• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kilometerheffing in Brussel: voor inwoners én bezoekers

Auteur: RubenPriest, gepost 28 augustus 2019 om 10:57 – 27 Reacties

Kilometerheffing in Brussel: voor inwoners en bezoekers


Zo gaat het gebeuren.

In België zijn ze al wat verder met het onderwerp kilometerheffing dan bij ons in Nederland. Terwijl we hier af en toe het onderwerp op tafel gooien, is er nu in België een concreet plan. In elk geval voor de hoofdstad Brussel.

Brussel krijgt namelijk met een vorm van kilometerheffing te maken. Wanneer dit ingevoerd gaat worden is nog niet duidelijk, maar wel is bekend dat dit nog in de huidige regeringsperiode van Het Brussels Gewest gaat gebeuren, aldus De Tijd.

Het zou hier gaan om een stadstol met een variabel tarief, voor zowel inwoners van de stad als bezoekers. Het te betalen bedrag zal gebaseerd worden op het type auto, maar ook het tijdstip is van belang. Een kleine auto zal bijvoorbeeld minder hoeven te betalen dan een SUV. Tijdens de spits zul je bovendien meer moeten lappen dan ’s avonds laat.

Het is een doel van Brussel om verkeersopstoppingen tegen te gaan. Met name tijdens de spitsuren lopen diverse wegen in en om de stad vast met verkeer. Het tolsysteem zal gebruikt worden in combinatie met de slimme camera’s die er nu al hangen in de milieuzone gebieden. Er zullen de komende periode meer van dit soort camera’s geïnstalleerd gaan worden. De camera’s scannen het kenteken en bepalen zo wat de eigenaar van het voertuig moet betalen.

Waar, wanneer en wat het gaat kosten is nog niet duidelijk. Wel dat deze maatregel op de prioriteitenlijst van Brussel staat, dus die heffing gaat er vroeg of laat komen.

Foto: een Belg met humor. Via @frissegast op Autojunk

Ook interessant!

  • Kilometerheffing is voordeliger voor meeste automobilisten
  • Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
    Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
  • Fatsoenlijk snelladen in België door uitbreiding Fastned
  • Zo wil België alleen nog maar elektrische bedrijfswagens

Nieuwste artikelen

  • U zet het mes in een McLaren P1, mag dat?
    U zet het mes in een McLaren P1, mag dat?
  • WK Snelladen 2025: welke EV tot €50k laadt het snelst?
  • Stop met rijden in je Citroën, ik herhaal. Stop met rijden in je Citroën!
    Stop met rijden in je Citroën, ik herhaal. Stop met rijden in je Citroën!
  • Gigantische Tesla Semi komt nu echt naar Europa
    Gigantische Tesla Semi komt nu echt naar Europa
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, brussel, camera, geld, kilometerheffing

Vorig bericht: « Zandvoort niet autovrij voor Grand Prix in 2020
Volgend bericht: SEAT Tarraco FR PHEV: 245 pk stekkerplezier »

Lees Interacties

Reacties

  1. fanboy zegt

    28 augustus 2019 om 11:05

    Dit klinkt meer als automatisch tolpoortje dan als kilometerheffing. Maar het zal zeker het begin zijn.

    Zijn we misschien geen fan van, maarja, hopelijk werkt het tegen de files. (als er werkende alternatieven zijn)

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      28 augustus 2019 om 11:49

      @fanboy: het belangrijke sleutelwoord “ALS”.

      Login om te reageren
      • rulefollower zegt

        29 augustus 2019 om 05:53

        @boomhauwer: Je creëert eerst een gigantisch probleem, door nooit ergens een degelijk plan voor te maken en vervolgens ga je je chaos belasten. BXL is inmiddels een zogeheten sh*thole city. Ik wens ze succes met het oplossen van de problemen.

        Login om te reageren
  2. sportevo zegt

    28 augustus 2019 om 11:16

    Ik vraag mij altijd af bij dit soort dingen: de bedoeling van deze heffing is om de verkeersdrukte te verminderen. Maar als dit nu niet het gewenste effect heeft, draaien ze het dan terug en verzinnen ze iets anders wat wel werkt? Of is het een weer een mooi excuus om extra inkomsten te verkrijgen.

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      28 augustus 2019 om 11:22

      @sportevo: Vooral het laatste, gewoon een extra vorm van belasting

      Login om te reageren
  3. RiKe zegt

    28 augustus 2019 om 11:24

    Het bijzondere bij dit soort constructies is dat er maar van uit gegaan wordt vanuit de regering dat werktijden flexibel zijn, terwijl dat in de meeste gevallen niet zo is. De meerderheid van die mensen die in die files staan, die staan daar niet voor hun lol maar omdat ze ergens moeten zijn op een bepaalde tijd. Kortom, het is gewoon weer een extra belasting voor extra inkomsten.

