Kia gaat strijd aan met BMW 4 Serie en Audi A5

Auteur: , 76 Reacties

Om precies te zijn: met de 4 Serie Gran Coupé en de Audi A5 Sportback. En dat gaan de Koreanen doen met een sportsedan met aandrijving op de achterwielen.

Kia Novo Concept

Kia is op zoek naar een jonger en sportiever publiek om zich meer te onderscheiden van Hyundai. Hyundai wil zich meer premium en luxe profileren maar introduceerde ook het sportieve “N” label. Dat heeft ervoor gezorgd dat men bij Kia nu heeft besloten om volgend jaar een sportsedan te introduceren met aandrijving op de achterwielen, zo meldt persbureau Reuters. De codenaam voor het project luidt op dit moment “CK” en er wordt gewerkt aan aandrijflijnen met de 2.0, 2.2 en 3.0 motoren. De kans op een V6 in de productieversie van de Kia GT werd eerder gedownplayed door designbaas Peter Schreyer, maar wellicht komt deze er dus toch.

En over die beste man gesproken: met conceptcars als de GT liet Kia een paar jaar geleden al zien serieuze plannen te hebben. Daarnaast is er meerdere keren gespeeld met achterwiel aangedreven concepts, zoals de GT4. Meest realistisch wat betreft deze plannen is misschien wel de Kia Novo, die vorig voorjaar werd onthuld, hoewel ik persoonlijk hoop dat het resultaat meer op de GT of SportSpace gaat lijken.

De auto gaat geproduceerd worden in de buurt van Seoul.





76 reacties

via iPhone app
Jakkes
@vagtroep:
Een kia met Premium allures
Is een beetje als je jongentjes in Ajax A1 die al denken dat ze Messi & Ronaldo tegelijkertijd zijn.
Ik spreek Kia en Aldi in één zin uit. Dus nee.
@driftkicker: ik las eerst Audi ipv Aldi , die eerste vind je daar net zo goed op de parking…
@tjorque: ik bedoelde eigenlijk qua imago. Net zoals ik nooit van m’n leven een Skoda zou kopen. Kunnen best goede auto’s zijn maar gewoon de naam al…
@driftkicker: wat een kneierd. Ik hoop niet dat je jezelf een autoliefhebber noemt? Dat is echt een belediging voor elke autoliefhebber. Badgeboy is beter voor je. Elk merk heeft zijn pareltjes. Zelfs lada of proton .
@driftkicker: imago, je geeft er om, of niet… Ik behoor tot die tweede categorie…

De enige reden om BMW te rijden zou voor mij RWD zijn (en misschien het onderstel maar das bediscussierbaar), al de rest heeft de concurrentie ook en tegen schappelijkere prijzen…
@driftkicker: Je had jezelf in plaats van driftkicker, droeftoeter moeten noemen. Er is totaal niets mis met de merken Kia en Skoda. Imago… Het woord alleen al, bah!
@viezefreddyw: imago is geen vies woord. Het is een beeld wat mensen zich van een merk vormen. Imago is belangrijk voor een merk. Je komt echter heel slecht van een negatief imago af: Skoda=rommel, BMW=sportief, Mercedes=voor oude mannen, Audi=duur, Toyota=degelijk, Volvo=veilig, Alfa Romeo=mooi maar rammelt een beetje
@driftkicker: Ga alsjeblieft terug naar de realiteit. Al die punten die je opnoemt zijn van ruim 20 jaar geleden. Skoda maakt al een aantal jaren mooie en goede auto’s. En noem eens een sportief rijdende auto op van BMW. 1-serie, 2-serie, 3-serie, X1, X3… En kom niet aan met de M-modellen. Mercedes voor oude mannen? De A-klasse is ontwikkeld voor jong publiek en doet het daarin erg goed en je kan de CLA daarin ook noemen. Het feit dat Mercedes een oude lullenmerk genoemd werd is omdat het geen budgetauto’s zijn. De gewone, jonge burger kan ze niet betalen. Merken als Audi en BMW kan je ook aan dit rijtje toevoegen. Volvo is zeker veilig, maar een V40 of C30 zijn niet veiliger dan zijn concurrenten. Alfa Romeo is zeker mooi, maar bouwen ook kwalitatief gezien steeds betere auto’s. Het door jou genoemde imago bij al deze merken slaan kant noch wal. Totaal niet meer van deze tijd.
@viezefreddyw: dat kan wel zo zijn, maar heel veel mensen zien het toch echt anders. Ik heb de ruk verstand van tennisballen, kipcorns, tuinkabouters en opzetstukjes voor tandenborstels. Dus neem ik vaak toch de gene met een bepaald merk dat ik herken (bewust of onbewust).
@gtwillem: Maar dat doe je waarschijnlijk onbewust, omdat het een merk is dat je kent. Kia of Skoda zijn ook automerken die je kent en waarvan je weet dat heel veel mensen het kopen. Dan weet je ook dat het gewoon goede auto’s zijn.
@berlinetta: daar heb je gelijk in. Maar net iedereen zo op de hoogte van hoe goed Kia’s en Skoda’s zijn.

