Een ieder met een auto van de zaak wordt geconfronteerd met het akelige fenomeen bijtelling, indien er jaarlijks meer dan 500 privékilometers worden gereden. Afhankelijk van de CO2 uitstoot, moet er dan 14, 20 of 25 procent van de nieuwwaarde van de auto bij het inkomen worden opgeteld. Daarover moet vervolgens belasting worden betaald. Dat kan aardig in de papieren lopen. Bij een auto van 50.000 euro, met 25 procent bijtelling en een belastingtarief van 52 procent, kost dit de leaserijder netto 6.500 euro per jaar, oftewel 542 euro per maand. Kun je middels een kilometerregistratie bewijzen dat je onder die 500 kilometer blijft, dan is er geen sprake van bijtelling.
Uit steekproeven is gebleken dat ongeveer 30 procent van de leaserijders die verklaren onder de 500 kilometergrens te blijven, sjoemelt; zij rijden feitelijk meer. Zolang je dat een beetje creatief doet en er ook mee wegkomt, verdien je eenvoudig bijvoorbeeld je zomervakantie terug.
De Belastingdienst is niet dol op deze vorm van creatief boekhouden, want de schatkist loopt op die manier miljoenen euro’s mis. Sinds 2007 worden de ruim 260.000 bestuurders die verklaren de bedrijfsauto niet privé te gebruiken, extra gecontroleerd. Volgens de steekproeven zou dat zo’n 78.000 fraudeurs kunnen opleveren. Echter al die boefjes daadwerkelijk betrappen is een intensieve klus.
De fiscus controleert o.a. bij bouwmarkten, pretparken en gebruikt zelfs verkeersboetes bij de opsporing. Het afgelopen jaar hebben de controles 9.000 frauderende leaserijders opgeleverd. In totaal gaat het om 15 miljoen euro aan boetes en naheffingen. Er valt in potentie dus nog genoeg te halen om wat gaten in de rijksbegroting te dichten. Leaserijders wees gewaarschuwd want Jan-Kees de Jager jaagt op jullie. (via: telegraaf)
meneersander zegt
En waar gaat dit geld heen? Naar de koningin voor triptjes naar oliestaatjes enzo.
Olleh zegt
@meneersander: Eerder naar onze niet werkende medemens. Mensen die immers al 52% betalen (hogere inkomensklasse) is kennelijk niet genoeg voor die graaicultuur in dit land.
Laten we de hardewerkende mensen met een auto (waar al zo’n 40% belasting in vorm van bpm en slurptax over betaald wordt) nog harder aanpakken.
Dan kan bankhangende sjon met z’n bmw 320 weer een setje mooie velgen halen van zijn maandelijkse gratis geld bijdrage.
luuktb zegt
@Olleh: Precies al die ongeschoolde idioten zonder werk krijgen geld betalen weinig. Ik bedoel kom op een Leasewagen tankt meer diesel dan zon bank pauper in een maand binnen krijgt op die manier ligt de straf wat mij betreft hoog genoeg !
mashell zegt
@Olleh: iemand in de 52% schaal die creatief boekhoudt om onder de bijtelling uit te kunnen komen past juist precies in de definitie van de graaicultuur. Hard aanpakken die profiteurs. Wel de lusten (hyptheekrenteaftrek tegen 52%) dan ook de lasten (25% bijtelling voor de 520d).
mbfanatic zegt
Haha, ze vinden het al goed als je een vage agenda inleverd, nooit geen bijtelling betalen dus…
henkdewit zegt
Of naar bijvoorbeeld een nieuwe auto van Beatrix:
http://www.autoblog.nl/archive/2011/04/27/koningin-beatrix-koopt-een-cadillac
Sciurida zegt
telt woon-werkverkeer ook als prive? Ik bedoel 500 is niet veel, maar zeker wel haalbaar toch?
Dennis zegt
@Sciurida: Realiseer je: dat is minder dan 42 kilometer per maand hè.
911GT2 zegt
En terecht. Als je privé rijdt betaal je anders niet. Ik betaal netjes en hoef daarom dus nergens op te letten! Prima wat mij betreft!
mortsel2640 zegt
Wow nederland suckt wel in die zin van bpm en slurptaks. Zoals ons land sucky sucky bumpy bumpy wegen :D
Mich zegt
En terecht. Begrijp me niet verkeerd: het is echt een kutregel, maar je hebt je er wel aan te houden.
