Kies maar: S63 AMG, S8 Plus of Alpina B7

Auteur: , 131 Reacties

Drie dikke Duitse zakensedans on steroids, welke mag het worden?

Kies maar: S63 AMG, S8 Plus of Alpina B7

Audi zorgde onlangs voor aardig wat opschudding met de S8 Plus: een beul van een auto die met 605 pk in minder dan vier tellen de 100 km/u haalt. De concurrentie is er echter ook nog. Bij Mercedes hebben we gekozen voor de S63 AMG omdat deze ook een V8 heeft en de S65 met V12 gewoon een auto van de buitencategorie is.

BMW is in dit verhaal een stukje lastiger door het ontbreken van een écht hete 7-serie, dus hebben we voor het gemak de Alpina B7 Biturbo gekozen. Noem het een kunstgreep, maar daarmee doe je deze vette bak wel tekort. Overigens is de B7 al uit productie, maar we vonden het toch de moeite waard om ‘m mee te nemen.

De broodnodige cijfers:

 
Audi S8 Plus
Mercedes S63 AMG
Alpina B7 biturbo
Motor4.0 V8 biturbo5.5 V8 biturbo4.4 V8 biturbo
Vermogen/koppel605 pk/750 Nm585 pk/900 Nm540 pk/720 Nm
0-100 km/u3,8 s4,4 s (3,9 s 4Matic)4,6 s
Topsnelheid305 km/u250 km/u (begrensd)312 km/u

Voor wie het nog niet zeker weet hebben we hieronder galleries van de drie dikkerds. Kom maar door met die keuzes!



131 reacties

B7 uiteraard
Alpina 👍🏼
Alpina B7!
B7. Gewoon vanwege de looks.
S8 plus zowiezo,duidelijk,sorry bedoel overduidelijk
@leroyrs5: sowieso
S8 plus
B7!
Waar is de 760li ?
@xr134: valt buiten de boot vanwege de V12. Net als de S65.
@ej20g @zr134: de 760li, S600 en A8 W12 hebben allemaal gemeen dat ze niet als ‘übersportliche’ versies in de markt worden gezet, daarom staan ze er niet bij. De S65 staat overal boven met z’n 1000 nm koppel
@knipperlichtje: jep, dat klopt nog beter dan wat ik zei. Was de S600 even helemaal vergeten.
@knipperlichtje: En toch zou ik voor een S600 gaan als ik 2,5 ton op een limo zou stukslaan.
@phaeton:
Ik duidelijk voor de 760li hoor
@xr134: Oké hoor.
@xr134: Daar ga je zeker geen spijt van krijgen.
S63 AMG..
Alpina, konkurrenzlos.
B7
S63 AMG, al is die S8 plus wel bloedje snel. Maar goed, als ik het voor de beste prestaties doe, koop ik wel een Aventador.
Moeilijk, normaal zou ik voor de Alpina gaan, maar de B7 is aanmerkelijk ouder dan de rest. De vorige S63 vond ik erg mooi, maar de huidige komt een beetje oubollig over. Daarbij vind ik het bij de S63 jammer dat je een flinke smak geld neerlegt en dan nog altijd niet met het absolute topmodel rondrijdt. Dus op basis van plaatjes en cijfertjes zou ik voor de S8 plus gaan. Hij is lekker strak, zeker in het (durf ik het te zeggen ;)) grijs.
B7, zonder discussie
Ik ga voor de S8 Plus
S8 Plus

Alpina is te ordinair, en voor Sjonnie.

S63 is voor kampers die nog niet opgepakt zijn met hun succesvolle business.
@camber24: En de S8 Plus is voor ramkrakers dan? Sorry, beetje onzin argument van je…
@SimonMc: een S8 is voor mensen die zich heel erg veel zorgen maken om wat andere mensen denken over het merk auto wat ze rijden en het misplaatste geloof hebben dat Audi dan wat minder poenige associaties oproept dan BMW of Mercedes, merken die Audi in reclames zelf ook vaak wegzet als ‘old luxury’. Want poenig en uitbundig in Nederland mag niet van Roemer en Klaver.

