelding van hun profeet voortbrengt (niet alleen in Parijs maar denk ook aan de Jyllands-Posten Muhammad cartoons ).

    Login om te reageren
    • donvincenzo zegt

      20 januari 2015 om 20:03

      @subaru555: Je mag provoceren, tuurlijk. Maar als je bewust provoceert moet je niet gek opkijken als er een reactie volgt. Dat is niet goed, maar ook niet onverwacht.

      Login om te reageren
  5. arii zegt

    20 januari 2015 om 13:26

    Ik vind dat hij de plank juist helemaal recht slaat hiermee. Hij laat alleen zien dat de desbetreffende critici eigenlijk een stelletje hypocriten zijn, that’s all. Hij gaat toch verder niet in op het hele gebeuren in Frankrijk.

    Login om te reageren
    • super zegt

      20 januari 2015 om 14:14

      @arii:
      ja, want in je eigen land afgeslacht worden om een cartoon is hetzelfde als een buitenlandse filmcrew die een paar stenen op hun auto krijgen in een 3e wereld land… volstrekt logisch inderdaad, begrijp niet waarom er geen 2 miljoen mensen op de been waren voor een massale demonstratie in london.

      #plusgrandemongolduvillage

      Login om te reageren
      • mckroket zegt

        20 januari 2015 om 16:05

        @super:
        jij snapt echt helemaal niks van wat clarkson zegt. sir smokealot heeft ook te veel gerookt want ook hij snapt er helemaal niks van.
        het gaat helemaal niet om de slachtpartij in parijs. het gaat over de hypocriete pers. en daar heeft hij nog gelijk in ook. niks glad ijs, gewoon grip op het asfalt. maar er zijn heel veel mensen die niet begrijpend kunnen lezen en hun onkunde ook moeten delen met de rest van de wereld.

        Login om te reageren
        • super zegt

          20 januari 2015 om 17:13

          @mckroket:
          Ijzersterke verdediging van je profeet JC, waar heb ik dat eerder gezien?

          Login om te reageren
      • arii zegt

        20 januari 2015 om 16:17

        @super: natuurlijk is dat niet hetzelfde en dat zeg ik ook helemaal niet?
        Het punt is dat in situatie a iemand is aangevallen en in situatie b ook (doet het nu even niet toe wat a en wat b is). Wat je mening is op beide punten dat mag (natuurlijk) iedereen zelf weten, en ja nogmaals, natuurlijk is de aanslag op Charlie veels erger/heftiger etc. etc. Het gaat JC echter om dat precies dezelfde mensen bij beide situaties zichzelf tegenspreken. Dat was zijn punt, om hun monden te snoeren. Weinig mis mee lijkt mij? Hij laat alleen zien dat wat TG niet doet er mensen zijn die toch altijd tegen hun zullen zijn. Prima toch?
        Trouwens, vergeet niet waarvoor die mensen zijn gestorven en nu zit je te zeiken op JC omdat hij gebruik maakt van zijn vrijheid van meningsuiting? Vul de rest er maar zelf in…

        Login om te reageren
        • super zegt

          20 januari 2015 om 17:12

          @arii:

          Iemand die in eigen land waar wettelijk vrijheid van meningsuiting geld door terroristen afgeslacht wordt is heel wat anders dan een buitenlander die in een bananerepubliek wat stenen naar z’n hoofd geslingerd krijgt omdat hij locals provoceert. Kanker en griep zijn allebei ziekten, is kanker daarom hetzelfde als griep?

          Los daarvan is de vergelijking volstrekt smakeloos, maar goed, dat zijn we wel van klakson gewend, alleen lijkt z’n roem nu naar z’n hoofd gestegen (ws. dankzij al de mensen die hem aanbidden zoals hier op autoblok).

