Goedkoop is niet het juiste woord, maar deze youngtimer coupés met een V8 zijn wel auto’s in de categorie ‘bereikbare droomauto’.
Ooit een dikke V8 onder de motorkap hebben, wie droomt er niet van? En als die nu ook nog eens een fraaie coupé-koets verpakt zit heb je helemaal een droomauto. Het mooie is: die droom is niet compleet onbereikbaar.
We kijken daarom vandaag namelijk naar V8 coupés in de categorie youngtimer. Altijd een interessante categorie. Uiteraard vanwege de eventuele fiscale voordelen, maar ook vanwege het feit dat de vorige eigenaren de afschrijving al grotendeels voor hun rekening hebben genomen. Hoewel sommige auto’s uit dit rijtje het dieptepunt al geruime tijd gepasseerd zijn geldt nog steeds dat dit bereikbare droomauto’s zijn. We zetten de opties op een rijtje.
Porsche 928
1978-1995
Voor de V8-liefhebbers had Porsche lange tijd niks te bieden, maar dat veranderde met de 928. Het oorspronkelijke plan was om een 5,0 liter V8 te gebruiken, maar vanwege de oliecrisis werd deze gedownsized naar een 4,5 liter V8. In 1987 kreeg de 928 alsnog een 5,0 liter V8. De 928 GTS – de laatste stap in de evolutie – had zelfs een 5,4 liter grote V8 met 350 pk’s. Dat waren er 110 meer dan de eerste 928.
Naast de achtcilinder zorgde ook het design van Wolfgang Möbius (niet Harm Lagaaij) ervoor dat de 928 een hele andere auto was dan de 911. Het design is overigens niet minder goed opgedroogd. Sterker nog: je zou kunnen zeggen dat de 928 tijdlozer is dan een bepaalde niet nader te noemen 911-generatie.
BMW 840Ci
1992-1999
BMW kwam in 1990 met een directe rivaal voor de 928: de 8 Serie. Deze werd in eerste instantie niet met een V8 geleverd, maar met een heuse V12. Voor dit lijstje pakken we echter de 840Ci, de V8-variant die twee jaar later kwam. Deze had eerst een 4,0 liter V8 met 286 pk. Later werd dit een 4,2 liter met… ook 286 pk. Het koppel steeg wel van 400 naar 420 Nm.
De 840Ci en 850Ci beschikken over exact dezelfde gestroomlijnde koets, die met behulp van de computer was ontworpen (niet heel gebruikelijk in de jaren ’80). Toch kun je de V8-modellen herkennen zonder ze te horen. De 840Ci heeft namelijk ronde uitlaten, terwijl deze bij de 850Ci vierkant zijn.
Mercedes CL 55 AMG (C215)
2000-2005
De Mercedes CL is ongeveer net zo sportief als een zwaarlijvige manager die een keer de trap neemt in plaats van de lift, maar het is wél een coupé met een dikke V8. En nog een rappe ook: de CL 55 AMG doet 0-100 km/u in 6,0 seconden. Daarmee is deze auto een volle seconde sneller dan de 840Ci. Dit was mogelijk dankzij de 5,5 liter V8 die 360 leverde. Vanaf 2002 werd de CL 55 AMG pas echt snel. Toen schroefde Mercedes namelijk een supercharger op de V8, met 500 pk als resultaat. Genoeg om in 4,8 seconden van 0-100 km/u te knallen. De CL van deze generatie is gebaseerd op de W220, maar weet dat goed te verbergen. Het design is namelijk compleet anders en de voorkant lijkt veel meer op de E- dan op de S-klasse.
Maserati 3200 GT
1998-2002
Dat was weer genoeg Duits voor dit lijstje. Als het gaat om youngtimer coupés met een V8 kun je ook gaan voor Italiaanse flair. De Maserati 3200 GT is een GT (vandaar de naam), maar komt aanzienlijk dichter in de buurt van een sportwagen dan de bovengenoemde auto’s. De 3,2 liter V8 was afkomstig uit de Quattroporte IV en leverde in de 3200 GT 370 pk.