Hoe dat nog steeds kan snap ik ook niet, want als er een merk tegenwoordig een slecht imago heeft voor wat betreft de mensen die het aantrekt is het Audi wel. Voetballers, ramkrakers, kickboksers, ongelicenseerde farmaceuten, allemaal gek op Audi om een of andere reden…

Doe mij maar die old luxury. Al is het maar omdat een toplimo in de basis RWD hoort te zijn wat mij betreft. De merken die al decennia vertegenwoordigd zijn in dit segment weten dat tenminste.
Wat een oerlelijke velgen zitten er onder die Alpina
@2fjurius: Dit zijn de juiste velgen onder een Alpina, ga je mond spoelen. Klassiek model.
@smoked: Ik denk dat hij liever Sjonniepaupervelgen van het Kamp wilt 😂
@sanderm3: zit eerder te denken aan vossen forged vps-309 velgen
@smoked: dat Alpina sinds de oprichting geen nieuw model velg heeft durven ontwerpen maakt het niet mooi. Die velg is hopeloos achterhaald. In die zin past die wel bij deze oude 7 serie.
@2fjurius: nou, nou, ik zou ze maar al te graag onder mijn 7 willen hebben!
Echt wel de S8 Plus, maar heb niks tegen de anderen
Moeilijke keuze. Qua looks: de B7, zonder twijfel. De A8 valt eigenlijk helemaal af ondanks dat prachtige interieur omdat ik vind dat de A8 de uitstraling van de S-Klasse en 7-serie mist. Dan blijven de B7 en de S63 over. Ik denk dat de keuze dan toch op de S63 valt want wát een beul is die V8 toch.
S8 in ’t zwart!
S63 by far, even een chip er in knallen en blazen maar, overigens @mauritsh: Houd het aub eerlijk en zet er de 4matic neer. 3.8/9 naar 100.
@henkhupelschoten: precies, ik wou het niet zeggen.
@henkhupelschoten: je hebt gelijk, gaan we doen.
S63
Lever mij de S63 AMG maar af, ondanks de duidelijk betere specs van de S8

Wat zijn de verschillen qua prijs?
B7
Gezien die S8 plus niet de standaard S8 is, maar een andere/hogere versie, zou je eventueel ook de S63 4matic ertegen kunnen zetten die dan ook 4-wiel aandrijving heeft. De 0-100 tijd scheelt dan nog maar 0,2 seconden en ik vermoed dat die qua prijs elkaar ook niet teveel zullen ontlopen.

Je zet eigenlijk al 2 niet-standaard versies af tegen de Mercedes, dus kan dit ook wel. Ok ik weet wel dat BMW in eigen huis niks vergelijkbaar heeft, maar toch.
Alle 3 mooi maar zou voor de S63 gaan.
S63 AMG any way, any day
Alpina B7. Zonder na te denken.

De S8 is dodelijk saai. Ik word alleen warm van een D2 S8. En de W222 S(63) is gewoon niet zo mooi, vergeleken met de W221.
S8, de MB lijkt mij een betere auto, echter het MB imago past niet bij mij. Geen idee waarom, maar dat is gewoon het gevoel. De BMW a la alpina heeft mij nooit kunnen bekoren, altijd net niet ofzo. Nooit echt mooi kunnen vinden. Maar wat een geleuter, kan het toch niet betalen.
@sleepyj: Gewoon een keer mee rijden, dan komt het gelijk goed!
@henkhupelschoten: met welke?
@sleepyj: De merc natuurlijk! Mij zul je niet ovwr die anderw twee horen, absoluut niet haha
@henkhupelschoten: nee dank, nogmaals: het imago van MB past niet bij mij. Doet niets af aan het feit dat het technisch enorm goed in elkaar steekt.
Ik ga voor de Quattroporte als dat mag?
Audi natuurlijk
Audi s8 plus zonder twijfell
Mag ik vals spelen? Want dan de Jaguar XJR graag!