          Login om te reageren
      • wif1 zegt

        20 januari 2015 om 16:31

        @super: Jezza refereert alleen naar de critici die, of het nu opzet was of niet, hun actie veroordeelde en vonden dat het eigen schuld dikke bult was door provocatie. Nu staan diezelfde critici mee te huilen in de hele hebdo kwestie, wat dan vrij hypocriet is.

        Login om te reageren
      • donvincenzo zegt

        20 januari 2015 om 20:12

        @super: Mja, het maakt misschien inderdaad wel verschil *waar* je provoceert. Als je in Frankrijk afgeschoten wordt om een provocerende cartoon, dan is dat schokkend. Als je met diezelfde cartoon op je T-shirt door Mekka gaat paraderen, zal men het al een stuk minder verbazingwekkend vinden als dat een probleem blijkt te zijn.

        Login om te reageren
  6. mikeyman zegt

    20 januari 2015 om 13:36

    Tsjah, in de basis heeft hij denk ik gelijk. Het gaat in beide gevallen om ‘groepen’ die zich gekwetst voelen door (al dan niet) satirische acties.
    De vragen die hij stelt zijn imo terecht: hoe ver mag je gaan met satire? Mag je daar fysieke acties op nemen?

    Wat mij betreft zijn beide acties onnodig geweest, edoch van andere orde.
    Vind dat @sir_smokalot zich in deze ook wel erg laat kennen. Voor zover bekend waren de presentatoren in gevaar in Argentinië.

    Login om te reageren
  7. hehehehe zegt

    20 januari 2015 om 13:43

    Waarom slaat hij de bal mis? Charlie Hebdo staat voor vrije meningsuiting die voor sommige mensen zeer provocerend is. Volledig terecht wordt de aanslag veroordeeld op basis van de uiterst belangrijke pers- en meningsvrijheid.

    Wanneer Clarkson – toevallig of niet – een provocerende nummerplaat op zijn auto schroeft dan valt dat evengoed onder diezelfde belangrijke pers- en meningsvrijheid.

    Het geweld dat werd gebruikt tegen Clarkson en het hele team is dus evengoed een aanslag op deze pers- en meningsvrijheid.

    Het is een perfecte vergelijking. Vind je dat niet dan maak je uzelf schuldig aan hypocrisie.

    Login om te reageren
    • hehehehe zegt

      20 januari 2015 om 14:05

      -=edit: vragen kan je mailen svp =-

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        20 januari 2015 om 14:13

        @hehehehe: je bent niet de enige maar op zich heb je een puntje. Maar reacties kunnen in strijd zijn met de huisregels en daarvan zegt Autoblog dat zij daar tegen mogen optreden. Jij mag je uiten, maar of zij daar dan aan mee MOETEN werken is nog iets anders..

        Login om te reageren
      • Hupke zegt

        20 januari 2015 om 14:26

        @hehehehe: Vrijheid van meningsuiting betekend niet dat anderen je een medium moeten aanbieden om je mening te uiten. Het houd in dat je niet omwille van je mening ‘hoe belachelijk, zielig, gevaarlijk, miselijkmaken,… die ook mag lijken in de ogen van anderen’ vervolgt kan worden.

        Login om te reageren
        • trabbit zegt

          20 januari 2015 om 14:34

          @Hupke:
          Dan heb je duidelijk de Nederlandse (en Europese) wetgeving niet begrepen. Vrijheid van meningsuiting betekend niet dat je alles mag en kan zeggen zo mag je niet:
          – Aanzetten tot haat
          – Aanzetten tot geweld tegen een groep
          – Smaad en laster
          – etc

          Login om te reageren
          • Hupke zegt

            20 januari 2015 om 15:03

            @trabbit:

            Jij praat over een wet ik praat over een recht, daar is een groot verschil tussen. Dat Nederland zoals de bananenrepubliek die het is zo’n recht niet erkent in hun wetten is triestig maar veranderd niets aan het recht.

            Login om te reageren
        • hehehehe zegt

          20 januari 2015 om 14:37

          @Hupke: De dt regels moet hij ook nog leren. Doet gewoon pijn aan mijn ogen om zijn comment te lezen.

