Kies maar: Mercedes B-Klasse vs BMW 2 Serie Active Tourer

Auteur: , 84 Reacties

BMW lanceerde gisteren officieel de 2 Serie Active Tourer. Een slap aftreksel van de Mercedes B-Klasse, of beter dan het origineel?

Mercedes B-Klasse of BMW 2 Serie AT?

Families moeten volgens BMW helemaal wild worden van de 2 Serie Active Tourer, want dit is de ultieme familieauto. Ruim, sportief, met een hoge instap en goed overzicht over de weg. Als concurrent voor de Mercedes B-Klasse is dat misschien opmerkelijk, want die blijkt het vooral goed te doen onder de wat ouderen onder ons. Grote kans dat de voorwielaangedreven people mover van BMW dus dezelfde mensen aan gaat spreken. Welke kies je?

Afmetingen
Op basis van afmetingen is het moeilijk een keuze te maken, de auto’s hebben zo goed als gelijke proporties. De Benz is een centimeter langer, de Beemer een centimeter hoger. De rollator, voetbaltas of whatever, zou in beide auto’s prima in de bagageruimte passen. De 2 Serie slikt 468 liter en kan met de achterbank plat zelfs 1.510 liter naar binnen werken. De B-Klasse doet dat ietsje beter en neemt 486 tot 1545 liter aan bagage mee.

Aandrijflijnen
De aandrijflijnen van de Duitsers hebben eigenlijk nog maar weinig te maken met wat er ooit bij de merkwaarde van BMW en Mercedes hoorde. De 2’er en B-Klasse hebben voorwielaandrijving en enkel kleine turboblokjes onder de kap. Bij BMW begint het feestje met de 218i, een driecilinder met 136 enthousiaste paardjes. Door zijn uitstoot van 115 g/km goed voor 20% bijtelling. Sportievere papa’s / opa’s gaan voor de 225i met een 231 pk sterke tweeliter viercilinder, zonder fiscale voordelen maar wel in 6,8 seconden op de 100 km/u.

Mercedes heeft alleen viercilinders in het B-gamma. De B180 en B200 kapselen de 218i qua vermogen mooi in, met respectievelijk 122 en 156 pk. Maar voor een lage bijtelling moet je de 145 pk sterke B200 NGD op aardgas hebben. Die valt met zijn 117 g/km net binnen de 20% bijtellingsgrens en levert zijn kracht vanuit een geblazen 1.6 viercilinder. Wie meer wil gaat voor de B220 met vierwielaandrijving en 184 pk of neemt de B250 die met 211 pk dezelfde 0-100 tijd neerzet als de 225i.

Veelrijders met een dieselvoorkeur zitten bij BMW vast aan de 218d met 150 pk en 20% bijtelling, later zullen daar ongetwijfeld meer motoren bijkomen. Bij Mercedes is er riant de keuze. Van de 90 pk sterke B160 CDI tot een 170 pk sterke B220 CDI. Zowel de B160 CDI als de 109 pk sterke B180 CDI mogen hun baasje verblijden met 20% bijtelling.

Prijzen
Prijzen voor de BMW zijn nog niet bekend, maar het merk laat weten te mikken op circa 30.000 euro. Ga ervan uit dat de prijzen van de twee Duitsers elkaar niet ver ontlopen. Instappen in de ‘B’ is mogelijk vanaf 29.295 euro.

Aan het uiterlijk gaan we onze vingers niet branden, dat is puur persoonlijk. In welke van de twee auto’s zie jij je opa jezelf het liefst rijden? Of is de Volkswagen Sportsvan meer jouw ding?