Dennis zegt
Het jammere vind ik dat ook bij het leasen van een occasion toch de bijtelling over de nieuwwaarde wordt gerekend. Op een auto wordt vooral de eerste 2 tot 3 jaar enorm veel afgeschreven, waardoor het leasen van een occasion erg interessant zou kunnen zijn wanneer de bijtellingsregels gunstiger zouden zijn.
taxman zegt
Het is vooral Frans Weekers die de leasers achterna zit, hij gaat over de belastingen.
Als je niet betaald naai je natuurlijk vooral je wel betalende mede leaser dus dat is niet goed te praten. Dat er zo veel gefraudeerd wordt komt overigens vooral door het torenhoge bijtellingstairef voor normale auto’s. Een beetje leasebak kost 40K waardoor je 5K aan belasting kwijt bent. Best veel voor ca 6.000 tot 7.000 prive km (wat de gemiddelde leasert rijd), 80 a 90 ct per km en dat voor een mondeo of passat.
MrSkyline zegt
net goed, dit is gewoon belastingontduiking, en dat mag worden bestraft.
Als iedereen nou gewoon netjes zou betalen zou de bijtelling misschien ook omlaag kunnen.
Simpson zegt
@MrSkyline: jahoor, we zullen belastingverlagingen meemaken als iedereen netjes betaalt. dream on pal!
ot: als ze nou iets meer smaakjes verzonnen dan alles (betalen) of niets (rijden). Daarnaast betalen we nu belasting over belasting (of bpm, maar dat natuurlijk een kwestie van semantiek)
Esprit_de_Flandre zegt
@MrSkyline: Belastingverlagingen bestaan niet…
mattraket zegt
”Ongeveer 30 procent van de leaserijders sjoemelt”. Dat vraagt enige nuancering. Het gaat alleen om 30% van de groep leaserijders die zegt minder dan 500 km privé te rijden, en niet om 30% van ‘de leaserijders’.
Dennis zegt
@mattraket: Goed punt, ik heb het iets genuanceerder opgeschreven.
speedie zegt
500 km per jaar is echt belachelijk en meestal maakt een leaseauto of firmawagen deel uit van het totaal loonpakket. Je betaalt dus 2x voor vadertje staat. De auto is echt wel een melkkoe geworden terwijl het niet altijd als een luxe mag gezien worden. Erder als een noodzakelijk werktuig voor sommige beroepen. Stel je voor… naar je werk rijden met privéwagen om over te stappen op je leasewagen is toch je reinste onzin.
blo3to3t zegt
@speedie: dat is niet belachelijk hoor, woon-werk verkeer wordt nog altijd als zakelijk verkeer gezien.
bijtelling is echt voor de prive kilometers, mensen die dat bedrag te hoog vinden zullen óf prive een auto moeten aan schaffen zoals iedereen zonder leasewagen, of voor het OV / benenwagen / whatever
9000cse zegt
Dat leaserijders niet staan te juichen over de fiscale bijtelling kan ik best wel begrijpen. Ze “krijgen” een auto van de zaak en mogen er niet mee doen, wat ze eigenlijk zouden willen. Toch zouden ze volgens mij best wel mogen begrijpen, dat ze die auto “krijgen” voor het uitoefenen van hun beroep; dus dat hij noodzakelijk is voor de taak, die ze zakelijk gezien moeten uitoefenen.
Dat die lease-slet meer is dan de benodigde Dacia Logan om van A naar B te kunnen komen, heeft uiteraard ook te maken met de “uitstraling” van de “company”.
Nu kunnen de lease-slet-misbruikers wel gaan roepen, dat het oh-zo-onrechtvaardig is om het prive-gebruik van die auto ook nog eens fiscaal te belasten, toch hebben zij daarmee geen gelijk: Hij is nodig voor het werk en niet voor de Ikea! Punt! Andere, minder bedeelde collega’s, met hun minderwaardige kantoorbaantjes, komen met hun broodtrommeltje per openbaar vervoer of hun tweedehandsje, waarvoor ze zelf de brandstof, wegenbelasting, verzekering, onderhoud en reparaties en eventueel de financiering maandelijks moeten betalen naar hun werk.
Als die fiscale bijtelling je 5 à 6K per jaar kost, koop dan voor dat bedrag een leuk tweedehandsje, waar je vrouw ook nog plezier aan heeft en je bent van al het gelazer af. EN! Fiscus: Bekijk het maar!
