Kampeer op een vulkaan met deze EarthCruiser

Auteur: , 25 Reacties

Waarom naar Ameland lopen als je ook kan rijden?

Eerder dit jaar haalde de 19-jarige Stan uit het pittoreske Helmond het nieuws toen hij zijn hete Ford Fiesta ergens in de waddenzee parkeerde. Het leverde hem kortstondige internetfaam op, maar ook een dikke aanslag op zijn portemonnee. Uiteindelijk moest de auto immers toch geborgen worden en dat mocht Stan zelf betalen. Wat dat betreft had hij beter met de EarthCruiser Australia XPR440 op pad kunnen gaan.

Zoals de naam al suggereert stamt de EarthCruiser Australia uit het land waar de woestenij het hardst werkt om je te vermoorden: Australië. Als het gat in de ozonlaag je niet de nek om doet, wordt je wel gegrepen door een slang, bezwijk je aan de droogte of mept een kangaroe je in elkaar in het land van the Crocodile Hunter (RIP). Onderhuids baseert de XPR440 echter op Europese botten in de vorm van een Unimog U430.

De specs van het voertuig zijn indrukwekkend. De motor levert maximaal 304 pk, maar belangrijker is dat er portaalassen zijn, sperdiffs, een lage gearing en uiteraard vierwielaandrijving. Dat is echter nog maar het begin. De XPR440 heeft een hydraulisch liftsysteem en zowel voor als achter een lier, waarbij het exemplaar vóór sterk genoeg is om 9.000 kilo te trekken. Tevens heeft de camper de capaciteit om 860 liter water mee te torsen en 800 liter brandstof, goed voor een range van 3.500 kilometer. Een retourtje Amsterdam-Bagdad haal je dus makkelijkomet twee keer tanken.

Maar wil je al die tijd wel doorbrengen in en om de camper? Nou ja, misschien wel. In de contraptie tref je namelijk een magnetron, wasmachine, koel-vriescombinatie en een badkamer aan. Uiteraard kan je geen Australische camper hebben zonder een uitklapbare outdoor Barbeque, dus die zit er ook op. Shramp on the Barbie! Zonnepanelen op het dak zorgen voor de nodige juice om een en ander van stroom te voorzien en om al je avonturen vast te leggen zijn er camera’s aanwezig die 45 dagen achterelkaar onafgebroken kunnen filmen.

Kortom, het lijkt alsof EartCruiser Australia aan alles gedacht heeft. En als niks meer werkt kan je je nog altijd beroepen op de meegeleverde kettingzaag. Goed idee, of heb jij meer vertrouwen in de EarthRoamer XV-HD?



25 reacties

Mooi ding om een zombie Apocalypse te overleven.
Je moet alleen niet gevoelig zijn voor zeeziekte. Wat een gewiebel.
Mooi is hij niet, gaaf wel!
Nekken of de das om? Kies maar. Je nek omdoen zal lastig gaan (als het je wel lukt dan is het resultaat vast hetzelfde).

On topic: wat een vet ding! Maar wie koopt dit?
Leuk voor toeristen die zo’n ding een paar weken huren om door de outback te trekken.

Maar het lijkt me veel mooier om zo’n ding zelf te bouwen. Op basis van een Daf YA 328, een Unimog uit het leger of een Mercedes Rundhauber:

https://goo.gl/images/mPTJiP

En als je echt de andere gasten op de camping in the Middle of nowhere wil imponeren dan is er nog de Man Kat of de Tatra 8×8.
@moveyourmind: een tatra 8×8, dat is inderdaad een mooie! Hup Prius op de bagagedrager, en gaan! Klopt het dat de tatra 8×8 tegenwoordig een DAF cabine hebben?
@toyotaprius: ja dat klopt Tatra maakt sinds paar jaar gebruik van Daf cabines en motoren.
Zal ook de reden zijn dat je ze af en toe weer ziet hier.
Goeiedag zeg, of kan ik beter zeggen G’day mate!
Twee ton aan water, brandstof en brommer mee maar dat wordt dan wel weer ruimschoots gecompenseerd door de kekke lichtgewicht kampeerstoeltjes.

Ja je moet wel op je terreingewicht letten hè! :)
@frank2b: maar die stoeltjes moet ik zelf sjouwen als ik wil zitten. Daarom mooi lichtgewicht!
@sportevo: True!
Jammer dat ik hem niet kan parkeren in mijn volledig “Doomsday Prepped” schuilkelder ;-)
Dit is toch wel echt heel cool. Zo een ding koopt geen mens, maar het blijft ultiem cool.




Zo en dan lekker op de camping in Ommen.
Nutteloos, want Ad-blue is nauwelijks te krijgen in Afrika, Eur-Azië of Zuid Amerika.
Sta je dan, terwijl er een zelfbouw Unimog uit 1975 vrolijk langs je heen rijdt
@desjonnies: Tankje vol pissen en weer door. Het maakt weinig uit wat er in de ad blue tank gaat als het maar vloeistof is, het spul wordt toch pas in de uitlaat ingespoten.
@robert110: not true heb ik me laten vertrllen?
@desjonnies: vrachtwagens in Australië waar dit ding weg komt moeten ook adbleu tanken dus spul zal daar op de gekste plekken wel verkrijgbaar zijn.
De Unimog uit 1975 zal inderdaad niet veel last hebben van storingen.
Geinig. Maar wel slordig dat de lier aan de krappe kant is.
’t Is niet shramp, maar shrimp. En dat zeggen ze helemaal niet in Australië… ;-)
Verder: Gaaf ding. Wil ik hebben.
Kost ie dan?
Lijkt me wel wat, boel verpatsen en de wereld rond met dit ding …moet je waarschijnlijk wel wat van waarde te verpatsen hebben…helaas…
@jvdberg: en je moet waarschijnlijk ook aandelen hebben in de olie-industrie, want de brandstofkosten van zo’n ding druk je waarschijnlijk niet uit in centen/kilometer, maar in gallons/uur – om het voor het oog nog enigszins dragelijk te houden.

EDIT: fixed!
Ik hou niet van kamperen maar ik zou die koppen van mijn mede kampeerders op elke willekeurige camping in Zuid-Europa willen zien als je hiermee aankomt rijden!
Nou succes om daarmee naar Ameland te rijden. Jullie stadjes weten niet eens wat de waddenzee is. Dit ding rijdt 5 meter en dan staat ie vast. Nee, met een sneeuwscooter kom je een eind, wil ik nog eens testen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).