Keiharde conclusies na twee F1-testweken

Auteur: , 37 Reacties

Zojuist kwam de laatste testdag tot een eind. Wat leerden we van twee testweken in Barcelona?

MV33

Onze eerste voorspelling voor het nieuwe jaar hebben we traditioneel al gedaan op 1 januari, maar toen waren we nog volledig blind. Inmiddels hebben de nieuwe bolides voor 2018 hun eerste rondjes gemaakt en zijn onze ogen een klein beetje geopend, hoewel cynici zullen blijven volhouden dat wintertests niks zeggen. De beste manier om dit te onderzoeken: harde conclusies trekken op basis van de tests en achteraf kijken of we gelijk hadden. Een bloemlezing.

Wie zijn de toppers?
Je hoefde geen enorme lefgozer te zijn om voor dit jaar Mercedes, Ferrari en Red Bull aan te wijzen als de favorieten. Maar kon een ander team zich daar tussenwringen? McLaren bijvoorbeeld, of het fabrieksteam van Renault? Afgaande op de test moeten we de conclusie trekken: neen. De Renaults zitten er qua snelheid lekker bij en hebben tijdens de testdagen niet toegegeven aan de verleiding een glorierun te doen op extreem zachte banden. Ook hebben ze een mooie truc bedacht met hun uitlaat om de achtervleugel aan te blazen. Maar over het algemeen komen ze waarschijnlijk nog nét een paar tienden tekort op de beste drie teams.

Eindelijk dat podium scoren moet echter wel een keer lukken dit jaar voor Hulkenberg, want Renault lijkt de positie van Force India overgenomen te hebben als ‘the best of the rest’. Als de grote jongens een keer pech tegenkomen moeten de gelen in staat zijn het ereschavot te behalen. Mits ze dan zelf tenminste heel blijven, want Renault is tot op heden met afstand de fabrikant met de meeste technische problemen als je alles bij elkaar optelt.

McLaren was een dark horse en door de vele pech die ze tegen zijn gekomen blijven ze dat enigszins. Echter, het is wel duidelijk dat ze in Woking nog heel wat noeste arbeid moeten verrichten om de auto betrouwbaar te maken. Het team heeft inmiddels zelf toegegeven dat het ‘geen goed werk’ heeft afgeleverd. Er lijkt een probleem te zijn met de warmtehuishouding van de auto en het is maar de vraag of dat op te lossen is zonder de aerodynamica in de war te schoppen.

Alonso probeert de moed erin te houden met positieve geluiden in de pers, maar dat neemt niet weg dat de McLaren ook toen deze bleef rijden niet de állersnelste auto op de baan was. Ja, behalve die dag dan dat niemand anders een serieuze run deed onder barre omstandigheden. In Australië zullen we die omstandigheden waarschijnlijk echter niet zien, afgaande op onderstaand recente plaatje van het circuit.

Albert-Park

De krachtsverhoudingen tussen de toppers
Komt ‘ie: 1) Mercedes, 2) Ferrari, 3) Red Bull Racing. We zouden het graag anders zien, maar dit is ‘m volgens ons. Dit ondanks de positieve berichten uit kamp Red Bull. Ricciardo pakte weliswaar een paar keer de snelste tijd van de dag, maar deed dat op zachte banden. Het ronderecord van Felipe Massa dat hij eergisteren pakte, reed hij zelfs op de nieuwe Hypersoft band. De jubelsfeer werd een dag later enorm gerelativeerd toen Vettel op hetzelfde rubber gewoon nog even negen tienden van een seconde sneller ging. Kimi evenaarde vandaag op een haar na de tijd van zijn teamgenoot.