BJ zegt
@9000cse:
Dat is maar voor een deel waar; als je er echt eentje nodig hebt voor je werk, is de kans ongetwijfeld groter dat je hem krijgt. Maar het is ook gewoon onderdeel van het beloningspakket/arbeidsvoorwaarden, maw als het concept lease niet zou bestaan zou je gewoon meer salaris krijgen.
amphiby zegt
‘Leaserijders wees gewaarschuwd want Jan-Kees de Jager jaagt op jullie.’
En terecht. Als je al ‘goedkoper’ een nieuwe auto van de zaak kan rijden draag dan ook netjes je lasten af. Ik moet gewoon mijn eigen auto alle bijkomende kosten zelf betalen dus kan me hier kapot aan ergeren.
*chagrijn modus off*
jack_abarth zegt
Ik volg even iets niet.
Ze weten wel te vertellen dat 30% van de -500km-rijders fraudeert, maar ze weten niet wie.
Hoe komen ze dan aan de 30%, het lijkt me sterk dat ze een enquete hebben gehouden.
Misschien dat ze een calculatie hebben van verkochte auto’s, en hier inkomsten op baseren.
Maar dan weten ze nog niet of het een “dure” rijder is die niet betaalt, of een goedkope.
Verder overigens goed punt dat het aangepakt wordt.
norge zegt
@jack_abarth: Zeker gecalculeerd op basis van de al gepakte overtreders?
blo3to3t zegt
ik heb zelf 2 jaar niet-prive met m’n leasewagen gereden, ik had nog gewoon een prive auto ernaast, dus dat was allemaal geen probleem.
waar ik wél gek van werdt, is de kilometers bijhouden in een lijstje. met 8 a 10 ritten op een dag is dat echt een klus. het moet immers ook matchen met je agenda, qua tijden enzo.
maar goed, de prive auto is alweer een tijdje geleden verkocht en sindsdien rijdt ik ook prive in de bak van de baas ;)
wimbers zegt
voor alle niet-privé rijders: Doe niet zo zuinig en laat een kastje installeren dat perfect alle ritten in het bekende belastingdienst formaat registreert. 1 keer per jaar een uitdraai en je hebt nergens omkijken naar..
Megakix zegt
De 500 km is zeer arbitrair en ‘schreeuwt’ om misbruik. Geen glijdende schaal..gewoon HOPS 25% over de nieuwwaarde. Oók al is het een occassion die herleased wordt; gewoon volle bijtelling over de nieuwwaarde. Tevens is er geen onderscheid tussen financial of operational lease; kortom, sommigen op AB zeggen dan wel dat je kan tanken op de zaak, maar een financial leaserijder heeft dat niet altijd !
Me dunkt, een systeem in te voeren die zorgdraagt voor een bedrag per kilometer overschrijding van de 500 kilometer. Dus, 35 cent per kilometer bijlappen…NIET direkt de volle mep laten afdragen…nogmaals, dat berust zeker niet op een eerlijk beginsel in het belastingsysteem.
deedrieen zegt
@Megakix:
Inderdaad, zo kan het voorkomen dat je eens een file hebt waardoor je om moet rijden, hoe kun je bewijzen dat dat op de weg naar huis is. Of een heel jaar lang een weg afgesloten waardoor je iedere dag 10km om moet rijden. Dan ben je dus volgens de fiscaal blauwe mannetjes direct een misdadiger en moet jejezelf kunnen verantwoorden, kost nog meer tijd en blabla.
Griffin zegt
@deedrieen: zeker nog nooit een ritregistratie in moeten leveren bij de belastingdienst? Daarbij moet je van iedere rit beginpunt, eindpunt en km standen opgeven (en of het om een prive-rit gaat en eventuele “afwijkende route” gegevens.
De belastingdienst heeft er overigens best begrip voor als je 10 km omrijdt om een file te ontwijken. Het gaat er om dat je geen prive-ritten naar de stad, naar opa en oma, het pretpark of de vakantie gaat maken met zo’n leasegeval “van de zaak”.
Poll zegt
Ik vind die voordeelregel bij hybrides en corsa’s diesel ook overdreven, draai maar ’n stukje terug. En pak die sjacheraars maar aan idd. Wat ze wel zouden kunnen doen is, aldus megakix, na bijvoorbeeld 4 jaar het tarief wat verlagen.
bempi zegt
Ik ken leaserijders die de trein pakken om kilometers te beparen. Is het niet verstandiger om zelf een auto te kopen en reiskostenvergoedingen te vragen aan je baas. De meeste leaserijders willen graag de topmodellen leasen om er vervolgens overal mee rond te rijden. Kies dan voor een kleinere model of ander merk en rij volop. Het is een simpele keuze toch.