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      28 augustus 2019 om 11:33

      @rike: Dat is niet waar er wordt vanuit gegaan. België heeft een systeem van salariswagens. Een wagen geven aan een werknemer is fiscaal aantrekkelijker dan een gelijkwaardige loonsverhoging. Onder andere daardoor, maar ook door het sterk versnipperde wonen in de buitenstedelijke gebieden, is er teveel autoverkeer tijdens de spits. Dat verkeer is zonder veel problemen te reduceren door wagens te weren. Het is niet alsof er dan geen alternatieven meer zouden zijn. Bovendien kunnen mensen nog steeds de stad in, alleen moeten ze dan, net zoals bijvoorbeeld in Londen, betalen. Verandering komt niet vanzelf, maar is wel nodig. Ook voor mij zal het wennen zijn, maar goed: de vouwfiets is intussen in bestelling.

      Login om te reageren
      • faithnomore zegt

        29 augustus 2019 om 09:52

        @bara: salariswagens zijn een vakbond woord dat enorm populair is bij jaloerse HLN lezers. Ja er zijn relatief veel bedrijfswagens in België doordat het nu eenmaal het zwaarst belaste land ter wereld is (op arbeid). Of mensen jaloers moeten zijn denk ik niet, het gaat over consultants, vertegenwoordigers en managers. Die betalen door hun inkomensschaal sowieso al veel meer belastingen dan de mensen die typisch jaloers zijn. Maar, diezelfde bedrijven zullen je evengoed een treinticket betalen (zonder negatieve impact op je auto). Ik geloof dan ook niet dat fiscaliteit een grote impact heeft op de files. De 19 corrupte en overbodige baronies van Brussel die al decennia geen visie hebben, uitbreiding van sporen of metro blokkeren, dat lijkt me het echte probleem. Alsof iemand nu echt (met of zonder bedrijfswagen) met de wagen naar stad zou komen als openbaar vervoer beter zou zijn.

        Login om te reageren
    • pomoek zegt

      28 augustus 2019 om 12:26

      @rike: daar ben ik het niet met je eens. Ik denk dat er genoeg mensen in de file staan die kiezen voor de auto omdat dit gemakkelijk is. En dat is natuurlijk ook zo. Als we files willen verminderen moeten er mensen op een andere manier naar hun werk. Niet allemaal maar toch een deel. En die moet je dus de auto uit krijgen. Kosten verhogen is daar een onderdeel van. Het lijkt me dan wel zaak om dan ook alternatieven aan te dragen. Gebruik daar de opbrengsten van de kilometerheffing voor. Zorg voor een robuust en betaalbaar OV. Stimuleer de aanschaf van elektrische fietsen. Maak thuiswerken fiscaal aantrekkelijk voor de werknemer maar ook de werkgever. Laat scholieren en studenten niet om 8:30 maar om 9:30 beginnen met les en college.

      Login om te reageren
      • RiKe zegt

        28 augustus 2019 om 12:31

        @pomoek: In plaats van het gebruik van de auto duurder te maken, kan je ook het gebruik van het OV voordeliger maken. De prijzen daarvoor zijn ook belachelijk in Nederland. Bovendien is de reistijd met het OV vaak langer als met de auto (mijn reistijd naar werk zou 3x zo lang zijn met het OV), en is het vele malen minder comfortabel

        Login om te reageren
        • pomoek zegt

          28 augustus 2019 om 13:16

          @rike: tja, dat zei ik dan ook. Ik weet natuurlijk niet hoe lang je nu reist, maar je zegt eerlijk genoeg dat je het rijden met de auto een stuk comfortabeler vindt dan het OV.

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            28 augustus 2019 om 14:22

            @pomoek: Ik ben iemand die ervoor kiest om met de trein naar werk te gaan ipv met de auto. Duurt in mijn geval net zo lang, is goedkoper en ook nog een beter voor het milieu. En omdat ik zelf ook nog een stuk moet lopen en moet fietsen ook nog eens beter voor mezelf. Ik vind het wel prima zo.

            Nu moet ik zeggen dat het ook wel lekker is om aan het eind van de dag niet constant op de klok te hoeven kijken om de trein te halen en gewoon de deur uit te lopen en mijn reet in de auto te laten zakken, maar zodra ik dan weer de files in rij en het centrum van Arnhem in moet, ben ik dat alweer vergeten.

            Login om te reageren
  4. tttijn zegt

    28 augustus 2019 om 11:26

    Yes, welkom meer big Brother.

    Login om te reageren
  5. posthumus zegt

    28 augustus 2019 om 11:26

    Patser of rijdt Pat Jr ook nog ergens rond?

    Login om te reageren
  6. rammillius zegt

    28 augustus 2019 om 12:07

    In London is toch zoiets al? Topgear aflevering met een Lexus had zoiets volgens mij. Moesten bellen naar iets om kenteken door te geven

    Login om te reageren
  7. galverink zegt

    28 augustus 2019 om 12:09

    SUV’s extra belasten? Gaat een Captur dan ook meer betalen dan een Clio? Goed plan!

