
Zelfs de mening van klanten en journalisten kan leiden tot rechtszaken van Tesla.
Lange tijd heeft Tesla geaccepteerd dat het merk online het lachertje is voor vele autoliefhebbers. Eerlijk is eerlijk: wij zijn ook niet altijd even positief geweest over Tesla. Maar dat hoeft toch ook niet anno 2025? Iedereen kan en mag zijn mening online geven. Tenminste, zo werkt dat hier in Nederland. Elders ter wereld pakt Tesla negatieve meningen bikkelhard aan met rechtszaken.
Het internationale medium Associated Press deed onderzoek naar Tesla in China. De conclusie is dat Tesla ”in China een agressieve juridische strategie omarmt om zijn critici de mond te snoeren”. Die critici bestaan niet uit azijnzeikers op X of een Chinese variant ervan. Tesla spant rechtszaken aan tegen journalisten, bloggers en zelfs zijn eigen klanten.
Tesla strijdt tegen eigen klant
Een voorbeeld van zo’n juridisch voorval gaat over de Chinese Zhang Yazhou. In 2021 raakte haar Model 3 betrokken bij een ongeluk. Door het ongeluk moesten haar ouders naar het ziekenhuis. Volgens de Tesla-rijdster kwam de crash doordat de remmen van haar EV het hadden begeven. Als protest tegen Tesla ging ze bovenop haar kapotte Model 3 zitten en deelde haar verhaal via een megafoon.
Hier was Tesla niet van gediend. Het bedrijf stapte naar de rechtbank. Lang verhaal kort: Tesla won de rechtszaak. Ter compensatie moest Zhang omgerekend ongeveer € 22.000 overmaken naar Tesla en zich verontschuldigen voor haar gedrag. Vooralsnog weigert ze beide straffen in te lossen.
Meer gewonnen rechtszaken van Tesla
En zo zouden er nog minimaal vijf andere zaken lopen tegen Tesla-rijders. Ook de media moeten op hun woorden letten in China als het over Tesla gaat. Een blogger genaamd Feng Shiming is ook een klant van Tesla en schreef over een remprobleem met een Chinese Model S. Tesla ging naar de rechtbank, won en zorgde ervoor dat Feng ongeveer € 32.000 moest betalen aan het EV-merk.
Voorlopig lijkt het erop dat dit verhaal zich enkel in China afspeelt, maar je weet het maar nooit. Je kunt hieronder dus nog gewoon je ongezouten mening delen. Dus, wat vind je ervan dat er miljoenen euro’s aan belastinggeld verdwijnen omdat er zoveel Tesla’s geëxporteerd worden?
Foto: Tesla Model S Plaid – rijtest en video





Waar “free speech absolutists” de grootste hekel aan hebben is aan andere “free speech absolutists”…
Mwoa ben benieuwd of het waar was wat ze riep door de megafoon. Als blijkt dat de remmen het wel gewoon deden is het niet haar mening die ze verkondigd, maar onwaarheden.
LOL, er zijn mensen die het verschil tussen feiten en meningen niet altijd even helder hebben. Eentje daarvan zit toevallig nogal hoog in de boom bij Tesla.
Zo heel lekker gaat het niet met Tesla in China, en als er één manier is om je klanten weg te jagen dan is het wel door ze niet serieus te nemen. Of die mevrouw nou gelijk heeft of niet, ze zal nooit meer een Tesla kopen, en de rest van haar familie vermoedelijk ook niet. Maar Tesla heeft €22k, hieperdepiep hoera.
Tesla heeft de rechtzaak toch gewonnen? Dat betekent dus dat die dame ongelijk heeft, waarschijnlijk smaad. Het zegt ook wel wat dat een Amerikaans bedrijf wint van een Chinese inwoner in China.
