Kies maar: Maserati Levante versus Jaguar F-Pace

Auteur: , 76 Reacties

Twee merken die recent hun intrede maakten op de crossover-markt én beide bekend staan om hun sportieve modellen. Tijd voor een onderling vergelijk.

F-Pace versus Levante

Kijken we naar de sportieve tradities van beide merken, dan zijn er zeker overeenkomsten. Goed, waar je bij Jaguar wellicht als eerste denkt aan luxewagens en bij Maserati eerder aan sportwagens, maakt Jaguar ook heerlijke sportwagens en Maserati schitterende luxewagens. Tot voor kort ontbrak een crossover in de line-up van beide merken, maar met de Levante en de F-Pace komt aan die crossoverloze periode een einde.

Laten we beginnen met het exterieur. De F-Pace oogt wat compacter en is dat ook: 473,1 centimeter versus exact 5 meter voor de Levante. De verschillen in breedte zijn minimaal, de F-Pace is met 217,5 centimeter zelfs twee centimeter breder dan de Levante. Opvallend is dat de forsere Levante in vergelijkbare uitvoering zo’n 50 tot 100 kilo lichter is dan de Jag.

Levante versus F-Pace

Veel zescilinders, alleen in de Jag een vierpitter

Ook qua motoren is er een behoorlijke overlap, maar zijn er wederom ook belangrijke verschillen. Maserati bouwt momenteel drie uitvoeringen van de Levante, de gewone met 3.0 V6 met 350 pk (nog niet leverbaar in Nederland), de Levante S met hetzelfde blok maar met 430 pk en een zescilinder zelfontbrander met 275 pk. De F-Pace zet daar een tweetal 3.0 V6 benzinemotoren met respectievelijk 340 en 380 pk tegenover, terwijl de zespits diesel met 300 pk nog een stukje sterker is dan die in zijn Italiaanse tegenstrever. Daarnaast levert Jaguar ook een viercilinder diesel, met 180 pk echter flink minder potent.

Flinke prijsverschillen

Dat betaalt zich echter wel terug in een veel lagere instapprijs. De goekoopste F-Pace kost 52.850 euro, terwijl je voor een Levante minimaal 102.529 euro moet neertellen. Dan vergelijken we echter wel appels met peren, dus moeten we die iets meer dan een ton kostende Levante Diesel tegenover de F-Pace 30d AWD zetten. Deze is er vanaf 76.150 euro, terwijl de dik aangeklede First Edition voor 98.850 euro in de prijslijsten staat.

Levante versus F-Pace

Kijken we naar de benzine-varianten, dan zijn de verschillen nog groter. De gewone Levante is in Nederland nog niet leverbaar, dus moeten we het met de 140.371 euro kostende Levante S met 420 pk doen. Zoveel vermogen levert Jaguar niet in de F-Pace, dus komen we uit op de F-Pace S AWD (380 pk), die vanaf 106.350 euro mee naar huis mag. De First Edition staat voor 115.550 euro in de prijslijst. Zowel het door Ferrari onder handen genomen blok uit de Levante als de V6 die Jaguar naast de F-Pace ook in de F-Type levert, staan bekend om hun fijne soundtrack. De 0-100 sprint wordt beslecht in het voordeel van de Maserati, 5.2 seconden versus 5.5 seconden in de dikste Jag.

Kies maar

Een volledig eerlijke één-op-één-vergelijking valt er dus niet te maken, maar de beide SUV’s verschillen evenmin als dag en nacht van elkaar. Zeker niet omdat het niet ondenkbaar is dat Jaguar ook nog met een nog snellere F-Pace R zou kunnen komen. Dat is voorlopig echter toekomstmuziek en dus moet er gekozen worden uit datgene wat nu te koop is. Ga je voor Italiaanse flair of Britse klasse?




