• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

JLR-designchef is niet te spreken over dit Tesla-aspect

Auteur: Loek, gepost 18 april 2019 om 19:28 – 34 Reacties

Waarom de Jaguar I-PACE zoveel voor Ian Callum betekent


Dat is vrij raar.

Het is eigenlijk gigantisch hypocriet. De Nederlandse politie deelt bijna aan de lopende band boetes uit voor smartphonegebruik in het verkeer, omdat je te afgeleid raakt van apparaten met een aanraakscherm. Ondertussen zijn mensen die revoluties in de autowereld willen, zoals de Muskias, van mening dat alles in een auto te bedienen moet zijn op een groot aanraakscherm. Niet alleen is het scherm megagroot, maar er zijn zowat geen fysieke knoppen te vinden in Tesla-interieurs. Ook bij onder meer Audi is het befaamde MMI met controller vervangen door twee touchscreens en zelfs de vroegere koning van infotainment, BMW i-Drive, wijkt uit naar een systeem wat met een controller én een touchscreen werkt. Dus dat mag wel? Beetje vreemd.

Zo vindt ook Ian Callum. De designchef van Jaguar-Land Rover zegt tegen Bloomberg dat de touchscreens niet te bedienen zijn tijdens het rijden. Hij ontkent niet dat het een handige oplossing is voor vele functies, maar bij simpele taken zoals de airco bedienen, je stoel of spiegels verstellen, dan wil je gewoon een knopje hebben. Je wilt het gevoel hebben dat je daadwerkelijk iets aanraakt, een knop voelt, dingen op de tast kan bedienen. Met een touchscreen, helemaal zo’n grote als dat van Tesla, lukt dat gewoon niet.

We zijn het verder helemaal eens met Callum, touchscreens zien er leuk en handig uit, maar tijdens het rijden is bijna elk touchscreen een ramp. Wat er niet klopt aan de logica van de design-legende, is dat je bij dit soort claims zou verwachten dat Callum de JLR-interieurs vormgeeft met veel knoppen ‘omdat je die beter op de tast kunt bedienen’.

Touch Duo Pro

Integendeel: het nieuwste high-tech dashboard van JLR hanteert een systeem genaamd Touch Duo Pro. Dat betekent dat twee touchscreens alle knoppen op het dashboard vervangen, waar de bovenste de navigatie en info van de auto toont en de onderste belangrijke functies heeft die je altijd binnen handbereik wil hebben, zoals de airco. Op papier leuk, maar in de praktijk hangt de designchef die commentaar heeft op touchscreens nu niks behalve touchscreens in zijn auto. Callum heeft hierop maar één antwoord, een vrij voorspelbare. Touch Duo Pro maakt gebruik van haptische feedback. Door een klein tikje te geven als bevestiging dat de auto je voelt, moet het touchscreen van JLR de illusie geven dat je een knop indrukt.

Haptische feedback en handige touchscreens terzijde is het nog steeds geven en nemen. Hoe goed of slecht je een aanraakscherm maakt, het blijft een meespelende factor voor afleiding in het verkeer, alsof je een smartphone bedient. Vanwege de oneindige mogelijkheden is het een ontwikkeling die niet te stoppen is, maar of het op de lange termijn een perfecte oplossing is: dat durven we niet te zeggen.

Ook interessant!

  • Productiestart Duitse Tesla Gigafactory uitgesteld
  • Stichting Tesla Claim verliest eerste rechtszaak tegen Tesla
  • Officieel: Tesla Cybertruck is uitgesteld
    Officieel: Tesla Cybertruck is uitgesteld
  • Video: honderden Tesla's krijgen gelijke OTA updates

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

ian-callum, Jaguar, Land Rover, touchscreen

Vorig bericht: « Komt de Toyota ProAce City jou ook zo bekend voor?
Volgend bericht: Vergelijking: de nieuwe Mercedes GLS vs de oude »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghost zegt

    18 april 2019 om 19:24

    Tegenwoordig zijn die schermen best wel prima en vlot. Enkele jaren geleden had ik nog zo’n bijtellingstopperende leaseslet 308 met zo’n aanraakscherm waarbij je na het klikken eerst 2 seconden moest wachten voor er wat gebeurde. Dat zou ik nooit meer willen.

    Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      19 april 2019 om 08:52

      @ghost: zelf in mijn classic model-s uit 2013 zitten al heel handige draaiknoppen op stuur, daar doe je vrijwel alles mee, telefoon, airco, radio, enz.
      Verder is het scherm in een tesla veel sneller als in welke andere auto dan ook, daarom heb je die ‘haptische’ feedback helemaal niet nodig! is alleen maar zooi die ook weer kapot kan. Gewoon een snel heb je veel meer aan!

