• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kies maar: Donkervoort D8 GTO-S of Porsche Cayman GT4

Auteur: Author, gepost 13 april 2016 om 14:57 – 67 Reacties

Kies maar: Donkervoort D8 GTO-S of Porsche Cayman GT4


Effe een keer niet twee geijkte rivalen, maar wel twee zeer gefocuste auto’s.

Donkervoort D8 GTO-S

Gister werd ‘ie pas geïntroduceerd en toch vonden we de tijd rijp voor wat harde vergelijkingen. De D8 GTO-S is het íets minder straffe broertje van de D8 GTO (rijtest). Het verschil tussen deze twee racesigaren zit ‘m vooral in een wat vriendelijkere afstelling van het onderstel. Voor het overige blijft de D8 GTO -ook in ‘S’-uitvoering- een fuifnummer van jewelste.

Vermogens liggen op 340 of 360 pk uit een vijfcilinder van Audi bij een wagengewicht van (waarschijnlijk) minder dan 700 kg. Dat zijn cijfers waar je mee thuis kunt komen! De Nederlandse prijs bedraagt trouwens 154.400 euro, da’s dan weer minder.

Porsche Cayman GT4

De GT4 doet nog niet mee aan de viercilinderorkaan die momenteel in Boxster- en Cayman-land huishoudt. Niet dat downsizing in dit verband per se iets negatiefs is, want collega Casper werd behoorlijk blij van de laatste Boxster (rijtest).

Uiteraard is de Cayman GT4 minder hardcore dan z’n Nederlandse tegenstrever. Toch hebben we zo’n vermoeden dat ze qua straat-/circuitfocus aardig bij elkaar in de buurt liggen. De GT4 doet overigens 385 pk bij een gewicht van 1.315 kg en een prijs van 132.100 euro. Roept u maar!

Dank aan @uncivilsum voor het idee!

Ook interessant!

  • Maak je Donkervoort D8 GTO nu nóg duurder
  • Donkervoort D8 GTO Individual
    Donkervoort D8 GTO Individual Series nu EXTRA individueel
  • Donkervoort bouwt JOUW auto
    Donkervoort bouwt JOUW auto deze herfst
  • Waarom de Porsche Cayman GT4 knaak remt

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

cayman, cayman-gt4, d8, d8-gto, Donkervoort, gt4, kies-maar, Porsche

Vorig bericht: « Autoblog-advies: nette Youngtimer met trekhaak voor 20k
Volgend bericht: Onze koning op bezoek bij BMW, is hij zijn Audi beu? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    13 april 2016 om 14:59

    Pfoe, ik denk dat ik de Donkervoort het gaafste is. Maar als je nog een heel klein beetje dagelijkse bruikbaarheid zoekt is de GT4 beter. Erg moeilijk.

    Login om te reageren
    • bmwe81 zegt

      13 april 2016 om 19:23

      @dutchdriftking: idd, als auto voor erbij de Donkervoort en als ik er elke dag mee zou moeten rijden de Porsche. En als in genoeg geld zou hebben allebij?

      Login om te reageren
  2. volvologisch zegt

    13 april 2016 om 15:01

    Lastige keuze, in principe liever de Donkervoort D8 GTO-s! Maar de Cayman GT4 lijkt me de betere daily driver….. hmm fuck it, D8 GTO-s!!!!

    Login om te reageren
  3. Edge zegt

    13 april 2016 om 15:01

    De Cayman GT4, zonder twijfel. Ik heb de ruimte niet om een funauto auto te stallen, dus praktische bruikbaarheid is wel een belangrijk factortje.

    Login om te reageren
  4. ruzzz zegt

    13 april 2016 om 15:04

    Honderd procent de Porsche. Ik ben totaal niet gecharmeerd van de Donkervoort.

    Login om te reageren
  5. str8six zegt

    13 april 2016 om 15:04

    Duivels dillema. Als we nu in een oord woonden waar de zon 300 dagen p/j zou schijnen, de D8! Maar aangezien dat niet het geval is, de GT4.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      13 april 2016 om 15:19

      @str8six: Dat is een misvatting… In die landen worden vrijwel geen cabriolets verkocht. De zon word daar eerder als lastig ervaren. De locals gaan ook niet om 12 uur op het strand liggen. De landen waar juist vrij weinig zon is hebben de hoogste cabrio-dichtheid: Engeland, Scandinavie en Nederland

      Login om te reageren
      • str8six zegt

        13 april 2016 om 15:34

        @Svenska_Aeroplan_AB: Ok, waar ik vaak op vakantie ga zie ik anders. Wel verrassend die cijfers.

