Succes! Hyundai wil aantrekkelijker worden dan Alfa Romeo

Auteur: , 72 Reacties

Dat is in ieder geval wat het hoofd van de designafdeling wil bereiken.

Kan Hyundai aantrekkelijker worden dan Alfa Romeo?

Het is niet gemakkelijk om de langbestaande muren van overtuiging die mensen in het hoofd hebben omver te werpen. Toch is dit eigenlijk in de basis de taak van trendsetters en, in dit geval, ontwerpers. Kijk voor de grap maar eens naar de Netflix Original “Abstract: Art of Design” om te zien hoe gecompliceerd het is mensen er keer op keer te van overtuigen dat het nieuwe product puur qua uiterlijke eigenschappen beter is dan het uitgaande product.

In diezelfde docureeks wordt, niet geheel toevallig, aandacht besteed aan Ralph Gilles van FCA. De geboren Amerikaan laat zien hoe belachelijk veel werk en trial and error er gaat in het ‘maken van de toekomst’. Die missie is iets waar SangYup Lee zich ongetwijfeld mee kan vereenzelvigen. Lee kwam na tussenstops bij o.a. Chevrolet, Audi en Bentley in 2016 terecht bij Hyundai, waar hij sindsdien de rol van Vice President vervult op de afdeling Styling van het Hyundai Design Center.

Inmiddels heeft Lee aardig zijn draai gevonden bij de Koreanen. Zo aardig, zelfs, dat hij precies weet waarheen de designkoers van het bedrijf moet. In een interview met Automotive News laat SangYup horen dat Hyundai vanaf volgend jaar af gaat stappen van het inmiddels bekende en tamelijk saaie familiegezicht dat op de auto’s te vinden is.

Laten we vooropstellen dat een fijn familiegezicht (Volvo) allesbehalve vervelend is, maar dat Hyundai een andere richting in wil slaan is meer dan begrijpelijk. Momenteel staan de Koreaanse auto’s vooral bekend om de goede prijs-kwaliteitverhouding, maar dit zal volgens Lee in de toekomst niet meer voldoende zijn om de concurrentie te slim af te zijn. Hierom heeft Lee besloten het familiegezicht uit het raam te gooien en daarvoor in de plaats ieder model een uniek gezicht te geven. Een verwijzing naar het schaken is op zijn plaats, aldus Lee:

“The Hyundai look [will be] more [like] chess. You see chess as a king, queen, bishop, knight. They all look different, they function differently, but when together, they became one team.”

Daarnaast is het voor Lee belangrijk dat de auto’s aantrekkelijk worden voor de klanten. Het is immers niet per se een goed gevoel als de consument enkel komt aankloppen, omdat de aangeboden simpelweg goedkoper zijn. Wanneer mensen je producten beginnen te kopen met het hart in plaats van met het hoofd, dan weet je dat je iets goed hebt gedaan.

“The car is an emotional product. We want to maximize emotional value to it. The Alfa Romeo and Maserati, those are really sexy cars, even the Germans got a lot of influence from the [Italian] cars. That emotional, sensous beauty, you don’t find that in the volume brands. For Hyundai to be sexier than Alfa Romeo, this is the mission we want to achieve.”



72 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Ze zijn in ieder geval betrouwbaarder
@lompey: nu zal de like bom wel ontploffen, denk je niet?
@rikus: Tja, of de liefhebbers het nou leuk vinden of niet, het is wel gewoon zo. Een Alfa koop je puur voor het karakter en de looks, niet omdat het een verstandige keuze is.
@techniekmeneer: wat een onzin. ‘het is wel gewoon zo’ deze generalisaties en loze statements zijn per definitie niet correct en voegen niets toe anders dan getuigen van kuddegedrag.
@alfaholic: Ik doe niet aan kuddes.. Maar gezien de naam heb ik iemand op z’n teentjes getrapt. Wees niet bang, ik ben zelf ook fan van Alfa.
@alfaholic: dus de uitspraak “roest al in de folder” is niet van een Alfa afkomstig?
@henk_he: als je er zo over denkt zijn VAG allemaal nazi’s.
@alfaholic: Niet op letten, hij beweerde ook dat er geen betrouwbare Laguna bestaat…

