Red Bull: “Max Verstappen wordt wereldkampioen”

Auteur: , 53 Reacties

Je hoeft het niet van ons aan te nemen...

MV33

Men zegt weleens dat je niet te hoge verwachtingen moet hebben, omdat dingen dan alleen maar kunnen tegenvallen. Voor het nieuwe F1 seizoen lijken titelpretendenten Mercedes en Ferrari deze aanbeveling volledig ter harte genomen te hebben. Regerend vijfvoudig kampioen Mercedes plaatste na de eerste dag van de eerste wintertest Ferrari pontificaal in de favorietenrol. Kersvers Ferrari teambaas Mattia Binotto kaatste de bal afgelopen week echter snoeihard terug: volgens hem zou het een fout zijn om te denken dat Ferrari sneller is dan Mercedes.

Bij Red Bull Racing staat men op een geheel andere manier in dit hele schimmenspel. En met ‘men’ bedoelen we dan vooral enkelvoudig Le Mans winnaar Helmut Marko. De Oostenrijker houdt niet van tactisch geneuzel en stuift liever als een olifant door de spreekwoordelijke porseleinkast. Eerder was hij al erg positief over de titelkansen van zijn team in het algemeen en zijn oogappel Max in het bijzonder, maar in gesprek met Speedweek gooit Der Helmut er nog een schepje bovenop: volgens hem wordt Max gewoon wereldkampioen:

We moeten op eigen kracht kunnen winnen, ik verwacht minimaal vijf zeges. Wie er wereldkampioen wordt? Max Verstappen, zonder twijfel.

Moet je er inderdaad niet moeilijk over doen om gewoon je ambities uit te spreken, of komt hoogmoed in dit geval wederom voor de val? Laat het weten, in de comments!



