Deze twee carbon-exoten slijten de tijd in dezelfde garage in Hong Kong. Ze zijn namelijk beiden van één eigenaar. Iedere dag keuzestress, de horror!
De Pagani Zonda Absolute is een eenmalig avontuurtje van Pagani. De Italiaanse supercarbouwer is zich in opdracht van de koper te buiten gegaan aan nakend carbon, in keurige strepen naast elkaar. Voor de afwisseling zijn er hier en daar wat tricolore-accentjes aangebracht. De pk’s worden verzorgd door een twaalfcilinderig orkest in V-vorm, met minimaal 650 pk.
Dat andere speeltje in de garage, de Koenigsegg Agera S Hundra, is speciaal ter gelegenheid van de honderdste geproduceerde Koenigsegg vervaardigd. Daar moet naast heel veel carbon -zelfs de velgen zijn van koolstofvezel- natuurlijk 24-karaats bladgoud op. De echte lekkernij ligt achterin: een in eigen huis ontwikkelde V8 turbo motor met maximaal 1030 pk.
Deze twee hebben vooral hun voorliefde voor carbon gemeen, daar houdt het wel op. Want waar Pagani steevast kiest voor extra aandacht voor detail en afwerking, gaat het Zweedse Koenigsegg eerder voor techniek en eigen motoren.
Wat blieven jullie?
Zondaaaa
Ik doe de zelfde keuze als deze man….Gewoon beiden.
Agera! Veel agressievere uitstraling..
Maar goed, we weten allemaal dat 95% (en hoger) hier die keuze nooit zullen hoeven te maken. Misschien als het om een schaalmodel gaat..
Absoluut de Absolute.
@carmiggelt: Nakend carbon moet zijn naked carbon.
@marikoelolo: Nakend kan ook sorry, ik zat met naked in mn hoofd
@marikoelolo: ik zie het door de vingers ;)
Carbon en bladgoud…
12 cilinders & afwerking: de Zonda dus.
Sublieme afwerking, de Agera dus.
Ik ga voor de Zonda. Liever een V12…het geluid is zo veel mooier dan het geluid van de V8 van de Agera. Als het puur om performance gaat zou ik wel voor de Agera kiezen maar 650 pk uit een brullende 12 cilinder is genoeg voor mij. Ook qua uiterlijk de Zonda en helemaal de afwerking…pure emotie! Achterkant vind ik dan weer veel agressiever dan de kont van de Agera.
Makkie de Zonda natuurlijk
De Zonda! 650pk is sowieso al meer dan ik aankan, het geluid van elke Zonda is super, de cabine is echt subliem en ik heb de fabriek al eens bezocht! Dat alleen al is genoeg om bij elke vergelijking Zonda te roepen! De enige auto die me in twijfel kan brengen is de McLaren F1! Verder altijd een Zonda!
Zonda…huil…huil…
De agera! Een zonda ziet er van de voorkant te goedkoop uit, vooral foto 3.
Net als de eigenaar gewoon allebei!
Waar is dit ergens? Zou ik ook wel een kiekje willen nemen als ik in HK ben
De Zonda omdat V12. Of nee de Agera, omdat 2 turbo’s. Of toch de Zonda… Neenee, de Agera… Of…. AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!!!!!!!!!
De zweed
Zonda aub
Agera is mijn favoriet
ik zou voor de Agera gaan, maar daar moest ik wel erg lang over nadenken
Wie kiest er nou voor de Zonda als je voor de Agera kan gaan?
@reventon: Ik. Zonda is echt een droomwagen voor mij, zeker in deze uitvoering!
@reventon: Wie kiest er nou voor de Agera als je voor de Zonda kan gaan?
Absoluut de Zonda, “everyone needs to have owned a V12 in his lifetime”
Allebei niet.Liever een 918 Spyder.Een LaFerarri is net als een P1 niet meer te koop dus blijft er in mijn ogen er niets meer over.Gelukkig hoeft het clientèle die in de markt zijn voor dit type auto met dat soort keuzes niet te worstelen.
De Pagani Zonda is een stuk sexier !
Pagani for life!
Twee voor de prijs van één?
Haha, tennisrackets aan de muur in je garage… Daar horen tools!! Duidelijk geen homebuilt hero’s daar!!
Koenigsegg all the way.
Ik heb nl. het allerhoogste respect voor Christian von Koenigsegg, terwijl ik Horacio Pagani een Argentijns straatschoffie vind met de bijbehorende achterbakse trucjes en onhebbelijkheden. No way dat hij ooit een cent aan mij gaat verdienen.
