Ben je in de markt voor een 500+ PK-pakezel en verkeer je in de luxe hier dik 170.000 pop op stuk te kunnen slaan? Dan gaat het in feite tussen 2 modellen: de splinternieuwe CLS Shooting Brake, of de XF Sportbrake.
Have a break, have a Jaguar/Benz?
Zojuist maakte Mercedes de prijzen bekend van onder andere zijn gefacelifte CLS. In topspecificatie, als 63 AMG-S, met 4-MATIC en 585 pk doet deze € 172.600, bijna exact hetzelfde bedrag dat je kwijt bent voor de 550 pk sterke Jaguar XFR-S Sportbrake; deze kost namelijk € 172.860.
Serieus geld, maar daar krijg je wel een auto met een dikke geblazen V8 in de 5 literregionen voor, die bovendien gegarandeerd een zeldzamere verschijning is dan de nieuwe Audi RS6.
Kijken we naar alle specificaties, dan ben je als je het snelst wilt zijn het beste af bij Mercedes: dankzij een berg meer koppel en vierwielaandrijving laat je de Jag in de sprint hopeloos stof happen. Alleen op topsnelheid komt de roofkat langszij, aangezien deze niet zoals de Benz op 250 is afgeregeld.
In de basis is de Jaguar wel een stuk goedkoper, maar dit prijsvoordeel wordt geheel teniet gedaan door het halve onsje aan CO2 dat de auto extra uitstoot. Hoe dan ook: in dit segment worden keuzes vaak meer met het hart dan met het koude verstand gemaakt, en zal de aantrekkingskracht en exclusiviteit van de Jag wellicht de nodige twijfelaars over de streep trekken. Bovendien: geef mij elke dag van de week een superchargerhuil boven een turbofluit.
Het gaat hier echter niet over de mening van ondergetekende, maar die van jullie, welke van de twee zou het worden? Kies maar!
Model | Mercedes-Benz CLS 63 AMG-S Shooting Brake | Jaguar XFR-S Sportbrake |
---|---|---|
Afmetingen [l x b x h] in mm | 4956 x 1881 x 1416 mm | 4966 x 1877 x 1460 mm |
Nieuwprijs | € 172.600,- | € 172.860,- |
Aandrijving | AWD | RWD |
Maximumvermogen | 585 pk | 550 pk |
Maximumkoppel | 800 Nm | 680 Nm |
0-100 km/u | 3,7 s | 4,8 s |
Topsnelheid | 250 km/u | 300 km/u |
CO2-uitstoot | 248 gr/km | 297 gr/km |
Cilinderinhoud | 5.461 cc | 5.000 cc |
Drukvulling | ja, turbo's | ja, supercharger |
Gewicht | 2.025 kg | 1.967 kg |
Jochempie zegt
Ik denk toch… de Jag! En dan als volgt:
brennie-1994 zegt
Mercedes! persoonlijk vind ik het design van de CLS SB gewoon geweldig. heb er zelf tot nu toe ook een aantal keren gelukkig in mogen rondrijden en ik zou het iedereen adviseren!!
mlbenz zegt
@brennie-1994: Makkelijke keuze! De CLS is echt mega! In alle opzichten beter/mooier dan de Jaguar.
jrk68 zegt
Appeltje eitje, de Jag.
Ik heb niks met die shooting brake die eigenlijk gewoon een onpraktische E-combi is.
dondeboer zegt
Zonder twijfel de Jag, graag ook in dit blauw. Prachtig ding. De CLS, hoe dik ie ook is en hoe gaaf de houten vloer ook is, blijft toch een ordinair ding.
tdu2zonda zegt
Mercedes! De CLS SB is in mijn ogen gewoon prachtig!
TimoBac zegt
@tdu2zonda: Één van de meest stijlvolle wagens die Mercedes momenteel maakt. Echt een plaatje!
reggie-boy_rood zegt
@timobac: je hebt gewoon gelijk!
