
Die bus kwam helemaal niet, hahaha.
Groningen, de stad waar ze net even anders naar infrastructuur kijken. Neem nou de Oosterpoortwijk, waar twee gloednieuwe bushaltes als paddestoelen uit de grond zijn geschoten. Klinkt goed en tot hier niks geks, toch?
Mooi niet. Want de buslijn waarvoor ze bedoeld zijn, is vorig jaar al met stille trom vertrokken. Da’s een beetje alsof je een een vliegveld bouwt in de polder, waar later geen vliegtuigen mogen landen. Oh, wacht…
Ken jij die mop van die bus in Groningen?
En dus blinken in een doodgewone straat in de stad Groningen twee kakelverse abri’s in het ochtendlicht. Strakke glazen wanden, een verhoogde stoep – alles helemaal klaar voor een comfortabele instap. Behalve dat er dus niks meer in- of uitstapt. Geen bus, geen passagiers, nada. Klinkt raar, maar is echt waar. Toch?
Autoblog gaat op onderzoek uit. Dus checken we even bij het OV-bureau, want misschien weten zij meer? Nope. Die houden voet bij stuk: de buslijn is en blijft weg. Maar waarom dan toch die haltes? Heeft iemand bij de gemeente Groningen per ongeluk een paar vinkjes verkeerd gezet?
Nee hoor, zegt de gemeente. Het is allemaal hartstikke bewust gedaan. “Superonlogisch, maar goedkoper dan het contract aanpassen” , zeggen ze in Groningen. Je verzint het niet. Er zijn dus ambtenaren die met droge ogen berekend hebben dat het plaatsen van nutteloze bushokjes goedkoper is dan gewoon zeggen: “Laat maar.”
Dan maar eens luisteren naar de bouwers van dit staaltje OV-kunst. “Het stond op de tekening, dus wij moesten het zo uitvoeren. Afwijken mag niet, want dan krijgen we niet betaald,” zeggen die. Logisch, want een bushalte zonder bus is nog altijd beter dan een bus zonder bushalte. Ofzo. Weet ik veel.
En zo zijn de bewoners van een doodgewone wijk in Groningen nu de trotse bezitters van twee spiksplinternieuwe bushaltes die als een soort modern kunstproject de vergankelijkheid van het OV illustreren. Want meer doen ze niet.
Misschien een tip voor de gemeente: zet er een koffieautomaat in. Dan heeft die bushalte tenminste nog een functie. Gratis suggestie, rekenen we niks voor.
@nicolasr Ik ben uitermate benieuwd waarom de header foto een Belgische bushalte, vergeven van het onkruid, is. :)
De jeugd sloopt het wel weer, dat scheelt dan ook weer in de kosten.
Repo komend weekend moet wel lukken lijkt me?
Dit is slechts 1 grap maar zo zijn er duizenden.
In Belgisch Limburg ligt een brug over het Albertkanaal dat gedurende 40 jaar enkel door een landbouwer gebruikt is omdat er geen wegen naar de brug aangelegd werden wegens bouwvergunningen.
De brug is nog in goede staat maar word binnenkort afgebroken.
In de buurt van Köningswinter (Duitsland) stopt een lijnbus niet aan 2 haltes omdat de gemeente er nog steeds geen bushalte heeft voorzien terwijl de haltes wel in de app en busschema staan.
Mijn Amerikaanse Mustang is gekeurd zoals een Duitse versie. Iets meer pk´s, uitstoot, NM maar niks om mij zorgen om te maken, tot dat ik staande word gehouden door een Speciale Polizei controle. Specialisten in tunen. Mijn Mustang maakt 8 DB meer kabaal dan de Duitse versie en dat is genoeg voor een boete.
Het is even stom als dat Poetin morgen politiek asiel vraagt in Oekraïne.
Die spookbrug lijkt nu toch volgens street view wel gewoon bruikbaar… vreemd.
Heerlijk artikeltje weer🤣🤣
😜
Om nog maar eens aan te geven wat voor zooitje talentlozen er bij sommige (semi-)overheidsinstanties aan de knoppen draaien.
• zucht •
Inderdaad is het vreemd dat degenen die de contracten uitonderhandelen geen rekening houden met zulke omstandigheden. We kunnen de blunderende wethouder naar huis sturen maar betalen dan wachtgeld aan de huidige en salaris voor de opvolger, wordt er weer meer geld over de balk gesmeten. Er is hier een systeemfout.