Sommigen denken bij Kia nog steeds aan de Clarus. Dat budget imago. Zelfde geldt voor Skoda. Over het algemeen echt wel geaccepteerd, maar er zijn voldoende die nog denken aan de oude Favorits.
@gtwillem: Bij m’n vrienden werkt het precies omgekeerd. Die kochten juist een Skoda en Seat omdat hun beredenering was dat je VW/Audi kwaliteit hebt voor minder geld. En dat zijn echt leken op autogebied.
@gtwillem: Zit zeker iets zin. Zo werkt het natuurlijk vaak.

Ik zit me echter suf te peinzen wat nou hét merk is voor gehoorzame en hardwerkende tuinkabouters.
@viezefreddyw: Daarom heet het IMAGO en niet WAARHEID
@viezefreddyw: helaas denkt 90% van de autokopers nog steeds aan die imago’s… Duits is degelijk, Frans en Italiaans rommel, Skoda voor sloebers, etc. Merk het elke dag!
@viezefreddyw: in je eerste twee zinnen bevestig je exact wat hij duidelijk wou maken; dat (met name een slecht) imago maar langzaam verandert. De realiteit daarentegen.
via iPhone app
@driftkicker: je hebt volkomen gelijk. Iedereen hier op AB heeft zijn eigen voorkeuren en weet dat een Skoda Octavia een ruimere Golf is voor minder geld terwijl de techniek hetzelfde is.

Echter! Kia en Skoda zitten al lang niet meer in het budget hoekje. Je hebt nog steeds value for money, maar de ontwerpen zijn netjes, de afwerking prima en het rijdt opperbest.

Dat is het voordeel van een imago, als je heel hard werkt kun je het verbeteren!
@gtwillem: ik heb blijkbaar op wat teentjes getrapt hier. Blijkbaar vinden ze hun imago dan toch belangrijk. Als Skoda geen budget merk was hadden ze het gewoon VW genoemd. Maar zelfs VW houdt ze met opzet gescheiden. Want de ene is toch meer premium dan de andere. Net als Renault/Dacia. Configureert er eens eentje met 160pk, 17″ alu wielen, airco, navigatie, leder, parkeersensoren, achteruitrijdcamera, en je bent even veel geld kwijt als bij een ander merk en je rijdt nog steeds met een goedkope badge rond.
@driftkicker: het eerste gedeelte klopt gewoon. Skoda is het ‘budget’ merk, Seat misschien nog wel meer budget, Volkswagen het generieke merk en Audi het luxemerk.

In supermarkt termen:
Skoda: AH Basic
VW: AH Huismerk
Audi: AH Excellent

Dat Euroshopper (of Aldi en Lidl) niet eens zo slecht zijn, is ook bekend. Je kan er prima boodschappen doen. Hoeveel kwaliteiten halfvolle melk, spritsen of salami kan er zijn?

Zelfde geld voor auto’s. Ja, er in verschillen. Ja, het imago verschilt. Maar het prijsverschil rechtvaardigt niet altijd het kwaliteitsverschil.