          Login om te reageren
    • super zegt

      20 januari 2015 om 15:20

      @hehehehe:
      misschien moet je eens op de kaart kijken waar argentinie ligt. hint: het ligt niet in europa…

      Login om te reageren
      • hehehehe zegt

        20 januari 2015 om 15:24

        @super: Het gaat over mijn comment die wordt gecontroleerd.

        En in Argentinië zal vast en zeker ook vrijheid van meningsuiting bestaan.

        Login om te reageren
        • super zegt

          20 januari 2015 om 15:34

          @hehehehe:
          sorry, had eigenlijk niet op jou willen reageren…. In argentinie bestaat overigens vrijheid van meningsuiting, net als noord korea het meest vrije land ter wereld is

          dat “je reactie moet nog goedgekeurd worden” is idd vaag, volgens mij krijg je dat als je reageert op een persoon die wel eens over je geklaagd heeft oid

          Login om te reageren
  8. theracingelf zegt

    20 januari 2015 om 13:46

    Maatschappelijkekwestieblog.nl

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    20 januari 2015 om 13:46

    Ik ben gek op Top gear, echter gaat hij hier wel te ver, sommige vergelijkingen kan je nou eenmaal gewoon niet maken.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      20 januari 2015 om 13:55

      @dutchdriftking: Jawel; vrijheid van meningsuiting.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        20 januari 2015 om 14:06

        @jaapiyo: er is een verschil tussen vrijheid van meningsuiting en je verstand niet gebruiken. De moord op de redactie van Charlie Hebdo was in feite ook een meningsuiting. Men was namelijk van mening dat een ieder die hun god beledigd de doodstraf verdiend.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          20 januari 2015 om 14:13

          @dutchdriftking: Er is altijd een grens. In de westerse samenleving ligt deze niet bij wat je mening is maar hoe je deze uit. Dat uiten mag altijd maar niet op elke manier, bijvoorbeeld niet met geweld. De daders hadden hun mening ook uit kunnen spreken!

          Voor de rest vind ik de manier van denken die je hier laat zien maar gevaarlijk en vooral niet westers…

          Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            20 januari 2015 om 15:20

            @lekbak: Ik ben het met je eens dat ze hun mening hadden moeten uitspreken, maar de vergelijking van JC vindt ik ronduit kwetsend.
            Ik ben van mening dat je niet overal tegenaan moet schoppen en gevoelens van mensen niet moedwillig moet kwetsen omwille van vrijheid van meningsuiting. En dat is wel wat hier gedaan is.

            Login om te reageren
        • potver7 zegt

          20 januari 2015 om 14:14

          @dutchdriftking: Ook mensen zonder verstand kunnen een mening hebben, en die mogen ze dus uiten. En Jezza houdt er nu eenmaal van om politiek en/of maatschappelijk incorrecte statements te maken; deze past perfekt in het al bestaande rijtje thuis.

          Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            20 januari 2015 om 15:21

            @potver7: klopt, gelukkig mag ik daar ook een mening over hebben.

            Login om te reageren
        • bofkont zegt

          20 januari 2015 om 14:27

          @dutchdriftking: Nee dat was een daad! In het westen hebben we nu eenmaal vrijheid van meningsuiting, degene die daar niet aan kan wennen vertrekt maar.

          Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            20 januari 2015 om 15:23

            @bofkont: Scherp, er is uiteraard een duidelijk verschil tussen mondeling een mening uiten, en zelf voor beul gaan spelen. Neemt niet weg dat JC er beter aan gedaan had als hij dit had laten rusten.

            Login om te reageren
            • bofkont zegt

              20 januari 2015 om 16:22

              @dutchdriftking: Ja dat was wellicht beter geweest, maar dat is niet zijn manier van doen, het is een enorme trol, en dat maakt hem stiekem ook zo leuk.

              Login om te reageren
              • Dutchdriftking zegt

                20 januari 2015 om 16:25

                @bofkont: Klopt zonder meer.

