• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kia deelt een stoot uit met eerste elektrische busje

Auteur: RubenPriest, gepost 28 oktober 2025 om 10:43 – 9 Reacties

Voor het eerst gaat Kia bedrijfswagens maken en ze doen het meteen goed.

De Franse en Duitse bedrijfswagenmarkt gaat al decennialang mee. Zeker Volkswagen heeft natuurlijk een iconische geschiedenis dat ver teruggaat in de vorige eeuw. Dan is het knap en zuur voor hen dat Kia de markt komt betreden en meteen een toekomstbestendige knaller in huis heeft met de PV5.

De Zuid-Koreanen beginnen niet voorzichtig aan hun bedrijfswagenavontuur. Ze komen meteen met een Guinness World Record aanzetten. De Kia PV5 Cargo wist onlangs 693,38 kilometer af te leggen op één volle lading. En dat met maximale belading.

De rit vond plaats op 30 september 2025 in de omgeving van Frankfurt. Geen flauwe kunstmatige testbaan, maar gewoon de openbare weg met alles erop en eraan: stoplichten, rotondes, verkeer en hoogteverschillen tot 370 meter. De PV5 legde een traject van 58,2 kilometer twaalf keer af, totdat de accu leeg was. In totaal duurde de recordpoging 22,5 uur. Zonder trucjes, met toezicht van TÜV Hessen en een verzegelde laadpoort.

Techniek

De PV5 is gebouwd op het zogeheten Platform Beyond Vehicle (PBV). Dit is een modulair systeem dat Kia speciaal heeft ontwikkeld voor lichte bedrijfswagens. De efficiëntie van het platform blijkt indrukwekkend. Uit interne metingen blijkt dat 100 kg extra lading de actieradius met slechts 1,5 procent verkort. Belangrijke informatie voor ondernemers die een elektrische bedrijfswagen overwegen.

De bestelbus is uitgerust met een accupakket rond de 71 kWh. De PV5 Cargo zal later ook met kleinere batterijen (51,5 en 43,3 kWh) verkrijgbaar zijn. Kia claimt een laadruimte van 4,4 m³ en een laadvermogen tot 790 kg.

De PV5 is slechts het begin. Kia werkt aan een complete line-up van elektrische bedrijfswagens op hetzelfde platform, met de grotere PV7 en PV9 in de pijplijn. Daarnaast komt er een reeks varianten van de PV5: van personenversie tot camper en rolstoeltoegankelijke uitvoering.

Kortom, de traditionele Europese bedrijfswagenmarkt mag zich schrap gaan zetten voor de Koreanen.

Ook interessant!

  • Kia PV5 richt pijlen op de ID. Buzz
  • Elektrische 'hot hatch' van Kia is in aantocht
  • Autoblog-lezer koopt een enorme Kia
  • Bulli concurrent onder de 40k, dat kan gewoon!

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

busje, Elektrisch, ev10daagse-2025, EV5, Kia

Vorig bericht: « Audi in de problemen met nieuw elektrisch vlaggenschip
Volgend bericht: Verdwijnen alle EV’s echt over de grens? »

Lees Interacties

Reacties

  1. rulefollower zegt

    28 oktober 2025 om 10:57

    Wat weegt het busje zelf? 790 kg mogen vervoeren is natuurlijk niet heet erg speciaal.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      28 oktober 2025 om 11:53

      Werkt Google bij jou niet?

      Afhankelijk van de versie 1700 of 1800 kg, met een maximaal totaal gewicht van 2650 kg.

      https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/nl/nl/assets/contents/utility/price-list/Kia-Netherlands-PV5-Cargo-prijslijst.pdf

      Login om te reageren
      • rulefollower zegt

        28 oktober 2025 om 15:48

        nee, dat hebben we hier niet.

        Login om te reageren
  2. Martijn E. zegt

    28 oktober 2025 om 10:57

    Voor het eerst, Autoblog? Ken uw klassiekers…
    We zijn toch niet de Pregio vergeten hè?

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      28 oktober 2025 om 12:01

      Scherp! Die was bij mij ook wel van de raar verdwenen – en met mij de meesten wel, denk ik zo.

      On topic: een laadvermogen van 790 kg is misschien niet heel erg indrukwekkend, maar voor veel gebruikers (loodgieters, klussenbedrijven, pakketbezorgers, installateurs e.d.) toch echt wel voldoende hoor. En dat met bijna 700 km effectief rijbereik… indrukwekkend hoor.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        28 oktober 2025 om 12:01

        raar = radar

        Login om te reageren
    • Dr.Dre zegt

      28 oktober 2025 om 14:24

      @Martijn E. Idd en daar was ook ooit de Kia Besta (die waren niet best 😁) als kloon van de Mazda E2200. Kia heeft in het verleden meerdere bedrijfswagens (ook in NL) uitgebracht.

      Login om te reageren
  3. mashell zegt

    28 oktober 2025 om 13:07

    Zo’n rit met maximale belasting is wel een erg goede manier om de bruikbaarheid van het busje aan te tonen.

    Login om te reageren
  4. Pavla zegt

    28 oktober 2025 om 21:22

    Ik ben zeer benieuwd naar de rolstoeltoegankelijke uitvoering. Eindelijk wat concurrentie op dit vlak.
    Want met de samenwerking van Ford en Volkswagen mbt de Transit/Transporter valt er voor de rolstoelafhankelijke rijder weinig meer te kiezen. Vooral ook omdat de uitvoering met dakhoogte 2 (H2) maar op zich laat wachten.

    Om eerlijk te zijn zijn is je keuze, als je van een hoog dak afhankelijk bent, beperkt tot de grotere (en oudere) modellen als Mercedes Benz Sprinter, Ford Transit en Volkswagen Crafter, terwijl je liever de kleinere modellen zou willen rijden vanwege de compactere afmetingen in de stad.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North