        Login om te reageren
        • darrock zegt

          13 april 2016 om 15:58

          @str8six: op het moment dat je op vakantie gaat zit het ook vol met toeristen wss.

          Login om te reageren
          • str8six zegt

            13 april 2016 om 16:05

            @darrock: Florida, dus valt wel mee.

            Login om te reageren
  6. rob5nismo zegt

    13 april 2016 om 15:07

    Donkervoord
    Want dat is net wat exclusiever als de Porsche wat ook een mooie auto is

    Login om te reageren
  7. viezefreddyw zegt

    13 april 2016 om 15:07

    Dit zijn moeilijke keuzes. De GT4 is natuurlijk in vergelijking met de Donkervoort meer te gebruiken als daily driver. Buiten dat is de Donkervoort veel, maar dan ook veel gaver! Wat een monster van een auto zeg, vooral met de kleur van het exemplaar op de foto’s. Ik kies de Donkervoort, wat een beest lijkt me dat!

    Login om te reageren
  8. willeme zegt

    13 april 2016 om 15:08

    Smart Roadster.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      13 april 2016 om 15:12

      @willeme: Ik zie je gaan jongen..

      Login om te reageren
  9. Rick-dos zegt

    13 april 2016 om 15:09

    In alle opzichten de GT4. Auto ziet er beter uit, net iets praktischer dan de Donkervoort, en kan je net zoveel fun brengen als de Donkervoort…

    Login om te reageren
  10. Griffin zegt

    13 april 2016 om 15:11

    Donkervoort. Totaal andere rijbeleving denk ik, puur voor de fun. Daar zou ik mijn MG’tje wel voor aan de kant schuiven denk ik…

    Login om te reageren
  11. Foramen zegt

    13 april 2016 om 15:11

    Laatste keer dat ik in een Donkervoort zat vond ik het maar krap, Cayman is toch meer auto en met fun factor zit het wel goed.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      13 april 2016 om 15:20

      @foramen: goh, is een Donkervoort krap? Ik wilde hem net aanschaffen als familie auto…

      Login om te reageren
      • Foramen zegt

        13 april 2016 om 15:31

        @svenska_aeroplan_ab: you so funny.

        Login om te reageren
  12. terminator zegt

    13 april 2016 om 15:14

    Sws de Donkervoort

    Login om te reageren
  13. norge zegt

    13 april 2016 om 15:14

    Een andere motor en ik had de Donkervoort genomen..Maar ik ga mee met willem…

    Login om te reageren
    • Zjonnie zegt

      13 april 2016 om 18:49

      @norge: Juist vanwege die motor de Donkervoort

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      13 april 2016 om 20:49

      @norge: omdat die geniale 5 pitter toevallig van Audi is? Vind ik nogal een slecht excuus…

      Login om te reageren
  14. hansiehansie zegt

    13 april 2016 om 15:19

    Ik heb ze allebei al.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      13 april 2016 om 20:20

      @hansiehansie: pics or it didn’t happen ?

      Login om te reageren
      • MrShifra zegt

        13 april 2016 om 21:11

        @w0o0dy: Hansie was ook zijn 911R beu en heeft ‘m voor 9 ton aangeboden.

        Login om te reageren
  15. mrrallycross zegt

    13 april 2016 om 15:24

    Denk de cayman wegen het feit dat die praktisch bruikbaarder is. Wanneer het een speelauto wordt dan de donkervoort

    Login om te reageren
  16. kilum zegt

    13 april 2016 om 15:26

    Volledig afhankelijk van de situatie. is het je enige auto of heb je al een daily?

    Als enige auto de Cayman.GT-4
    Als auto voor er bij de D8 GTO-S

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      13 april 2016 om 15:32

      @kilum: Als enige auto een GT4 lijkt me toch geen pretje ;)

      Login om te reageren
      • kilum zegt

        14 april 2016 om 11:42

        @berlinetta: Klopt, maar nog altijd beter dan de D8. De V8 vantage kon ik niet uit kiezen. anders was die het wel geworden als daily. ;-)

        Login om te reageren
  17. martijn11 zegt

    13 april 2016 om 15:31

    Erg moeilijk maar dan toch de donkervoort

    Login om te reageren
  18. berlinetta zegt

    13 april 2016 om 15:31

    De Donkervoort lijkt me fantastisch. Puur rijplezier, ziet er goed uit, heerlijke sound, ongekend snel en ook nog eens een Nederlands product. De Cayman daarentegen vind ik misschien wel het leukste dat ooit uit de fabrieken van Porsche is komen rollen. Praktischer, goedkoper en waarschijnlijk net zoveel fun.

    Ik zou dan ook kiezen voor de Cayman en voor de rest van het geld een motor halen. Dan heb je én een geweldige auto én je kunt alsnog genieten van ongefilterd rijplezier.