Maar als Ferrari de snelste tijden neerzet, waarom dan toch weer Mercedes op positie 1? Wel, Mercedes lijkt wederom de meeste snelheid te hebben in de longruns. Net als Renault, heeft het team zich niet beziggehouden met supertijden neerzetten op zachter rubber. Sterker nog: ze hadden de Hypersofts niet eens meegenomen naar de test. Als je kijkt naar de tijden die de coureurs rijden tijdens racesimulaties, gaan de Silberpfeile als een speer. Hamilton zegt volgas door bocht 6 te kunnen op het Circuit de Catalunya, wat voorheen naar verluidt alleen de Red Bull RB6 uit 2010 gelukt is. Sommigen reppen zelfs over een voordeel van een seconde per rondje ten opzichte van Ferrari en Red Bull. Yikes.

Tevens herinneren we ons ook nog de wintertests van vorig jaar. Ook toen zette Ferrari de beste tijden neer. Tijdens het seizoen bleken de Italianen ook wel echte snelheid te hebben, maar over het algemeen was Mercedes toch sterker. Dit is nou eenmaal de manier waarop ze rollen bij Mercedes. De Medium-compound is hun homeboy. Zelfs nu die wat zachter is dan voorheen…

Hebben we dan helemaal geen hoop meer op een wereldkampioenschap voor Max Verstappen? Ja toch wel. De hoop sterft het laatst. In het voordeel van Red Bull Racing spreekt dat ze wel degelijk een stuk dichterbij de andere twee toppers zitten dan omstreeks deze tijd vorig jaar. Plus, Max heeft al aangegeven dat ze in Melbourne wat onderdelen op de auto schroeven waarvan ze zeker weten dat ze tijdwinst opleveren, maar nog niet gebruikt hebben tijdens deze test. Het idee daarachter is dat de andere teams Red Bull’s oplossingen dan zouden kunnen kopiëren voor de eerste race. Ook dat verhaal klinkt trouwens bekend in de oren, maar hopelijk blijken de nieuwe goodies dit jaar de auto daadwerkelijk sneller te maken.

Het middenveld
Sowieso zit het veld nog wat dichter bij elkaar dan vorig jaar. De ‘kneusjes‘ hebben wat snelheid gevonden en Force India daarentegen is teruggezakt. Ze groeien dus naar elkaar toe, zou je kunnen zeggen. Hierdoor is het wel heel moeilijk te zeggen wie precies waar terechtkomt in de rangorde.

Zoals hierboven al aangegeven, denken we dat Renault opgaat voor P4 in het wereldkampioenschap voor constructeurs. Force India raakt die positie dus kwijt en we vermoeden dat ze weleens ver terug kunnen zakken. De roze bolide was op alle testdagen in de onderste regionen van de tijdlijsten te vinden. Perez heeft zelf ook al naar buiten gebracht dat zijn team ‘nu niet meer het vierde team is’. Vorig jaar waren ze ook slecht in de winter alvorens het seizoen heel goed te beginnen, maar we vermoeden dat dat nu niet het geval gaat zijn.

Achter Renault is het bijna niet te zeggen wat de krachtsverhoudingen zullen zijn, maar we zijn de beroerdste niet: op de vijfde plaats zetten we toch McLaren, omdat ze redelijk snel zijn op de momenten dat de auto heel blijft. Op de zesde plaats komt Toro Rosso-Honda, dat met Gasly gisteren de derde tijd pakte en bovendien erg veel ronden heeft afgelegd. De spreekwoordelijke Japanse betrouwbaarheid is terug! Waarschijnlijk!

P7 gaat naar Force India, in de veronderstelling dat ze de snelheid van de auto nog iets kunnen verbeteren en op basis van de kwaliteit van hun coureurs. Haas F1, dat in de laatste week haar bolide aan de praat leek te kregen, gaat naar P8. Williams gaat met een middelmatige auto in combinatie met (relatief) matige coureurs geen potten breken, maar kan hier en daar wellicht wat punten sprokkelen. Sauber tenslotte verbetert zich wel, maar blijft het langzaamste team.

