Het was pas nieuws geweest als het andersom zou zijn.
Een nieuw jaar staat weer bijna voor de deur en dat betekent nieuwe kansen om de burger een oor aan te naaien. In een brief gericht aan de Tweede Kamer spreekt Fred Grapperhaus, Minister van Justitie en Veiligheid, over het Besluit OM-afdoening en het Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens in verband met onder meer de jaarlijkse indexering van de tarieven. In normale taal: hier zijn de tarieven voor volgend jaar als je de sjaak bent bij het maken van een verkeersovertreding. Het kabinet heeft besloten de tarieven te verhogen met 1,7 procent in het kader van ‘inflatie’. Ach, wat maken die paar euro’s nu uit. Nou, reken het maar eens om in Guldens!!1!!!
De verhoging is afhankelijk van het soort vergrijp. Zo kunnen boetes tot en met 100 euro maximaal 5 euro hoger uitvallen en bij boetes vanaf 100 euro kan dit maximaal 10 euro zijn. Het positieve is dat de administratieve kosten van 9 euro ongewijzigd zullen blijven. Een pak van ons hart.
Wat betekent dit in de praktijk?
De boete voor het negeren van een rood verkeerslicht of het in de hand houden van je telefoon tijdens het rijden komt op 240 euro te liggen. Een stijging van 10 euro. Ook een vergrijp als rechts inhalen gaat met 10 euro omhoog naar 240 euro. 29 km/u te hard door de bebouwde kom razen kost straks 317 euro in plaats van 312 euro. 20 km/u te hard rijden buiten de bebouwde kom gaat 183 in plaats van 180 euro kosten.
Zelf koekeloeren? Alle boetebedragen voor 2019 checken doe je in dit document (PDF alert).
Fotocredit: @shelldewetering via Autojunk
91 reacties
https://pixel.nymag.com/imgs/daily/selectall/2017/02/09/09-roll-safe.w1200.h630.jpg
Net zoals veel mensen hier wel eens op een verlaten weg wat sneller gaan dan toegestaan.
Mag dan wel niet volgens de regels. Maar het is af en toe wel leuk en zolang je er niemand kwaad mee doet is het ergste wat je kan overkomen een boete.
Doe alleen coke van een wc-bril
Verder is het doel van een sanctie een preventieve werking. Dat kun je bereiken door de boete hoog genoeg te maken of een andere passende straf vinden. Het probleem daarmee is dat het nog niet zo makkelijk is om een andere passende straf te bedenken. Rijbewijs afpakken? Je hebt geen garantie dat iemand niet alsnog gaat rijden. Auto tijdelijk in beslag nemen? Daarmee raak je niet alleen de dader, maar misschien ook zijn gezin. Het verhogen van boetes is daarom de meest eenvoudige manier. Ik zou echter wel willen pleiten voor inkomensafhankelijke boetes. Daarmee raak je mensen pas echt. Zo werkt het bij mij ook. In Duitsland vind ik het niet zo erg om te hard te rijden, want de boetes stellen toch niet zoveel voor. In NL pas ik wel wat beter op.
Heb je wel eens nagedacht over dat tijd voor de één veel kostbaarder en belangrijker is dan de ander? Als je straffen uit gaat delen naar hoeveel last de dader ervan heeft ga je hele gekke dingen krijgen. Als je dan een drukke ondernemer bent kan je een moord plegen en er een maand voor moeten zitten, terwijl door rood rijden dan 10.000 euro kost voor die man. De lokale chronisch werkeloze echter zal maar een tientje betalen voor het rode licht maar moet dan een half jaar zitten omdat hij iemand beledigd heeft.
Het is uiteraard zwaar overdreven maar ik bedoel maar te zeggen dat niks eerlijk is. Er is altijd een bepaalde groep die meer of minder last heeft van een maatregel. In dit geval helpen hogere boetes niet. Je word toch niet gepakt…
waarom kan je dat ding niet is gewoon 1 keer aan de kant leggen? waarom rij je zo hard door een woonwijk waar kinderen rondrennen?
Of ze maken wegen waar je eerst 70 of 80 mocht een 50km weg. Of je even iets te hard rijdt op een ringweg of door het winkelcentrum maakt nogal wat verschil.
*FLITS*
Toentertijd was alles minder dan 10 km/u nog te betalen.
Kijk eens naar de bedragen in Duitsland, die zijn pas een grap.
Boetes horen een afschrikwekkende werking te hebben en die bereik je alleen met hoge bedragen.
En de enige mensen die dit echt gaat voelen zijn de idiote die bellen achter het stuur, 50km te snel gaan en bumperklevers. De idiote die het verdienen.
§ 1. Gedragsregels
Artikel 6
Het is een ieder die aan het verkeer deelneemt verboden zich zodanig te gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval plaatsvindt waardoor een ander wordt gedood of waardoor een ander zwaar lichamelijk letsel wordt toegebracht of zodanig lichamelijk letsel dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden ontstaat.
Met jouw instelling verdien je gewoon niet anders dan dat je vlug gepakt wordt! Fijne dag nog!
“Doorrijden of invoegen”
Feitelijk bestaan deze regels al maar door het in deze context te zetten, dringt het hopelijk tot iedereen door. Rechts inhalen behoort dan ook meteen tot het verleden.
Afgelopen week hier in Oosterijk staande gehouden met 158 op een 130 weg, 20 euro boete. Daar staat wel tegenover dat ze hier totaal niet auto kunnen rijden. Dus een beetje een midden weg is wellicht niet verkeerd
Het blijft simpel, als je de boete niet kunt betalen moet je je aan de regels houden.
Maar zolang de politie hier nergens te zien is no problem
Als ik om half zes s’morgens over een polderweg rijdt met 120 hoef ik alleen op te letten dat er geen reeën oversteken
Ik ben eens aangehouden door een motoragent na rechts inhalen. In de stromende regen. Toch respect dat hij zo z’n werk deed. Nadat ik schuld bekende heb ik hem nog wel gezegd dat het me opviel dat linksplakkers nooit een boete krijgen maar rechts inhalers wel. Hij zei dat rechts inhalen gevaarlijker is maar was het verder met me eens. Dat was nu eenmaal zo zei ‘ie…
Inmiddels rij ik een supertrage auto dus nu mogen anderen zich aan mij irriteren ipv andersom:) Maar op de snelweg blijf ik rechts
Van mij mogen ze daarvoor je rijbewijs innemen.
Mijn voorstel; boetebedragen omlaag; pakkans omhoog.