Nog niet zo lang geleden waren Amerikaanse SUV’s mateloos populair, niet in de laatste plaats dankzij shows als Pimp my ride en MTV Cribs. Nu we allemaal wat milieubewuster zijn geworden (en Hummer niet echt meer bestaat) is het allemaal wat rustiger geworden, maar deze bruut pikken we even mee.
Je kijkt naar de Lincoln Navigator L; een nog grotere versie van de toch al gigantische Navigator. De vierde generatie staat te trappelen van ongeduld om de markt te bestormen en deze verlengde versie meet een bizarre 5,67 meter in lengte! De extra ruimte komt ten goede aan de passagiers achterin, ook kun je in de L nog anderhalve labrador extra kwijt in de kofferbak. Daarmee komt de totale laadcapaciteit op 6,25 viervoeters, met de achterbank omlaag zijn dat er 23.
Onder de kap van deze mastodont ligt geen goeie ouwe V8, maar een twinturbo 3.5 V6 met 466 pk. Hoewel je zou denken dat zo’n ding genoeg koppel biedt om met een drietraps automaatje in alle comfort rond te kunnen cruisen, beschikt de automatische transmissie over maar liefst 10 verzetten. We hebben trouwens een beetje gejokt over de capaciteit van de kofferruimte, want daar zit de derde zitrij die in de normale Navigator ontbreekt.
Voor de gelegenheid werd de Navigator L onthuld met het “Destination” interieur. Overal vind je Mahogany Red Venetian leer en hout. Beetje oubollig naar mijn smaak, maar er zijn vast mensen die het gaaf vinden. Grote vraag: dit beest of toch liever een Bentayga? De Lincoln kost je in Amerika slechts 80.000 USD, wellicht maakt dat het maken van een keuze wat gemakkelijker.
ben best onder de indruk van je @lincoln
@kimhung: Relatief een best goedkope vent idd!
@rijnooit: voor een vent die goed uitziet en groot is, zoek ik niet graag ruzie met hem
Ik zou voor deze gaan, mits de Lambo Style Doors kit al beschikbaar is. En de groene neon. En spinners. Nee niet die spinners.
Volgens mij past die lelijke Bentayga hier gewoon in.
Foto 1: gaaf
Foto 2: en dat voor 80K
Foto 3: kick zeg
Foto 4: topper
Foto 5: echt dik
Foto 6: mooi man
Foto 7: dikke bak zeg
Foto 8: kotst hele telefoon onder
@2wheeler: echt he! Hij is gaaf maar die achterkant… mweh
@jobberns: na bijna 6 meter het potlood gehanteerd te hebben, was het over met de creativiteit bij de designers. Beetje Trumpiaans ?
@doublechevron65: de kramp sloeg toe …
@2wheeler: het is gewoon een lomp vierkant hok met wat grappige details.
Geef mij maar een “gewone” E klasse/V70.
Toch ik mis ik die twee puntjes in dit artikel ..
@escort77: oke .. dan schrijven we vanaf nu alle comments hier zo ..
Eerste keer dat ik een Amerikaan zie waarbij het interieur er goed ontworpen uitziet ;) kleuren is een ander verhaal maar de vormgeving lijkt best goed!
@wouterjeuring: ik wilde precies hetzelfde zeggen. Dit is inderdaad de eerste Amerikaan die het qua interieur net zo goed doet als de Europeanen (op deze foto’s dan). Jammer dat deze auto’s in Nederland onbetaalbaar zijn.
@nvn1993: nieuwe Escalade is anders ook op hetzelfde niveau als de Europeanen hoor. Eigenlijk zijn alle nieuwe Cadillacs van binnen heel goed tegenwoordig.
@wouterjeuring: wel eens een interieur van bijv. een Dodge Ram van 2009 vergeleken met het interieur van laten we zeggen een Mitsubishi L200? Of een VW Amarok?
Zijn eigenlijk allemaal werk auto’s dus wat mij betreft redelijk vergelijkbaar. Ik vind het interieur van een Ram dan 1000 x mooier ..
@phevtreb: ik heb het ook niet over twee vergelijkbare auto’s, ik zeg dus ook niet dat er geen lelijke Europese of Japanse interieurs zijn. Ik constateer alleen dat ik dit voor t eerst een mooi Amerikaans interieur vind ;)
5.67 meter is toch niet zo bizar? Uiteraard wel vrij groot, maar bizar?
Verder wel een hele gave wagen! Alleen mist hier toch echt de oude V8, gewoon omdat het hoort..
@uselessguy: Als je het vergelijkt met de jaren ’50, ’60 en ’70 niet nee. In die tijd bouwden ze nog vrolijk tweedeurs cabriolets met een lengte van tegen de 6 meter.
@uselessguy:
Ter vergelijk, een S-klasse lang doet 5.246mm. Dat scheelt een dikke 40cm en dan hebben we het al over de lange versie!