84 reacties

Die B kan je toch ook met 4matic kopen? die dus.
@norge: Klopt: “Wie meer wil gaat voor de B220 met vierwielaandrijving en 184 pk…”
@MrBrown: Aah, niet gelezen,net wakker ;)
@MrBrown: er is ook een 250
BMW 2 serie die heeft nog een beetje sportief uiterlijk. De b-klasse is echt een busje daarentegen. Dus doe maar een 2 serie.
De B, in AMG, mits ooit leverbaar.
@noordafrikaanseteringlijeropsportschoenen:
Of je gaat langs bij Brabus:
http://www.autoevolution.com/news-g-image/2012-mercedes-b-class-tuned-by-brabus-photo-gallery/67281.html
@kapiteinaudi: Dan lijkt het nog steeds een busje, ik vind die pijpjes ofzo de auto niet in 1x sportief maken. Het komt door de lijnen van de auto, de 2 serie is sportief gelijnd wat bij BMW past natuurlijk. Ik vind het hem er leuk uit zien, het beste in zijn klasse. Toen de eerste foto’s van deze auto opdoken zeiden jullie hier allemaal dat de 1 serie deze voorkant moest hebben want die was zo mooi en dan zouden jullie hem wel allemaal kopen. En nu staat hij hier en is hij weer hondslelijk, ik snap dat heen en weer getrek hier niet helemaal… Ik vind het een prima auto voor zijn segment, nee ik zal hem nooit kopen omdat dit soort auto’s mij niet ligt.
Deze jonge dude kiest de BMW, ziet er frisser uit. Daarnaast vind ik dat de Merc te hoog is, in t zwart valt dat dan weer minder op.
@caterpie: “De Benz is een centimeter langer, de Beemer een centimeter hoger.”

Te hoog oogt of feitelijk hoger is?
@caterpie: tekst gelezen? Daar staat dat de BMW 1 cm hoger is dan de b klasse
@thomcarspotter: Klopt, ik heb het ook niet over de afmetingen maar hoe hoog de MB lijkt. Als je naar het gehele design kijkt oogt de mb te hoog, de voorruit is volgens mij ook wat verticaler dan die van de BMW. En dan die bobbel op het dak…
bejaarden auto’s
B-klasse duhhh
Wil je tongen met Patty Brard of ma Tokkie
2 serie, obviously. Als er dan toch zo’n premium hok moet komen, dan ziet de BMW er nog het beste uit.
@baasbas: Gebeten worden door een Great White of een zoutwaterkrokodil ?
@baasbas: dan toch met Patty Brard als er echt gekozen moet worden.

@sydney: die keuze vind ik lastiger…
MB zal dan binnenkort toch wel komen met een update voor de B? Wat me nog altijd opvalt is dat MB nog altijd van die extreem-lage-pk motoren in het gamma heeft.
Anyway, ik zou ook voor de 2 gaan, simpelweg omdat die van binnen al de huidige generatie heeft waar de MB nog de moderne binnen-update moet krijgen.
@gregorius: novemver komt er een facelift, kwa motoren valt dat best mee, een b180 instapper 122 pk is sneller dan je denkt, meen ik serieus. Mijn ma heeft er een en als je die in sportstand zet kun je goed hoeken is echt een leuke en sportieve auto dan die in sportstand bij vol gas goed doorgaat tot 6000 tpm.
@gregorius: interieur updaten? right … huidige B (W246) al es vanbinnen gezien? Ik denk van niet?

