• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mitsubishi-sjoemelgate: dit is de financiële schade

Auteur: Dizono, gepost 25 mei 2016 om 08:35 – 33 Reacties

Mitsubishi


Tijdens het bekendmaken van de jaarcijfers, een kleine maand geleden, was de financiële schade nog niet te overzien. Na afronding van intern onderzoek heeft Mitsubishi de schade wel in kaart kunnen brengen.

Mitsubishi heeft jaren lang verbruikstesten gemanipuleerd en dat kwam eerder dit jaar naar buiten. Het leidde tot een gekelderde beurswaarde en daaropvolgend een strategische overname door Nissan. Zojuist heeft het automerk bekend gemaakt hoeveel geld het bedrijf op de balans gaat zetten als ‘buitengewoon verlies’.

Ten tijde van de bekendmaking van de cijfers over het fiscale jaar 2015, dat bij Mitsubishi tot 31 maart 2016 loopt, was het onderzoek over de sjoemelpraktijken nog gaande. Nu dat interne onderzoek is afgerond, heeft Mitsubishi bekend gemaakt wat haar extraordinary loss is: 19.1 miljard Yen ofwel een ruime 155 miljoen euro tegen de huidige wisselkoers.

Belangrijk is dat het hierbij gaat om een schatting van Mitsubishi zelf. Eventuele sancties door de Japanse overheid en schadevergoedingen kunnen dus hoger, maar ook lager uitvallen. Het bedrag staat in schil contrast met de 25 miljard euro die Volkswagen volgens analisten kwijt kan zijn door dieselgate. Dat kan deels worden verklaard door de schaal waarop het valsspelen plaats vond, maar dat Mitsubishi de betreffende auto’s niet in de Verenigde Staten heeft verkocht, zal eveneens een aardige duit in het zakje doen houden.

Ook interessant!

  • Video: Mitsubishi overschat terreincapaciteiten
  • Nieuwe Mitsubishi Outlander
    Nieuwe Mitsubishi Outlander heeft beeldschoon interieur
  • Minder schade, toch is je autoverzekering niet voordeliger
  • Komt er weer een écht coole Mitsubishi?

Nieuwste artikelen

  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
  • Dit is de breedste Ferrari Purosangue van Nederland
  • Hoe je flinke korting kan scoren op deze BMW M5 Touring
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, Mitsubishi, uitstoot

Vorig bericht: « Deze oude Lexus LS400 heeft meer pk’s dan een Audi RS6
Volgend bericht: Kies maar: Maserati Levante versus Jaguar F-Pace »

Lees Interacties

Reacties

  1. E34M5Touring zegt

    25 mei 2016 om 08:42

    Opel rijden is de toekomst.

    Login om te reageren
    • jordydeknecht zegt

      25 mei 2016 om 08:50

      @e34m5touring: Ook Opel sjoemelt met uitstootcijfers. Ik denk zelf dat de fabrikanten die niet sjoemelen op een hand te tellen zijn

      Login om te reageren
      • motormuis zegt

        25 mei 2016 om 09:05

        @jordydeknecht: Ik gok Mazda, zij gaan lekker hun eigen weg, ik denk dat door hen niet gesjoemeld wordt!

        Login om te reageren
        • toniominestrone zegt

          25 mei 2016 om 09:06

          @motormuis: gebaseerd op wat?

          Login om te reageren
          • motormuis zegt

            25 mei 2016 om 09:11

            @toniominestrone: Gut feeling ;-) en mijn bewondering voor het merk de onafhankelijkheid en de eigenwijze keuzes. Zou ook een teleurstelling zijn als ze wel zouden sjoemelen.

            Login om te reageren
            • toniominestrone zegt

              25 mei 2016 om 11:25

              @motormuis: emotie is een gevaarlijke in de harde automotive wereld.

              Login om te reageren
            • bartteeuwen zegt

              25 mei 2016 om 12:50

              @motormuis: Ik denk dat je nog wel eens gelijk kan hebben. Bij grote atmosferische blokken is er minder “tuning” mogelijk omde uitstoot te verminderen. Het opgegeven verbruik ligt vaak ook veel dichter bij het werkelijke verbruik. Hierdoor verbruikt een mazda in theorie meer benzine, maar in de praktijk zal het vergelijkbaar zijn.
              Daarbij vind ik mazda ook een sympathiek merk:)

              Login om te reageren
        • theyoungsaablover zegt

          25 mei 2016 om 09:10

          @motormuis: en wat dacht je van Volvo

          Login om te reageren
          • knipperlichtje zegt

            25 mei 2016 om 09:38

            @theyoungsaablover: als er iemand aan het downsizen is dan is het wel Volvo, dus die zou ik ook niet meteen uitsluiten.

            Login om te reageren
          • spykerboy zegt

            25 mei 2016 om 09:38

            @theyoungsaablover: lol sws sjoemel…. Ik geloof nogsteeds niet dat de xc90 zo weinig uitstoot dat ie in de 7% categorie kwam vorig jaar…

            Login om te reageren
    • lekbak zegt

      25 mei 2016 om 09:14

      @e34m5touring: lol, I see what you did there.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      25 mei 2016 om 10:03

      @e34m5touring: ook hun sjoemelden. Ik denk dat alleen Toyota heilig is in deze.