Principles of Marketing (Kottler): staat alles in wat je moet weten ;-).
@driftkicker: ach je moet er helemaal niet eens op reagerem , die mensen hier komen om te kijken naar andermans reacties en gelijk als een mogool gaan lullen omdat ze niks te doen hebben. Ze kijken niet meer naar de tekst of plaatjes, gewoon gelijk naar beneden voor reacties
@driftkicker: Skoda bouwt hele degelijke auto’s. Alle problemen die een Skoda kan hebben/heeft gehad is eigenlijk te wijten aan VW en niet aan Skoda zelf.
BMW = sportief. Dat klopt. Ze maken auto’s met een sportieve insteek, alhoewel dat niet meer zo hoog in het vaandel staat als vroeger.
Mercedes = duur. Daarom rijden er voornamelijk oudere mensen erin. Oudere mensen hebben namelijk meer geld. Hetzelfde geldt voor andere merken die duur zijn of zichzelf premium noemen en daarvoor extra geld vragen.
Toyota = degelijk. Klopt. Toyota is ook nog veel andere dingen: betrouwbaar, innovatief en verrassend qua design ( of het mooi is, laat ik in het midden).
Volvo = veilig. Volvo richt zich inderdaad sterk op veiligheid, maar dit doen andere merken net zo goed.
Alfa = rammelt. Vroeger inderdaad ja. Maar toen rammelden wel meer merken. Ieder merk heeft zo z’n periodes gehad. Als je een MB kocht in de jaren 90, rammelde de ster ook van je motorkap af.
@berlinetta:

Bij grote merken heb je ook nog eens een ‘merk in een merk’. De Toyota Prius heeft een heel ander imago dan de Toyota Land Cruiser 100.

Zoals @potjak stelt vervullen Kia en BMW een andere behoefte. In het kader van functioneel transport, is de Skoda een uitstekende keuze. Ten opzichte van de functionele concurrentie (Chevrolet, Hyundai, Kia, Dacia en binnenkort Datsun) is Skoda een uitstekende keuze.