http://www.mercedesclass.net/wp-content/uploads/2011/12/b-class-w246_05_1920x1200_07-2011.jpg
@XiPHiAS: dan heb ik een oude als nieuw gezien. Deze is in lijn met de huidige modelrange. Ziet er prima uit.
Doe mij maar 2x Skoda Roomster. Ook troosteloos rijden, maar dan goedkoper.
@tbone: Neemt me de woorden uit de mond.
Doe dan maar een 225i als het zo nodig moet. De 2 ziet er mooier uit. De B heeft teveel kermisverlichting aan de voorkant.
Doe de BMW maar, kunnen ze weer geld steken in een nieuwe M.
De B-Klasse natuurlijk. Ziet er mooi uit met led’s, sportpakket en sportvelgen. Die 2-Serie is gewoon een slechte kopie van de Mercedes.
@kapiteinaudi: Jullie Audi minder mensen zijn gek op ledje’s.Of niet?
@bayernmunchen: Minder = minded.
@bayernmunchen: Ledjes geven een auto vaak een sportiever en mooier uiterlijk, de B-Klasse is een goed voorbeeld hiervoor. Dus, ja ik houd wel van leds.
@kapiteinaudi:
Ledjes zijn leuk voor in de kerstboom maar niet voorop een auto.
Hoewel ik voor de B-klasse zou moeten gaan vind ik hem te oubollig, dus mijn keuze tussen deze twee kwaden valt uit in het voordeel van de Kia 2 serie Carens….
@kapiteinaudi: Led hoort in de kerstboom en op de Wallen,niet als verlichting voor op de auto.En de B-klasse sportiever?Een tuk-tuk ziet er beter uit.Buiten dit om,ik persoonlijk neem ze beide niet.
@kapiteinaudi: De B klasse ziet er alles behalve sportief uit, dus nee ledjes maken de auto niet perse sportief. Vaak vind ik ledjes een beetje kitscherig overkomen (ligt er wel aan welke auto). Dat jij alles op Autoblog afkraakt wat met BMW te maken heeft en ophemelt wat met Audi te maken heeft weten we ook al langer dus eigenlijk heeft jouw mening gewoon met het merklogo te maken wat er op een product staat.
@drivingpleasure: Ik vraag me toch echt af wat de B-Klasse met Audi te maken heeft? En dat ik alles van BMW afkraak is natuurlijk niet zo. Maar zeg nu zelf, kijk eens naar die 2-serie, dat ding mag afgekraakt worden!
@kapiteinaudi: Wat het met Audi te maken heeft ben jij, jij bent namelijk een hele erge Audifan en bij alle BMW topics die ik bekijk zie ik negatieve opmerkingen van jou staan(je naam is nogal herkenbaar). Dat heeft het dus met Audi te maken. Ik vind zoals ik al zei deze auto helemaal niet lelijk(jij mag dat natuurlijk wel vinden) en voor zijn klasse erg leuk ogen, en stuk moderner en sportiever dan de B serie. De voorkant van de 2 serie AT vind ik ook zeker niet verkeerd en toen de eerste plaatjes van deze auto opdoken riep iedereen hier dat de 1 serie zo’n voorkant zou moeten hebben, en nu is het weer lelijk, lijkt wel of men hier naar elkaar kijkt om een eigen mening te vormen…
@kapiteinaudi: Alles wat BMW gerelateerd is kraak jij af.Als ik een container pak,plak er vier ringen op,en versier het met ledverlichting,vindt jij het nog prachtig.
@kapiteinaudi: Kopie? Ze lijken niet eens op elkaar.
@kapiteinaudi: Waarom vind je het een kopie dan?
@kapiteinaudi: Iedereen zeurt over LED dagrijverlichting, maar het is zeker functioneel. Het gaat erom dat je eerder/beter gezien wordt. Dat je een model herkenbaarder met LED kunt maken, is mooi meegenomen voor de fabrikant.
@audicoupe84: Met ‘gewone verlichting’ word je ook wel gezien.Of je moet knetter blind zijn om je tegenligger dan niet te zien.
Op zich ziet de 2-er er niet slecht uit. Maar om de één of andere reden vind ik zo’n model gewoon niet bij BMW passen. Aan de andere kant vonden we eind jaren een SUV ook niet bij BMW passen…