Zal wel een techniekmeneer in dienst van PON zijn, of een gepensioneerde die na 2000 geen nieuw model meer heeft gezien.
@karhengst: Ik heb nog nooit bij een bedrijf gewerkt wat ook maar iets met VAG te maken heeft..
@alfaholic: inderdaad zullen we een soort no surrender oprichten voor alfa bezitters?. Zodat we dit soort mensen kunnen overtuigen om zich bij ons aan te sluiten of gewoon te betalen.
@techniekmeneer: wat een onzin, ik heb in de 147 en de een na laatste 159 ruim 120.000 km probleemloos gereden. De laatste 159 zelfs tot 250.000km. Bij alleen de laatste een keer een defect stuurhuis gehad. Voor alle 3 verder alleen beurten, banden en remmen. Het gewone werkt dus.
@eelco74: Dus omdat jij 2 goede exemplaren hebt gehad zijn ze allemaal goed, klinkt logisch..
@techniekmeneer: ik noem twee keer een 159 en een 147 en dat tel je op tot twee ? Ik mag niet hopen dat je echt iets in de techniek doet…

Het waren er overigens in totaal 5 (alfa 145, 2x een 156, 147 en laatste twee keer een 159) dus kan er uit ervaring best wel wat over zeggen.

Ik ben wel benieuwd hoeveel alfa’s jij hebt gereden ?
@eelco74: Gereden? Paar honderd km hooguit.. Maar mijn werk is om ze rijdend te houden, niet erin rijden.
@rikus: heerlijk…tegen zere been van liefhebbers aan te trappen die van taliaanse voertuigen met een krokant jasje houden
Ik hoop echt dat ze elk model een ander gezicht geven, en dan hopen dat anderen dat ook weer gaan doen. Per merk begint het goed saai te worden met ‘de familiegezichten’. Dus aub Hyundai zo snel mogelijk
@lekkerlinksrijden: dat geven ze duidelijk aan. Dus je hoeft niet te hopen.
@ikleesookoverautos: eerst zien en dan geloven
@lekkerlinksrijden: had mercedes dat ook niet aangekondigd, de gril zal dezelfde blijven is en blijft een bemz maar dat rest veranderd werd tijd.
Nein nein nein Japse troep met Italiaans beauties vergelijken.
@spidermann: ehh… Hyundai heeft Koreaanse roots, spinnenmans.
@spidermann: koreaanse kwaliteit.
@spidermann: die beauty’s laten je soms wel achter met ugly reperatie kosten…
@spidermann: Japanse troep? Moest gelijk hier aan denken:

https://goo.gl/images/RoNn3c
@spidermann: die Hyundais worden gewoon in Der Heimatt ontworpen en ontwikkeld.. zo Duits als een bockworst in je bier.
@spidermann: Die ”troep” heeft de reputatie betrouwbaar te zijn en je ziet ze veel vaker op straat dan de Alfa of Fiat.

FCA zit met veel merken waar ze bij vrij veel geen idee hebben wat ze ermee aan moeten dus modderen ze maar wat aan.
Maserati welke een mooi kopie heeft maar van achteren meh is en van binnen flink verouderd.
Alfa welke 2 mooie modellen heeft maar ze moeten echt met een nieuwe Guilietta komen want deze is al jaren flink verouderd.

Dan heb ik het nog niet over Fiat welke 1 leuk model heeft en de Amerikaanse merken welke ook allemaal op 1 model rond hinkelen.