53 reacties

Ik word zo moe van dit geleuter. De wintertests zijn nietszeggend en hierdoor kunnen teams alleen maar weten hoe ver ze zelf zijn. Red Bull heeft deze winter een grote verandering ondergaan, door van Renault naar Honda over te stappen. Honda, een leverancier dat met McLaren achteraan reed en veel technische problemen kende. Hoe reeël is het dan om te denken dat je nu ineens wel kampioen wordt? Zorg eerst maar eens dat je er in Autralië bij zit, voordat je deze woorden weer terug moet nemen.
@breinstein:
Ik wordt zo moe van het geleuter dat de wintertest niks zegt.
@harrie: Vertel me, wat zegt deze wintertest?
@Breinstein: 1. Williams heeft een probleem. 2. Mercedes en Ferrari gaan het veld aanvoeren. 3. De Honda doet het in ieder geval 10x beter dan ooit bij McLaren het geval was. Enz. Wintertests zeggen niet alles, maar alleen een leek kan er totaal niets uit afleiden.
@gandini: Uiteraard kan altijd dingen uit de wintertest halen. De hoeveelheid rondes geeft niet alleen betrouwbaarheid aan, maar heeft de teams ook veel nodige data opgeleverd. Dat Williams een probleem heeft, lijkt me duidelijk. Dat Mercedes en Ferrari vooraan meedoen is een niet moeilijk in te schatten iets, aangezien ze vorig jaar al ver voor op de rest lagen en er technisch niet hele grote wijzigingen in de regels zijn gekomen. De verhouding tussen de 2 is al een stuk moeilijker te bepalen.
@Breinstein: wat een dom stuk, lee zelf eens na
@gandini: In principe zeggen deze 2 testweken ook niets.
Het is vooral data vergaren en veel meer is het niet.
Je weet nooit hoeveel brandstof iedereen bij zich heeft, en in combinatie met welke banden.
Als Red Bull bv met volle tanks heeft gereden op de betrekkelijk hardste banden, dan zijn ze de gedoodverfde titel kandidaat.
Maar hebben ze met bijna lege tanks gereden dan wordt het een moeilijk seizoen.
Maar Helmut Marko weet natuurlijk precies hoe de vork in de steel zit, dus we wachten het af.
Als Max gelijk met een overwinning begint dan kan het nog wel wat worden.
Max zal dan ook eens moeten beginnen met Pole positions te behalen, want dat begint ook wel eens tijd te worden.
Verder lijken mijn 5 overwinningen niet voldoende om wereld Kampioen te worden.
@HZW: heb jij vijf overwinningen? Respect…!
@mnmg71: Helmut Marko verwacht minstens 5 overwinningen, ik zeg alleen dat 5 overwinningen naar mijn mening niet genoeg zijn om wereldkampioen te worden.
Als Hamilton en Vettel er beide 10 winnen, dan doet Max niet eens mee om de wereld titel.
@HZW: flauw van mij joh; je schrijft “mijn overwinningen”…
@HZW: de banden weet je en in de race simulaties waar ze toch een bepaalde hoeveelheid brandstof mee moeten nemen is het redelijk in te schatten. Hoe de motor ingesteld is en hoe ver op de limiet de coureur zit is natuurlijk niet te bepalen. Het schijnt dat de teams via de beschikbare gps data ook het een en ander kunnen uitrekenen over de concurrentie en dus een redelijke inschatting maken.
@HZW: Keke deed het met 1 overwinning.. niets is onmogelijk!
@gandini: En dat Sauber misschien wel mee kan doen voor plek zes in plaats van plek negen.
@Breinstein: Winter? De meteorologische lente is begonnen. In Australie is het dus zomer cq. herfst. Ik snap er geen zak meer van….
@pcooperworks: De tests waren in februari in Spanje, do your maths….
@harrie: ik word, hij wordt
@peurst: jij worst
@peurst:
Zondagochtendstruggles
@harrie: ik wordt zo moe van die reacties op iemand z’n geleuter dat de wintertest niks zegt.
@Breinstein: Ik word zo moe van het feit dat de reacties op mijn favoriete sites steeds zuurder worden
@toyotafortuner: Sorry, aangezien ik weiger in de Verstappen-polonaise mee te lopen zal ik in vervolg ieder Max item negeren, goed? Scheelt alvast 1 goedbedoelde reactie dat blijkbaar meteen als ‘zuur’ wordt bestempeld.
Ja Helmut heeft er oog voor. Vraag me niet welke.
@fmgarcia: ik denk zijn Chinese oog
@fmgarcia: z’n achterste
Dat ie kampioen wordt is evident, de vraag is alleen of ie dat bij Red Bull wordt.
@str8six: Hij heeft het talent, maar krijgt hij ook de kans door in de juiste auto te zitten? Er komt zoveel meer bij kijken dan alleen maar het talent hebben. Alonso had ook het talent, maar ook het talent om steeds het verkeerde (top)team te kiezen.
@Breinstein: dat zeg ik..
@str8six: dat zeg je niet, want zo vanzelfsprekend is dat kampioenschap helemaal niet. Mede door hetgeen breinstrein zegt. Die haalt Alonso aan, die toevallig wel een paar WK’s won, maar er zijn zat voorbeelden van coureurs met talent die nooit in een kampioenschapwagen zaten. Alesi bijvoorbeeld.

Het talent van de coureur is ondergeschikt aan dat van zijn manager nu niet de beste coureur, maar de beste auto wint.
@hamerhaai: dat hebben we bij Rosberg wel gezien idd.
@str8six: Rosberg werd zwaar onderschat. Dat zien we nu Bottas naast Hamilton rijdt. Rosberg was minstens net zo snel als Hamilton. Echter was de laatste wel de betere racer. Rosberg vanaf poleposition was onverslaanbaar.
Red Bull is verschrikkelijk aan het sandbaggen. Schijnt dat ze VTEC nog niet eens in hebben laten kicken tijdens de testweken.
Ik moet het eerst zien gebeuren.
Het zou leuk zijn maar persoonlijk denk ik dat Ferrari aan het eind vh jaar bovenaan staat. Waarom? Vorig jaar hadden ze de auto al en die is tov vorig jaar verder verbeterd. Daarnaast is deze auto op t merendeel van de banen geschikter dan de RB. Ook verwacht ik dat ze de constructeurstitel pakken.
Mercedes mogen we natuurlijk niet uitsluiten maar
die zie ik dan 2e worden bij de constructeurs door dat Gasly veel te veel punten gaat verliezen.. Max 2e in kampioenschap zou kunnen maar denk dat LeClerq bijzondere dingen gaat laten zien en Max wel eens niet verder dan 4e zou kunnen eindigen.. we krijgen iig een spannend seizoen.
@tvr1974: Ik zie Vettel geen kampioen meer worden eigenlijk, tenzij de Ferrari er met kop en schouders boven uitsteekt…
@johnhert: tja, Vettel is vorig jaar wel aardig door de mand gevallen vind ik. Ben benieuwd hoe Le Clerc het dit jaar doet tov zijn veel ervarener teamgenoot……
@johnhert: waar lees jij dat ik zeg dat Vettel WK wordt? Ik zeg Ferrari… en daarmee bedoel ik LeClerq en is daarmee de jongste WK aller tijden… maar seizoen wordt leuk.
@tvr1974: Ook al heeft Ferrari de beste auto, dan hebben ze nog steeds hele beroerde strategen.