76 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Maserati, hij is wel wat lelijker dan de jaguar, maar het is wel een maserati, en dat is reden genoeg voor mij om die te kiezen moest ik de keuze maken
@spykerboy: vooral die dubbele wheel-arche is echt lelijk. Interieur daarentegen is wel erg fraai, en daar kijk je als bestuurder toch het meest tegenaan….
@spykerboy: huh nog een keer? Een Maserati kiezen, maar dan omdat ie niet mooier is?! Tov een Jag? Oke.. Bij zon saaie Mercedes of BMW sure, maar zo vet is Maserati nou ook weer. Wel bloedmooi in sommige gevallen. Dit keer.. Mwah. Liever de Jag.
@vondudenstein: tja, ik zou hem kopen om het feit dat het een maserati is, voor mij reden genoeg….
De F-Pace. Dat is een van de weinige SUV’s die gewoon écht mooi is. Alles is goed geproportioneerd, en de wagen oogt totaal niet lomp. Zeker niet in vergelijking met de Levante.
@Edge: helemaal met je eens, vind de levante ook wat lomp
@Edge: Helemaal met je eens. Naar mijn smaak is er maar één die in de buurt komt, of wellicht mooier is en dat is de Range Rover Sport.
@Breinstein: Ik zou de originele RR boven alles verkiezen maar in dit vergelijk zeker de Jag
@Breinstein: Blijkbaar zijn de Britten de enigen die fraaie SUV’s kunnen maken
@mvdd: Volvo komt nog enigszins in de buurt. Maar voor mij de Jag! Mooie bak.
De Levante heb ik nog niet in het echt gezien, dus ik kan er nog niet helemaal over oordelen. Zo op basis van de foto’s kan ik zeggen dat ik hem niet lelijk vindt, maar ook niet echt bijzonder. Het heeft sowieso allemaal veel te lang geduurd voordat deze auto op de markt was.

Maar OT:
Ik zou voor de Jag gaan. Ik vind hem mooier (alleen de achterbumper is niet zo denderend) en de recensies over de Jag zijn wel lovend. Stuurt niet zo strak als een Macan, maar rijdt wel ontzettend leuk en fijn. Bovendien denk ik dat hij technisch wat beter in elkaar zit dan die Italiaan. En last but not least: je houdt erg veel geld in je zak.

De Levante is daarentegen wel een stukje exclusiever. Dat is op zich ook iets wat mee weegt, maar op basis van de foto’s heeft hij me nog niet kunnen overtuigen.
@berlinetta: Ik heb de nieuwe Levante al goed bekeken en ik moet zeggen dat de front TE is. Alsof je met je mond open over straat loopt.
@berlinetta: Ik ben het ook met je eens. De Jag is gewoon net even wat mooier vormgegeven.

Moet wel eerlijk toegeven dat ik de Levante in deze kleur ook wel chique vind hoor:
http://ag-log.o.auroraobjects.eu/03-2016/levante_geneve/1.jpg
@viezefreddyw: Ziet er zeker goed uit in die kleur! Het is ook niet dat ik de Maserati niet fraai vind, maar het roept geen wauw-effect bij me op. De Jag doet dat wel.

Echter moet ik ook toegeven dat het bij Jag wel eenheidsworst begint te worden. De XE, XF, XJ en F-pace hebben allemaal hetzelfde frontje. Dat doet Maserati beter.
@berlinetta: Daar heb je zeker een punt. Vooral de nieuwe XF lijkt ontzettend veel op de XE.

Een tijdje geleden stond ik met mijn vader in een Jaguar dealer te kijken of we wat moois konden vinden voor die ouwe van me. Stond daar, dacht ik, een nieuwe XE. Bomvol in opties en lekkere motorisering. Dus even kijken wat hij kost. Stond er: Jaguar XF 3.0 Diesel met een vraagprijs van een dikke € 110.000. Dat kan niet dacht ik, een dikke ton voor een XE? Ben ik gaan vragen aan de verkoper wat de werkelijke prijs was voor de XE omdat er Jaguar XF stond op de prijslijst. ‘Nee meneer, dat is de nieuwe XF’, zei de verkoper.

Echt, het is me nog nooit voorgekomen dat ik modellen door elkaar haal. Ook niet bij de S-, E- en C-klasse van Mercedes of verschillende Audi’s. Maar daar stond ik toch even met een bek vol tanden…
@viezefreddyw: Dat komt omdat er tussen de C, E, en S-Klasse nog verschillen in de details zitten vanuit elke denkbare hoek. Van afstand lijken ze hetzelfde, maar als je die details op je neemt zijn ze echt makkelijk te onderscheiden. De enige keer dat ik verward werd door die drie modellen was bij de eerste aankondiging op AB, dan neig je nog wel eens aan de andere twee te denken (nvt bij de S Klasse want die was eerst).