Als ze het maar bij de 2 serie active tourer laten en het niet in München in hun hoofd halen om een 4 serie tourer en een 6 serie Grand Tourer te maken…
@Rick-dos: eind jaren ’90
@Rick-dos: ik vind de X modellen ook niet bij BMW passen. En eigenlijk grote sedans ook niet. Of eigenlijk alles met deuren aan de zijkant niet. Gewoon een simpel betaalbaar wagentje met een grote deur aan de voorkant. BMW is sinds de Isetta enorm afgegleden. Ipv compact en betaalbaar maken ze nu vooral heel veel varianten van groot en te duur.
@mashell: Ik vind de Isetta ook niet bij BMW passen. Eigenlijk ook niet fietsen met een motor.
BMW had zich gewoon bij het bouwen van motoren moeten houden. ;)
@mashell: Voor jouw is er de Fred Flintstone mobiel.
Ik lies dan liever de bus…
Zolang ik niet in mijn Touring hoeft worden geschoten,hou ik het daar wel bij.Als alles vast begint te roesten in mijn lichaam,dan zie ik ter mijner tijd wel verder.Voor dit moment kies ik geen van beide.
Ik zeg BMW
B Klasse of een 2 serie Active Tourer? Hmmmm…laat maar, ik ga wel op de fiets.
@sydney: Ik rij nog liever met een Lada dan dat ik op de fiets moet, maar daar ben ik dan ook een auto liefhebber voor.
@norge: Ach,ik zit alweer sinds 99′ in automobielerij en alles went hoor.
Beide preventief verbranden, wat een zouteloze opa auto’s zeg. Hier gaan nog heel wat bejaarden mee achterop file’s inrijden en spookrijden etc.
@Search: je bedoelt dat bejaarden hiermee vooraan in de file gaan rijden?
Waarschijnlijk de BMW, vind die busjes allebei niet mooi maar heb in die B-klasse gereden en dat vond ik helemaal niks, de BMW rijdt allicht beter…
Deze sla ik even over, ik ga wel lopen
Mooie foto locatie bij die Benz. Die dus..
Doe mij maar een 2 serie maar dan met M235i motorisering liefst zonder M-Pakket en type aanduiding et voila ik heb de ultime wolf in schaaps kleren :P
Waarom laat iedereen zich vangen om een gedrocht te kiezen? Is het omdat het premium is of rijd je momenteel met nog iets lelijkers?
@bogey: Normaal antwoord? Omdat een gewone sedan/station vaak te klein is voor een gezin .Omdat het hoger zitten iets meer overzicht geeft in het verkeer, omdat niet iedereen een sportwagen wil hebben als dagelijks vervoer.Omdat een auto erg laag kan zijn als je een kind in een kinderstoel moet plaatsen. En geloof het of niet er zijn mensen die het gewoon mooie auto’s vinden…
@norge: Welnee, er zijn volgens mij in elk opzicht veel betere keuzes.Volgens mij heb je voor 30.000 euro wel vanalles anders. Je argumenten slaan op niet veel volgens mij. Een astra of golf break biedt volgens mij veel meer plaats. Voor een hogere auto kan je even goed voor een yeti of b-max gaan. Dit zijn (volgens mij) gewoon heel lelijke wagens maar natuurlijk plakt er een bmw-logootje op en je kan voor dat geld betere keuzes maken en geld besparen.
Ik zal het even aan m’n opa vragen..
@audifreak: Zal wel Audi worden,die heeft ledverlichting.
@bayernmunchen: belangrijkste punt voor de echte kamper.
@drivingpleasure: Ja,en voor onze kapitein.Je begrijpt wel neem ik aan wie hier mee bedoeld wordt ;)
@bayernmunchen: uiteraard
@bayernmunchen: uiteraard
@bayernmunchen: Hahaha…Ik lig hier nu dus achter mijn bureau.
Een Benz natuurlijk!
Doe mij die KIA maar.
@suzikubelona: Een Venga verkoop je nog sneller.
Vind ze allebei er niet uit zien , als ik toch zou moeten kiezen wordt t denk ik de Benz
Sws de B Klasse die bmw is echt een gedrocht
Ik mis de stootstrips op de deuren. Is toch wel een moetje in dezer klassse? Tenzij ze voorzien zijn van Ford’s stootstrips 2.0.

Overigens moet je in deze klasse niet priemiejum willen rijden. Je kunt wellicht zelfmoordneigingen krijgen bij het aanschouwen van afschrijving. Koop gewoon een B-Max of een Meriva. Ben je een stuk gelukkiger in het leven. Nuff said.
Ik zag de active tourer vorig jaar zomer al bij BMW welt en vond hem toen eigenlijk al geslaagd.
ik denk dat ik nog maar een tijdje in mijn achterwiel aangedreven beierse 6 cilinder in lijn coupe blijf rondrijden als ik dit zo zie
@smartye36:
Denk dat de gemiddelde BMW rijder niets merkt van of hij/zij nou in een fwd of een rwd rijdt.
@reiziger: de gemiddelde mischien niet.
maar ik wel, geef mij maar het speelse karakter van een rwd
@reiziger: En ik al die tijd maar denken dat mijn Touring AWD had,dat het zo fijn op de weg ligt en heerlijk door de bochten gaat.Bedankt,nu weet ik dus dat het RWD heeft.Of FWD?Ik weet het niet.Maandag eerst naar de dealer vragen wat het nou is.
Als het moet de B220 4-matic dan maar
Als de dag ooit komt dat ik opsta en denk ‘zo’n kleine, hoge, voorwielaangedreven MPV, dat lijkt me wel wat’ dan kies ik liever voor de pil van drion.
Golf Plus of Skoda Roomster?
Ja hoor, ze zijn beide best sportief… Hahahahahahaha!
Zogenaamd premium…. Wtf?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).