De naam 3200 GT was niet alleen een verwijzing naar de cilinderinhoud van de V8, maar ook naar de 3500 GT uit de jaren ’50. Qua design zijn er overigens weinig parallellen. De 3200 GT heeft veel meer een gedrongen uiterlijk en mist daardoor de elegantie van de 3500 GT. Het meest opvallende designelement zijn uiteraard de boemerang-achterlichten, die niet bij iedereen in de smaak vielen. Zodoende speelden de Italianen in 2002 met de Maserati Coupé weer op safe met normale achterlichten. Belangrijker: er lag nu een 4,2 liter Ferrari V8 onder de motorkap.
Jaguar XKR (X100)
1998-2006
Duitse youngtimers zijn al heel snel een tikkeltje fout en de Maserati heeft meer sportwagen-proporties. Voor een echte stijlvolle GT moet je daarom bij de Britten zijn. Om precies te zijn bij de Jaguar XK. De XK uit 1997 heeft een elegant koetswerk dat geïnspireerd is op de E-type en ook interieur is klassiek Jaguar.
Standaard kreeg de XK8 een 3,9 liter V8 met 294 pk, maar het werd pas echt leuk toen de Britten een supercharger installeerden. De XKR had daardoor fors meer vermogen: 375 pk. Vanaf 2002 werd dit zelfs 400 pk, omdat de cilinderinhoud toen werd verhoogd naar 4,2 liter.
TVR Cerbera Speed Eight
1996-2006
De genoemde auto’s hebben allemaal zo hun charmes, maar het zijn geen out-of-the-box keuzes. Voor degenen die wél graag een minder voor de hand liggende V8 youngtimer willen is er de TVR Cerbera. In tegenstelling tot de TVR-modellen die er aan vooraf gingen was de Cerbera een 2+2 coupé.
De TVR Cerbera beschikte over een V8 die voor de gelegenheid in eigen huis was ontwikkeld. Het resultaat was een onconventionele V8 (het is ten slotte TVR), met een blokhoek van 75 graden en een flatplane krukas. De Britten wisten zonder turbo’s of superchargers 365 pk uit het 4,2 liter grote blok te persen en later zelfs 446 pk. De Cerbera was daardoor serieus snel (0-100 km/u in 4,2 seconden, topsnelheid 290 km/u). De term onconventioneel is ook zonder meer van toepassing op het in- en exterieur. Het zal niet ieders smaak zijn, maar dat is juist wat een TVR zo interessant maakt.
dedokter zegt
TVR voor de lol en de XKR voor bezoek aan klanten
monsieurleloure zegt
De Mercedes.
rolov zegt
@monsieurleloure: kosten geen drol hè tegenwoordig
monsieurleloure zegt
@rolov
Ik rijd al elk jaar een andere auto, huidige heb ik net een maand.
Zo’n CL kan zomaar de opvolger van mijn huidige auto worden, maar de 5,7 hemi is nogal verslavend en het zou zo kunnen zijn dat ik deze 2 jaar houd.
polpol33 zegt
Ik mis de Aston Martin V8 Vantage
okdoei zegt
@polpol33: <3
87sandyd zegt
Ik zou kiezen tussen de Jag en de Maserati.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
golf1985 zegt
Wat is zo’n xkr toch een mooie wagen! Zou mijn keuze zijn uit het lijstje. Of de cl amg
dondeboer zegt
Die TVR is wel een snoepje. En anders de Jaaaaaaaaag.
MaartenD zegt
Die TVR is wel heel erg gaaf. Heeft die auto nu echt zo’n lange wielbasis als dat het lijkt op de foto?
denniss00 zegt
@maarten020: Meer dan 2.5 meter. Is behoorlijk lang inderdaad.
Johanneke zegt
Maakt mij niet uit welke van dit lijstje, zolang ik maar niet verantwoordelijk hoef te zijn voor het onderhoud.
PunicaOase zegt
@Johanneke: hahah, dat was ook mijn eerste gedachte ;-P
airditude zegt
De Jagggg, tijdloos mooi
Pascal zegt
Niemand? Voor mij de 840Ci graag, prachtig.
sabrerator zegt
Een XKR of XK8 staat sowieso op mijn lijstje van “moet ik ooit eens hebben”.