    Login om te reageren
  8. bennyyy zegt

    28 augustus 2019 om 12:14

    Dit was er toch al om het centrum in te komen? Goed nu dus voor de toekomst in heel Brussel. Hopen dat ze voor de Expo bezoekers een uitzondering maken…

    Login om te reageren
    • Volvo_440_turbo zegt

      28 augustus 2019 om 12:30

      @bennyyy: enkel een milieuzone, maar nog geen tolheffing… Ik woon vlakbij Brussel.

      Login om te reageren
  9. RazorHead zegt

    28 augustus 2019 om 12:16

    Echt een complete zever. Brussel probeert gewoon in een ijltempo (met dank aan een de groenen en socialisten die daar de plak zwaaien) auto’s te weren zonder alternatieven te hebben.
    – flexibele werkuren? Nog niet de helft van de werkgevers laat dit toe. En met flexibel bedoel ik niet (ergens tussen 8-9 aankomen)
    – alternatieven: metrolijnen worden niet uitgebreid, OV is hopeloos en vuil in Brussel. Met de fiets is levensgevaarlijk.
    Nu de werkende mensen die naar z’n werk gaat een beetje pesten is gewoon zielig en laat weeral zien dat er geen visie is. Nog voorbeelden: snelwegen in het brussel omvormen naar ‘stadsboulevards’ en even de rijstroken halveren, yikes.
    Ik denk dat bedrijven stilletjes aan andere oorden gaan zoeken. Is nu al het geval als je ziet hoeveel bedrijven zich net buiten het brusselse gewest vestigen.

    Login om te reageren
    • bikerbxl zegt

      28 augustus 2019 om 13:19

      @razorhead: Heb jarenlang dagelijks het openbaar vervoer in Brussel gebruikt en ik zou het toch niet “hopeloos & vuil” noemen.
      Momenteel doorkruis ik dagelijks heel Brussel op de fiets, en ik kan u verzekeren dat het absoluut niet levens-gevaarlijk is. Er is de laatste jaren veel aan het veranderen in Brussel om fietsen aantrekkelijker te maken en niet zonder resultaat –> uit metingen blijkt dat het aantal fietsers op 5 jaar tijd verdubbeld is in Brussel.
      Iedereen die mij verteld dat fietsen in Brussel levensgevaarlijk is, heeft de laatste paar jaar zelf nooit gefietst in Brussel.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        28 augustus 2019 om 14:37

        @bikerbxl: Mooi om te lezen, er wordt dus zeker wel gewerkt aan alternatieven.

        Login om te reageren
  10. Volvo_440_turbo zegt

    28 augustus 2019 om 12:34

    Op zich geen slecht gedacht tegen files, maar graag DRINGEND iets aan het openbaar vervoer doen dan, ik moet vaak tijdens het spitsuur in Brussel zijn en erna ’s avonds naar huis gaan met het openbaar vervoer is een beetje een gokspel, je bent nooit zeker of de laatste trein nog rijdt. Mijn vriendin, toen ze nog geen auto had, ook al ontelbaar keren in Brussel centrum moeten gaan halen omdat een bus of trein niet kwam opdagen. Wij geven beiden avondschool, vandaar.

    Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    28 augustus 2019 om 12:52

    Een tolsysteem dus. Als dit cross-over’s en SUV’s bestrijd ben ik voor.

    Login om te reageren
  12. unknown32 zegt

    28 augustus 2019 om 12:54

    Partij Groen is ondertussen teruggefloten… Dus wordt weer on hold gezet. Waarschijnlijk iets voor in 2189

    Login om te reageren
  13. bmw2coupeeigenaar zegt

    28 augustus 2019 om 12:57

    Tja, ik snap de drukte wel. Het ligt naar mijn inziens hoofdzakelijk aan de Belg met de leasewagen. Zijn krijgen die bij een pak boter van de werkgever. Overal wordt de wagen voor ingezet. Ik zie dat terug bij mijn Belgische collega’s. Rijden overigens dikke wagens voor een prikkie. Denk aan de junior met de standaard 1 serie. De mediors/seniors rijden veelal in Cupra’s, E estate/5 series.

    Anderzijds is het OV ook niet bepaald hoogwaardig in vergelijking met Nederland.

    Login om te reageren
  14. jometdebanjo zegt

    28 augustus 2019 om 17:32

    Maakt niet uit. Brussel is en blijft een vieze stad. Voor altijd

    Login om te reageren
  15. mashell zegt

    29 augustus 2019 om 07:06

    Laatst in Brussel geweest. Ze hebben daar een enorme p+r garage aan de rand van de stad (nu zelfs gratis) waar je de metro kunt nemen. Voor een weekendje naar een stad als Brussel is dat perfect.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North