Liever nog gewoon een XJ6, in dat champagne-achtige zilver, maar dan speel ik wel heel erg vals ;-) In ieder geval, de Jaguar XJ vind ik kwa ontwerp toch wel tien keer knapper als deze Duitse jongens. Als in onderstaande foto, die kleur, die wielen; niks meer aan doen:
http://img2.netcarshow.com/Jaguar-XJ_2010_800x600_wallpaper_04.jpg
250km/u hahaha kom op zeg mercedes…
@maferick74:
Waarom zou je in vredesnaam nóg harder willen gaan?
@Rob: Omdat een Golf R of Insignia OPC ook harder gaan. 280 of 300 doen de M5-en van deze wereld ook, dus waarom de topmodellen niet?
@phaeton:
Och, voor het gegeven is het wel leuk ja, maar als dat het enige is……

In een auto als dit ben ik van mening dat je “voldoende” kracht moet hebben. Genoeg om het tegenover jezelf te kunnen verantwoorden dat je een auto voor een ton hebt gekocht. Of je er nu 210, 230, 250 of 300+ mee kunt is toch niet zo belangrijk? Doe je één of twee keer in Duitsland om te controleren of de fabrikant niet liegt, daarna nooit weer.

Neem bijvoorbeeld de Jaguar XJ6 (XJ40) van mijn opa. Die kreeg ik met veel pijn en moeite op 180, 190km/u. Vond dat vooral heel erg dom om te doen en het ging uiteindelijk maar nipt sneller als in mijn 1,3 liter Coltje…. Maar toch had je in die Jaguar het idee dat je altijd wel snel genoeg was, en het leuke was: je was ook gewoon snel genoeg! ;-)
En kijk zo’n auto nou voorbij glijden….
https://www.youtube.com/watch?v=HaqN9B0ZTvE
….dan hoef je toch ook niet 300 plus kilometers per uur te gaan?
@Rob: Dat ben ik met je eens. Persoonlijk vind ik vermogen een luxe, dwz de mogelijkheid om vlot en zonder veel bombarie in te kunnen halen. Een BMW 525 is dan al voldoende. Stel echter dat je in Duitsland woont en je rijdt 230/250 met je slee en je wordt ingehaald door een Golf, dan kan ik het mij indenken dat dat knaagt en dat je liever de mogelijkheid wilt hebben om mee op te rijden. Dat je dat niet vaak zult doen is een tweede.
@phaeton:
Als het de Mercedes rijder echt boeit dan vinkt hij het drivers package aan, is de s63 begrensd op 300.

Dus wat is je punt?
@maferick74: Vink de AMG Drivers Package aan en je kan ruim 300 km/u gaan..
Hier valt toch niets te kiezen? De S klasse is toch heer en meester in dit segment?
S8 natuurlijk. Alpina kan er mee stoppen of ze moeten eens wat nieuws gaan doen. O.L. auto’s
Heb liever een xjr met 550 pk want het is een jaaaaag
100% de S63 AMG
S8 of s63. Een alpina vind ik niet zo bijzonder
Ondanks zn leeftijd pakt de A8 wmb de nr1 titel. Ook in dit geval. S8 plus. Geniaal
Het zijn alle drie erg dikke auto’s. Dus je kunt geen verkeerde keuze maken. Ikzelf zou gaan voor de S8 Plus. Cleane looks gecombineerd met grip en power. Daarbij is dit de strakst sturende van de drie.

Op nummer twee de Alpina B7. Met striping uiteraard. De Audi is net even wat sportiever en discreter. (Zie Head 2 Head van Motor Trend).

S63 AMG. De klassieke en barokke lijnen van de S-klasse staan niet goed met een AMG behandeling. Sterker nog, ik vind het lelijk. Daarbij ben ik nog niet oud genoeg voor een S. Iets te veel een Opa auto.

Wat strakker en zakelijker dan de barokke
@mauritsh: waar is de Jaguar XJ-R gebleven. Die past qua specs er zo tussen, toch? Met 550pk niet eens de zwakste en verrewegde lichtste (en coolste.
@gtwillem:
Het moest een Duitse strijd blijven denk ik ;-)
Anders had de Quattroporte met een V8 er ook wel bij gemogen.
@Rob: dat is toch meer een Quattroporte met een V8, niet echt een apart model.