En als laatste (moet nu toch écht aan de slag ;-)) zoals eerder gezegd. De merken groeien enorm naar elkaar toe. Qua sportiviteit, comfort, veiligheid, prestaties, design en uitrusting groeit het allemaal best veel naar elkaar toe (niche spelers uitgezonderd).
@driftkicker: oude waarden…
Skoda vervult vooral de functionele behoefte en BMW de emotionele (net als Alfa). Beide merken hebben een sterk imago alleen een andere waarde invulling…
@driftkicker: helemaal mee eens: de merkwaarde van Kia is nulkommanul. Kia ontleent haar bestaansrecht hier alleen maar aan lage verkoopprijzen. Daar bouw je niks mee op: binnenkort komen de chinese fabrikanten met auto’s die qua prijs fors onder Kia gaat zitten en trekt de hele zwerm prijskopertjes weer daar naar toe.. Dan kan Kia weer inpakken met z’n matige product met verouderde motoren (door dat laatste vallen ze nu ook door de mand: de bpm opslag op veel modellen prijst ze volledig uit de markt).. Wegwerpauto’s met een afschrijving waar je u tegen zegt.
@parker: een golf schrijft in absoluut geld harder af
@deboes: alleen als je appels met peren vergelijkt: steek 25k in een Kia of een VW en vergelijk dan de afschrijving.
@parker: tja als je een volgeladen Kia Cee’d heb dan heb je voor 25 mille geen golf en dat zijn bij mij toch appels en appels. Alleen heb je bij Kia ook nog eens een betrouwbaarder product voor een dikke 10 mille minder. Uiteindelijk in aantal euri minder afschrijving.
@deboes: want? Autokopers hebben meestal een maximaal budget, dat kunnen ze vervolgens stukslaan op een Koreaan of op een veel gangbaarder merk. Steken ze het in iets van Toyota of VW, dan zijn ze aanzienlijk minder kwijt aan afschrijving na een paar jaar dan wanneer ze het verkwanselen aan een Kia of Hyundai. Maar voor de gemiddelde janlul is dat al te moeilijk om te begrijpen gegeven het aantal Kia nieuwverkopen in dit land. Pennywise, Poundfoolish.
@parker: even voorbeeldje uit ons wagenpark. Een Kia van 25k ( c segment = appel) daar vangen wij na 3 jaar 12k voor = 13k afschrijving. De vergelijkbare golf (c segment = ook een appel) van 35k met dezelfde kilometers brengt na 3 jaar 18k op = 17k afschrijving. Met mijn beperkte rekenkunsten is dat toch echt meer afschrijving voor dezelfde auto/appel. Maar desondanks veel rijplezier onnodig linksrijdend met kleine piemel syndroom led verlichting.
@deboes: drogredenatie. Autokopers hebben zelden een dergelijke ruime bandbreedte in wat ze te besteden hebben. Je kunt net een Polo betalen en stapt vervolgens in een grotere Cee’d (of hoe die krengen ook heten) met de gedachte dat je meer waar voor je geld krijgt. Dat de werkelijk rekening pas na een paar jaar wordt gepresenteerd bij inruil, dát is wat al die domme Kia prijskopertjes niet kunnen bevatten. De euro’s vliegen onder je bips vandaan in zo’n ding.
@parker: Jij wijkt nu van je eigen redenatie af. Jij begon appels en peren, dat is een product. Budget of aanschafwaarde zijn in deze dus geen appels of peren, vandaar dat ik c segment met c segment ( appel met appel ) vergelijk.
Jou redenatie gaat over nu ineens over budgetten, dus als je een dubbeltje hebt dan kan het inderdaad zijn dat jij bij de groentespeciaalzaak geen appel kan kopen, maar nog net een uitgedroogd mandarijntje ( = een polo, met 2 jaar fabrieksgarantie en daarna komen de hoge garagerekeningen, van kettingen, turbo’s en motorrevisie ivm oliegebruik). Of je koopt wel die appel bij de Lidl, met 7 jaar versheid garantie waarbinnen alles keurig wordt opgelost, (wat een voorbeeld voor de duitse auto industrie zou moeten zijn).
@deboes: klets niet zo dom, dit klinkt als beroepsdeformatie van een Kia verkopert die altijd gelijk wil hebben. Appels met appels vergelijken = uiteraard auto’s met dezelfde aanschafprijs en NIET hetzelfde segment. En in pakweg de eerste drie jaar geldt bij de meeste merken coulance op defecten of verlengde garantie voor een zacht meerprijsje, ook beslist geen reden om je tot Kia te verlagen..
@parker: bij pon kennen ze woord coulance niet!
@parker: autotijdschriften testen ook meestal in hetzelfde segment, omdat ze dan appels met appels vergelijken…o wacht die zijn natuurlijk ook dom
@parker: trouwens dat sommige mensen andere keuzes maken daarvoor hoef je ze nog niet voor dom uit te schelden. Met dit soort hol schreeuwgedrag ga je maar gewoon je haar wit verven en bv de politiek in.