    Login om te reageren
  19. leaper035t zegt

    13 april 2016 om 15:35

    GT4 zonder enige twijfel!

    Login om te reageren
  20. Joost zegt

    13 april 2016 om 15:35

    Brains gebruiken: de Porsche
    Emotie: de Donkervoort. No-brainer

    Login om te reageren
  21. PeugeotGTI zegt

    13 april 2016 om 15:42

    Simpele keuze, fuck comfort en gebruiksgemak. De Donkervoort is voor mannen met borsthaar, de Porsche voor mannen met een kunstgebit. Zelfs als DD ga ik voor de puristen keus. Dat je de lokale auto-industrie ondersteunt is mooi meegenomen.

    Login om te reageren
  22. stationcar zegt

    13 april 2016 om 15:42

    Laten we eerlijk wezen, als je in de markt bent voor dit soort auto’s is het vaak niet de auto die je dagelijks gebruikt. De Donkervoort per definitie niet, en de Porsche kan nog wel, maar niet persé in deze uitvoering.
    Dusssss als ik moet kiezen ben ik dus in de markt voor een fun-auto en zou ik zeker weten voor de Donkervoort gaan,
    Ik ben ook gewoon niet zo dol op Porsche.

    Login om te reageren
  23. davelepeef zegt

    13 april 2016 om 15:43

    No brainer, een lekkere Cobra van Superformance… Diep blauw metallic met twee witte strepen erover, cliché maar zó sexy…

    Login om te reageren
  24. denniss00 zegt

    13 april 2016 om 15:49

    Toch liever onze Hollandse Pracht!

    Login om te reageren
  25. meijer zegt

    13 april 2016 om 15:53

    Sowieso de gt4

    Login om te reageren
  26. robd85 zegt

    13 april 2016 om 15:59

    Donkervoort svp !

    Login om te reageren
  27. vinox zegt

    13 april 2016 om 16:07

    Nog altijd de Cayman GT4. Al zet je er een GT3RS naast, een Scuderia, een Mac P1, een Laferrari, een 918, een AMG GT, enfin, je snapt em wel…, ik kies nog altijd de GT4. Dit is wat mij betreft de puurste, leukste en meest haalbare sportwagen die er bestaat. Als ik kon gaan winkelen in die budgetten, zou ik geen seconde twijfelen.

    Login om te reageren
  28. Benny_Weisz zegt

    13 april 2016 om 16:07

    De Donkervoort voor mij.
    De Cayman is zonder twijfel een betere auto maar iedere keer als ik een Cayman zie moet ik denken aan wat JC over de Cayman zei:
    “Driving a Cayman is like telling everyone your life just didn’t turned out as perfect as you wanted it to. Because if it was you would be driving a 911”
    Persoonlijk zou ik voor dat geld een 2 jaar oude 911 Turbo S kopen.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      13 april 2016 om 20:23

      @bennyweisz: driving a Cayman is also about saying to the world : fuck your narrow mindedness I love driving!

      Login om te reageren
  29. gwnbmw zegt

    13 april 2016 om 16:10

    tja… nou staan er hierboven een paar reacties over een daily driver. zo’n ding koop je niet voor daily, zo’n ding is voor afsluitdijk of autobahn in het weekend! met een bagageruimte van 0 kan je er toch bijna niks in kwijt.

    ik zou trouwens voor de donkervoort gaan, het is een beetje een kart in mijn ogen, wat ik veel leuker vind dan normale auto’s.

    Login om te reageren
  30. gregorius zegt

    13 april 2016 om 16:13

    Doe mij maar die Donkervoort.

    Zo’n Cayman voor dagelijks gebruik, valt best tegen. Onhandige opbergvakken enzo.
    Dus dan heb je er toch een als tweede auto. Dan lijkt me zo’n Donkervoort een stuk puurder en unieker!

    Login om te reageren
  31. redbee5 zegt

    13 april 2016 om 16:14

    GT4 alsjeblieft. Bij die Donkervoort wordt het met mijn 1.98 ook zo’n circus act om elke keer in te stappen.

    Login om te reageren
  32. reactief zegt

    13 april 2016 om 16:17

    De Donkervoort is eerder auto nr. 3, 4 of 5. Aangezien ik nog maar één andere auto voor de deur heb, en geen garage is de Porsche een betere keus, maar vind de Donkervoort wel heeeul tof!

    Maar eigenlijk heb ik liever een 718 Cayman S met de viercilinder turbo. Lijkt mij een prima daily!

    Login om te reageren
  33. dutchcorvette zegt

    13 april 2016 om 16:27

    Simpel: GT4

    Login om te reageren
  34. gloudertje zegt

    13 april 2016 om 16:40

    Gt4!

