Kia onthult de Niro Plug-in hybride

Auteur: , 17 Reacties

Ah, die zijn er ook nog!

Met allerlei toffe introducties als de BMW i8 Roadster en de nieuwe Mercedes CLS is de L.A. Auto Show een aardig geslaagd feestje. Zo goed zelfs, dat je haast zou vergeten dat er nog andere merken staan, zoals Kia. Gelukkig zijn ook zij niet stil blijven zitten en presenteren ze vol trots hun nieuwe Kia Niro Plug-in hybride, die zich naast de al bestaande hybride Niro (rijtest) voegt.

De Niro PHEV wordt aangedreven door een 1,6-liter benzinemotor en een lithium-polymeer batterijpakket. Gecombineerd produceren ze, mede door de 61 pk van de elektromotor, zo’n 140 pk en 264 Nm aan koppel. Volgens Kia moet deze combinatie je op één tank zo’n 900 km ver brengen. Hoewel de Niro PHEV naar eigen zeggen vooral gericht is op zuinig rijden, is deze Niro niet veel efficiënter dan het standaard hybride model. Uniek is dan weer wel dat deze PHEV zo’n 42 kilometer volledig elektrisch kan afleggen. Op 240V laad je de wagen in 2,5 uur op, maar heb je niet meer dan 120V tot je beschikking, dan kan het tot wel 9 uur duren.

Wat betreft het uiterlijk is er weinig veranderd. Wel zijn er een aantal dingen aangepast die op het eerste gezicht niet direct te zien zijn. Zo was het voor Kia noodzakelijk om gewicht te besparen, dus maakten ze een groot deel van de wagen van aluminium. Onder andere de motorkap, de achterklep en verschillende delen in de ophanging moesten eraan geloven. De rest is grotendeels van Advanced High Strength Steel (AHSS) wat de stijfheid van de auto op niveau brengt.

Over exacte prijzen wil Kia nog niet spreken. Wat we wel weten is dat er drie verschillende uitvoeringen komen: de LX, EX and EX Premium.



17 reacties

Naar eigen zeggen niet efficiënter dan de standaard hybride. Wat is de toegevoegde waarde van de PHEV dan? Palen voor de ekte ekte EV’s bezet houden?
@thomasbol: elke dag een volle accu.
@thomasbol: Met 42km elektrisch kan 90% van de mensen op heen en terug naar het werk…
Wat is er op foto 5 met de passagiersdeur gebeurd?;-)
@joppe: Zeg het maar!
@joppe: vrij weinig, als je op foto 6 kijkt naar het RA portier zie je dat deze hetzelfde is als het RV portier maar het oogt raar omdat de het raam niet meegenomen is op de foto.
Als ik spleetjes maak met mijn ogen dan lijkt foto 1 een Porsche Cayenne.
Koreanen hebben natuurlijk spleetogen maar toch.
900km.. maar hoe veel liter benzine gaat hier in??
@kennone: 90.
@dijan: best wel netjes dan haha
edit-aangepast.
Is dat ding nu eindelijk wat sneller?
Niet zo heel lang geleden nog in de hybrid hiervan gereden. Toen de benzinetank bijna leeg was, begon ‘ie te miepen dat ik maar beter kon gaan tanken, doorrijden op een bijna lege tank zou de batterij kunnen beschadigen?? Iemand enig idee hoe dit zit?
Vaak wordt ‘de rest’ van zulke auto’s lichter gemaakt door lichtere sterkere materialen zoals aluminium en HSS. Dan is de ‘kale’ auto met alleen een verbrandingsmotor toch een stuk lichter? Dat zou dan ook weer CO2 besparen, als zonder het zware hybride systeem erin. Ik vraag me af of minder gewicht niet veel meer effect heeft dan een mild hybrid oplossing. Zo ook de BMW i8, die zou zonder hybride systeem flink minder wegen. misschien zou een simpele 4-pitter dan voldoen, waardoor juist CO2 bespaard wordt.
@dare2think: Er zijn inderdaad professoren die twee aandrijfsystemen in een auto volkomen zinloos vinden, natuurkundig gezien. Het enige nuttige aan een phev/hybride lijkt mij het regeneratief remmen. Maar dat die energiewinst is nou ook weer niet enorm.
Ik vind dit best een knap ding. Vooral het interieur vind ik wel netjes.
Ik blijf het de coolste naam vinden. Even met De Niro op pad.
Robert heeft een andere smaak btw https://www.youtube.com/watch?v=PmAdapw3EVc

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).