@jack_abarth: inderdaad haha 5,67 meter is zeker wel bizar lang hoor
@jack_abarth: een dodge ram 1500 doet 5.900mm, deze zie je ook in nederland regelmatig rijden.. 5.67 is lang, maar ik vind het echt niet bizar.
@uselessguy:
Een Trafic/Movano/Talento/NV(nummer iets) lengte 2 zijn 5,4 meter lang.
En daar zie ik er heul veul van rondrijden.
Wat een vette bak! Perfect voor als je de ruimte hebt om te parkeren (en in een land woont zonder BPM-doodstraf).
Het zou dan kiezen worden tussen deze en de Infiniti QX80.
inb4 @lincoln
Verder wel dik apparaat zo op het eerste gezicht. Alleen die bagageruimte lijkt wat uit verhouding lang te zijn.
@wijsneus: “inb4” doet naam eer aan.
De Linc. Omdat ik niet hou van soft ogende SUVs.
Ik zou kiezen voor de Ford Expedition. Technisch zo ongeveer gelijk maar een beetje goedkoper. Daarnaast staat de Expedition dichter bij de Ford F-150 waardoor het interieur wat praktischer is ingericht. Ook is de kont van de Expedition wat mooier.
Dit bakbeest. Echt ontzettend gaaf. Ik ben sowieso wel fan van die lompe Amerikaanse SUV’s. Zo’n Suburban of Tahoe vind ik ook altijd erg dik. Het gaat voor geen meter de bocht om en snel zijn ze ook niet, maar je zit heerlijk en voelt je echt king of the road in zo’n ding.
De Lincoln. De Volkswagen Bentayga vind ik een vreselijk lelijk apparaat. Deze Lincoln is ook niet moeders mooiste maar een grotere f*ck you!! is ondenkbaar.
@viezefreddyw: met de nadruk op groot :-) maar ik zou de zaag wel in de adhterkant zetten. Kan vast wel een andere bumper op uit f&f
Een GMC Yukon Denali. Vind dit een fraaie bak, maar een Yukon vind ik mooier. Al is die EcoBoost wel lekker met 460pk.
@E34M5Touring: dikke bak is dat zeg! Ze hebben hem ook nog als XL uitvoering zo te zien, kick!
@2wheeler: Ja dat is helemaal een lel van een auto. Maar denk dat de Lincoln langer is.
@2wheeler: Een Yukon is vrijwel gelijk aan een Tahoe, en een Yukon XL is vrijwel gelijk aan een Suburban. Alleen de neus is anders…
@e34m5touring:
Ze hadden het beter een Yukol kunnen noemen :P
Ik wacht wel even op die RR SUV als ik tussen die twee moet/mogen kiezen.
Doe mij maar een Mercedes GLS 500
Doe mij deze maar in plaats van de Bentayga
Dit is toch veel beter te vergelijken met een gls
Voor de geslaagde Amerikaanse huisvrouw.
Lijkt achteraan en van zijkant op Ssangyong Rodius, en das geen compliment…
En eigenlijk is dit een luxe Ford USA Expedition XL
Als ik toch moet kiezen. Dan deze.
Ik vind ‘m gaaf! Veel mooier dan de bentayga en ja dat interieur kan ik zo zeker waarderen!
die lengte valt reuze mee. mijn cadillac sedan de ville is 5,69 meter lang :)
Grootafnemers zijn de FBI, Secret Service, Department Of Homeland Security, alle facilitaire US (semi) overheidsinstellingen, NSA en zgn. SWAT teams van politiediensten die treeplanken laten installeren. Secret Service besteld ze allemaal met overall bepantsering.
Het zijn allemaal Wannabee Range Rovers.
Tot en met de nieuwste Range Rover aan toe.
Koopt dan gelijk zo’n Volkswagen bussie als Caravelle uitvoering of dat ding op FIAT of Renault personenbussie basis.
Waarom altijd roze achtig iterieur ipv cognac of wit……?????
roze/paars…… (anders wordt ik kleurenblind genoemd :-)l
Sneue vraag ..
Kinderachtig hoor ..
Kan beter voor de keuze gezet worden “Bentayga of lepera” ..
Dan krijg je tenminste meer een 50/50 discussie ..
Geen USA trash, de Bentley aub
Als ik m’n eigen piemel al een paar jaar niet kon zien.
En hulp nodig had bij het afvegen van mijn aarsch .
Zou ik zeker voor dat zwarte gedrocht gaan .
@st33fie: nou bestellen maar zou ik zeggen!
Vet apparaat. Kan ook op grijs kenteken denk ik?
Jammer dat vanwege zijn lengte het eigenlijk meer op een MPV is gaan lijken. Van de voorkant ben ik wel te spreken, en over de achterkant zullen we het maar niet hebben.
Ik zou hier zeker geen $80.000 voor neertellen, maar dat is redelijker dan de €200000 van de Bentayga.