    Login om te reageren
  35. giulio zegt

    13 april 2016 om 16:43

    Ik ben meer van de zeldzaamheid en rariteit.

    Met dat gevoel in de aanslag doet die Porsche me dus helemaal niks. Dertien in dozijn, pak melk, lelystad-centrum gevoel. Dan kan je net zo goed een BMW 2serie m model nemen of een Audi ttrs. De jongensdroom van iedere gewoontedier kantoorknieper of aso-achterstand-kansenparel, met zijn eerste zwartgeldstash in de pocket, al dan niet van Rotterdamse, brabo of Marrokkaanse achtergrond.

    Doe mij die Donkervoort maar.

    Login om te reageren
    • Estate_of_mind zegt

      13 april 2016 om 18:39

      @giulio: als je dan toch licht discriminerende vooroordelen de wereld in wilt slingeren, spel dan i.i.g. MaRokkaans goed..

      Login om te reageren
  36. tocae zegt

    13 april 2016 om 16:59

    Hangt er wat vanaf waarvoor je de auto gebruikt denk ik, dagelijks vervoer of voor erbij? Ik zou voor de GT4 gaan omdat die toch wel wat praktischer is en die verkoop je na een bepaalde tijd toch gewoon met winst of niet? Qua driving fun zal je bij geen van beiden te klagen hebben.

    Login om te reageren
  37. reistje zegt

    13 april 2016 om 16:59

    Vind de Cayman GT4 is misschien wel mijn favoriete auto van dit moment dus daarvoor kies ik. Die twee keer per jaar op het circuit rijd ik dan wel achter de Donkervoort.

    Login om te reageren
  38. Treff zegt

    13 april 2016 om 17:27

    Porsche … ben een liefhebber ?

    Login om te reageren
  39. HZW zegt

    13 april 2016 om 18:04

    No doubt, Donkervoort.

    Login om te reageren
  40. ghost zegt

    13 april 2016 om 18:19

    Ik denk de cayman, ik pas ws niet in de Donkervoort met 1m98.

    Login om te reageren
  41. jessetje zegt

    13 april 2016 om 18:20

    De Donkervoort lijkt me ook heel gaaf, maar ik zou in dit geval voor de Cayman GT4 gaan.

    Login om te reageren
  42. trolle zegt

    13 april 2016 om 18:23

    De donkervoort natuurlijk, weer eens wat anders dan de miljoenste porsche

    Login om te reageren
  43. allesmetturbo zegt

    13 april 2016 om 18:37

    Dit toch wel de moeilijkste keuze van het afgelopen half jaar! De donkervoort is wel een droom auto voor het weekend van mij maar om die GT4 kun je niet heen als je m toch stiekem door de weeks ook een keer wilt pakken

    Login om te reageren
  44. jeppie zegt

    13 april 2016 om 18:42

    Donkervoort

    Login om te reageren
  45. elias zegt

    13 april 2016 om 19:36

    Gt4

    Login om te reageren
  46. KEV9 zegt

    13 april 2016 om 19:48

    Volmondig en zonder enige twijfel de Porsche.. Dit is hoe de 911 eigenlijk had moeten wezen.

    Login om te reageren
  47. martijndh zegt

    13 april 2016 om 22:25

    Porsche! Sws raar om te vergelijken. De Porsche biedt comfort, sportief- en daily drive. Donkervoort zorgt voor leuke weekenden en een lach op je gezicht.

    Login om te reageren
  48. Rob zegt

    13 april 2016 om 22:48

    Geinig, iedereen vond die Porsche altijd de ultieme rijdersauto enzo. ‘Puur’, ‘handbak!’ en ‘voor de liefhebber’ enzovoort.

    Nu noemen we de GT4 in één zin met woorden als ‘praktischer’ ‘comfort’ en ‘dagelijks gebruik’… Geweldig!

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      13 april 2016 om 22:50

      @Rob:
      Oja, kiezen. De Donkervoort plus een cursus fatsoenlijk autorijden…

      Login om te reageren
  49. pinut187 zegt

    14 april 2016 om 09:48

    Donkervoort, goed voor de NLse economie en goed voor Donkervoort.

    Login om te reageren
  50. marco9ff zegt

    14 april 2016 om 22:46

    De Donkervoort is vermoed ik echt geweldig. Maar je hebt er helaas niets aan. In Nederland rijden is niet leuk (tenzij circuit, maar dan is een cupracer veel geschikter). En voor een paar dagen naar de Alpen moet je toch je tandenborstel meenemen. En die past er niet in.
    Dus wachten tot er een Boxster GT4 komt. Of de juiste mods aan je Boxster maken ;-)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North