Ik snap dit soort commentaar werkelijk niet. Alsof je in het bedrijfsleven geen talentlozen hebt. En also wij – als burger – voor zulke fouten bij bedrijven niet ook betalen.
Maar het is nog interessanter. Stel dat je als bedrijf een contract met de overheid tekent voor de levering van – zeg – 100 bushokjes. Op het laatste moment zegt de overheid “weet je wat, we hebben er maar 98 nodig” en betalen enkel voor 98. Dan zou er een stukje opduiken met “onbetrouwbare overheid besteld 100 bushokjes, maar betaald maar 98” – Je kan het nooit goed doen.
Tuurlijk heb je in het (grotere) bedrijfsleven ook talentlozen, worden er fouten gemaakt en bestaan de grootste verspilling/mogelijkheid tot corruptie; “budgetten”. Echter, bij het bedrijfsleven is er wel een natuurlijke filter om dit te verminderen en in te dammen. We noemen het persoonljke verantwoording, verlies draaien en uiteindelijk failliet gaan. Bij een bureaucraat in overheidsdienst mist dit mechanisme volledig en blijft het doorwoekeren. Daarom hebben we andere mechanismen nodig. Democratie en rechtsgelijkheid was er ooit mede voor bedacht om het in te dammen, maar die bestaan beide niet meer (en hebben wellicht nooit echt bestaan).
Ik ben het niet met je eens dat er geen mechanisme bestaan verspilling tegen te gaan. Maar met jouw laatste zin weet ik niet zin heeft om hier een boompje over op te zetten. Het klinkt nogal complottheorieërig.
Geen nood, ze zijn waarschijnlijk al bezig met het schrijven van de aanbesteding van het verwijderen van deze twee bushokjes.
Dus over een jaar of 4, en 6 ton verder worden ze keurig verwijderd. Terwijl er mensen in staan te wachten omdat die buslijn inmiddels wel weer actief is.
Och, in Arnhem kunnen ze er ook wel wat van. Zo hebben ze in Zuid anderhalf jaar geleden het grootste busstation gerenoveerd èn een stukje verplaatst. Alleen zijn ze vergeten dat er een trap naar toe loopt, en dat ook die dan moet worden verplaatst, want de oude trap stond in de nieuwe plannen in de weg. De busreizigers wachten er nu nog op.
Ook zoiets: Arnhem staat bekend om z’n trolleybussen en heeft dus een uitgebreid netwerk van trolleylijnen door de hele stad heen lopen. Oh wacht, zei ik de hele stad? Nee, enkele wijken zijn in de afgelopen jaren afgekoppeld. Wat best jammer is, want recent werd er in de gemeenteraad geopperd dat een uitgebreid laadnetwerk voor elektrische auto’s uitstekend zou kunnen worden gecombineerd met deze trolleylijnen, want je hoeft geen nieuw secundair stroomnetwerk meer aan te leggen.. Iets wat overigens ook al werd gesuggereerd toen men de eerste plannen bekend maakte om een aantal trolleylijnen te ontmantelen…
Zijn die Arnhemse trolleybussen niet compleet achterhaald nu er gewone elektrische bussen zijn?
Als je een halte voor een Groningse buslijn in Vlaanderen neerzet dan snap ik dat de bus niet komt…..
F35’s in de polder. Ik ben helemaal voor! Almere City – Lelystad Airport enkel openen voor een paar TUI en Corendon vluchtjes in de zomer is je reinste geldverspilling! Combineer het met de KLu en het wordt podverdriedubbeltjes nog een efficiente onderneming ook.
Dat kan korter! F35’s, Lelystad airport, je reinste geldverspilling.
Nog korter!
U vraagt, wij draaien: Lelystad geldverspilling!
We lachen allemaal wel om de talloze bureaucratie gerelateerde “fouten” die ze maken op die sociale werkplaats, maar wat als ’t helemaal geen fouten zijn. :)
Filmpje van 3 uur geleden op OOG Groningen:
https://www.youtube.com/watch?v=vvyZF6X_Cso
In Twente hebben we abri’s waar al jaren geen bus meer langs rijdt, er is vraag van omwonenden om ze weg te halen omdat de jeugd er ongein in uithaalt maar omdat er contracten met adverteerders zijn kunnen ze niet verwijderd worden en worden ze keurig onderhouden.