Terwijl de nieuwe XF gewoon een XE is met grotere wielbasis en langere achteroverhang.
Van voren is er één verschil (namelijk de chromen strip op de plek waar ik mistlampen verwacht, die is bij de XF gewoon recht en bij de XE heeft ie een gebogen uiteinde) en van achter ook één (de chromen strip in het achterlicht loopt bij de XF door tot het andere achterlicht en bij de XE wordt hij onderbroken in de achterklep).

Echt lastig, en ik snap je verwarring. Je mag een familiegezicht hebben maar je kunt ook te ver gaan.
Ik vind dat Tesla dat goed doet. De Model S en Model 3 zijn totaal verschillend, en toch zie je direct dat ze van hetzelfde merk zijn.
@viezefreddyw: Haha mooi verhaal. De XE en XF zijn ook erg lastig uit elkaar te houden. Ik kan ze ook alleen aan de achterkant herkennen en dan moeten ze niet te ver weg rijden.
@berlinetta: Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik dat best kut vond haha. Ik beschouw mezelf wel een beetje als autokenner en toen dat me overkwam vond ik dat best vervelend haha. Maar goed, het overkomt me nu niet meer.
Maserati, alhoewel die jag ook gruwelijk mooi is ga je natuurlijk voor de Maserati, vergeet nniet dat er een alfa suv aan komt.
@henkhupelschoten: dat is gewoon de Maserati met andere badges hoor
@mrrallycross: de Giulia en straks stelvio zijn wel op het het Maserati onderstel afkomstig maar daar houd alles mee op. Alfa heeft het zelf door ontwikkelt en de motoren zijn helemaal verschillend van Maserati .dus geen simpel badges vervangen zoals bij Audi/vw
De Jag is idd veel mooier. Aan de andere kant het is wel een Maserati. Ik ga voor een nieuwe Jag en dan van het wisselgeld een tweedehands Quattroporte.
Jaguar please. Zo een veredelde Alfa voor veel te veel geld met precies een naam van een Daewoo vind ik echt niet aantrekkelijk voor een Italiaan nota bene
@gedece: Naam van een Daewoo? Ik denk dat je Levante en Leganza door elkaar haalt. Levante is de naam van een mediterraanse windstroom. In dat opzicht is het gewoon een naam die goed bij Maserati past, want Ghibli, Mistral en Bora zijn ook namen die ze van windstromen hebben geleend.
Dat de Jaguar vergeleken moet worden met een auto die 2x! zo duur is, zegt genoeg lijkt mij.

De Jaguar is qua design een stuk volwassener,
Haar lijnen zijn elegant. Terwijl bij de Levante allerlei drukke futsels moeten worden toegevoegd ‘om er nog wat van te maken’..
100% de jaaaaggg. Veel mooier.
Breedtes kloppen niet. Misschien is dit stukje door een stagiair getypt? Zeer merkwaardig dat het “professionals” niet eens opvalt dat een doorsnee SUV geen 217,5 breed kan zijn.
De Jag is veeel mooier. En de R met V8 komt vast nog wel.
Moeilijke keuze, maar dan ga ik toch voor de Maserati. Ik vind de F-pace een schitterende auto alleen vind ik de uitlaten op een 1 of andere manier goedkoop ogen.. doet mij een beetje denken aan de Evoque (wat in mijn ogen negatief is). Dashboard van de Jaguar vind ik dan wel weer mooier, maar de stoelen van de Maserati vind ik weer fraaier.. pff..

Ik wil een Levante met een F-pace dashboard en Levante stoelen.. :D
Ik heb beide onlangs in het echt mogen aanschouwen. De Maserati vond ik mooier dan ik van te voren had gedacht en de Jaguar was net zo mooi dan ik had verwacht. De Jaguar vind ik over het algemeen mooier dan de Maserati en ik vind het ergens ook logischer dat Jaguar in het SUV-segment stapt. Bij het merk Maserati heb ik daar toch zo mijn twijfels over. Mijn inziens past het totaal niet bij het merk Maserati om een SUV in productie te nemen. Het zal wel verkopen en daar is het ze er ook om te doen.