JW zegt
De jaguar! Al vind ik de witte vlakken in de achterlichten in combinatie met de zwarte strip bijzonder lelijk.
frietjes zegt
Weet je, dit is echt een moeilijke keuze! qua prestraties wint de benz het maar qua motorgeluid de jag. De styling is bij beide geweldig en exclusiviteit staat ook op een soortgelijk niveau (both very rare) Ik zou ze toch allebei een keer gereden moeten hebben, autoblog plsz….?? ;-)
gregorius zegt
IIk zou graag willen zeggen dat het een moeilijke beslissing is; maar dat is het niet. 100% de Benz. Ook omdat ik de keuze al heb gemaakt om volgend jaar voor een 3 jaar oude CLS SB te gaan. Helaas zonder AMG, maar met diesel en 4×4: ik wil minder aan brandstof uitgeven, niet 2x zoveel! Enige nadeel aan de 1ste generatie CLS SB (en dus 2e generatie CLS): wat een lelijk multimedia system. Maar goed, dat is ook niet Jaguars sterkste punt. BMW wint deze race als een tijdje. Voordeel is wel dat deze generatie CLS niet dat achterlijke iPad ding heeft, wat we een week of 2 geleden opeens zagen!
agera zegt
Beiden zijn niet mijn eerste keus, maar in dit geval kies ik de Jaguar.
toyotafortuner zegt
Oei lastig! CLS63 AMG SB is ongelovelijk prachtig net als de XFR-S SB.
T wordt toch de XFR-S SB
E34M5Touring zegt
Die CLS SB vind ik heel lelijk. Echt knap hoe je een CLS zo kunt verneuken als je het mij vraagt. XFR-S of normale CLS vind ik een stuk moeilijker. In dit geval 100x de Jag.
thomcarspotter zegt
XFR-S sowieso, machtig mooie wagen!
hamerhaai zegt
Maakt me niet uit, want ik zou ze toch verkopen en er blablabla voor kopen en dan nog wisselgeld overhouden voor blablabla en geld voor brandstof :).
jwsdevries zegt
Mercedes, ik vind het echt een ongelofelijk mooie wagen, die staat heel hoog op mijn want-list ;)
xenonlampje zegt
Heel lastig maar gaat toch de CLS worden. Heeft net iets meer wauw naar mijn idee.
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
Ik zie toch liever een poes dan een ster. Dus de Jag voor mij.
jkool zegt
Gaan er mensen haten als ik eigenlijk een RS6 wil?
amglover zegt
@jkool: ik niet hahaha
tupperware zegt
Deze Mercedes man gaat in dit vergelijk toch echt voor de Jaguar, de CLS blijft voor mij een penoze bak en een T-model Shooting Brake noemen is in mijn ogen blijk geven van een gebrek aan kennis op de marketing afdeling.
Dus sorry Mercedes, wat mij betreft slaan jullie hier de plank volledig mis.
lamborgfan zegt
@tupperware: en net vind je het nog alleen een onpraktische E-combi..
Wist niet dat het iemand zo kon schaden om een estate een andere naam te geven omdat ie ook in zn vorm zich onderscheidt van “normale’ estates
Persoonlijk vind ik het wel leuk klinken ipv duf estate, station of refobak
notsobig zegt
@lamborgfan: Ik vind “Roadster” ook wel leuk klinken, dus zullen we de station niet gewoon “Roadster” gaan noemen?
maseratizzzzzzzz zegt
De jag, omdat:supercharger>biturbo
458spideritalia zegt
Jaguar!
roberto zegt
De CLS SB, precies zoals op de foto!!
DRU zegt
Dit is wel de moeilijkste keus ooit.
rob5nismo zegt
Jag mooiere daklijn
lebeaunl zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
brabusrocket zegt
Absoluut een makkelijke keuze dit, de Benz natuurlijk! Veel charmanter, en rijd heel wat ferrari’s vanaf de start eruit of houd ze minimaal bij. En mensen die aangeven dat de sound van de Jag veel beter is dan die van de AMG raad ik aan om toch nog maar eens een keer naar de donderstorm van de AMG te luisteren, kippenvel..
maseratizzzzzzzz zegt
@brabusrocket: bij de atmosferische 6.2 v8 kan ik het met je eens zijn, maar deze 5.5 biturbo echt niet hoor…
ardonjr zegt
De Jaguar is vele malen stijlvoller..
joost2000 zegt
De Jaguar want de Mercedes lijkt net een lijkenwagen en de Jaguar ziet er sportiever uit.
amglover zegt
De top snelheid van de cls 63 kan ook op de 300 begrensd worden. Qua looks de jaguar maar beleving toch wel de benz denk ik. Zou denk ik toch voor de jaguar gaan.
ej20g zegt
Dat is een moeilijke. Stiekem vind ik de Jaguar zowel van binnen als van buiten mooier, maar de AMG is ook als AWD te krijgen. Een must in mijn ogen. Maar die Jaguar is zo ontzettend mooi… Ik zou het echt niet weten.
snorrie11 zegt
Hmmm… De Jaguar ziet er een stuk bruter uit, maar de CLS SB is wel een pareltje.