Is niet voor niets dat de leiding van FCA al pakweg 2 jaar rondkijkt voor een grote partij om mee te fuseren of om FCA over te nemen.
Er moeten bij FCA harde beslissingen genomen worden en een lijn autos die geld in de la brengt om de rest mee te moderniseren.
@spidermann: volgens mij echt Zuid-Koreaans hoor. Nog steeds…
@spidermann: Japanners maken al heel lang geen troep meer. En daarbij is Hyundai Koreaans. Dus je weet echt niet waar je het over hebt.
Abstract! ATCQ!
Aantrekkelijker dan alfa zijn ze al, hyundai is echt op de goede weg wat betreft design, daarnaast ook prima kwaliteit voor een mooie prijs. Alfa was ooit mooi maar dat is lang geleden..
@uselessguy: 🤣

…en nu weer serieus…
@uselessguy: Eensch!
Kopen dan!!!!
i30N is ook het enige lekkere model waar ze het van moeten hebben volgens mij?
Voor de rest allemaal suffe hokken bij Hyundai. Net als bij die andere Aziatische merken btw.
Als je een beetje rap van je plek wil ben je tegenwoordig gewoon aangewezen op een Duitse bak helaas.
@alcantara: Ook rap naar de garage
Mijn vrouw wil ook graag aantrekkelijker zijn dan Doutzen Kroes. Ook dat is een kansloze missie
@larini: fucked up man gozer…
@larini: ik wilde zeggen, laat haar een lot voor euromillions kopen, maar daar lacht Doutzen vast ook wel om.
Klinkt even geloofwaardig als een Chiron killer van Dacia. Een muscle car van Tesla of een kwalitatief goede Renault.
@shiva: Kwalitatieve Renaults rijden al jaren rond. De eerste twingo zie je nog altijd veel rijden, idem Clio’s e.d.
@luxaeterna: Omdat ze destijds extreem veel verkocht zijn ivm de lage prijs en de schattige look. Er staan meer eerste generaties Twingo op de sloop dan dat er nog rond rijden. De eerste generatie zijn juist erg slecht. Vanaf 2004/2005 werden ze iéts beter, of nouja, beter is het verkeerde woord, minder slecht.
@techniekmeneer: Degene die ik ken, en er eentje hadden lachten zich anders suf om het goedkope rijden in de eerste Twingo hoor.
Maar goed, een merk geheel als kwalitatief ruk benoemen is sowieso waardeloos, want elk merk heeft slechte modellen en/of motoren.
@reactief: 10 jaar geleden waren ze nog “goed” Het zijn gewoon auto’s die technisch slecht oud worden.
Naja zo moeilijk is dat met de Alfa’s van de laatste jaren niet. Alfa wordt een beetje teveel gehyped qua design. Tot de 159 waren ze vaak prachtig, maar de Giulietta heeft een lelijke neus, de Giulia kon van achter gezien een Inifiniti Q50 zijn en de Stelvio heeft een hangkont en kijkt als een angrybird…
@dper4mance: ja die Guiletta heeft indd niet de mooiste neus.
@dper4mance: Deze waarheid zal je hier niet in dank worden afgenomen door de fanboys ben ik bang. Ik ben echter ook bang voor het bestaansrecht van AR…
@dper4mance: Wilt u alstublieft uw gebrek aan smaak niet verkondigen als een feit.
@trustmeiamanengineer: Feit of mening, altijd intressant als het gaat om design.
Ik vind de MiTo altijd eenbeetje uit verhouding, de Giulietta aardig, maar met verschrikkelijke kermis verlichting, de Giulia op de grill na uitwisselbaar en de Stevio is daadwerkelijk in alles lelijk.
En naar mijn mening teert Alfa alleen nog op het ‘emotionele’ ‘altijd mooi’ en ‘historie’ gebeuren… (ja, historie is er, maar nauwelijks te maken met de huidige line-up)
Wat meneer Lee even vergeet met zijn schaakstukken vergelijking is dat de stukken wel allemaal 1 van 2 kleuren moet hebben. Als ik zijn vergelijking door trek betekent dit dat je desondanks toch een familie gezicht moet hebben. Daarnaast denk ik dat ook, juist ook, bij schaakstukken vergelijkbare kenmerken in de verschillende stukken terug ziet. Al met al niet een hele sterke vergelijking wat mij betreft.
@pomoek: vergelijkbaar maar toch anders. Kan best imo.
Hoe gaat het eigenlijk met AR? Staan ze inmiddels in de auto verkopen top 10?
@pomoek: Heel het game verkoopt in Europa jaarlijks minder dan smart fortwo en smart forfour. Jaarlijks een kleine 20.000 minder. Voor de mensen die beweren dan Smart slecht verkoopt: zitten met een 4 jaar oud model dat eigenlijk vrij duur is, nog rond de 100.000 verkopen.
@luxaeterna: gamma, natuurlijk.
Met de modellen van Genesis, de concepts van de laatste tijd én auto’s als de Kona en Santa Fé denk ik dat het met het design wel goed gaat komen. Ook zustermerk Kia is erg goed bezig. Neem alleen al de bloedmooie Stinger, die hier helaas net iets te stevig geprijsd is.
Erg mooi streven, de lat lekker hoog leggen. Kia ziet er tegenwoordig ook al aardig uit en sommige Hyundai’s ook. Die komen er wel.
gaat ze mooi niet lukken…
las laats iets over Vinfast, een vietnamees merk, dat zag er wel aardig uit.., in ieder geval slim genoeg om aan te kloppen bij pininfarina…
Looks gaan zeker de goede kant op, de i30n smoelt aardig goed wat mij betreft.
Nog nooit in gereden maar de recencies zijn ook vrij goed.