Het kost me als volslagen anglofiel moeite het mijn toetsenbord uit te krijgen, maar zowel de BMW 840/850 als het hier voorgestelde type Mercedes CL vind ik erg fraaie modellen. Voor een ander, uiteraard.
mikespek zegt
840ci werd een 4.4 namelijk de m62b44
henkp1 zegt
Allemaal leuk, maar de Maserati vind ik nog steeds de mooiste. En is normaal gesproken ook nog de voordeligste in onderhoud. Wel die met de boomerang achterlichtjes natuurlijk.
Joost zegt
De 3200GT maar dan wel met de boomerang lichten. En tegen de 840Ci zou ik ook geen nee zeggen
petroldrinker zegt
@ijoost: 3200 is altijd met boomerang lichten, het vergelijkbare (en betere) model van deze met normale lampen is de Maserati 4200
Robert zegt
De XKR, voor z’n looks. De CL500 AMG en de 928 zitten daar echter heel kort achter, vanwege het totaalplaatje wat ze bieden.
tjorque zegt
@machielvdd het zou interessant kunnen zijn om de gangbare prijs van deze auto’s er bij te zetten…
Dan kunnen de lezers beoordelen of de auto’s “bereikbaar” zijn of niet… :)
petert zegt
Doen ze express niet, met deze poll weten ze hoe geliefd bepaalde auto’s zijn en kunnen mogelijk wat extra marge pakken 😉
baf07 zegt
928, en dan een Rayban zonnebril. Risky business😎
jippie zegt
De Porsche 928. Die vond ik als kind al buitenaards en zeer imponerend.
vaakbenjetebang zegt
De TVR. Oh, wat een gaaf ding. Volgens mij wel kneiter- en kneiterslecht, maar ik wil hem. Kan me alleen niet herinneren er ooit eentje te koop gezien te hebben.
cvoo zegt
@vaakbenjetebang: Ik kan me nog wel een aflevering herinneren van Wheeler Dealers waar ze er een gingen opknappen. Het grootste probleem schijnt het buizenframe te zijn dat wegrot. Het is wel echt een schitterend ding en compleet anders dan anders. Op Mobile.de vind je ze nog wel (momenteel 4), maar in NL volgens mij niet. Overigens staan er ook 2 LHD versies van de Sagaris op Mobile. Ook al zo’n gaaf apparaat!
vaakbenjetebang zegt
@cvoo: Als ik me niet vergis zijn die frames nog compleet te koop. Je hebt er natuurlijk wel eventjes werk van, maar op zich is die klus met een brug en een goede gereedschapskar prima te doen. Dat zou ik wel aandurven. Maar verder… zo’n Speed Eight is geen wonder van betrouwbaarheid en over de Speed Six zullen we het maar helemaal niet hebben. En het vinden van de juiste onderdelen is nog geen pretje, waarschijnlijk. Dat zou het voornaamste zijn wat me tegen zou houden: de gedachte dat het ding stil zou staan omdat je en onderdeel niet kunt vinden, en niet omdat je het probleem an sich niet zou kunnen oplossen. Een LHD Cerbera is volgens mij ook zeldzaam als hobbelpaardenpoep, en LHD zou ik echt wel willen. En in het geval van de Sagaris zou de prijs me ook tegenhouden. Een ultiem gave auto, maar holy moneypit Batman, die dingen kosten ‘gewoon’ een ton LHD!
cvoo zegt
@vaakbenjetebang: Helemaal eens!
vaakbenjetebang zegt
@cvoo: Krijg nou veren! Er staat gewoon een Cerbera AJP V8 te koop op NL platen. Helaas wel RHD, dus niets voor mij. 29k vraagprijs is nog wel te overzien. Mocht ik tegen een LHD exemplaar in een niet al te wanstaltige kleur aanlopen voor dat geld, sta ik niet voor mezelf in.
cvoo zegt
@vaakbenjetebang: Een halfjaar terug stond er ergens in Frankrijk een oranje metallic LHD Cerbera te koop. Op bijna elke auto een wanstaltige kleur, maar hij kon t erg goed hebben. Helaas niet het geld en de ruimte om m goed kwijt te kunnen..Op het moment dat je zo’n ding ziet, gaat je verstand spontaan uit en sta je te kwijlen!
vaakbenjetebang zegt
@cvoo: Oranje en geel mag ik graag zien, want een beetje ambassadeur van de wansmaak ben ik wel. Ben aan het kijken voor een Elise en die twee kleuren staan hoog op de lijst. Gek genoeg ook juist in Frankrijk relatief vaak te vinden.
griffendahl zegt
Het is zo jammer dat de T350 niet als LHD geweest is… :)
sleepyj zegt
XKR, niet dat de stem telt, want ios app.
erwingrunn zegt
Och niet alleen de IOS app hoor, ook de Android app werkt hier (weer eens) niet.