    • lekbak zegt

      20 januari 2015 om 14:09

      @dutchdriftking: Hij kan en hij mag deze vergelijking maken. Als dit niet meer kan zonder gevaar zou ik zelfs zover willen gaan door te zeggen dat het zelfs moet!

      Eigenlijk is dit gewoon satire, met woorden i.p.v. met cartoons. En het werkt want zelfs hier ontstaan er soort van maatschappelijke discussies. Het hele doel van satire.

      Login om te reageren
  10. mercedesclk350 zegt

    20 januari 2015 om 13:57

    Het is toch provocatie, kun je ontkennen of niet, maar in het meest anti-Brits gebied rondrijden met een 1982 Falkland plaat is wel heel erg toevallig…
    Toch, zou dit ook gebeurt zijn met een andere nummerplaat op de Porsche?

    Login om te reageren
    • mercedesclk350 zegt

      20 januari 2015 om 13:57

      @mercedesclk350: Gebeurd* ha, ik was je voor.

      Login om te reageren
  11. bimmerfanatic97 zegt

    20 januari 2015 om 14:00

    Staat het ook niet gewoon scheef verwoord? De vergelijking provocatie door enkele grappen op tv of provocatie in cartoons lijkt me objecriever en dan lijkt het me een niet heel vreemde vergelijking.

    De uitkomst bleek voor charlie hebdo wel anders…

    Login om te reageren
  12. bmwalpina zegt

    20 januari 2015 om 14:01

    Ben erg benieuwd!
    Trouwe topgearfan, ondanks dat alles tegenwoordig natuurlijk veel meer ‘obvious’ gescript is.
    Benieuwd of iemand me met het volgende kan helpen:
    Ik woon namelijk momenteel in Spanje en kan op de TV geen BBC ontvangen. Heeft er iemand nog een goede website voor me met een stream?
    Alvast bedankt!

    Login om te reageren
    • stephanotis zegt

      20 januari 2015 om 14:27

      @bmwalpina: zie http://www.autoblog.nl/nieuws/autoblog-uitzending-gemist-top-gear-patagonia-special-i-73096
      Chrome browser met VPN/Proxy plug-in werkt bij mij uitstekend.

      Login om te reageren
  13. alcantara zegt

    20 januari 2015 om 14:05

    Wat mijn betreft mag je alleen beledigen als daar een goede reden is, zoals bij achterlijke culturen of geloven.

    Login om te reageren
  14. motoragent zegt

    20 januari 2015 om 14:14

    Ergens heeft hij een punt (los van of ik het er mee eens ben of niet).

    Ter entertainment wordt er een ‘grap’ gemaakt over een andere bevolkingsgroep, waarna er wordt gereageerd met buitensporig geweld. In het ene geval geval wordt de met geweld reagerende partij veroordeeld, en in het andere geval wordt de grappenmaker veroordeeld (terwijl het nota bene niet eens vast staat dat hij bewust provoceerde).

    Login om te reageren
  15. trabbit zegt

    20 januari 2015 om 14:23

    We leven steeds meer in een gevolgen maatschappij, dat blijkt ook uit jouw (sir_smokalot) verkeersslachtoffer artikelen en nu omgekeerd in dit artikel (gevolg was niet zo ernstig bij Topgear). Als het gevolg maar schokkend genoeg is, is elke straf of oorzaak opeens breed gedragen en in zijn algemeenheid toegestaan.

    Als het gevolg in Argentinië was dat de presentatoren vermoord waren door gericht stenen gooien naar hun hoofd, alleen maar om een suggestieve kentekenplaat, had de publieke opinie opeens breed achter de vrijheid van meningsuiting gestaan en gesteld dat dit soort grapjes nodig zijn om het verleden te relativeren. De cartoons van Hebdo zijn een stuk grover of kwetsender dan de grappen die Jeremy maakt, Jeremy wordt veroordeeld Hebdo verheerlijkt.