Ik kies de Jaguar. Mooier exterieur en mooier interieur. Stukje goedkoper ook.
En dan graag zo:
https://cnet3.cbsistatic.com/hub/i/r/2016/04/26/c75058b9-5eea-4d66-a491-4b84066eb727/crop/2920×1642+105+181/resize/970xauto/77db76ca51c7b461d32ed181b5f20312/03-2017-jaguar-f-pace-first-edition.jpg
@viezefreddyw: Zo issie bijna perfect! Voor mij zilverkleurige velgen graag ;)
Dit zijn allebei van die auto’s die je pas begrijpt als je 45 bent. Als je kiddo’s hebt en indruk wil maken op je 3de vrouw op de golfclub.
@noreplacementfordisplacement:
’t zijn vaak vrouwen die achter het stuur zitten bij dit soort droefmobielen (hier althans).
Maatje van me krijgt de F-Pace precies zoals de topicfoto. Met de 380pk V6. Ben razend benieuwd want ik vind het echt een plaatje!! Zou dan ook mijn keuze zijn, niet alleen tegen de Levante maar eigenlijk tegen elke SUV op het moment.
@E34M5Touring: Vertel je maatje maar dat hij smaak heeft!
@pieterpoes: Haha Thanks! Hij komt uit zo’n Limited Edition Evoque dus wellicht een beetje bevooroordeeld maar toch!
@E34M5Touring: Die moet toch zo ongeduldig zijn als een klein kind. Wat een heerlijke auto lijkt me dat. De rijtesten beloven echt veel goeds en alleen dat geluid al.
@berlinetta: We hebben hem al gevraagd om een introductiemiddag bij hem thuis. BBQ’tje er bij enz. Kan hij koken en kunnen wij ff kennis maken met z’n nieuwe auto. Onze hele vriendengroep zit op hete kolen om dat ding. Allemaal autogekken met voorliefde voor Engels dus dan weet je het wel..
@E34M5Touring: Haha lijkt me een prima dagje. Meneer braadt een lekker stuk vlees voor je klaar terwijl jij zijn speelgoed eens een uittest.
De Jag…

Die is net even iets voornamer door zijn meer ingetogen verschijning, terwijl het toch een indrukwekkende auto is.

De Maserati is overigens wel een heel goede tweede, al lijken de verhoudingen op de foto’s een beetje zoek.
Duidelijk de Jaguar.
in de jag zie je de engelse roots in de maserati de italiaanse roots
ik vind de maserati het er mooist uit zien als hij nu ook het bijbehorende geluid heeft hands down maserati voor mij
Beide nog niet in het echt gezien maar op plaatjes is de JAG mooier in mijn ogen dus doe die maar. Al zou ik van beide merken liever iets hebben met wat minder bodemspeling.
Levante
Voor mij toch wel heel graag de Marerati. Ik heb bij de Jag te veel het idee dat ze een F-type hebben gepakt en die omhoog hebben te trokken.
De luchthappers in de bumper zijn veel te groot. Bij de gril is het net als of ze vergeten zijn door iets voor te ontwerpen. Groot gat, sorry jongens hij moet vandaag af zijn.
Ik denk dat ik geen van beide zou kiezen en voor de Porsche Macan. Rijdt denk ik net iets beter en ziet er in ieder geval beter uit dan de levante. De f-pace is zeker een mooi ding maar ik ga toch liever naar de duitsers
@petrolhead4life: Het klopt dat de Macan beter rijdt dan de F-pace, maar beter is niet altijd leuker. Hetzelfde geldt voor de 911 en F-type. De 911 rijdt veel scherper dan de F-type, maar volgens de autojournalisten biedt die F-type juist door zijn minder scherpe rijgedrag meer fun.
@petrolhead4life: Dat is een klasse daaronder
Heb het artikel nog niet gelezen maar ga nu al voor fpace
Ik ben smoor verliefd op de F-Pace maar de Lavante heeft ook wel iets speciaals. De Levante ziet er net iets exclusiever uit of eleganter, geen idee hoe ik het moet uitleggen maar hij heeft iets.

Maar doe mij toch maar de F-Pace
De Macan.
Levante anyday! Overtreft de jag in het exterieur, interieur, motor én gewicht!
De Jag want die heeft more swag..
Beetje appels met peren vergelijken natuurlijk. De Maserati is veel hoger gepositioneerd.
De Jag is voor mij echter bij voorbaat al af vanwege dat verschrikkelijke dash. Echt Jaguar onwaardig, zoals bij alle Jags van tegenwoordig.
Jag, lijkt me de betere auto van de 2. Op de foto’s lijken te panel gaps van de Maserati ook behoorlijk groot, daarnaast kan het mms van de Maserati me totaal niet bekoren.
Wat mij vooral opvalt; wat hebben ze beide smalle en kleine ramen (of is dat gezichtsbedrog?)… De Range Rover Evoque heeft dat ook.