Ben ook heel benieuwd wat er in het koppie van Vettel gaat gebeuren nu hij geen slaafse Kimi meer achter hem heeft rijden, maar een fanatieke jonge hond.
@menaz: Persoonlijk denk ik dat dit Vettel wakker gaat schudden, en dat hij (dus) beter gaat presteren.
ach ja…

hier zegt men:

Die Hoffnung stirbt zu letzt

Ik zeg:
Abwarten mal
Best dit hoofdstuk wintertests voortaan overslaan en kijken naar de 1 ste race !
Red Bull heeft niet met het aero pakket gereden waar ze in Melbourne mee aan de start verschijnen, Honda zou een update meenemen naar Melbourne, Newey heeft de auto ontworpen, en Max heeft laten zien dat hij het in zich heeft om kampioen te worden.

Het gat, als die er al was, met Ferrari ziet er ook niet echt groot uit.

Ik denk dat Marko en RBR genoeg data hebben om zulke uitspraken te kunnen en durven maken.
@Rick-dos: en Ferrari en Merc komen niet met updates naar Melbourne? Het is zo’n standaard spreuk voor MV33 en RB dat ze voor de volgende race met een update komen en sneller gaan. De meeste teams komen bij elke race met updates en gaan dan sneller.
Wij van WC-eend…
Als dat waar is dan hebben ze mega lopen “Sandbaggen” in de afgelopen 2 test weken.
…geeft je vleugels
Ik vind deze houding fantastisch. Dat past helemaal bij een merk als Redbull, of ze het waar kunnen maken… dat hoop ik van harte maar ben zelf van:’eerst zien dan geloven’. Afwachten dus…
@potjak: inderdaad. Is toch mooi!
Hebben we dan liever een politiek correcte reactie? Iets als “het pakket met Honda en de updates ziet er hoopvol uit maar Mercedes en Ferrari hebben ook niet stilgezeten. We zullen zien waar we staan”.
Dat soort gelul is er al genoeg in F1 land.
Klinkt als een typische management-statement. We maken een surrealistische statement, in de hoop dat dit ’t team op scherp zet. Ik hoop dat M wint hoor, maar eigenlijk kan je als lezer/fan/publiek helemaal niets met dit soort luchtfietserij-statements.
Ik denk dat Marko erg optimistisch is. Maar ik denk dat de Red Bull wel een stuk dichterbij Mercedes en Ferrari zit dan aan het begin van vorig jaar. De longruns waren niet slecht en alleen de laatste 2 dagen van de tests liepen niet zoals gepland. Ik denk niet dat je bij de eerste race een heel nieuw aeropakket zult zien op de RB. Het is niet slim met een uitgebreide update helemaal ongetest aan de eerste wedstrijd te beginnen. Finetuning is natuurlijk wel te verwachten. Van Newey is bekend dat hij voor evolutie in plaats van revolutie gaat. Bij het ontwikkelen van de auto kijkt hij wel ook naar de voorkeuren van de coureurs. Max heeft graag een auto met een scherpe turn-in. Dat past goed bij zijn rijstijl. Het lijkt er op dat de RB15 daar op ontwikkeld is. Max heeft tijdens verschillende interviews aangegeven dat hij blij is met de balans van de auto. De Honda motor lijkt ook aan de verwachtingen te voldoen. Dat geeft Max kennelijk vertrouwen voor het komende seizoen. Zonder te veel te lezen in de twee crashes van Gasly lijkt het er op dat die nog moet wennen aan de balans van de auto. Nadeeltje voor hem. Als Max zijn hoofd koel houdt en niet te veel punten vermorst zoals vorig jaar heeft hij een reëele kans om voor de titel te vechten met De Mercedes en Ferrari coureurs.
Hij verdient het zeker! Alleen zal het niet vanzelf gaan de concurrentie is ook niet min! Duimen maar
Max wordt idd wel EEN KEER wereldkampioen ja. Maar niet bij RedBull.
Ja, maar WANNEER dan?
Hoogmoed komt voor de val …

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).