    Login om te reageren
  16. E34M5Touring zegt

    20 januari 2015 om 14:25

    #jesuisgekkehenkienie

    Wat mij betreft zijn het allemaal idioten. Redactie kapotschieten of met 100 man proberen een kleine groep aan te vallen. Je spoort niet, doei.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      20 januari 2015 om 17:54

      @E34M5Touring: Exact, grens ligt bij geweld, punt.

      Login om te reageren
  17. Hupke zegt

    20 januari 2015 om 14:32

    “Clarkson begeeft zich op de plek waar hij ontegenzeggelijk het meest in zijn element is: op glad ijs” Leuk geschreven Smoke.

    Clarkson zit ernaast met “Are we allowed to offend? Or aren’t we?”. Je beledigd niet, iemand word beledigd. Maar hij zit er bonk op dat #jesuischarlie bijzonder hypocriet is. Tot vlak voor de aanslag wilde half Frankrijk dat linkse-vod nog verbieden maar nu het slachtoffers zijn is het ineens het symbool van vrijheid van meningsuiting. Waar het in werkelijkheid een symbool is van ‘wij tollereren zulk geweld niet’.

    Login om te reageren
    • thierryvth zegt

      20 januari 2015 om 14:42

      @Hupke: de onderdrukking van vrouwen is heel wat anders dan de vrijheid van meningsuiting. Overigens staat de hoofddoek/burka nou net niet in de Koran

      Login om te reageren
  18. thierryvth zegt

    20 januari 2015 om 14:39

    Oh god de schrijver van het stukje wil ook een aparte behandeling voor religie.
    Gaat niet gebeuren, nu niet nooit niet.
    De claim van een opperwezen erken ik niet dus de “regels” gelden niet.
    Extreme claims vragen om extreem bewijs en er is 0 bewijs en dat maakt het geen fifty fifty kans in tegendeel tenzij je wil zeggen dat we agnostisch moeten zijn ten opzichte van het monster van Lochness want het niet bestaan van iets is nooit te bewijzen.
    Moraal van het verhaal, schrijver stukje is ook geïndoctrineerd door de NL media

    Login om te reageren
  19. desjonnies zegt

    20 januari 2015 om 15:02

    Ooit iets heel belangrijks geleerd van een wijs man :

    “Zonder grenzen bestaat er geen vrijheid ”

    Ik ga niet oordelen over JC noch over de Charlie Hebdo affaire.

    Simpelweg omdat ik geen zin heb om deel te nemen aan de borrelpraat en onderbuik gevoelens die momenteel bij velen de boventoon voeren.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      20 januari 2015 om 15:07

      @desjonnies:

      Ik ben het niet eens met die wijze man van je.

      Login om te reageren
  20. gregorius zegt

    20 januari 2015 om 15:15

    Wat Jezza ook nog even vergeet: die cartoonisten zijn niet met hun krantje in hun handen naar een gevaarlijke radicale moslim wijk gelopen om vervolgens daar iets te organiseren en luid en duidelijk hun cartoons in de gezichten van moslims drukken. DAN had je kunnen zeggen dat je een agressieve reactie kan verwachten.
    Bij TG hebben ze de plank gewoon even mis geslagen. Ze houden wel even van een beetje opruien daar; maar ze hadden natuurlijk ook gewoon beter hun werk kunnen doen en een mooi feest daar kunnen geven en van te voren ook even een meeting organiseren met een van de presentatoren. Allemaal leuk en aardig en ook leuke plaatjes met een feestende bende aan het eind.
    Die Argentijnen waren niet netjes, maar dit had je kunnen verwachten.

    Login om te reageren
  21. disco3hse zegt

    20 januari 2015 om 16:41

    Altijd leuk als iemand de zere vinger op de hypocriete plek legt. Valt het jullie ook op dat de but-brigade of maar zeggers hier ook best goed vertegenwoordigd zijn?

