• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kia K4 is 20 jaar te laat voor ons

Auteur: Loek, gepost 21 maart 2024 om 21:03 – 9 Reacties

Wil jij deze strakke sedan bezitten? Jammer, dan had Kia 20 jaar geleden iets groter moeten zijn.

Als normale autokoper is de ontwikkeling van Hyundai en Kia geweldig nieuws. Die ooit zo zoutloze automobielen zijn nu echt prima auto’s, met gedurfde styling en soms zelfs leuke aandrijflijnen. Voor petrolheads zit Kia in een lastig parket. Want zo zoutloos als Kia’s waren, dat is niet leuk. Nu Kia’s niet meer zoutloos zijn, is de druk vanuit de milieuhoek niet leuk. Laten we het zo zeggen: voor de echte petrolheads die geen gevoel krijgen bij een EV, heeft het performance-label N voor Hyundai maar één generatie zin gehad met de i30 N.

Sedans

En wat te denken van het feit dat Kia eigenlijk bijna alleen maar crossovers bouwt, in ieder geval in Europa? Toen we nog konden kiezen uit de Rio, Clarus, Mentor, Magentis, Sephia en Shuma, wilde je ze eigenlijk geen van allen. Nu Kia wél hele gave designs heeft, krijgen wij helemaal geen sedans meer. Een gevalletje ‘wat als’ krijgen we door nieuws van Kia in de VS met de nieuwe K4.

Kia K4

Dit is namelijk alweer Kia’s derde nieuwe sedan sinds ze al hun ‘normale’ auto’s aanduiden met K en een nummertje. De K5 is wat bij ons vroeger de Optima was en de K3 is drie zingende vrouwen wat hier een sedanversie van de Ceed zou zijn. Dat er tussen die twee een gat zit klinkt vergezocht, maar zoals we net zeiden heeft Kia wel vaker een gamma vol sedans gehad. Deze auto beantwoordt dan ook de vraag ‘hoe zou de Kia Mentor er in 2024 uit gezien hebben?’ (die niemand stelde)

Kia hanteert eveneens hun strategie van ‘eerst kijken, dan kopen’. De Kia K4 wordt namelijk getoond aan de hand van beperkt beeldmateriaal. In een later stadium volgen exacte specificaties. Om dat design even te fileren: de K4 is ontworpen volgens de Opposites United-designtaal, waardoor je duidelijk elementen van de Kia EV9 kan herkennen in de compacte sedan. Toch spotten we ook een paar dingetjes die uit het verleden geleend zijn, zoals een deurgreep voor het achterportier in de C-stijl zodat er een bijzondere vouw in de deur kan zitten. In het interieur is het vooral wat meer recht-toe-recht-aan, maar we willen toch even het Kia-logo op het stuur benoemen. Klein en asymmetrisch naar één hoek verplaatst: wanneer zag je dat voor het laatst?

Wij kunnen er dus niet zo veel meer mee doen, maar voor de Amerikaanse markt is de Kia K4 binnenkort een toffe middenklasse sedan.

Ook interessant!

  • Nieuwste compacte Kia is voor Afrika tot in Amerika
  • Kia Picanto is nu een mini Niro
    Nieuwe Kia Picanto lijkt wel een mini Niro
  • Kia EV9 Nederland
    Kia EV9: 541 km range, nog dit jaar in Nederland
  • Nieuwe Kia Sorento
    Nieuwe Kia Sorento behoorlijk op de schop

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

Kia

Vorig bericht: « Cupra durft grote oversteek naar de VS te maken
Volgend bericht: GP Australië 2024 tijden en wat je moet weten! »

Lees Interacties

Reacties

  1. erce zegt

    21 maart 2024 om 21:57

    Ziet er toch niet uit. Verhoudingen zijn volledig zoek.

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      21 maart 2024 om 23:55

      En het heeft niets met een sedanvorm te maken.
      Dit is een typische liftbackvorm, kofferbak of 5e deur, dat maakt niet uit voor de naamkeuze.

      Login om te reageren
  2. beetec zegt

    21 maart 2024 om 22:22

    Das een beste overhang. Lijkt wel een Picanto platform oid met een te grote sedan body.

    Login om te reageren
  3. Jansen zegt

    21 maart 2024 om 22:37

    er is veel mis met deze auto, maar wat mij het meest opvalt is dat de achterwielen te klein zijn, of dat er te veel blik boven de achterwielen zit…. Kan allebei.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 maart 2024 om 23:18

      Klopt en dat effect wordt ook nog eens versterk door de zwarte velgen, door het ontbrekende contrast met de band lijkt het wiel daardoor kleiner dan het is.

      Login om te reageren
  4. mashell zegt

    21 maart 2024 om 23:19

    Het groene interieur is wel erg fraai. Beloofd veel goeds voor de EV4.

    Login om te reageren
  5. driver79 zegt

    21 maart 2024 om 23:28

    Zijn alle goede designers met pensioen?

    Login om te reageren
  6. erik911 zegt

    22 maart 2024 om 09:27

    De 70’er-jaren Opel Manta is er niks bij…

    Login om te reageren
  7. potjak zegt

    22 maart 2024 om 10:41

    Moderne Citroen GS, Opel Vectra, Toyota Camry, Nissan Primera uhm VW ID7… Niet mijn ding, de VW vind ik dan vele malen beter gelukt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North