De XJ-R is echt de snelle versie, boven de Portfolio.
@gtwillem:
Wat maakt de Audi, Mercedes of Jaguar dan zoveel anders dat je ze wél als een apart model ziet?

Kwa looks en power (en ook kwa prijs overigens…) kan de Maserati zich prima meten met deze auto’s.
@gtwillem: Inderdaad, dat had een mooi alternatief geweest.
Dan maar de S8 …. Power is NOTHING without CONTROL !
Voor mij de Audi A8 plus graag, op 2 de Mercedes AMG S63 en op 3 dan de Alpina B7
B7.
Geen keuze te maken de S klasse voor mij*
S 63 AMG
Wat doet die audi a4 ertussen dan?
Uiteraard de benz
@hplh: eb de gij u bril op
Sowieso de 7-serie. Maar dan met de 6.0 v12
quattroporte.
Ik moet altijd ’n beetje glimlachen als ik bij dit soort auto’s die lijstjes zie met vergelijkingen van PK’s en 0-100 tijden. Want ik vraag me af wat daar nou zo belangrijk aan is. Wil je er stoplichtsprintjes mee gaan rijden? Eigenaren van de overige merken eruit rijden? Op topsnelheid gaan rijden? ’n Circuit op?
Ik dacht dat daar andere auto’s voor waren. Dit zijn limo’s! Bedoeld om snel, comfortabel en luxueus te reizen. En graag over langere afstanden. En dan zijn die cijfertjes van 0 en generlei waarde. Voor mij in ieder geval.
Daarom ook zou ik in ieder geval voor de Alpina B7 biturbo gaan. Gewoon omdat ik dat de mooiste vind. Met Alpina-velgen, maar zonder de striping. En word ik dan ’n keer ingehaald of voorbijgesprint door één van die andere? Ook dan zou ik weer glimlachen! Laat maar lekker gaan! Ik laat me niet uitdagen, maar rijd op mijn manier en wil lekker fit op de plaats van bestemming aankomen.
Bentley Arnage R of toch maar een Quattroporte Sport GT S.
Audi omdat ik geen woonwagen heb
@st33fie: bij ons op het kamp staat 2 x een Audi s8. Geen Mercedes Amg en ook geen Alpina’s…
@rovadepo: goedzo dan hebben ze daar eindelijk ook goede smaak !
Als we het hebben over recht nu de Merc, maar ik beeld me even in dat de nieuwe Alpina B7 er al is en dan zou ik 5 van de 7 dagen daarvoor gaan en 2 daagjes voor de Merc.

Vwb de Audi, bekijk ‘m 1 keer recht van de zijkant. Focus je op de proporties. Merk dat er iets ‘niet klopt’. Het is een grote limo toch? Maar waarom doen de verhoudingen dan denken aan een Jetta, Passat, Mondeo…? Focus op de neus. Kijk naar de hoeveelheid metaal die voor de voorwielen uitsteekt. Kijk naar de kleine ruimte tussen voorwiel en A stijl. Nu heb je het gezien en kan je het niet meer ontzien…Het is een neplimo! Een huis-tuin-en-keuken voorwielaandrijver alleen dan langgerekt en achteraf hebben ze de achterwielen mee laten doen.