Sorcerer zegt
De voordeelregels slaan inderdaad nergens op. Draait echt door op deze manier…
Vind het wel dom dat mensen opgeven dat ze <500km zakelijk rijden en het dan toch wel doen. Zouden al die mensen dat expres doen en denken dat men het niet doorheeft?
Wel vervelend dat de bewijslast bij jou ligt als je dat doet natuurlijk, maargoed, als je alleen zakelijk rijdt is die km-registratie ook niet de moeite…
Joerek zegt
Ik heb het vermoeden dat het grootste deel van deze fraudeurs dit doen, omdat ze sowieso al weinig zouden willen rijden met de auto. Nu is er een keiharde grens van 500 km. Stel je hebt zo’n auto vd zaak, maar wilt er zelden prive mee rijden. Af en toe komt het zo uit dat je met de auto op de zaak bent en direct daarna iets prive’s wilt of moet doen. Onhandig (en zeker niet groen!) om naar huis te rijden en de eigen bolide te pakken. Als je minder dan 3000km prive ermee wilt rijden, betaal je dus GIGANTISCH teveel. De bijtelling dekt dus totaal niet het privevoordeel. Die mensen kiezen ervoor om niet te betalen. Af en toe gaan ze wellicht over de schreef, de registratie klopt niet meer en je bent het haasje. Je kan dan een dikke boete betalen, voor maar heel weinig prive voordeel.
Het systeem klopt van geen kant. Je betaalt een vast bedrag gebaseerd op een aanname voor de dekking van het prive voordeel.
Rij je enorm veel kilometers dan is het privevoordeel groot, rij je weinig dan dus niet. In verreweg de meeste gevallen (afgezien van 14% categorie) is de bijtelling structureel te hoog. Je moet immers belasting betalen (42/52%) over het deel wat je van je werkgever krijgt om prive te rijden. De werkgever betaalt dus jouw prive autokosten (soort loon) en alleen over dat deel zou je belasting moeten betalen. Het moet dus niet de bedoeling zijn dat je met de belasting die je moet betalen netto hetzelfde moet neerleggen wat je ‘anders kwijt zou zijn’. Mensen vergeleken heel vaak de kosten die je hebt aan het rijden van een eigen auto met bijtelling, maar dat is een non-vergelijking, omdat je dat prive deel als loon krijgt van je werkgever.
Naar mijn idee zou bijtelling veel meer gefocused moeten worden op de werkelijke kosten die de werkgever maakt om iemand prive te laten rijden. De maandelijkse lasten (allin prijs incl btw) pakken en dan het percentage wat met die auto prive gereden wordt bijtellen. Dan heb je een precies bedrag van wat de werkgever betaalt voor het prive rijden van de werknemer. In de praktijk is de bijtelling voor de meeste auto’s ± 70-80% van de leaseprijs en dan is ook maar direct duidelijk dat de bijtelling te hoog is.
jack_abarth zegt
@Joerek:
En ik heb het gevoel dat alle fraudeurs dit doen ;-)
Klein typfoutje, maar ik vond ‘m leuk
Joerek zegt
@jack_abarth: ik begrijp niet welk type foutje? ik zeg bewust het grootste deel, omdat er ook fraudeurs zullen zijn die wel veel (10.000+) kilometers rijden.
Als je weinig van plan bent te gaan rijden, maar de keuze niet kan maken om helemaal niet te rijden (< 500 km), dat je dan sneller geneigd ben te frauderen, omdat anders de belasting niet in verhouding staat met het loon in natura.
jack_abarth zegt
@Joerek:
Hmm leesfoutje van mijn zijde.
Ik dacht dat je ermee bedoelde dat het grootste deel van de fraudeurs het niet opgeeft. Maar dat zijn natuurlijk allemaal fraudeurs.
Was iets te vlug…
mashell zegt
@Joerek: vroeger hadden we bijtelling in trapjes afhankelijk van het aantal kilometers, dat gaf veel enorm veel last voor de belastingdienst en vooral de berijders en stimuleerde het creatief boekhouden nogal. Je voorstel om het via de werkegever te laten lopen is interessant maar de werkgevers zitten ook niet te wachten op meer administratie en er zijn lastige gevallen denkbaar.