Waarom? Een SUV leent zich toch prima voor mooie grote ramen? Want veel licht (=aangenaam) en beter zicht (=handig). Of is dat niet ‘stoer’ genoeg, een beetje glas?

Dat gezegd hebbende, doe mij maar de Jaguar…. Nee wacht, die nieuwe Land Rover. De Disco Sport. Daar mag je volgens mij nog wel naar buiten kijken ;-)
Jaaaaaaaaaaaaaggggg
Jaguar
De Jag!
De Maserati is niet zo’n mislukking geworden als ik verwacht had, het is meer een Cross Over dan een SUV.

Maar die Jag, die ziet er uit als een Range Rover Sport met een andere front! Sowieso, Jaguar heeft Land Rover als voor haar SUV’s. What’s next? Een Range Rover sedan?
@stephano: de F-Pace staat geheel los van Land Rover. Ze staan niet eens op hetzelfde platform. Jaguar wil echt een andere weg inslaan met hun SUV dan LR, veel sportiever. Dus ja, in principe hebben ze LR voor de SUV’s, maar de F-Pace is niet te vergelijken met die SUV’s ;)
@stephano: Er zit wel degelijk verschil tussen LR/RR en de Jaguar. De Land/Range Rovers zijn echte terreinwagens die daarbij ook nog eens heel luxe zijn.
De Jaguar is een echte SUV. Ziet eruit als een terreinwagen, maar verslikt zich nog in een kiezelsteen. En Jaguar is tenminste braaf genoeg om ook toe te geven dat ze geen terreinambities hebben. Het is gewoon een SUV die goed moet rijden op het asfalt.
Doe mij de nieuwe XC90 maar, van dat design kunnen beiden nog veel leren!
@chimaera: Ook zeker een hele mooie, zo niet de mooiste. Maar qua fun en prestaties blijft hij wel achter bij deze twee.
@berlinetta: Volvo met T8 Twin Engine, 407 pk. Komt wel in de buurt. Weet natuurlijk niet hoe het zit met de rij-eigenschappen
Reeds 2 maal in de F-Pace gezeten. Ik keek enorm lang uit naar de lancering van deze wagen. De wagen is ruim en luxueus, mijn enige bron van frustratie is het gebruik van te veel plastic in het interieur, ter hoogte van de benen en de binnendeuren (zelfs in de First Edition-versie). In deze prijsklasse moet je op zijn minst soft touch materialen gebruiken. Nu voelt het allemaal goedkoop aan. Enorme misser van Jaguar! De XF daarentegen heeft veel minder hard plastic en voelt meteen heel wat luxueuzer aan, zoals een echte Jag betaamt.
Doe mij maar een nieuwe Volvo XC90 Excellence. Of nog even wachten tot Polestar dat model visueel onder handen neemt. Ik zie Jaguar’s en Maserati’s graag maar dit spul is niet aan mij besteed.
De Maser heeft een veel mooier interieur en de Jag heeft het niet. Eigenlijk is die meer vanhet Deense design achtige: mooi maar om er je bankrekening voor te plunderen. Een Maser spreekt meer gevoel uit. Laat die auto een paar jaar rijpen en het wordt een begrip.
Ah, de twee nieuwe Cayennes
De Jag uiteraard. Hij ziet er stukken beter uit. En het comfort van een Jaguar is niet overtreffen door welk soort auto dan ook.
De Jaguar … van deze twee vind ik die het beste en mooiste
Die Levante heeft een kont die beetje doet denken aan een Renault Koleos, zeker vanaf de zijkant. Daarom dus zeker de F-pace voor mij
De Jaguar, ik heb graag dat een auto gewoon werkt, niet uit elkaar valt en op een bijna-Duits afwerkingsniveau zit. Daarnaast is hij ook gewoon veel mooier en flink goedkoper.
@mgmb
Een lange tijd onder een steen gelegen? Auto’s van Maserati vallen niet uit elkaar, zijn gelukkig niet zo saai als de duitse concurrenten. Als ik die laatstgenoemde moest rijden dan zou ik liever onder een steen leven.
Ik sla ze beide over! Doe mij maar een Macan 👍🏼

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).