Inmiddels heb ik niet meer de hoop dat Autoblog de app gebruiker serieus neemt en de vele foutjes oplost.
On topic, mijn stem gaat naar de 928. Inmiddels een heerlijk tijdloos design.
supertjeduc zegt
De Volvo
Bender zegt
De CL of de XKR. Na het lezen van dit soort artikelen volgt altijd een uurtje marktplaatsen
retsok zegt
Voor mij graag de Maserati 3200 GT met boomerang achterlichten!
amsterdam zegt
Een mooie 840ci is inmiddels bijna onbetaalbaar… een XKR of CL is andere koek
E34M5Touring zegt
Ik was nooit zo van de 928, toen mocht ik een rondje doen in een vroege 928s. Rijd echt leuk, veel scherper dan ik dacht. Kon er ook goed in zitten enz. Lijkt me nog wel een keer wat. Vooral zo’n latere GTS. 840i blijft ook een mooie auto vind ik. Als je een mooie originele hebt dan. Is maar weinig voor nodig om er een foute bak van te maken.
Rob zegt
De 928 is verreweg de mooiste straatauto die Porsche ooit gebouwd heeft.
Zoals op de foto is ie ook het mooist. Zonder spoiler, de typische wielen en vrij van opsmuk. Toppertje.
vaakbenjetebang zegt
@Rob: Het heeft bij mij een jaartje of 20 geduurd maar ik ben het design van de 928 echt enorm gaan waarderen. Voor mij graag een vroege handgeschakelde 928S (de 4.7 dus) in periodecorrecte kleur zoals groen metallic, met een hallucinant beige Pascha-interieur.
Rob zegt
@vaakbenjetebang; ik was altijd fan van het ding. De 928 is stijlvol als een ontwerp van Marcello Gandini en excentriek als een Zagato. En dat voor een Duitse auto ;-)
En de V8 is een fraai blok ook. Tuners doen er ook leuke dingen mee, met superchargers en turbo’s. Worden serieuze peekaas uitgehaald. Maar ik ben bescheiden, ik red me wel met een vroeg exemplaar met standaard motorblok ;-)
https://cdn.elferspot.com/wp-content/uploads/2019/04/Porsche-928-0.jpg
Mooie is ook dat ze betaalbaar zijn, zeker voor een Porsche. Al merk je wel op de veiligsites en verkoopsites dat ze de laatste tijd meer waardering krijgen.
Groninger zegt
De poll werkt niet in de IOS app…
OT: voor mij graag de 840ci!
sportabgasanlage zegt
@machielvdd
“out-of-the-box”? Of bedoel je outside-the-box? 😉
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Out-of-the-box
OT: de XKR alstublieft, XK8 mag ook.
rollingstoned zegt
Doe mij de Maserati maar en anders de Jag…
Gulli zegt
Ik meen me te herinneren dat de Maserati 4200 de grotere achterlichten kreeg zodat hij ook in de VS verkocht kon worden. Aangezien die daar een minimum oppervlak voor achterlichten wensen. Die veel mooiere boemerangs voldeden daar niet aan.
wopfe zegt
Heb 14 jaar geleden gekozen voor een ‘79 928 met handbak. Fantastische auto, ik merk eigenlijk pas de laatste paar jaar dat mensen hem gaan waarderen…
henkp1 zegt
Mijn toenmalige werkgever had zo een 840, maar hij kon er niet mee rijden; hoezo?? ‘Nou’, zei ie, ‘ik krijg nergens voorrang, mensen doen de gekste dingen en iedereen doet alsof ik een pooier ben’. Na een paar maanden heeft hij toen maar een dikke 540 gekocht. Die was duurder dan die 8, maar zag er gewoner uit.