Zo, nou weet je vast hoe je je team samen moet stellen voor ons managerspel. Sprekende over dat managerspel; jazeker we gaan het ook dit jaar weer organiseren! Er komt spoedig een berichtje over, dus stay getsjoend…

Image-Credit: Albert Park via Reddit



37 reacties

toro rosso 5, mclaren op 8, met 5 punten aan het eind van het jaar. wat een grafbak is dat ding zeg. hij ziet er niet uit. hij kan (waarschijnlijk) zijn warmte niet kwijt en is dus niet betrouwbaar. het team laat hem vervolgens op de grond vallen omdat ze een nieuwe krik hebben bedacht die er niet uitziet en, blijkbaar, niet werkt. en je hoort van alles van die ouwe spaanse zuurpruim, maar hoeveel rondjes heeft vandoorne eigenlijk gereden?
@gwnbmw: McLaren is geen pijl op te trekken. Er zit wel wat snelheid in de auto, maar dat ze zo vaak stuk gaan doet je bijna denken dat zíj verantwoordelijk zijn geweest voor al die Honda-plofjes.

Aan de andere kant; als ze de auto betrouwbaar maken, het chassis net zo goed is als vorig jaar en het allemaal een beetje meezit, zouden ze wellicht zelfs kunnen winnen in Monaco, Hongarije en Singapore. Ik graaf het wel, zo’n dark horse.
@gwnbmw: Zoals het er nu voorstaat heeft Mclaren helemaal niets geleerd van de drie jaren met Honda. Bij hun eerste ontwerp in 2015 kozen ze voor een aggressieve ontwerpstijl die “Size Zero” genoemd werd, de auto moest rank, klein en smal zijn, binnen die afmetingen moest Honda een oplossing zien te vinden voor de motorisering. Ze kwamen met een axiale compressor die inderdaad weinig ruimte innam, maar het ding genereerde zoveel hitte dat of de motor zich opblies of de electronica zich opbrandde.

Een fout van Honda dus om die compressor zo te bouwen, maar een nog grotere fout van Mclaren om in 2016 aan dat ontwerp vast te houden, het moest size zero blijven. Qua motorisering kón er weinig veranderen, want er was nog een token-systeem dat je beperkte in wélke problemen je wilde aanpakken. Het enige wat ze dus deden was de turbo standaardiseren zodat ie wel heel bleef, maar omdat die nieuwe door zijn geringe afmetingen niet genoeg boost kon leveren kon Mclaren het veld ook niet bijhouden.

Vervolgens vorig jaar. Tokensysteem weg, Mclaren zet Size Zero. Ron Dennis had ook alleen nog een functie op de achtergrond en Honda zou nu eindelijk de gesplitste turbo van Mercedes gaan namaken. En toch lukte het niet vanwege een fatale fout in het ontwerp van het oliereservoir. Omdat racemotoren geen normale carterpan hebben, wordt olie in een apart reservoir opgeslagen. Normaal zijn die reservoir gewoon vierkant of rechthoekig, maar door de gekke afmetingen van de gesplitste ontwerpt Honda een maanvormig oliereservoir. Op de testbanken doen zich geen zichtbare problemen voor, maar in een zich snel bewegende auto genereert de tank trillingen door de olie die meeklotst. Die trillingen veroorzaken op de gekste momenten onbalans in de auto, die Honda niet krijgt opgelost. Daarna was aldus de maat vol en werden de banden doorgesneden.