De vraag is in welke mate de vrijheid van meningsuiting is gewaarborgd in de wetten van de PRC. Iets zegt mij dat dit niet heel erg veel prioriteit geniet in dit land dat autocratisch wordt geleid door een communistisch regime. Indien het regime dit niet zelf initieert, dan is dit vaak een logisch gevolg. In Nederland zou dit niet mogelijk zijn. Gelukkig maar.
toch wint een ‘buitenlander’ het zo goed als nooit van een lokale in China
Maar deze brengt heul veul geld voor de ccp op, en buigt voor iedere eis van ze. Dus dan willen ze wel even minder op hun eigen mensen letten.
Het is 2025, waarheden, meningen, onwaarheden, leugens en feiten zijn synoniemen van elkaar geworden.
Toont weer de extreme hypocrisie van Elon zijn free speech aan. Free speech is ‘absoluut’, tot hij het niet leuk vindt. Dan word je op alle mogelijke manieren tegengewerkt.
Totale vrijheid van meningsuiting horen dan ook grenzen aan te zitten. Mensen die in de meer extreme hoeken (rechts en links) zitten, en het “free speech” argument keer op keer van stal halen, hebben zelf inderdaad doorgaans weinig op met het accepteren van een weerwoord. Die paradox begrijpen velen niet, dat “free speech” grenzen moet hebben, omdat de intolerantie van de extemen er voor zorgt dat de mening van het meer genuanceerde midden anders verloren gaat. Elon en de rest van die kliek is daar een perfect voorbeeld van.
Maar ‘free speech’ heeft ook grenzen.. Volgens mij zijn de grenzen op dit moment “incitement” (opruien), “defamation” (smaad, zoals in het artikel volgens mij sprake van is), en “threats” (bedreigingen), en nog een paar dingen, zoals wraakporno e.d.
De discussie zit hem vaak in de verschillende interpretaties tussen personen; de een ziet een bedreiging (of andere overtredingen) in een tekst waar de ander dat niet ziet.
Gelukkig leven wij in een rechtstaat dus kun jij altijd en immer iemand hiervoor aanklagen. Dan is het aan de rechter om te bepalen of jij gelijk hebt of niet. Iedereen zal het moeten doen met die uitspraak, net als de Chinese dame in dit verhaal.
Tesla niet kopen. Absoluut boycotten dit vehicle van Musk. Een slap mannetje dat alles aan zijn laars lapt voor zijn eigen gerief. Koop geen Tesla, neem geen Starlink en gebruik nooit X.
Er zijn genoeg alternatieven. BMW, Hyundai, Bluesky, Ziggo, Polestar, Renault, Kia. Succes.
dit dus. inmiddels is het punt bereikt dat het rijden van een nieuwe Tesla gewoon gênant is. Snap dat je een oude Tesla niet even verkocht krijgt of leasecontract nog niet voorbij is, Maar wie nu nog bewust voor Tesla kiest?? Hoe dan?
Matige wagens, niet echt meer een technische voorsprong qua accu en software, geen service, doodsaai en verouderd design en tja, Elon Musk. Dat wil je niet steunen. Er zijn zo ontzettend veel betere opties.
Ik zie niet meteen reden om de hooivorken op te pakken tegen Tesla, maar wel bijzonder dat t zo regionaal is. Als bedrijf mag je jezelf best verdedigen tegen klanten die publiek onwaarheden verkondigen en gezien de dubbele winst zouden het ook best onwaarheden geweest kunnen zijn. Er zijn tenslotte grenzen aan vrijheid van meningsuiting, waaronder smaad. Maar wel bijzonder dat t alleen in China is. Ik weet te weinig van de rechstspraak in China, voor hetzelfde geld moesten beide klagers aantonen dat hun claim over de remmen terecht was, iets dat achteraf lastig te bewijzen is. Quick win voor Tesla dan en zeker niet zuiver. Maar het kan ook zijn dat die 2 onzin verkondigden. Beetje vreemd dat er alleen geprocedeerd wordt in China terwijl vast ook in andere landen dergelijke claims gedaan worden, maar wellicht is het de lokale Chinese Tesla organisatie die de rechtbank opzoekt om geen slechte naam te krijgen in een hevig concurrerende markt, dan zou dat wel weer te begrijpen zijn.