      Login om te reageren
      • jordydeknecht zegt

        25 mei 2016 om 10:06

        @dutchdriftking: Ook Toyota, de hybrides stoten ook veel te veel uit

        Login om te reageren
    • bimmert zegt

      25 mei 2016 om 10:10

      @E34M5Touring: Hij hapt (nog) niet ;)

      Login om te reageren
      • eklasse zegt

        25 mei 2016 om 11:29

        @bimmert: hij weet wel waar hij het over heeft..

        Login om te reageren
  2. aadzor zegt

    25 mei 2016 om 08:50

    Wat ik zo bijzonder vind is dat er meer fabrikanten zijn. Allemaal met hetzelfde idee. Of wisten ze het van elkaar? Wie volgt?

    Login om te reageren
    • knipperlichtje zegt

      25 mei 2016 om 09:45

      @aadzor: dat is nog wel een geinige vraag, want de Japanners gebruiken andere hardware. Bij Europese merken onderling kun je nog zeggen dat ze allemaal gebruik maak(t)en van de mogelijkheiden die Bosch biedt, maar Mitsubishi gebruikt naar alle waarschijnlijkheid eigen ECU’s. Het kunnen ook apparaten van bijvoorbeeld Fujitsu of Denso zijn, maar dat acht ik minder waarschijnlijk. In ieder geval is er dus zelf iets ontworpen.

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      25 mei 2016 om 13:26

      @aadzor: Ik denk dat dit gewoon het te verwachte resultaat is als je de regels zó streng maakt dat het bijna onmogelijk is voor de fabrikanten om zich hieraan te houden.

      Als je drie verschillende merken tuinslang koopt en er teveel water doorheen perst zullen ze alledie knappen.

      Login om te reageren
  3. mrrallycross zegt

    25 mei 2016 om 08:56

    Heeft Nissan dit beta alle of is dit van voor de overname?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 mei 2016 om 09:31

      @mrrallycross: hoezo betalen? Het gaat gewoon van de spaarrekening van Mitsubishi.

      Login om te reageren
  4. motormuis zegt

    25 mei 2016 om 09:01

    Apart dat Nissan hiervoor in de bres moet springen. Mitsubishi is een tak van een gigantisch bedrijf. Dus in dat opzicht kunnen ze de financiële schade makkelijk zelf dragen. Waar hebben ze Nissan voor nodig?

    Login om te reageren
    • motormuis zegt

      25 mei 2016 om 09:03

      @motormuis: Mitsubishi maakt volgens mij voor de helft van alle merken de OEM turbo’s. Groot gedeelte van deze industrie zit in Almere

      Login om te reageren
    • Rob zegt

      25 mei 2016 om 09:06

      @motormuis:
      De diverse Mitsubishi ondernemingen zijn zelfstandige bedrijven. In principe hebben ze weinig met elkaar van doen.

      Login om te reageren
    • Dizono zegt

      25 mei 2016 om 09:17

      @motormuis: Nissan springt niet voor Mitsubishi in de bres. Zij hebben wel het gesjoemel ontdekt, omdat Mitsubishi Motor Company (MMC) ook kei-cars maakt voor Nissan. Vervolgens is het balletje aan het rollen geraakt en is als gevolg de beurswaarde van MMC gekelderd. Dat zag Nissan vervolgens weer als een mooie gelegenheid om lekker goedkoop heel veel aandelen MMC te kopen. That’s it.

      Login om te reageren
      • motormuis zegt

        25 mei 2016 om 09:20

        @Dizono: Dank voor de uitleg. Het is nog vroeg.

        Login om te reageren
  5. peug206 zegt

    25 mei 2016 om 09:06

    Als de Nederlandse overheid nog een tekort heeft; kappen met flitsen en beginnen met co2 NOx en verbruikscijfers. ….

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      25 mei 2016 om 10:23

      @peug206: Misschien moeten we maar eens een inval bij Spyker doen. Kijken wat daar te halen valt.

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        25 mei 2016 om 10:31

        @berlinetta: Daar kun je hooguit wat onroerendgoedbelasting heffen op die vele luchtkastelen.

        Login om te reageren
      • peug206 zegt

        25 mei 2016 om 10:39

        @berlinetta: als Amerika vw kan aanklagen…. kan me niet voorstellen dat al die Amerikaanse merken zich houden aan de co2 waardes die zijn opgegeven.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          25 mei 2016 om 11:28

          @peug206: het gaat bij VW om NOx, niet om CO2. Hoewel ik me meen te herinneren dat de CO2-uitstoot ook te hoog was, maar dat geldt voor vrijwel alle merken.

          Login om te reageren
          • peug206 zegt

            25 mei 2016 om 11:43

            @berlinetta: kun je nagaan hoeveel ze kunnen binnenhalen!

            Login om te reageren
  6. bergmm zegt

    25 mei 2016 om 09:06

    Het is dan wel een schatting van de kosten, het verschil met andere sjoemelaars is ook wel groot in praktijk.
    Of je nu met getallen over verbruik iets gunstiger voordoet en bij bekendmaking meteen door het stof gaat, of complete software ontwikkeld om een veelvoud aan giftige stoffen de lucht in te blazen. Daarna zo veel mogelijk ontkennen of afschuiven naar andere betrokkenen, maar dan toch met een “gratis reparatie” komen.

    Beiden gefraudeerd, maar kan persoonlijk beter in de opstelling komen van de Japanners. Al had ik deze praktijken niet van hun verwacht.

    Login om te reageren
  7. choi zegt

    25 mei 2016 om 12:25

    Subaru rijden voortaan. Dan maar een hoop belasting betalen bij aanschaf.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North