Flashforward 2018: STR is met Honda in zee en hoewel het tempo niet zo hoog lijkt (ik zeg lijkt, hun testprogramma kennen alleen de engineers zelf) hebben ze in ieder geval heel veel ronden gereden en heel veel data kunnen genereren. Mclaren doet zijn best om te roepen hoe geweldig het is om met Renault samen te werken, maar intussen verprutsen ze zelf de boel door wéér een slanke auto te ontwerpen die erg strak gebouwd lijkt, alles past precies onder de kap. Maar wéér zijn er koelingsproblemen (anders maak je die extra sleuven niet achterin het bodywork) en wéér zijn er olieproblemen. Ik hoop echt dat ik me vergis maar als het zo doorgaat stoot Mclaren zich viermaal aan dezelfde stenen. Zelfs ezels raken hiervan zwaar beledigd!
@alex_79: fijne stuk. Heb hier veel van geleerd
@Alex_79: grappig, je zou zeggen dat je zo’n oliereservoir met niet al teveel moeite wel opnieuw kunt ontwerpen
@theblazerunner: als je genoeg ruimte hebt om wat met de componenten in de engine bay te schuiven moet dat niet zo’n probleem zijn, je moet je nieuwe ontwerp wel in kunnen passen. En daar zat de fout, de gesplitste turbo die men had ontworpen nam teveel ruimte in. Ik hoop dus dat deze lastige testdagen bij Mclaren wat alarmbellen hebben laten rinkelen zodat de snelle ronden die ze ook gereden hebben in Australië niet als “gloryrun” worden weggezet om sponsoren over de streep te trekken.
Vraag me af of die foto niet bewerkt is…

Hij lijkt wel heel erg echt, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat Max geen Red Bull drinkt maar Evian…

En dat hij zo dom is om te denken dat de Biostabil armband van dokter Bruno Santanera echt werkt en er gelijk maar twee draagt.

Aan de andere kant, het plaatje ziet er zo realistisch uit dat het bijna wel echt moet zijn.
@moveyourmind: rommelen met plaatjes doen we eigenlijk nooit…
Ik hoop echt op meer spanning vooraan want als Max geen F1 zou rijden zou ik geen F1 kijken, dodelijk saai
Ik denk niet dat bij Toro Rosso de vlag al uithangt. Het schijnt dat ze voor elke testdag een compleet nieuwe motor gebruikt hebben.
@tvklarenbosch:

de eerste week drie motoren die naar japan zijn gegaan om volledig gestript te worden en gecheckt op slijtage.

Dat is omdat het zo kon, niet omdat het moest!!

de gehele 2e week is met 1 motor gereden….dus geen zorgen bij Honda want er is geen enkel defect geweest!!
@johanw: cool, hoop het! Waar heb je die info vandaan?
@tvklarenbosch:

van toro rosso zelf….hebben ze zelf verklaard werd in een interview door teambaas zelf verklaard.
@tvklarenbosch: Algemeen bekend dat Honda zeer zorgvuldig is en dat maakt het voor mij geloofwaardig. Daarbij denk ik, dat Toro Rosso de verrassing van het Formule1-jaar wordt en dat de ervaring van Brandon Hartley en de jeugdigheid van Pierre Gasly een goede match samen is, waarbij Hartley misschien voorzichtiger is, maar daardoor voor een grotere verrassing zorgt. Ik gun het hem van harte.
@orichy:

ik denk dat gasly de snelste is van de twee, maar ben benieuwd. Ik verwacht dat honda dit jaar geen uitdager wordt voor plek 4 te strijden vanwege het beperkte budget van Toro Rosso en de jeugdige rijders, maar stap vooruit dat zeker, wordt een leuk seizoen zo!!
@johanw: Gasly zal inderdaad sneller zijn, waarbij ik van Hartley meer constante prestaties verwacht door leeftijd en zijn WEC-ervaring. Beide hebben een hele andere leercurve, maar als de auto betrouwbaar blijkt te zijn, dan hebben beide goede kansen.
@johanw: Mijn vermoeden is dat Max dit jaar Nog geen wereld Kampioen wordt, ik ga uit van 2de of 3de.
Mijn vermoeden is dat Hamilton gewoon weer wereld kampioen wordt, hij zal er alleen veel meer moeite voor moeten doen.
Red Bull is de enige Renault gebruiker die andere Olie en Brandstof gebruikt, weet niet wat dat voor effect zal hebben gedurende het seizoen,
Maar volgend jaar zou ik niet Gek opkijken als Max met de Red Bull Honda gewoon wereld kampioen wordt.
@hzw:

daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben….honda zal dit jaar eindelijk stappen kunnen maken. De motor ontwerpen zoals zij willen ipv aanpassen aan het chassis van mclaren, waarvan men al aangaf dat dit de betrouwbaarheid etc niet zal helpen. Nou ja, je ziet mclaren nu nog steeds met dezelfde problemen met de renault. Het is vervelend, maar nu ziet men wel dat honda niet alleen schuldig is aan 3 jaar ellende…

Volgend jaar denk honda in de red bull, hopelijk kan men nog grotere stappen maken daar in Japan.
Ik denk dat het dit jaar weer spannend gaat worden tussen Mercedes en Ferrari en dat Red Bull goed mee kan komen maar net wat langzamer zijn. Vettel zal er op gebrand zijn om dit jaar een gooi te doen naar zijn vijfde titel. Bottas zal zich echt moeten gaan bewijzen want de talenten als Ocon kloppen aan de deur. Ricciardo wil laten zien wat ‘ie kan nu ze voor Verstappen een heel plan hebben opgezet. Als Ricciardo een goed seizoen draait zie ik hem zo de vervanger voor Raikkonen worden bij Ferrari.

McLaren en Renault zullen strijden om plek 4. Ik denk dat Renault het in de eerste maanden beter zal doen en dat McLaren de snelheid gaat vinden na een paar races en competitiever gaan worden. Toro Rosso schat ik in als gevaarlijke outsider. Twee onervaren coureurs in de F1 maar de auto lijkt genoeg snelheid te hebben om competitief te zijn.

Waar ik op hoop is een sterk Alfa Romeo Sauber. Wellicht tegen beter weten in maar ik hoop dat ze het goed gaan doen. Williams kan zomaar een zwaar seizoen gaan draaien en op P9 eindigen als ze niet oppassen.

Ik heb er in ieder geval weer zin in! En natuurlijk ook om weer mee te doen met het F1 spel.
Hamilton heeft aangegeven dat de RBR weleens een serieuze dreiging kan gaan worden. Kun je natuurlijk zeggen “juh is gewoon mindgames” maar dat geloof ik niet. Het gekke is dat ik elk jaar afwacht wat Hamilton over de pikorde zegt tijdens de testdagen want hij is al jaren gebleken een goede indicator te zijn van hoe de verhoudingen liggen.

Daarnaast heeft RBR zelf aangegeven dat Merc niet zo zuinig is met zn achterbanden over the long runs.

Het is allemaal nog koffiedik kijken en het is allemaal afwachten maar ik heb toch een beetje goede hoop dat het weleens leuk kan gaan worden dit seizoen.
@rick-dos: Vorig jaar was de basisauto waarmee ze naar Australië gingen niet goed, en tegen het einde van het seizoen wisten ze op racepace gewoon goed mee te komen met Mercedes en Ferrari. En eigenlijk zien we dat al jaren: Red Bull weet in verhouding telkens de meeste extra snelheid gedurende het seizoen te vinden. Als het gat met Mercedes en Ferrari dan aan het begin van het seizoen al een stuk kleiner is, biedt dat hoop. Wellicht niet genoeg hoop voor een titel, maar wel voor meer dan 3 race wins voor het team
@edge: Inderdaad. RBR heeft één groot voordeel en dat is Newey. Door hem hebben ze een ongelooflijk hoog ontwikkel tempo. Door hem hoeven ze niet de sterkste motor te hebben. Tijdens de kampioensjaren met Vettel hadden ze ook niet de sterkste krachtbron. Als ze er vanaf het begin er goed bij zitten dan durf ik zomaar te stellen dat ze aan het eind van het jaar de te verslagen auto hebben. Dat was ook zo in 2013. In het begin van het seizoen was het nog spannend maar in de tweede helft won Vettel alles.
Voor zover ik begrijp heeft Newey ook weer de volledige focus op de F1 auto.