Kan gewoon niet joh, cadillac bouwt de Deauville ook niet meer. FWD basis in het topsegment, kappen met die ongein VAG.
@jaapiyo: Ik heb ooit in de a8 mogen zitten, de korte versie, ik zal je zeggen, bootvluchtelingen hebben meer ruimte dan de achterbank van een a8. Ik zat er serieus met m’n knieën in mijn nek.
@henkhupelschoten: jaapiyo: Ik heb er vaker ingezeten en mee gereden. Enkel met de lange niet met de korte. Fantastisch ding, en iedereen die zegt van niet heeft er A: nog nooit mee gereden en B: lult uit zijn nek!
geloof wel dat het uitstekend rijdt, mag ook wel voor dat geld maar aan ruimte is letterlijk een gebrek. kan dat schuine stukje altijd wel waarderen in het interieur. met de airco erop, geweldig geplaatst! maar toch ga ik voor de S, rijdt als een tiet! @kapiteinaudi:
S63 AMG, al zou ik met een 500, het liefst als coupé opzich ook al wel genoegen nemen denk ik.
nr. 4, Tesla Model S P90D 700pk 930nm 0-100 3,0sec (Ludicrous mode) 250km/h, ‘tank’ leeg in 125km bij topsnelheid maar doe je normaal is 400km haalbaar. Gratis snelladen (30min 75%vol) in heel Europa bij Tesla SuperCharge punten! Energie verbruikskosten (als je hem thuis/zaak oplaad en normaal gebruikt) 4ct per kilometer, eet dat benzine slurpende monsters…
@Martijnduif: Tesla blokkeert z’n topsnelheid als de accu of de motoren te heet worden, dan blijft hij volgens mij hangen op 180/200 km per uur. Overigens zijn er echt veel superchargers, zelfs bovenop de brenner voortaan
@Martijnduif: en zo’n tesla is natuurlijk al helemaal stil.
Voor mij absoluut de S8 plus. Interieur van Audi vind ik toch wel wat mooier dan de rest. Op de tweede plaats de S63 AMG. Ik vind deze minder spannend dan de S8, maar nog steeds een heerlijk geluid van onderin. De B7 komt toch bij mij wel op de laatste plaats, omdat het niet meer is dan een getunede 7-serie. BMW kan blijkbaar zelf niet echt een competitief exemplaar op de markt inbrengen, waar Alpina bijschiet. Jammer. Maar voor mij aub toch de s8 op de oprit aub!
De S8 of de S63. Moeilijk kiezen wel. Heb een dergelijke auto wel liever op lange wielbasis en dat heeft de Audi niet!
De S8 voor mij. Wat een droombak! De Alpina vind ik ook heerlijk, maar hij haalt het niet bij de Audi. De AMG is sowieso ook geweldig, het ligt allemaal erg dicht bij elkaar.
Natuurlijk de Alpina B7, als je zoveel geld uitgeeft wil je geen saaie Audi, en die Mercedes dat is een limo in een sportpak.
De B7 straalt luxe en klasse uit :)
De Audi
De Audi want het minst opzichtig. De Alpina is een Alpina en ook nog eens gebaseerd op een oud BMW model, die valt dus 2x af. De S63 is me gewoon te fout, niet eens omdat de auto nou zo erg is maar om de aura die om die 63 modellen hangt.
Alpina. Punt.
S8
S63 AMG 4-matic! De S8 is en blijft net een grote S4/S6 en de ik vind dat model 7 gewoon lelijk, ondanks de Alpina behandeling, wat ik normaalgezien wel mooi vind.
@tdu2zonda: en wat is een het verschil tussen de s en de c dan ??
Ook wel sneu eigenlijk hoeveel fanboys hier hun ‘gram’ willen halen. Er is 10 x door verschillende personen gezegd dat hij/zij voor de B7 kiezen, gelijk elke reactie plussen/liken… zucht. Pak dan gewoon de eerste reactie, en like die reactie.. niet 10 x het zelfde antwoord.

Mijn keuze. Mercedes-Benz S63 AMG 4-Matic met keramische remschijven, zwarte velgen en matbruin/mat bronze lak! http://www.autogespot.nl/mercedes-benz-s-63-amg-v222-2/2014/06/29
voor het geld koop ik een g63 6×6 brabus.
De mighty Benz!
Doe maar een volvo s80 en een leuke speedboot erbij. Heb ik toch de totaalsom en het brandstofverbruik van bovengenoemde bakken.
Zeker S63 AMG
Zag toevallig net een 7-serie langs rijden, en ik vind hem gewoon echt niet mooi. Dan maakt de topsnelheid verder niet meer uit.
Denk dat als ik inderdaad in de markt zou zijn voor deze auto’s, het een mercedes zou worden. Maar ik zou toch ook zeker gaan proefrijden in die audi.
Uiteraard de S8
Audi!
S8 plus, nah doe maar een panamera of een eu Charger SRT-8 hellcat, ja die laatste
Mercedes S63 AMG
Stuk voor stuk lelijke verlengde hokken;) kortom: ik
hou niet zo van doe lange slees. Alsof er een meter blik is tussen gepropt.