Please feel free to disagree with me :D
@Vincegail: Die Argentijns straatschoffie heeft wel oog voor de kleinste detail (wat ook altijd een doel heeft en niet alleen als design dient) en verlegt de grenzen altijd bij de uiterste om het beste van de beste te krijgen als eindresultaat. Ik denk dat je Horacio Pagani te kort doet daarmee, denk persoonlijk dat er geen grotere autojunk bestaat dan Horcacio. Vooral de Pagani Huayra benadert de perfectie zeer dichtbij, fenomenaal in elkaar geschroefd.
Hoe zal ik het zeggen qua wereldwijd verkopen zal Pagani voorlopen op Koenigsegg. Belangrijker nog denk ik dat concurrenten zoals Ferrari, McLaren, Bugatti en Lamborghini meer rekening zullen houden met Pagani en de ontwikkelingen bij hun dan bij Koenigsegg.
@agera: Over de autobouwkwaliteiten van Pagani zeg ik ook niets. Dat die uitmuntend is staat buiten kijf. Maar een auto kopen in deze (prijs)categorie is een totaalbelevenis en aangezien ik Horacio niet vertrouw, krijgt ie geen cent van mij.
(in het uiterst hypothetische geval dat ik Euromillions win binnenkort natuurlijk….)
Pagani heeft tot nog toe meer auto’s verkocht dan Koenigsegg inderdaad. Maar hoeveel Amerikanen hebben hun Huayra al gecancelled omdat Pagani zijn typegoedkeuring nog niet op orde heeft? En papieren van Koenigsegg!!! gecopieerd heeft om te doen alsof het wel in orde was?
En wat ontwikkelingen betreft, schat ik Koenigsegg pakken hoger in dan Pagani. Die outsourcet al zijn onderdelen, terwijl Koenigsegg het allemaal in house maakt en ontwikkelt!
Ik kan niet wachten op de camless engine :D
@Vincegail: Het motorblok wordt toch niet ontwikkelt door Koenigsegg? Ik schat Pagani qua betrouwbaarheid wel hoger in juist om die reden.
@agera: Jawel. Vroeger gebruikten ze Ford V8, maar nu bouwen ze hun motor zelf.
@agera: Kleine correctie: K’gg ontwikkelt de motor, en laat hem gieten bij dezelfde toko die ook de Bugatti Veyron blokken giet.
@agera: En nog eentje om het af te leren: http://www.m5board.com/vbulletin/koenigsegg-forum-koenigseggboard-com/318242-questions-about-koenigseggs-past-engines.html
@Vincegail: Thanks voor de goede info, ik d8 dat Koenigsegg nog steeds ford blokken gebruikte bij de Agera. Ik zeg eerlijk de Agera vind ik super qua design alleen die Ford blokken waren een afknapper voor mij.
@Vincegail: Verder hoop ik echt dat Koenigsegg altijd een klein en exclusief merk zal blijven en niet ten prooi zullen vallen en in handen zullen komen van grote autofabrikanten zoals VAG.
Maar denk je dat dit ook een langetermijn strategie van Koenigsegg zal blijven om de motorblokken zelf te blijven ontwikkelen? Of zie je ze op termijn ook samenwerken zoals Pagani een speciaal aangeleverde AMG-blokken krijgt.
@Vincegail: Plus vind ik CvK veel sympathieker en komt hij ook zo over.
Ook lekker schraal trouwens van de eigenaar. Koopt ie een K’gg Hundra, laat ie hem op garageplaten staan om belasting te vermijden. Beetje wel willen, maar niet kunnen in mijn ogen.
Ondanks mijn naam Zondaaa, ben verliefd op de V12 blok van Mercedes en de precisie van Pagani.
Zelf doen! Ze zijn druk bezig met lucht-geactiveerde cilinderkleppen in plaats van door een nokken-as. Diverse patenten aangevraagd, dus het zou goed kunnen dat grote concerns motoren van Koenigsegg in licentie gaan gebruiken in plaats van andersom!!!
http://www.youtube.com/watch?v=f4p-55a3WV8
@Vincegail: @Agera: die “airtank” is ook erg interessant :D
@Vincegail: Haha dat zou wat Koenigsegg blokken in auto’s van andere fabrikanten, ik gun het Koenigsegg van harte.
Een lichte voorkeur voor de de Koenigsegg Agera S Hundra