Pica zegt
De Mercedes natuurlijk, persoonlijk vind ik deze vele male schoner. Restwaarde zal ook aanzienlijk hoger liggen.
jrk68 zegt
@Pica:
Restwaarde zal op die bedragen vast een rede zijn om hem te laten staan, je laat mij wel lachen.
Beide schrijven als een malle af….
Nu vind ik mensen die een auto kopen om te ruilen i.p.v. te rijden sowieso een beetje sneu….
macmiller zegt
De jaguar natuurlijk
lambo4all zegt
Sowieso de mercedes, de xf-rs kon al niet tippen aan de e63 amg s. En de cls shooting brake is helemaal buiten bereik voor de jag.
jrmpower24 zegt
Veel mensen vinden die CLS SB zo mooi maar ik ben er totaal niet weg van. Van de XFR-S ook niet trouwens.
Beide merken hebben veel mooier spul te bieden.
jensgib zegt
XFR-8
jensgib zegt
@jensgib: XFR-S Moet het zijn, sorry.
MDA zegt
Ai… moeilijke keuze. Maar de daklijn van de merc, de houten vloer achterin, en het geluid van de AMGV8 duwen met toch naar de CLS SB.
henkhupelschoten zegt
AMG!!! Gewoon te prachtig! En als ik nog wat centen over zo hebben even langs brabus:)
Pordon zegt
De CLS voor mij aub. Beide schitterende auto’s maar de CLS heeft qua design toch wel een streepje voor op de Jag.
hillegaar zegt
De Mercedes want die is 280 euro goedkoper
phaeton zegt
Een Jaguar moet gewoon een stijlloze Jaguar zijn… Geen R-S gepeupel. Bruin leer met hout, geen zwart alcantara en rolkooi.
tievdz zegt
@phaeton: waarom moet een Jaguar in godsnaam stijlloos zijn?
phaeton zegt
@tievdz: Woeps. Stijlvol natuurlijk.
gerjanm zegt
Ik vind de cls wel een heel mooie station auto.
lamborgfan zegt
De CLS voor mij, die is veel goedkoper! Dat is al zeker een paar dagen vakken vullen..
imba zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Joel_D zegt
Geluid van de Mercedes is fantastisch. En met bijna 600pk is vierwielaandrijving geen overbodige luxe. Dan kan je altijd volgas geven zinder wheelspin.
zeki88 zegt
Ben een Mercedes fan, maar idd, deze cls is gewoonweg een mislukt model
saxoke zegt
De Jaguar. En in dit blauw!
weem zegt
Easy, voorkant Mercedes, achterkant Jag.
SDM zegt
Zeker de CLS, wat een ongelooflijk mooie wagen. Mocht de 27,5 miljoen bij mij komen dan komt die direct voor de deur, church!
mashell zegt
De CLS natuurlijk. De Jag is me teveel Subaru en te weinig Jaguar.
PeterVDG zegt
Zeker weten de Mercedes.
henk_he zegt
De Jag. De Merc ziet er uit als een rolschaats (=mening)
gtwillem zegt
Ik vind de Jaguar een schitterende en gave auto. Exclusiever ook. Maar als ik een dikke station zou kopen werd het toch echt wel een E55 AMG S Estate 4-Matic. Nog goedkoper ook!
tyso44quattro zegt
Mijn keuze gaat naar de merc als ik moet kiezen tussen die twee, maar eerlijk te zijn zou ik ze alle twee niet moeten hebben te klassiek naar mijn goesting, en estate en break toestanden moet ik al niet ( persoonlijke keuze)
reggie-boy_rood zegt
Benz…..
dunhozzie zegt
Jaguar!
reistje zegt
De Jaguar vind ik veel mooier dan de Benz, zeker in het echt.
Daar in tegen heb ik toch ook wel wat met Mercedes… + betere ervaringen met Mercedessen dan met Jaguars.
Dussss, de keuze is simpel. Ik ga voor een E63 Sedan.