Wat betreft de keuze:
-de Merc valt af. Heb weinig met Mercedes en het interieur vind ik te rond/glooiend.
En dat stuur…*kots*
-de A8 heeft echt een prachtig interieur. Exterieur wordt ik niet warm van. Maar het rijgedrag van een Audi kan m.i. niet op tegen een BMW. (Tuurlijk, in deze klasse rijdt het meeste wel goed;))

Kortom: ondanks day Alpina wat mij betreft qua looks niet altijd goed doet aan het exterieur rijdt het wel fantastisch. En de typerende velgen blijven voor mij echt prachtig. Qua rijgedrag dus de B7!
@peke: Niet met je eens. Ondanks hun groote zijn ze alle 3 goed gevormd. Dit is een auto waar een paar meter is tussen gepropt
http://www.topgear.nl/image/popup/verlengde-cayenne-full-18012012114827-5374.jpg
@gerjanm: haha, Okay die letterlijk.

Maar bij deze auto’s krijg ik het idee van ‘wie heeft de langste.’
Ik vind ze te groot voor mooi design. Ik ben groot BMW fan, maar de nieren hierin zijn zo achterlijk groot, vind het gewoon allemaal te lomp. Enkel om het groot zijn.

De zeeën van ruimte in het interieur daarentegen vind ik wel weer heel gaaf.
@peke: Klopt, deze klasse auto’s zijn zeker niet de mooiste en de 7 serie is mij ook veel te lomp (hoewel deze alpina er wel lekker fris uitziet). Dit soort auto’s is voor een doelgroep bedoeld waar ik zelf nooit in hoop te komen ;)
@gerjanm: financieel wil ik er best inkomen;)

Maar voordat ik me zelf zo belangrijk vind dat ik dit voor mezelf aanschaf..mwah..dan nog altijd de panamera of quattroporte met voorkeur voor de eerste.

Een 5-serie is groot zat!! Mijn huidige 3 is super, met eventuele kids zou een 5 wenselijk zijn (mijn portemonnee vind overigens van niet;))
@peke: Een E60 is toch wel binnen “handbereik”? of bedoel je een F10?
(zonder in die doelgroep te geraken….)
@gerjanm: Doelgroep “rijke stinkerds” ??
B7 zonder twijfel. Hoeveel meer pk de rest ook heeft, Alpina heeft mijn voorkeur.
S63 amg please
Tesla Model S P90D. In 2.8 seconden in stijl naar de 100. Bam !
Wauw.. dat er zoveel mensen zijn die zich druk maken over hun imago en of dat een droom auto wel of niet bij hen past..

Fuck it.. Neem gewoon welke JIJ mooi vind.

Ik vind de S8 het meeste “Sleeper” gehalte hebben in het zwart. Daar houd ik van. Die wil ik.
Ik ben voor de 760i F01 gegaan (alhoewel ik wel twijfelde versus B7) De V12 is veel robuuster.

Dat de B7 een hogere top heeft kun je maar zelden testen….

Dan nog, als ik MOEST kiezen tussen de 3:…………de B7.
Die grote happen cq. walvismuil aan de voorkant bij de amg en semi muil bij de S8 zijn een enorme afknapper, optisch wint de B7 sowieso. Het pk overschot/verschil is van ondergeschikt belang.
AMG BEGRENSD?????
Ik heb nog ns n keer naar die S8 gekeken..kots , kots, wat een lelijke velgen op deze opgepompte S4…
1-Audi S8
2-Merc S63 AMG

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).