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        19 april 2019 om 10:13

        @dutchneon: klopt is ook verbeterd laatste jaren. Bij de Peugeot was het erg slecht.

        Login om te reageren
  2. baklava zegt

    18 april 2019 om 19:44

    Fuck touchscreens. Ik wil knopjes.

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      19 april 2019 om 11:06

      @baklava: ????

      Login om te reageren
  3. saxoke zegt

    18 april 2019 om 19:51

    Bij Touchscreens is het zoals bij borsten zonder harde tepels. Wat je dr ook mee doet, je wil toch het “knopje” voelen

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      18 april 2019 om 19:54

      @saxoke: mooie metafoor dit!??

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      19 april 2019 om 03:25

      @saxoke: Vergelijking van de week!

      Login om te reageren
  4. giulio zegt

    18 april 2019 om 19:53

    Probleem met een scherm is de diverse lagen die oproepbaar zijn. Je loopt altijd te zoeken en dat leidt af.

    Gewoon een metertje. Dan weet je ook dat er niet tien triljoen nevenfuncties zijn en kan je lekker onafgeleid naar de (rallystage) weg kijken.

    Login om te reageren
  5. alassad zegt

    18 april 2019 om 19:58

    Een draaiknop, evt icm touchscreen a la idrive, maar ook rond 2010 in meganes en lagunas, werkt het allerbeste. Alhoewel ik in de model S prima net scherm overweg kan; de meest belangrijke functies zijn ook met het stuurwiel te bedienen

    Login om te reageren
  6. Esprit_de_Flandre zegt

    18 april 2019 om 20:03

    Mensen die knopjes willen in hun auto zijn als …

    Login om te reageren
  7. tjorque zegt

    18 april 2019 om 20:04

    In volgorde van belang:
    – Pedalen, pook, stuur
    – Hendels richtingaanwijzer en ruitenwissers
    – volumeknoppen op het stuur
    – cruisecontol (liefst op het stuur)
    – belangrijkste knoppen airco op de console (vooral ontdampen ramen en temperatuur)

    Al de rest is bijzaak die je eigenlijk best bedient wanneer je niet rijdt.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      18 april 2019 om 20:49

      @tjorque: de cruise control op een stengel, zoals VAG die meer dan tien jaar heeft toegepast (en helaas heeft afgeschaft) heb ik altijd als erg prettig ervaren. Ik rij nu Mercedes, die heeft ook een aparte stengel aan de stuurkolom, maar qua ergonomie haalt deze niet het niveau van VAG.

      Qua touchscreen heb ik wel ervaren dat een Android ’tablet’ systeem, zoals je bijvoorbeeld bij Aliexpress kunt kopen, vaak beter werkt dan die veel duurdere fabrieksoriginele multimedia systemen.

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        18 april 2019 om 22:23

        @rrrobert: ik heb in m’n Skoda nog zo’n stengel, maar vind op het stuur zoals in de golf leuker.
        Vooral de cancel/pauze knop vind ik onhandig.

        Login om te reageren
      • dondeboer zegt

        18 april 2019 om 22:50

        @RRRobert: ik zweer bij knoppen op ’t stuur, die stengels zijn in mijn ogen echt onhandig. M’n eerste auto met cc was een golf 5, met stengel, nooit aan kunnen wennen. In mijn kia zaad zaten hele fijne schakelaartje op ’t stuur, heel intuïtief. M’n Volvo heeft alleen knoppen, is al iets minder fijn. En in m’n alfa zit een stengel die echt onpraktisch is, ook omdat er geen annuleerknop op zit. Knopjes ftw!

        Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      18 april 2019 om 23:50

      @tjorque: bij regel 3 haak ik af. Die knoppen heb ik al niet in m’n auto. Echt 4 knoppen en 1 stengel en dan heb je t wel gehad. Valt me oprecht op elke keer hoe rustgevend m’n interieur is, vooral ’s nachts.

      Login om te reageren
      • dondeboer zegt

        19 april 2019 om 07:01

        @thijsj: wat voor auto rijdt je dan in?

        Login om te reageren
        • Tonnie zegt

          25 april 2019 om 11:54

          @dondeboer: Oale ’87 Metsubsidie Colt

          Login om te reageren
          • dondeboer zegt

            25 april 2019 om 12:24

            @thijsj: dat is wel back to basic ja. Ik heb zelf een Charade uit 88, en ik snap precies wat je bedoeld. Geen afleiding, en geen rijhulpen nodig omdat d auto gewoon overzichtelijk is.