Laat maar komen die Novo. Ziet er goed uit. Dan rij je een hele mooie wagen zonder dat je als extraatje van achter genomen wordt. Prima deal dus. Het zal misschien niet zo goed sturen als de BMW en de naadjes in het dash zullen niet zo miniscuul zijn als bij de Audi, maar daarom hou je ook geld over.
Denk dat mensen die normaal gesproken een BMW of Audi kopen nou niet bepaald zitten te wachten op een Kia..
@maseratizzzzzzzz: Daarom is dit een uitkomst voor de autoliefhebber met een minder goed gevulde portemonnee.
@maseratizzzzzzzz: nee dat klopt, de wegenwacht rijdt ook nier in een kia
In de hoofden van de kopers van een Kia is het misschien een directe concurrent…
Hopelijk een beetje van kwaliteit, want onze Kia zijn versnellingsbak is al eens serieus kapot gegaan, naar ik begreep van mijn medevennoot geëxplodeerd, nu ze hebben het wel netjes onder garantie vervangen, de auto is van 2011 en het is recent gebeurd.
Nu,ik weet wel dat onze Mazda 626 indertijd door Kia werd gebouwd en de kwaliteit zat wel snor. Duimen dus dat ze niet de kant van Audi opgaan… want die hebben echt rommel gebouwd de laatste jaren, statistieken heb ik hier niet voor nodig, ik weet dit van vrienden, collega’s en familie…
Ik ben heel benieuwd naar de specs. Leuk dat er weer wat RWD concurrentie komt in dat segment… Graag die trend doortrekken!!
Ik zou dat ook graag hebben bij de grotere breaks. Eigenlijk is momenteel de enige auto die alles in een auto heeft wat ik wil de 5 reeks touring, maar dat kan ik in de verste verte niet betalen….
Als hij enigszins gaat lijken op de Novo, laat dan maar komen! Wel in leuke kleurtjes graag.
Ah bah, doe maar gewoon niet. Denk idd niet dat BMW en Audi rijders zitten te wachten op de slechte afwerking van Kia. Ik hoor de beste man die ooit een nieuwe Hyundai Santa feé kocht nog spreken : “als ik toen had geweten dat zelfs een BMW van 10 jaar oud zoveel beter rijd dan merken uit een lager segment, was ik veel eerder overgestapt. Stom dat ik daar nu pas achter kom”. Rijd momenteel X5. Dus laten ze maar mooi koektrommels als picanto’s blijven produceren voor de oudere generatie onder ons. Want om met BMW en Audi te concurreren moeten ze wel echt van goede huizen komen…
@ontploffer: Santa Fe*
@ontploffer: Kruip eens in de laatste Kia’s, is wel een verschil met Hyundai… Ik heb, toen ik voor een auto voor de zaak wat ging testrijden, met Golf, Cee’d en i40 gereden, de Cee’d was duidelijk de kwalitatief aanvoelende het beste, de Golf viel bijna letterlijk uit elkaar (rammelgeluiden uit een spiksplinternieuw model) de i40 beviel me niet echt wegens de ruwe motor en belabberde wegligging.
Niet voor niks heeft Kia vele ingenieurs in Wolfsburg weggekocht en er een onderzoekscentrum gevestigd… ze maken gewoon betere auto’s dan Volkswagen nu.
@ontploffer: Alleen in de titel wordt er gezegd over de strijd aan gaan met BMW en Audi. Dat zegt Kia zelf niet. Ik begrijp niet waarom Kia auto’s zoals deze op de markt mag brengen. Ik vind het mooie ontwerpen en ze mogen van mij zo in productie gaan. Voor het geld heb je er een mooie auto voor.
@ontploffer @viezefreddyw: Ik wou zeggen; Ik begrijp niet waarom Kia deze auto’s NIET(!!) op de markt mag brengen.
@ontploffer: Zoals @viezefreddyw al zegt: AB zegt dat de strijd wordt aangegaan met Audi en BMW. Nergens blijkt uit dat Kia dit zelf zo stelt. Mijns inziens zou Kia dit ook niet moeten roepen. Niet alleen voor hun eigen bestwil, maar ook omdat ze dat zou sieren.
Een goed voorbeeld hiervan vond ik Jaguar ten tijde van de introductie van de F-type. Jaguar zelf repte met geen woord over de directe concurrent: de 911. Ze bouwden gewoon lekker hun wagen en die werd in de markt gezet zonder meteen dingen te roepen. Dat de media dat vervolgens wel doet, tja, dat is hoe de media werkt. Zonder dat hebben ze amper bestaansrecht. Het tegenovergestelde voorbeeld vond ik de introductie van de McLaren MP4. McLaren bleef maar roepen dat ze de 458 als voorbeeld hadden genomen. Die Italianen konden klappen in hun handjes voor al deze gratis reclame. Maakt niet uit of de McLaren sneller of beter was.
@berlinetta: Bij de F-Type was het een foutje… Het moest een Boxster concurrent worden, maar de kostprijs lag dermate hoog dat dat niet ging werken. Dus hebben hem stilletjes tussen de Boxster en 911 gezet (wat dichter bij de 911 dan de Boxster).

