Jeroen Mul: coureur bij Lamborghini

Auteur: , 19 Reacties

Over een droombaan gesproken..

Jeroen Mul

– Wat is je naam en huidige functie?
Mijn naam is Jeroen Mul, Lamborghini Squadra Corse GT3 Junior Rijder, Lamborghini Accademia Instructeur en “brand ambassador”.

– Wat moet je zoal doen als brand ambassador?
Als brand ambassador vertegenwoordig ik het merk op verschillende luxury en lifestyle evenementen over de wereld. Een voorbeeld hiervan is onze samenwerking met luxe hotelketen Waldorf Astoria, waar wij proefritten aanbieden op locatie aan de high-end klantengroep van de hotelketen. Hier presenteer ik dan de verschillende modellen en begeleid ik de proefritten.

– Waar heb je hiervoor gewerkt en hoe kreeg je je huidige baan?
Na het afmaken van mijn opleiding heb ik een half jaar bij een verzekeringsmakelaar gewerkt en daarna heb ik 2 jaar in het project ontwikkelingsbedrijf van mijn vader gewerkt. Ondertussen was ik al jaren hobbymatig aan het racen, wat in die tijd inmiddels al was uitgelopen tot een hobby op professioneel niveau. Ik werd vervolgens na mijn deelname aan de 24 uur van Dubai benaderd door Lamborghini, om onderdeel te worden van hun opleidingsprogramma. Van hieruit ben ik over de afgelopen 3 jaar doorgegroeid naar mijn huidige positie.

– Welke studies/scholen heb je gedaan?
Na de basisschool in Badhoevedorp heb ik mijn VWO diploma gehaald op het HLZ in Amsterdam. Vervolgens heb ik aansluitend mijn HBO diploma gehaald aan het IVA Driebergen.

– Wanneer begon je passie voor auto’s?
Al van kinds af aan was ik gek van auto’s en dol op snelheid. Op mijn 12e nam mijn vader mij bijvoorbeeld als verrassing al mee naar de Autosalon van Genève, als beloning voor het overgaan van de basisschool naar de middelbare school.

– Waar bestaat een gemiddelde werkdag bij jou uit?
Er bestaat niet echt zoiets als een gemiddelde werkdag bij mij, maar ik kan het grofweg in paar categorieën indelen. Uiteraard zijn de raceweekenden zelf het belangrijkste. Ik reis dan meestal op de woensdag af richting het circuit. Donderdag is dan voornamelijk opbouwen met het team en alles voorbereiden voor de eerste trainingen. Vrijdag staat in het teken van vrije trainingen. Zorgen dat de auto de juiste afstelling heeft voor de kwalificatie en race. Zaterdag staat in het teken van de kwalificatie en promotie zoals handtekening-sessies. De zondag is uiteraard de dag van de race.

Tussen de races door ben ik bezig met het schrijven van reports na afloop van een raceweekend. Debriefen met het team om te bespreken wat goed en fout ging. Verder train ik minstens 3-4 keer per week met een personal trainer om ervoor te zorgen dat ik ten alle tijden in optimale conditie ben. Ook bereid ik mij voor op volgende races in een professionele race simulator, in het Science Center van de TU in Delft.

Verder werk in voor Lamborghini als instructeur op de Accademia en Esperienza evenementen over de hele wereld. Tijdens deze evenementen geven wij respectievelijk bestaande klanten de mogelijkheid de grenzen van hun auto te verkennen door op de mooiste en meest iconische circuits van de wereld onder begeleiding te rijden met het volledige product gamma (Accademia). Voor potentiële klanten bieden wij tijdens de Esperienza de unieke merkbeleving door middel van een bezoek aan de Automobili Lamborghini fabriek en productielijn, gecombineerd met een unieke rijbeleving met het model waarin de deelnemer geïnteresseerd is op het circuit van Imola.

– Welk advies zou je geven aan mensen die hetzelfde willen doen?
Autosport gaat natuurlijk om talent voor het besturen en onder controle hebben van een auto, maar uiteindelijk draait alle autosport om marketing. “Win on Sunday. Sell on Monday” zoals het gezegde zo mooi gaat. Mijn opleiding aan de IVA was in de basis een vangnet voor het geval het mij niet zou lukken professioneel coureur te worden. Maar het heeft mij daarbij en vooral een skillset gegeven waar ik tot op de dag van vandaag nog steeds profijt van heb. Mijn communicatie en presentatie vaardigheden, talenkennis en kennis van marketing en business management zorgen ervoor dat ik naast racen ook mijzelf als merkvertegenwoordiger neer kan zetten. Mijn advies is daarom, probeer ook genoeg commerciële en communicatieve kennis op te bouwen!