            Login om te reageren
  8. rbngrt zegt

    18 april 2019 om 20:19

    Schermen worden vies, werken met touch vooral rijdend niet lekker doe maar knopjes..

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      19 april 2019 om 08:32

      @rbngrt: ja want knopjes maken lekker makkelijk schoon. Als het scherm maar fel genoeg kan zie je amper vingerafdrukken. Ik maak hem denk ik één keer per maand schoon en bij mij gaat “alles” via het touchscreen. En met alles bedoel ik eigenlijk vrij weinig want als gaat automatisch, totaal de spiegels inklappen.

      Login om te reageren
  9. moveyourmind zegt

    18 april 2019 om 20:59

    Als ik lozeknopjesfabrikant zou zijn zou ik het wel weten.

    Zoveel mensen die gewoon nog ouderwetse knopjes willen maar veroordeeld zijn tot de touchscreens in hun auto…

    Is de kip met de gouden eieren, aftermarket knopjes die je op je touchscreen kan plakken om het aanraakscherm op zijn ouderwets te kunnen bedienen.

    Login om te reageren
  10. stfu zegt

    18 april 2019 om 21:12

    Tesla is ook de enige met een razendsnel werkend scherm. Plus je kunt er van alles aan toevoegen, verbeteren etc. Dus wordt niet oud. Ik zweer bij mijn touchscreen en sneltoetsen op stuur voor bv airco. Ik ben eens dat touchscreens kut zijn, maar niet die van Tesla. Als je dat eenmaal gewend bent is alles traag.

    Login om te reageren
  11. crepito zegt

    18 april 2019 om 21:24

    Haha en dan een vrij matig UI ontwerpen in de i-Pace.. maar goed. Haptische feedback is een leuke toevoeging, maar verandert niets. Met haptische feedback moet je net zo goed kijken waar je het scherm aanraakt, of je dan een visueel effect krijgt of visueel + een trilletje: je kijkt er toch al naar.

    Login om te reageren
    • throwingstars zegt

      19 april 2019 om 10:30

      @crepito: Eens: touchscreen in I-Pace is van het traagste wat ik in jaren heb ‘mogen’ ervaren. Back to the drawing boards, Callum!

      Login om te reageren
  12. pomoek zegt

    18 april 2019 om 21:43

    Schermpjes in auto’s zijn natuurlijk nog een vrij jong fenomeen. Oké ik weet van de Buick Riviera, maar full colour touchscreens zijn denk ik pas een jaar of 10 oud. En natuurlijk is de oude techniek gewoon beter dan de nieuwe. Die heeft zich in de afgelopen 100 jaar volledig uit kunnen ontwikkelen. Daarnaast denk ik dat heel veel dingen over een tijdje gewoon automatisch zijn. En dat die verdomde spraakgestuurde interface het eindelijk eens behoorlijk gaat doen.

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      18 april 2019 om 21:52

      @pomoek: U zei:

      “verdomd strakgeschuurd Tinderbeest”

      Bedoelt u soms dat u de radio op een andere zender wil?

      Login om te reageren
      • BaRa zegt

        18 april 2019 om 22:52

        @moveyourmind: https://soundcloud.com/het-geluidshuis/donderdag-ringtonedag-domotica

        Login om te reageren
      • pomoek zegt

        19 april 2019 om 03:17

        @moveyourmind: ?

        Login om te reageren
    • dragspert zegt

      19 april 2019 om 00:32

      @pomoek: Een bekende van mij heeft een Nissan Sima. Kleuren touchscreen tv beeldbuis en uit 1996. Tijd gaat hard!

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        19 april 2019 om 03:15

        @dragspert: leuk!

        Login om te reageren
  13. willemvdberg zegt

    19 april 2019 om 00:27

    Trieste vent. Die gebruikt zeker ook nog een blackberry met alle fijne knopjes. Met autopilot kort aan kan je makkelijk het scherm bedienen. Het instellen van spiegels e.d. moet je toch doen voor je weg rijdt.

    Login om te reageren
  14. driek zegt

    19 april 2019 om 08:15

    Blabla interessantdoenerij.
    Zo’n touchscreen heeft als voornaamste doel om de auto goedkoper te maken.
    Precies genoeg fysieke knoppen op een goede ergonomische manier over het dashboard verdelen is een kunst.
    Submenu’s handig in een touchscreen frommelen is een kunstje (waar de meeste fabrikanten nog geen kaas van hebben gegeten)

    Login om te reageren
  15. mashell zegt

    20 april 2019 om 07:15

    Sinds wanneer het Jaguar haptische feedback in de touchscreens? Toen ik het 2 jaar terug op een Velar testte werkte dat niet.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North