Maar mijn trouwe 156 1.9JTD inruilen voor een koreaan? No way!
Als ze komen met een 200+ pk diesel met sper zou ik nog wel een proefritje willen doen, maar dan nog weet ik niet of ik m zou inruilen. Waarschijnlijk niet
@allesmetturbo: dan toch maar even bij Kia langs voor een ritje met de Stinger diesel?
@karhengst: geen sper toch? Nu ik eenmaal sper heb gereden wil ik niet meer zonder.
En die stinger is best wel zwaar helaas
Is toch al lang zo..??
Ik zie meer Hyundai dan alfa op de wegen.
@homer55: vanuit het perspectief van een ANWB echtpaar (en dat zijn er veel!) bezien heb je gelijk ja.
Als audi dat nu ook eens zou doen
Voor mij is Hyundai al aantrekkelijker dan Alfa. Beiden boeien ze me niet zo, maar ze hebben wel beide hun modellen die ik wel aantrekkelijk vind. De i30N en de Giulia QV. Als k dan moet kiezen wordt t toch de i30.
@saxoke: iets met knuppel en hoenderhok
@autodidact: we moeten iets op een warme zondagavond
KIJK nou s naar die achterbumper. Ik snap serieus echt niet dat iemand dat mooi kan vinden. Hebben ze er 2 onder elkaar geplakt? Kom op hey…
Ik begrijp echter de kritiek niet van sommige mensen als het over Alfa Romeo gaat, ik heb er 4 stuks van gehad en nog nooit problemen mee gehad. Ik ben nu sinds 2008 mijn 4de bmw aan het verslijten en ik heb al meer miserie gehad met die wagens als iets anders. Mijn buurman heeft een Porsche cayenne die is nu 2 jaar oud en die heeft in totaal al 189 dagen in de garage gestaan maar daar spreekt niemand over.
Ik weet één ding ik heb nog een Alfa Romeo 155 V6 staan in de garage dat ding is 23jaar oud, start altijd en bolt gelijk een klok.
Dus mijn volgende is gewoon terug een AR 🤙🏽
@veppiale: al die mensen die die kritiek hebben zullen waarschijnlijk nooit een Alfa Romeo gereden hebben. Er zijn natuurlijk ook heel erg veel mensen die hun mening baseren op de keuzes die anderen maken voor hun. Natuurlijk is ook dat een keuze maar dan is het voor zulke mensen ook heel erg belangrijk dat ze door anderen ook altijd aardig gevonden worden. Hier op Autoblog zijn dat mensen die een status halen uit het aantal plusjes wat ze op hun reacties krijgen want dat is natuurlijk zo belangrijk. Zijn ook vaak van die mensen die Facebookvrienden als echte vrienden zien, want daar krijgen ze likes van. Zie ze maar als de automotive hipsters die hun opmerkingen met een duckface typen. En jij…ga maar weer heerlijk genieten van je toekomstige Alfa Romeo’s en geef iedereen maar heerlijk de middelvinger.
@rhellema: Jip zo is dat ook 🤙🏽
Als ze de kentekenplaat gewoon in het midden laten is de missie al geslaagd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).