Nogmaals, ik denk dat het interessant gaat worden dit jaar.
@Rick-dos: Wat is dit stukje proza van jou heerlijk” to the point “, echter houdt je wel enkele slagen om je arm. Ik ga ervan uit, dat RBR vanaf de eerste weekendracedagen, van voren goed bij zit. Omdat Newey erbij aanwezig is als onderdeel van het team zullen ze de RB 14 in rap tempo nog sneller laten zijn. Ik geef Max een mooie kans op het gewenste wereld kampioenschap
@Rick-dos: Ik weet het zo niet hoor. Ik heb het gevoel dat RBR de autos aan het einde van het seizoen eindelijk een beetje op orde hebben, omdat er nog de meeste rek in zit qua ontwerp.

Dus als ze nu een betere auto hebben aan de start kan er ook zomaar minder rek inzitten, oftewel, minder te ontwikkelen.

Als Newey nog zo goed is, waarom wordt er dan niet vanaf begin af aan een geweldige auto gebouwd?

Persoonlijk denk ik dat Hamilton met 2 vingers in de neus kampioen wordt. Daarachter zit de spanning, denk ik.
Wat me vorig jaar verbaasd heeft is de mate van doorontwikkeling bij Mercedes. Begin van het seizoen was Ferrari een match maar dat was voor de break alweer verdampt. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de start dit seizoen. Hammertime, kom maar op!
@breinstein: niet helemaal hoe het zat. Mercedes had veel problemen met het bandenmanagement. Zo gauw de temperatuur van de banden niet optimaal was verloren ze tijd en kregen de banden ook niet meer “in the window”. Daarnaast bleek dat de erg lange wielbasis op sommige banen wel veel voordeel opleverde maar op kortere bochtige banen/delen van een circuit verloren ze daardoor. Het lag dus meer aan de banen en de omstandigheden dan aan de ontwikkelingen van Mercedes gedurende het seizoen.
renault geeft nu al dat ze gridstraffen gaan pakken…geen goed teken voor max:

http://www.racexpress.nl/formule-1/carlos-sainz-neemt-gridstraffen-voor-lief-met-extra-motor-gaat-de-ontwikkeling-sneller/n/88082
@johanw: Als je de grid straffen op voor jou hele goede banen pakt of op de banen waar je geen potten kan breken hebt je er het minste last van.
Op de voor jou hele goede banen kan je snel weer naar voren rijden en bij de slechte banen viel er toch al niet veel te behalen.
Grid straffen zijn niet zo erg als je ze maar strategisch aanpakt.
Mercedes kan met reserves aan de eerste race beginnen, door het meer vermogen, wat de motor kan leveren. Deze hoeft men pas in een later stadium te gaan gebruiken, handig op circuits die de Mercedes minder liggen.
Red Bull heeft niet het achterste van hun tong laten zien, hoewel Ricciardo meer zijn best heeft gedaan, maar waarbij mij opviel, dat Vettel nog beter zijn best deed op zijn testdagen, dan de Red Bull-rijder van die dag en de dag ervoor, net wat harder, net wat meer rondes, al was het maar één, hij deed het. Ik vond en vind dit sneu en des Vettels van de laatste jaren.
Ferrari liet meer zien waar het staat, qua vermogen. Of dit laatste slim was, het maakt niet uit, zij hebben dit getest en het is oké.
McLaren heeft laten zien, dat het zelf een probleem heeft en niet de motorbouwer, wat de oorzaken in het verleden ook zijn geweest, samen met Honda, het had niet gehoeven, als men beter had samengewerkt en niet te eigenzinnig was geweest. Het werkt niet en zal niet werken, andere teams bewijzen dat het anders moet en McLaren bewijst dat het hardleers is, dan ga je af als een gieter. Jammer voor Alonso en Vandoorne, die beide best wel snel zijn, maar als de auto onbetrouwbaar is door zijn bouw, dan kun je gewoon niets winnen aan het eind.
De rest zit lekker dicht bij elkaar, waarbij Kubica in de Williams echt heeft laten zien, niet onder te doen voor Stroll, of Sirotkin, dus als één van beide het verknalt, heeft Kubica laten zien, dat hij net zo goed en ook nog beter wordt, hoe meer hij rijdt.
Renault en McLaren hebben wel laten zien, wat de potentie is van de Renault-motor, dat is leuk voor hen, misschien iets minder fijn voor Red Bull, die hadden liever gezien, nog wat in het vat te hebben tijdens de races. Nu blijkt dat de Renault-motor in iedergeval de Ferrari-motor aan kan. Of dat ook geldt voor de Mercedes-motor is een groot vraagteken, maar dan is aerodynamica misschien de oplossing, om sneller te zijn.
Stand voor mij, Mercedes de constructeurstitel, Max wereldkampioen, AM-Red Bull Racing tweede in de constucteursstand, Ferrari drie en Toro Rosso vier, kort gevolgd door Force India en Renault, daarna pas McLaren en Williams, Sauber, Haas, deze laatste drie kunnen in willekeurige volgorde, maar allen staan dichterbij elkaar.
Daniel Ricciardo blijft bij Red Bull Racing, omdat hij een goed verbeterd contract aangeboden krijgt, waarmee hij op gelijke voet blijft met Max en zodoende voor overwinningen kan blijven gaan. Volgend jaar komt daar de Honda-motor bij, die nog meer ruimte biedt voor overwinningen en eventueel een wereldkampioenschap voor Daniel.
@orichy, Daar sluit ik me bij aan, al denk ik dat bij de constructeurs Red Bull en Ferrari omgewisseld worden, daarbij denk ik, Sebastian Vettel: Fantastische coureur maar zijn emotionele uitbarstingen kosten hem de resultaten om kampioen te worden, dat is toch jammer.
Ik voorspel,
Teams: 1. Mercedes, 2. Red Bull, 3. Ferrari
Rijders: 1. Hamilton, 2. Verstappen, 3. Ricciardo
@roywj: Ik hoop dat Lewis en Max de overwinningen gaan verdelen dit seizoen.
Wie er dan wereld kampioen wordt hangt af van die gene die meeste 2de plaatsen behaald als de andere wint.
Ik had Alfa Romeo Sauber toch een stuk beter verwacht dan tot nu toe… En bij Torro Rosso juist andersom.
@hollandbest: Het feit dat men bij Toro Rosso de motor van Honda goed weet te integreren en McLaren nu weer koelingsproblemen heeft, geeft aan dat McLaren jaren zijn zaakjes niet goed benaderd heeft in de afgelopen jaren en nu weer de mist in dreigt te gaan.
Dat maakt dat Toro Rosso wijs omgaat met de beperkte middelen die het heeft. Beide rijders zijn vrij onervaren en maar zijn enthousiast en een gezonde wil om te presteren.
Van Gasly mag je het proberen verwachten, terwijl Hartley, de al opgedane, race-ervaring omzet in een rustigere rijstijl, maar met meer effeciëntie.
@hollandbest: En de coureurs van Alfa Romeo Sauber moet wennen aan de enorme meer snelheid(Ferrari-motor 2018) die zij dit jaar hebben, waarbij voor Leclerc geldt, dat die echt onervaren is. Gewoon een goed gewenningsjaar draaien, met veel leermomenten en dan komt dat best goed en schade proberen te vermijden, of beperken.
Keiharde conclusies trekken uit twee testweken is natuurlijk koffiedik kijken.
Je weet pas de beginende pikorde na de kwalificatie in Australië.
Daarna kan het alle kanten op gaan.
En haas doen die niet meer mee

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).