– Waar ben je het meest trots op?
Lamborghini heeft mij aangetrokken bij de oprichting van de motorsport-afdeling binnen de fabriek. Voor het eerst in de ruim 50-jarige geschiedenis ging Lamborghini zelf (in huis) raceauto’s ontwikkelen, bouwen en racen. Ik ben onderdeel geweest van het test- en ontwikkelingsteam voor de Lamborghini Huracan Super Trofeo en GT3 raceauto’s. Met dit tweede model heb ik vervolgens samen met mijn teamgenoten Fabio Babini en Andrew Palmer de allereerste race ooit met deze eerste door Lamborghini ontwikkelde en gebouwde raceauto gewonnen. Deze race was daarbij ook nog eens op het thuiscircuit in Monza. Hiermee hebben wij geschiedenis geschreven voor zowel het merk Lamborghini als voor de internationale GT3 racewereld.

Lamborghini Huracan GT3

Dit artikel is onderdeel van een serie specials, waarbij we spreken met Nederlanders die werken bij grote/bekende internationale automerken. We kijken daarbij vooral naar de huidige functie en het pad dat is afgelegd om daar te komen. Meer artikelen lees je HIER!



19 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Heel fijn artikel ! Bedankt :-) Voor zover ik Jeroen ken komt hij over als een sympathieke kerel met een baan waar wij veelal alleen maar van kunnen dromen !
Leuk artikel, en nu gelukkig een stuk(je) langer als de voorgaande!
Ik denk dat Jeroen wel gelijk heeft qua talent maar ik denk dat hij inmiddels vergeten is dat je ook geld moet meebrengen. 1 van m’n beste vrienden had jaren terug een relatie met Jeroen zijn nichtje. De familie heeft daarin een goed aandeel gesponsord waardoor Jeroen is waar die nu is. Ik heb nooit exacte getallen gekregen maar 6-cijfers voor de komma waren niet gek op jaarbasis.

Mooiste verhaal over Jeroen wat ik trouwens destijds heb meegekregen was nog toen hij moest afstuderen en kort na 1 vd examens een race in Duitsland had staan. Hij heeft toen het examen gemaakt, direct daarna de heli ingegaan bij de dichtstbijzijnde landingsplaats en naar Duitsland gevlogen, om vervolgens daar de race te winnen. Prachtig!
@ghost: racen kost bakken met geld. Ik ken vrijwel niemand in de race wereld die zonder een gouden paplepel is geboren.
@janjansen: Lewis hamilton
Gave baan. Hebben ze toevallig nog een Jeroen nodig?
@gtveej: ik geef mezelf al vast op! ;)
Mooi baantje!
Dit vind ik wel een toevoeging voor autoblog ga zo door heren
Leuk verhaal maar als Jeroen de zoon van een slager geweest zou zijn was dit natuurlijk nooit gebeurd…familie heeft er veel ingepompt om dit mogelijk te maken…
Een verassing op zijn 12e, dat is niet best!
Is er niemand bij Autoblog die zo’n artikel even corrigeert op taal- en stijlfouten? Het giert er van. Ik ben veel beter gewend van Autoblog.
@schreute01: dan lees je autoblog nog niet zo lang denk ik.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Blackpain series heeft 10 races + 2 testdagen. Die andere 40 weken zal ie dan toch moeten opdraven voor dit soort sales events (afgezien van wat vakantie natuurlijk).
Het is uiteindelijk toch een beetje de vraag ‘wat’ je nou wil als rijke lui’s kind. Als ‘dit soort’-coureur bij Lambo of waar dan ook, ga je simpelweg niet zoveel verdienen dat jij op jouw beurt je zoontje’s race carriere zelf kan financieren. Aan de andere kant, als je hier binnenkomt en zoiets tot je 30/35e kan doen: heerlijk. Daarna kan je alsnog de familybusiness proberen voort te zetten. En anders, op het moment er geen familybusiness is, kan je het zien als zeer goed betaalde stage om te laten zien dat je meer kan dan alleen een goed potje sturen en socializen op events.
Anyway, zn advies is perfect: probeer comminicatief goed te zijn: in de business gaat het er niet om hoe je bent, maar om hoe mensen je ervaren. Daarnaast moet je weten wat je doet. Echter, met dat advies ga je zijn baan van je leven nooit scoren.
Mooie serie tot dusver mannen! Interessant om te lezen allemaal!
Gewoon een omhoog gevallen rijkeluiszoontje dus.
@crackdavid.
Oke hij heeft misschien een opstapje gehad, maar de rest heeft hij toch zelf gepresteerd.
En hele dagen over de wereld zwerven zodat je prive niets op kan bouwen, moet je ook maar willen.
Mede mogelijk gemaakt door mulgroep.nl. En dat zeg ik met een gezonde dosis jaloezie. Helaas was voor mij de DNRT BMW E30 Cup als eenpitter uiteindelijk te tijdrovend en de kosten/plezier verhouding raakte uit balans (wel als kampioen geëindigd!). Had graag net zo’n achterban als Jeroen gehad. Neemt niet weg dat Jeroen natuurlijk ook wel gas moet kunnen geven uiteraard. Maar de vuistregel bij autosport is: geld.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).