    Login om te reageren
  22. eenpaard zegt

    20 januari 2015 om 17:22

    “Ten tweede gaat de vergelijking tussen een autoshow met 3 puberale veertigers/vijftigers die af en toe wat provoceren en het uitmoorden van een complete redactie plus een aantal agenten compleet mank”

    De vergelijking is ook tussen het gooien van stenen etc. en de aanslagen in Frankrijk. Allebei geweld, allebei omdat sommige mensen zich beledigd voelen en daarom vinden het recht te hebben om geweld te mogen gebruiken.

    Login om te reageren
  23. shicomm zegt

    20 januari 2015 om 18:45

    Jezza trapt overal tegen aan als ie daar zin in heeft , politiek correct of niet..

    De kentekenkwestie kon al lang de prullenbak in ( de porsche had die plaat al sinds z’n uitlevering volgens het kentekenregister ) en dat het geheel her en der nogal was opgeklopt is ook geen nieuws meer..
    Alhoewel hij het vrij smakeloos brengt vind ik wel dat ie de spijker ( hoe pijnlijk dan ook ) flink op z’n kop slaat.

    Login om te reageren
  24. Rick-dos zegt

    20 januari 2015 om 18:49

    Ik ben van mening dat “vrijheid van meningsuiting” de laatste jaren aan waarde heeft ingeboet. Daarmee bedoel ik niet dat de “overheid” onze vrijheid inperkt of dat we hier in “Noord Korea” leven maar daar bedoel ik mee dat wij, het volk, het misbruiken in eigen voordeel.

    Wij vinden met z’n allen dat de cartoonisten van Ebdo alles mogen zeggen en tekenen. Wij vinden dat wij onder dat recht de moslim gemeenschap tot het bot mogen beledigen en dat zij maar hun bek moeten houden en het moeten accepteren. Echter als wij dat recht zo absoluut vinden waarom heb ik geen protesten gezien voor Dieudonné? De komiek die er nare meningen op nahoudt maar er wel voor gearresteerd wordt.
    De vraag is dus zijn we nu ECHT voor vrijheid van meningsuiting of zijn we er alleen voor als het in ons straatje past of wanneer we er achter kunnen schuilen?

    Ik denk dan ook dat Clarkson zeker een punt heeft als hij stelt dat er wel begrip is voor de Argentijnen die zich geprovoceerd voelen, maar er geen begrip is als moslims zich geprovoceerd voelen door de cartoons.

    Als wij vinden dat vrijheid van meningsuiting absoluut is dan kan er ook geen dubbele standaard zijn. De een mag beledigen maar als de ander het doet dan zijn we verontwaardigd en moet ie gearresteerd worden of het land uitgezet worden of stemmen we er op z’n minst mee in door te zwijgen.

    Login om te reageren
    • Rick-dos zegt

      20 januari 2015 om 18:50

      @autoblog het ging weer even goed maar nu weer een “je reactie moet nog worden goedgekeurd” .

      Login om te reageren
      • autoblogger zegt

        20 januari 2015 om 20:41

        @Rick-dos: waarschijnlijk komt dat dan door een bepaald woord in je reactie, of je reageert op iemand die op de zwarte lijst staat.

        Login om te reageren
        • Rick-dos zegt

          20 januari 2015 om 21:44

          @autoblogger: Bepaald woord in mijn reactie? Stel je nou impliciet dat je mijn vrijheid van meningsuiting zit te beperken?

          Pfffffff dictator. Ik ga een protestmars organiseren! Attica! Attica!

          #jesuisRickdos en zo….

          Login om te reageren
    • bofkont zegt

      20 januari 2015 om 20:06

      @Rick-dos: Links eng mannetje ;)

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        20 januari 2015 om 21:46

        @bofkont: Ik heb links geprobeerd. Bleek dat ik zo’n verschrikkelijk eng mannetje ben dat ik uiteindelijk op rechts uitkwam. ;)

        Login om te reageren
        • bofkont zegt

          21 januari 2015 om 05:38

          @Rick-dos: lol

          Login om te reageren
  25. Esprit_de_Flandre zegt

    20 januari 2015 om 21:24

    Jammer genoeg zijn diegenen die het luidst roepen “VRIJE MENINGSUITING!!!” meestal diegenen die geen andere meningen kunnen verdragen dan hun eigen.

