Komt de Toyota ProAce City jou ook zo bekend voor?

Auteur: , 13 Reacties

Niet onvoorspelbaar, wel een nieuwkomer.

Proace City

Bestelwagens zijn net A-segmenters. Nou ja, de meeste bestelwagens kunnen een kleine stadsauto in hun laadruim kwijt, maar er is een belangrijke overeenkomst. Namelijk dat bestelwagens ook goedkoop gefabriceerd moeten worden. Het is niet ongewoon dat er daardoor een groot rebadge-festijn ontstaat. Overigens is het daar momenteel een grote puinhoop. Er zijn twee grote allianties qua busjes: Peugeot/Citroën/Fiat en Renault/Opel/Nissan. Dit betekent dat de Boxer (de grootste Peugeot-bus) ook als Citroën Jumper (of Relay) en Fiat Ducato te bestellen is. Hetzelfde als dat de Opel Vivaro ook als Renault Trafic te bestellen is. Echter, sinds de aansluiting van Opel in het PSA-netwerk is de Vivaro nu gebaseerd op de Peugeot Expert uit de PSA-Fiat alliantie. En Fiat? De opvolger van de op de Expert gebaseerde Scudo, de Talento, is gebaseerd op de oude Opel Vivaro.

Het schuift dus een beetje in de concerns. In het gat wat de Fiat Scudo liet vallen in de PSA-driehoek kwam Toyota om de hoek kijken. De Partner (kleinste) en Boxer (grootste) kregen geen Toyota-logo: de middelste (Expert, Jumpy, Scudo) werd de Toyota ProAce. Sinds de HiAce van zo’n vijftien jaar geleden is het voor het eerst dat je in Nederland een Toyota-bus kunt bestellen. Het was tot op het heden dus alleen mogelijk om de ProAce, de middenmoter, te kopen. Die krijgt een klein broertje: de ProAce City.

Is dat dan een baanbrekende, revolutionaire bestelbus? Nee, dat niet. Het is wel een erg Toyota-esque interpretatie van de Citroën Berlingo, Peugeot Partner en Opel Combo. Die drie kleine busjes kregen een makeover en Toyota werd hier als vierde aan toegevoegd. De ProAce City komt ons daarom wel errug bekend voor.

ProAce City

Naast het Toyota-frontje wat de ProAce City aangemeten krijgt zijn de verschillen tussen eerdergenoemde PSA-bussen klein. Omdat, zoals in het begin van dit artikel werd gezegd, een nauwe samenwerking kosten drukt. Zo hoeven er geen aparte koplampen, deuren, motorkappen of überhaupt een hele carrosserie vanaf de grond opnieuw ontworpen te worden. Alleen een nieuwe voorbumper en je bent set. We houden de cijfers daarom even kort: je kunt kiezen voor een reguliere versie met 3,3 kubieke meter laadruimte, kies je voor de ProAce Long, dan wordt dat 3,9 kubieke meter. De ProAce City komt in drie motorvarianten, twee benzinemotoren (waarschijnlijk dezelfde als in de PSA-bussen) en Toyota’s eigen 1,5 liter D-4D dieselmotor. Dat laatste is het belangrijkste onderscheid tussen de ProAce City en de Berlingo, Partner en Combo, dus tenzij je enorm bevriend bent met je lokale Toyota-dealer is er geen reden om specifiek voor de ProAce City te gaan.

ProAce City

Ook kun je de ProAce City krijgen als ludospace. Waar Peugeot en Citroën met de Rifter en Berlingo Multispace een wat eigenzinnigere auto willen neerzetten voor de families, is de ProAce City Verso gewoon een busje met ramen en een achterklep. Het is voor Opel en Toyota kennelijk niet weggelegd om ook de Franse olijkheid over te nemen. Voor de ‘doe maar normaal’-koper is dat natuurlijk dé uitkomst.

ProAce City

Ten slotte krijg je ook een hele rits veiligheidssystemen standaard of optioneel op de ProAce City. Pre-Collision System, Road Sign Assist, Lane Keep Assist en Adaptive Cruise Control, allemaal kun je het krijgen op de kleinste Toyota-bus. Er is nog geen Toyota ProAce City Hybrid beschikbaar: dat zou écht een gat in de markt zijn. Leest u mee, Toyota?

Prijzen en beschikbaarheid worden zo snel mogelijk bekend. De ProAce City beleeft zijn debuut op de Commercial Vehicle Show in Birmingham op 30 april.



13 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Dus de nieuwe yaris is een mazda 2, de supra is een bmw z4 en deze is een citroën? Is dit om de kosten te besparen ofzo?
@ricardobruyl: try again.
@ricardobruyl: Ik zou me iets meer verdiepen in de nieuwe Z4. En van dit soort autos worden er niet veel verkocht, dan is het totaal niet rendabel voor elk merk om zelf eentje te ontwikkelen
@dees: en daarom is er de Porsche 911 en een Audi, Skoda en Seat variant er van…
Die busjes ogen mij allemaal hetzelfde altijd, heb ik al jaren.

Springer crafter
Ducato Vivaro
Movano master

Etc
Dat is dus de kwaliteit die ik gewend ben maar dan stukken voordeliger!
Een nieuw neusje op een bestaande auto plakken…nooit van van geweest. Doet me beetje aan de ingrepen van Michael Jackson denken :/
Das wel een heel braaf snoetje in vergelijking met de huidige Toyota-lijn. Vreemd, aangezien ze toch de vrijheid hadden om de bumper te herontwerpen…
Nee de opel combo is nu gebaseerd op de peugeot partner en de fiat talento op de nieuwe opel vivaro ;)
Er is net een nieuwe Hiace uit.
@720s:
“ (waarschijnlijk dezelfde als in de PSA-bussen)”

Aan “waarschijnlijk” hebben we niks, toch?
@hallokroket: nope, evenmin als Toyota-persbureaus die niet melden om wat voor motoren het gaat. En als we melden dat die 1.5 de enige is klopt het ook niet. Dus zijn er drie motoren, waarvan bij twee de afkomst onzeker is. Maar de kans is groot dat het om die motoren gaat.
@720s:
Okee. Mijn excuses.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).