Wel slim: je legt het toch meteen af tegen de gevestigde orde.
@gtwillem: Dat wist ik niet. Toch vind ik het een goede zet dat ze de auto in een soort eigen segment hebben geplaatst.
Die Range Rover/XKR zijkant had van mij niet gehoeven maar voor de rest is dit ongeveer hoe de Giulia eruit had moeten zien…
Ziet er goed uit. Ik zou hem kopen, en dat kia logo deert mij weinig.
Ze zouden er bij KIA sowieso vanuit Azië goed aan doen om met concurrerende dieselmotoren in combinatie met automaat te komen. Ik weet dat ze er al wat meer zijn, maar toch valt het aanbod tegen.
@Vreddy_B: Wat mij betreft laten ze die investeringen in betere diesels achterwege en zetten ze meteen al in op alternatieve brandstoffen i.c.m. hybride-aandrijvingen. En daar zijn ze best goed mee op weg.
@berlinetta: Dat ben ik met je eens. Desnoods lenen ze maar ergens wat ;-).
Het is een fossiele brandstof. Maar een groot deel van de markt rijdt daar nog wel mee. En KIA is een merk dat zich richt op de middenklasse van de maatschappij.

Maja het is ook egoïstisch gedacht vanuit mij zelf. Als ik de occasion markt open gooien en ik zoek diesel + automaat krijg ik 90% Duitsers voorgeschoteld, daar zou ik graag anders zien.
@Vreddy_B: Zeker, als korte termijnoplossing zou het aantrekken van/investeren in goede diesels het juiste zijn. Maar diesel wordt steeds meer verbannen uit de steden en ooit zal er toch iets anders moeten komen voor de huidige brandstoffen. KIA/Hyundai is groot genoeg om daarin te investeren.
Die NOV concept ziet er prima uit wat mij betreft, mag zo in productie. Interieur is prachtig!
Ik vind het een goed idee. Overigens echt geweldig hoe een merk als Kia zich de afgelopen 10 jaar heeft te weten ontwikkelen! Echt niet normaal.
@dutchdriftking: Helemaal mee eens. Het lijkt makkelijk, als consument/reaguurder vanaf de zijlijn, maar ga er maar aan staan om mensen te verleiden je product af te nemen. Hoewel ik niet verwacht dat ze nog veel verder zullen groeien, hebben ze het erg goed gedaan om te komen waar ze nu staan.
Zou een ander ontwerp kiezen als ik hun was
Ziet er op zich niet verkeerd uit. De strijd aangaan met bmw en audi is er misschien nog een beetje over, maar stilaan beginnnen de “premiums” toch steeds minder aantrekkelijk te worden, er moeten enkel nog wat meer mensen hiervan overtuigd worden. Bmw en Audi verkopen vooral veel in leasing en daar zijn ze nog steeds moeilijk te verslaan.
Het wordt vast mooier dan de A5 Sportback/3GT/CLA. Niet dat dat moeilijk is: een Aziaat spannender dan maken. Hoe dan ook, laat maar komen!
-edit: nutteloze bijdrage-
Doe maar effkes een langere motorkap en minder bolle lijn over de A-stijl ontwerpen Pietertje. Dit ziet er niet uit.
Als je geboren wordt voor een duppie, wordt je nooit een kwartje, dat is het lot van B-merken, trouwens de autoindustie spendeert miljoenen aan het fenomeen”imago”, er is ze alles aan gelegen om hun merk op de juiste manier te proporineren in de markt, zolang Skoda een dochter is van VAG zal er niets veranderen.
Zolang er buren en collega’s bestaan zijn er mensen die hun euro’s stuk slaan op een inferieur Duits product.
Het is een mooie wagen, maar toch had ik gehoopt op een auto met een wat meer eigen gezicht. De designrichting die Kia enkele jaren met de nieuwe Rio, Optima en Cee’d is ingeslagen is mooi en gaf Kia eindelijk een eigen gezicht. Ik vind het dan ook jammer om te zien dat Kia de laatste tijd wel erg fan van Volvo blijkt te zijn. De Telluride concept van een tijdje terug leunde heel erg op het design van de Volvo XC90, en deze wagen heeft een front dat ook wel heel erg op de Volvo Concept Coupé geïnspireerd lijkt te zijn.
In termen van uiterlijk gaan de KIA’s de afgelopen jaren sneller van 0 naar 100 dan de duitsers.

Ik zeg doen, ik ben zo stoer en gangster dat elke auto met mij erin mooi is.
Als ik RWD hoor, dan zie je me al lachen…dus ik ben er positief over.
Ik ga er niet snel ééntje kopen (heb het geld trouwens ook niet), maar belemmer ook niemand.
Nu al beter dan die inferieure Duitse sjoemel rommel…Kia/hyunda is gewoon best…
Ben ik de eerste en enige die denkt dat de ontwerpers de neus vrijwel 1 op 1 van de bmw 5/7 serie uit gta V hebben overgenomen? Daar heet die alleen de Ubermacht Oracle
ziek dikke bak die rode dan
-edit: nutteloze bijdrage-
Als het (volgens sommigen hier) ‘pleps’ genoemd volk dan wat meer van dit soort mooi uitziende ‘budget’ (want zo je bent stiekem een hoop geld kwijt) auto’s gaan kopen fleurt dit het straatbeeld mijn inziens op.. Kunnen de hoge heren onder onder ons mooi in hun (boor)toren blijven zitten een neerkijken.
Ik ben dan graag ‘Plop’ volk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).