    Eerlijk gezegd vind ik Charlie Hebdo maar een flutblaadje, met tekeningen die weinig toevoegen aan ‘het debat’, zoals ze dat zeggen. Die tekeningen zijn niet grappig, integendeel, ze zijn van een laag niveau en zelfs ronduit platvloers.

    Ik kan heel goed begrijpen dat veel moslims zich hierdoor beledigd voelen.

    Geweld keur ik echter niet en nooit goed. Hebdo heeft het recht om die krabbels te publiceren, en de Europese moslimgemeenschap heeft het recht om dat af te keuren, verontwaardigd te zijn, te protesteren, te negeren, klachtenbrieven te schrijven, debatten aan te gaan, ze met gelijke munt terug te betalen, etc…

    Iedereen is plots ‘Charlie’ geworden. Waarom??

    “Het zijn echte Helden meneer!”

    Waarom?? Wat is er heldhaftig aan het maken van beledigende tekeningetjes? En waarom wordt iemand plots “een held” als ie op een onrechtmatige wijze sterft? Ik keur de moordpartij af, natuurlijk, maar het is niet omdat dit gebeurd is, dat ik die tekeningen plots goed ga vinden. En wie dat wel doet, vind ik ronduit onnozel…

    Maak een cartoon in Hebdo-stijl over bvb. Joden of mensen met een beperking, denk je dat je dan een held genoemd wordt?

    Nee, dan krijg je een hele groep prominenten over je heen die je verwijten voor alles wat lelijk is, aangevuld met een paar politici en mediafiguren die ook nog even hun gal komen spuwen over het denigrerende, laag-bij-de-grondse en onnodig beledigende karakter van het tekeningetje dat je gemaakt hebt. Tel daar nog een rechtszaak bij om de publicatie uit de rekken te halen, eentje voor discriminatie/haatzaaien, natuurlijk met bijhorende schadevergoeding èn verplichte publieke excuses.
    Maar als het over moslims gaat, dan is het plots “vrije meningsuiting”. Zucht…

    Login om te reageren
  26. mclarenf1lm zegt

    20 januari 2015 om 21:41

    De meeste controverse rond hem slaat nergens op, maar dit gaat toch niet helemaal door de beugel bij mij.

    Login om te reageren
  27. jippie zegt

    21 januari 2015 om 01:17

    Ik heb de kerstspecial gezien. Wat er uiteindelijk gebeurde was wel heel erg scary. Of Clarkson er wel of niet bij was om stenen te koppen doet eigenlijk niet zoveel ter zake. Het zijn uiteindelijk wel journalisten, inderdaad ook vaak provocerende journalisten die hier bijna een kopje kleiner werden gemaakt. De angst zat er in elk geval zeer goed in bij de top gear heren. Wat dat betreft snap ik de vergelijking wel.

    Login om te reageren
  28. FB_100001811771205 zegt

    21 januari 2015 om 13:02

    Leuk dat mensen vinden dat ‘de vergelijking niet opgaat’ maar dit is een bewering, geen argument. onderbouw het dan in ieder geval. De vergelijking: ‘Journalisten provoceren en er wordt daarom geweld gebruikt tegen de journalisten’ tegen ‘Journalisten provoceren en er wordt daarom geweld gebruikt tegen de journalisten’. Dat is wat mij betreft totaal geen kromme vergelijking.

    Login om te reageren
  29. jiltjes zegt

    22 januari 2015 om 10:32

    Top Gear en zijn recalcitrante cast is toch enkel entertainment… Moet je gewoon met een kuub zout nemen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North